גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האיש שיש לו יותר SPACs מכולם

אחרי שיצר מיליארדים בתחום ההון הפרטי, אלק גורס הפך לתומך סדרתי בהקמת חברות למטרת רכישה מיוחדת

השקעות ספאק / צילום: Shutterstock
השקעות ספאק / צילום: Shutterstock

אלק גורס בנה מכונת SPACs. המשקיע המיליארדר, שלראשונה ניסה את ידו בהליך ההנפקה בבורסה דרך מיזוג ב־2015, צפה בשוק ה־SPACs מגיע לטמפרטורת שיא בשנתיים האחרונות. כשהשוק תפח, הפך לתומך סדרתי ב־SPACs. הוא יצר באופן שיטתי 13 חברות למטרת רכישה מיוחדת כאלה, יותר מכל משקיע אחר, כך ניתן ללמוד מחברת המידע SPACInsider.

גורס נחשב ותיק כשמודדים את זה בשנים של SPAC. הוא מאמין בתהליך הזה, שנמתחה עליו ביקורת כמסלול דרכו חברות שאינן כשרות לחלוטין הופכות לנסחרות. החברה שלו, Gores Group, פותחת את פנקס הצ'קים שלה על כל עסקה - שלא כמו הרבה משקיעי SPAC אחרים - ולפעמים אפילו מצליחה לסגור עסקאות למרות שהוא מציע פחות מהמתחרים שלו, כך אמר.

"אנחנו בונים זיכיון", אמר גורס בריאיון מביתו במליבו, קליפורניה. "אנחנו מפתחים ספר כללים שמשתפר כל יום".

בשנה שעברה, גורס היה בשיחות לסגור עסקה עם אוסטין ראסל, המנכ"ל בן ה־26 של Luminar Technologies. למרות מגפת הקורונה, שוק ה־SPACs היה לוהט. בנקאים אמרו שהחברה של ראסל המפתחת חיישנים למכוניות אוטונומיות יכלה בקלות להגיע להערכת שווי שוק של 9 מיליארד דולר.

במקום זה, אמר ראסל שיתמזג עם SPAC של Gores Group שהעריך את החברה בפחות משליש מזה - 2.9 מיליארד דולר. ראסל נמשך לגורס בגלל הידע שלו בתעשייה וההשפעה שיש לשם שלו בעולם ה־SPACs. גורס גם נתן לראסל משהו שהיה זקוק לו: מזומנים. במסגרת העסקה של גורס קיבלה Luminar הזרקה מיידית של 300 מיליון דולר שהחברה יכלה לשמור בין אם תסגור בסוף עסקה או לא.

"אנחנו לא רוכשים אתכם", גורס אומר שאמר לראסל, שגם שמר על כוח ההצבעה שלו במסגרת העסקה. "את מוכרים חלק קטן בחברה שלכם כדי לגייס את ההון להגשים את החלום". זמן קצר אחרי שנסגרה העסקה בדצמבר, המניה של Luminar עלתה וההערכה שלה עברה את הרף של 9 מיליארד דולר.

אמנם גורס ביקש ללמוד לעומק גורמים מורכבים אחרים הקשורים ל־SPACs, אבל באופן כללי הוא עדיין עוקב אחרי האינסטינקטים שלו לגבי בדיקות נאותות ואומר שהאינטראקציות הבינאישיות שלו עם מייסדי חברות הן קריטיות.

השנה, לפני שחתם גורס על הסכם למזג את אחד ה־SPACs שלו עם חברה למחזור מתכת מקבוצת ארדה (Ardagh Group), הוא ובכירים אחרים בחברה שלו טסו כולם לאיי הבהמה. שם, פגשו את פול קולסון, יושב ראש ומנכ"ל ארדה, שעבד מהיאכטה שלו שעגנה שם. גורס שכר יאכטה משלו והחנה אותה ליד היאכטה של קולסון.

"רציתי לוודא שאני מרגיש בסדר לגבי השותפות הזו", אמר גורס, שבעבר נפגש עם קולסון רק בשיחות זום. אחרי שבילה זמן עם קולסון ומשפחתו בשבוע של דיונים וברביקיו על גבי היאכטות, חתם גורס על הסכם בשווי 8.5 מיליארד דולר עבור חטיבה מתוך קבוצת ארדה.

שוק ה־SPACs פרח בשנה שעברה, והרבה מהצמיחה שלו הונעה בידי שחקנים חדשים. השנה, חברות המעטפת האלה - הנרשמות בבורסה ואז מוטל עליהן לרכוש חברה שתחליף את מקומן בשוק המניות - גייסו כבר יותר מ־100 מיליארד דולר, לפי נתוני Dealogic.

גורס, בן 68, כבר יצר מיליארדים בתעשיית ניירות הערך, וחתם על עסקאות דרך SPACs דרכן הונפקו יצרנית עוגיות טווינקי Hostess Brands; חברת משכנתאות אינטרנטית; חברה למחקר נתונים מרחביים; וחברה להשכרה לטווח קצר, בין היתר. כאשר לרוב חברות הצ'ק הפתוח - כפי שהן מכונות - צוות קטן, גורס מעסיק יותר מ־30 איש, כולל עורכי דין, מומחי מיסים, מנהלי שיווק ומומחי פיננסים ותפעול, העובדים על כל אחד מה־SPACs.

"כשהצוות של גורס משיק SPAC חדש, הביקוש לעסקה כבר נמצא שם", אמרה קריסטי מרווין, מייסדת ומנכ"לית חברת המחקר SAPCInsider. "יש להם מספיק ניסיון ואמינות שרוב המשקיעים ירצו להשתתף בהשקעה איתם".

