גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על מלא": ד"ר רוביק רוזנטל עם 10 המילים של השנה

פייק ניוז, נה-נה-נה, "ימין על מלא", וכמובן מילות הקורונה: מטוש, קפסולה, סגר ועוד ● ד"ר רוביק רוזנטל בוחר את המילים של השנה ומאיר זרקור אל מה שמאחוריהן ● אוצר מילים

ד"ר רוביק רוזנטל / צילום: איל יצהר
ד"ר רוביק רוזנטל / צילום: איל יצהר

ימין על מלא -  "ממשלת ימין על מלא" היא החלום הלא ממומש של הליכודניקים והסמוטריצ'ים, גם בגרסת "ימין מלא-מלא". הביטוי המקורי, שהתנחל בסלנג בשנים האחרונות, הוא "אח על מלא". "אח" הוא החבר הישראלי, שהרי כל ישראל חברים.

"אחי" היא הפנייה הגנרית, ובגרסה מגדרית, "אחותי". "אח שלי" משדר אירוניה קלה, "אח שלו" היא יצירת "ארץ נהדרת", "אחוקי" מרפרר לערבית ויוצר את ה"אחוקייה". בחיל התותחנים מוכר הביטוי "קצין אח": קצין המנסה להתחבב על החיילים ועליו נאמר "היזהר מקצין אח".

הנטייה הישראלית לביטויים טוטליים נוסח "סוף הדרך" ו"ברמות על" הולידה את "אח על מלא". יש גם שיר ראפ שסייע להפיץ את הביטוי, והדמות המוקומנטרית "אחות על מלא". נראה שמול "ברית האחים" של פעם, בנט ולפיד, חלום "ממשלת ימין על מלא" הולך ומתפוגג.

 

נה-נה-נה - תגובת ההלעגה של נתניהו לשאלות החמוצות בעיניו של יונית לוי כמעט עלו לה בקריירה. עם אודי סגל ורינה מצליח זה כבר לא עבד. קריאת ההלעגה הזו שופכת אור על מעמדו של העיצור נון בלשונות העולם.

נון הוא עיצור השלילה והלעג, עיצור הזלזול הגנרי. כאלה הן no האנגלית, nein הגרמנית, נייט הרוסית ועוד. לזלזול באמצעות נון גרסאות רבות ויצירתיות. "נה!", מלווה באצבע משולשת, היא הגרסה הקצרה. מכאן הביטוי "נה באוזן", שהתגלגל גם ככינוי לאוזניית אנשי סאונד: נאבא. הגרסה הארוכה מושמעת תוך לחן עולה ויורד: נה-נה נ-נה-נה.

"נו" היא מילת קוצר הרוח, "נו-נו" היא ביטוי הסתייגות, "נו-נו-נו" היא נזיפה. גרסה נלהבת בהמנון אוהדי מכבי נתניה: "נה-נה-נה נתניה". גירסה אמונית: נ-נח-נחמ-נחמן מאומן. שימוש חוזר בעיצורים לצורך הלעגה מקובל בפולקלור הלשוני. בלה בלה בלה, פקה פקה, ידה ידה, וכזכור: שא-שא שא-שא.

פייק ניוז -   הביטוי הזה פרץ לחיינו בעיקר בימי דונלד טראמפ, שהפליא בהפצת מידע כוזב והאשים בכך אחרים. הוא לא המציא את זה. ידע מזויף או שקרי נפוץ בתרבויות עתיקות וחדשות מאז ומתמיד.

המונח עצמו, fake news, משמש כבר במאה ה-19. השם העברי שנקבע באקדמיה הוא "חדשות כזב". "פייק" הוא חלק מטרנד עולמי הכובש אתר אחר אתר, במסגרת עידן ה"פוסט אמת". "דיפ פייק" היא טכנולוגיה המבוססת על השתלת פנים של אדם אחד על סרט של אדם אחר. "חשבונות פייק" הם חשבונות פיקטיביים הנוצרים למטרות פוליטיות ומסחריות. "פייק מפורסמים" היא יצירת משפיעני רשת מדומים.