גורס הוא הבכור בין שישה ילדים, והיגר לפלינט, מישיגן מישראל כנער ב־1968, כשמשפחתו נכנסה לדירת שני חדרים שם. הוא ואחיו למדו אנגלית בזמן שארזו מוצרים בחנות של דוד שלו. המקצוע עזר לו לממן לימודי קולג' באוניברסיטת ווסטרן מישיגן, שם למד מחשבים והגיע לתפקיד בחברת ג'נרל מוטורס עם סיום הלימודים.

תוך שישה חודשים, גורס החליט שהוא לא יכול לעבוד בתאגיד גדול והתפטר. הוא הקים חברה שקנתה והפיצה מחשבים. ב־1978, מכר את החברה תמורת שני מיליון דולר והשתמש בחלק מהכסף על מנת לחפש עסק לרכישה. לבסוף, בנה חברת השקעות המבוססת על רכישות, החייאה ומכירה של מחלקות שלא מציגות ביצועים טובים בחברות ציבוריות. הוא הפך את 2 מיליון הדולר למיליארדים.

בתחילת העשור הקודם, חיפש הזדמנויות השקעה חדשות. חלק מהעובדים שלו הציעו שיקים חברה למטרת רכישה מיוחד (SPAC). גורס היה ספקן לגבי המבנה אבל זה עניין אותו מספיק כדי לגייס כסף לעניין. אחרי כמה ימים של פגישות עם דויטשה בנק כבר היו בידיו מחויבויות בשווי כמה מאות מיליוני דולרים.

ב־2016, גורס מיזג את ה־SPAC הראשון שהקים עם חברת Hostess, שחברו דין מטרופולוס וקבוצת העסקים Apollo Global Management רכשו כדי להצילה מפשיטת רגל. כחלק מהעסקה, גורס ואחרים עשו את השקעת ה־ PIPE הראשונה, השקעה פרטית בחברה ציבורית, ויחד עם הכסף שגייס ה־SPAC רכשו את החלק של אפולו. השקעות PIPE כאלה הפכו מאז לעמוד תווך של עסקאות SPAC רבות.

ב־SPAC השני והשלישי של גורס, קנה חברות מאחיו, טום, המנהל חברת השקעות פרטית, Platinum Equity. האחים לא השתתפו בדיונים. עדיין, כמה מעובדיו של גורס אמרו בזמנו שהן חוששים שיהיה לו קשה למצוא מטרות לרכישה מחוץ לרשת הקשרים שלו, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. דוברת של קבוצת גורס אמרה שהמיזוגים היו הגיוניים בגלל שכמה מהחברות בתיק ההשקעות של פלטינום התאימו, וחברות פרטיות בזמנו לא היו פתוחות למיזוגים עם SPACs כפי שנעשה נהוג החל משנה שעברה.

הרקורד של המיזוגים האלה מעורב. הראשון מביניהם - Verra Mobility - המספק טכנולוגיה לניהול ציים - נחתם באוקטובר 2018 ומחיר המניה עלה בכמעט 50% ממחיר ההנפקה של ה־SPAC בהתחלה, 10 דולר למניה. החברה השנייה - PAE - חברה המספקת שירותים לממשלת ארה"ב - סגרה עסקה עם גורס בפברואר 2020, ומחיר המניה ירד מאז בכ־10%.

עד 2020, SPACs פרחו וגורס החל לראות כל מיני סוגי חברות נמכרות ל־SPACs, כולל חברת החלל של ריצ'רד ברנסון Virgin Galactic Holdings וחברת הימורי הספורט DraftKings. "אני שם לב למה אנשים אחרים עושים. אני לומד כל הזמן", אמר. "התחלתי לחשוב שאני יכול לבנות זיכיון של ממש ב־SPACs".

וב־2020 כבר החל גורס להסתכל גם על חברות טכנולוגיה וביוטכנולוגיה שנתמכו על ידי קרנות הון סיכון. הוא סגר עסקאות עם Luminar ועם חברות טכנולוגיה אחרות. הוא העסיק שני מנהלים בכירים מקרן החזון של SoftBank, והצטרף לחברות אחרות, כולל Guggenheum Partners, להשקת SPACs חדשים. גורס שוקל להתרחב לתעשיות אחרות, כולל ספורט ובידור, ולאזורים חדשים כולל אירופה ואסיה.

עבודתו בתחום ה־SPACs הפכה לכל כך אינטנסיבית שבשנים האחרונות כמעט ולא היה לו זמן לאחד התחביבים הבודדים שלו - פוקר. גורס אירח משחק פוקר ביום שני בביתו עם חברים שלפעמים היו קובעים רף כניסה למשחק של מיליון דולר. כעת הוא עסוק מדי בציד עסקאות חדשות.

"החזון שלי לעולם ה־SPACs הוא קודם כל לעשות את זה הרבה זמן", אמר גורס. "אני ממקד 100% מהאנרגיה שלי על זה. אני רוצה להיות איש ה־SPACs הטוב ביותר בעולם".

עוד כתבות

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

שיתוף הפעולה החדש של איראן שמדאיג את ארה"ב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

העליות בבורסה מתמתנות; מדד הבנקים יורד ב-1%, השקל נחלש

ההתפתחות הבטחונית בצפון מעיקה על הבורסה ● השקל שהתחזק הבוקר, נחלש עתה ונסחר ב-3.77 שקלים ● אלארום מזנקת ב-20%, נובה ב-4% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צונחת ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"