בני גנץ דיבר על "פייק תוכנית כלכלית", איילת שקד טענה שכחול לבן הם "פייק ימין", וחתימת המפלגות החרדיות על מסמך הנאמנות כונתה בתקשורת "פייק נאמנות". "פייק ניוז" הם גם ערוץ להתפשטות תאוריות קונספירציה, ובעברית "תיאוריות קשר", המייחסות לגורמים עלומים תוכניות זדוניות ללא בסיס עובדתי. מקור המילה קונספירציה הוא בלטינית: conspirare - לנשום יחד.

חרטא - כה אמר השר צחי הנגבי: "אין אנשים רעבים בישראל, זה חַרְטָא". הוא ניסה להסביר ולהתנצל, אבל מי זוכר? "חרטא" דבקה בהנגבי כמו ש"מיידלה" דבקה בעזר ויצמן. הפופולריות של חרטא נתמכת גם על ידי צירוף העיצורים ח-ר הנקשר בעברית לעניינים כושלים, מצחינים ומתועבים: חרא, חרבון, תחרווט המרוקאית, חרטבונה, התחרבש ושאר ירקות.

המקור בערבית, בפועל הערבי חַ'רַט, שפירושו סיפר בדיות. "חרטא" נכנסה בסערה לסלנג הישראלי בשנות השישים. אפשר למצוא אותה במערכון מאוחר של הגששים "בנקים עליך": "תעזוב את זה, זה חרטא, זה לא שווה כלום". בעקבותיה נולד הביטוי המחורז "חרטא-ברטא" הרשום על שמם של סאבלימינאל והצל, והפועל "לחרטט".

מילון הסלנג של דן בן אמוץ ונתיבה בן יהודה מציע גם את שם התואר "חַרְטָט", שהוא "כינוי מלעיג על אדם המדבר דברי הבל, שטויות". הרחבות מאותו מילון: חַרְטָט אבו יסמין, חַרְטָט מלך הנבטים.

חיסון - החיסונים הם משנה המשחק הגדול של שנת הקורונה. בשנות העשרים החלו להשתמש במילה במשמעות המוכרת היום: הזרקת נסיוב מוחלש לצורך יצירת נוגדנים. תחילה היא שימשה בעולם הצאן והבקר, וכך התגלגלנו היום לרעיון "חיסון העדר". מאוחר יותר "חיסון" משמשת גם לבני אדם, ונזכרת כדרך להתמודד עם השחפת.

"מערכת החיסון" היא היכולת של הגוף להתגבר על מתקפה נגיפית בכוחות עצמו, והאיידס הוא בתרגום עברי "כשל חיסוני נרכש". השורש הוא חס"ן, הקשור בכוח, ומופיע לא מעט בתנ"ך. עמוס מונה את פשעי ישראל ומזכיר את האמורי "אֲשֶׁר כְּגֹבַהּ אֲרָזִים גָּבְהוֹ, וְחָסֹן הוּא כָּאַלּוֹנִים".

בלשון חכמים מדובר על "קבקבים מחוסנות", והכוונה היא שהן חזקות ונוקשות. במדרש מסופר על מעמד הר סיני שהוא "יום מחוסן ונורא". לשורש חס"ן משמעות נוספת, שאינה קשורה לכוח: שמירה על אוצר, ומכאן "לא לעולם חוסן" מספר משלי: האוצר לא יישמר לנצח. במשמעות זו נוצרו גם "אחסון" ו"מחסן", גלגול של המילה הערבית במקורה "מגזין".

מטוש - גם מילים צריכות מזל. הקורונה שלפה ממילון הרפואה של ועד הלשון, שנחתם כבר ב-1939, את "מטוש", מקלון הפלאים המאפשר לדעת מי חולה בקורונה ומי סתם לא מרגיש טוב. במקור זו הייתה החלופה העברית ל-applicator, מקלון שצמר גפן בקצהו המשמש לצרכים מגוונים. במילון האקדמיה משנת 1991 "מטוש" מופיעה כתרגום ל-swab, שהוא המקלון הרפואי.

"מטוש" נשלפה מן השורש התלמודי העתיק טו"שׁ. טָשׁ משמעו "שפשף", ככתוב במסכת ביצה: "תנור וכיריים חדשים ... אין טָשִׁין אותן במטלית". לפועל הזה גרסה כפולה בתלמוד, והיא דווקא נקלטה בעברית: לטשטש.

סגר - בשנה האחרונה עברו חיינו מסגר לסגר, מ"ליל הסגר" ל"ל"ג בעוצר", מסגר חלקי לסגר "על מלא" וחזרה. "סגר" נחתה בקורונה היישר מהמילון הצבאי, וליתר דיוק, מהפעילות בשטחים פלסטיניים. היא מוגדרת במילון המונחים הצבאי "איסור זמני על בני אדם לצאת מאזור מגוריהם". בגרסת הקורונה: עד אלף מטר, ומקבילה למונח האנגלי closure.

המלחמה בקורונה הולידה ביטויי צבא נוספים, מ"אסטרטגיית יציאה" עד "חמ"ל קורונה". יש ל"סגר" גרסה חמורה יותר, עוצר, באנגלית curfew, שבו אסור לאנשים גם לצאת מבתיהם, וגם אותו חווינו. מאבק לשוני ניטש בין "סֶגֶר" ו"הֶסְגֵר". 'הֶסגר' היא מתחום בריאות הציבור, קרנטינה, סֶגֶר מתייחסת להוראות וצווים. במבחן התוצאה, ידה של סֶגֶר הייתה על העליונה.

קפסולה - מסלול חיים מאתגר עלה בגורלה של "קפסולה", נוסחת הקסם של הארגון המרחבי בימי הקורונה. קפסולה היא מילה לטינית ופירושה קופסה קטנה, גרסה מוקטנת של capsa, שהיא אמה החוקית של "קופסה" העברית-תלמודית. הקפסולה פרצה לחיינו ממחוזות שונים. עולם הרפואה אימץ אותה לעיצוב תרופות נוזליות.

באנטומיה ובבוטניקה קפסולה היא מעטפת שבתוכה חומר כלשהו. הכִליה, למשל, היא קפסולה. בשנות האלפיים גילו אותה גם יצרני הקפה. בשנות השבעים צצו ביפן מלונות הקפסולה, שבהם זוחל האורח לתיבה קטנה המתאימה בקושי לשינה.

משם התגלגלה הקפסולה למרחב הפתוח ההייטקיסטי, והדרך לכיתות הלימוד הייתה סלולה. לקפסולה חלופה עברית יפהפייה: "כמוסה", שנכנסה לשימוש בשנות השישים, לראשונה כגלולה למניעת היריון.

רמזור - תוכנית הרמזור מלווה את שנת הקורונה מאז נהגתה על ידי פרופ' רוני גמזו, "פרויקטור הקורונה". היא מופיעה בעיתונות לראשונה ב-1950, ומיוחסת לשר התחבורה דוד רמז, שמיוחסות לו מילות תחבורה נוספות כמו דחפור, מעגן, תמרור ועוד.

רמזור היא מילת הֶלְחֵם, חיבור של המילים רמז+אור, והיא חידוש ישראלי. באנגלית הרמזור נקרא 'אור תנועה", ובגרמנית "אור מוַוסת". מילון התחבורה של האקדמיה משנת 2012 קבע את הצירופים "אות רמזור", "פני רמזור'", "ראש רמזור" ו"פנס רמזור". אנשי קול ישראל השתמשו בדיווחי התנועה בביטוי "מופע רמזור" ו"פעימת רמזור".

מרמזור נגזר שורש חדש, רמז"ר, ובשנות השישים של המאה הקודמת החלו לכתוב בעיתונים על "צומת מרומזר". אפרים קישון לא ידע מה ניבא כאשר טבע את "גמזור", רמזור גומז, זה שנדלק בו האור האדום ברגע שבו אתה מאוד ממהר. הגמזור בן ימינו הוא הרמזור של גמזו, שנגמז שוב ושוב על ידי פוליטיקאים חרוצים.

עוד כתבות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות