גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשעורכי "הארץ" חדלים להיות בני אנוש מרוב מאמץ להיות אנושיים

הפרסום ב"הארץ" חטא בחטא תקשורת הצהובונים הפשיסטיים שמשחקים על הדם הלאומי ● מגוחך שדווקא אלה שבזים לתרבות הביבים מוחאים פה כפיים כאילו מדובר באקט אמיץ שהעיתון עשה ● אך חמור מזה הוא מעשה מחיקת שני הילדים הישראלים בצורה מכוונת ונעדרת כל רגש אנושי

מו"ל "הארץ", עמוס שוקן / צילום: יוסי כהן
מו"ל "הארץ", עמוס שוקן / צילום: יוסי כהן

אני מתלבט. באמת מתלבט אם נכון לדון בכתבה המתורגמת מה"ניו יורק טיימס" שפורסמה אתמול בשער עיתון "הארץ" והסעירה, כפי שקיוו מפרסמיה, את המדינה. כתבה שמציבה לפני קוראיה את פני שישים ושישה קורבנות הילדים העזתיים של סבב הלחימה האחרון. התלבטותי לא נובעת מכך שאני מעדיף לעצום עיניים ולא להביט בפנים שטרם עוצבו במלוא בגרותם של קורבנות ה"אויב". ממש לא.

אני מתלבט משום שמדובר בפרובוקציה זולה שמרדדת נושא מורכב לכדי מניפולציה רגשית שתמיד עובדת (מי לא דומע למול ילדים מתים?). זו הסיבה ללבטיי. הפרסום ב"הארץ" חטא בחטא תקשורת הצהובונים הפשיסטיים שמשחקים על הדם הלאומי כקליקבייט קלאסי. גם אם פה זה לכאורה הלאום האחר זה בדיוק אותו דבר ועצם הדיון פה משרת את מנגנון הקליקבייט הלא מוסרי הזה. מגוחך שדווקא אלה שבזים לתרבות הביבים של הצהובונים מוחאים פה כפיים כאילו מדובר באקט אמיץ שהעיתון עשה. מנויי הארץ הם ברובם בדיוק הקהל שאמור להריע לזה, ואכן הם עושים זאת. אז איזה אומץ יש פה?

למרות שמדובר כאמור בפרובוקציה נעדרת אומץ בעיניי, הייתי עדיין תומך בפרסומה משום שהוא עדיף על כלום. כן, אנו חייבים לזכור את מחיר המלחמה בלי קשר לשאלת האשם ולשאלת האחריות. זו חובה מוסרית של כל אדם ובהינתן פרסום פופוליסטי כזה אל מול אין-פרסום אני מבכר את הראשון. בלי ספק בכלל. אכן נכון היה יותר שיהיה מסגור עיתונאי שיסביר את האשמים והאחראים לקורבנות אלה לטובת העתיד, אבל גם בלעדיו חשוב שדווקא אנחנו שמשוכנעים בצדקתנו (ואני משוכנע בכך) לא נעצום עיניים אל מול הסבל שנגרם בגלל פעולתנו הצודקת, גם אם האחראים לה הם החמאס ותומכיו. מדובר בשישים ושישה ילדים שאנחנו בישראל לא ראינו, וקריטי שנראה ונכאב. זה ההבדל המוסרי בין מי שמחלק סוכריות ויורה זיקוקים כשהוא שומע על ילדים מתים בצד השני לבין מי שכואב אותם.

אז למה עדיין הלבט הזה? בגלל מה שהתגלה לאחר הפרסום. מתברר שבכתבה המקורית באנגלית נכללו גם שני הילדים הישראלים שמתו בסבב האחרון - נדין עוואד ועידו אביגל זכרם לברכה, אבל אנשי "הארץ" בחרו למחוק אותם מהכתבה. בעיניי זה לוז העניין - מעשה מחיקת שני הילדים הישראלים בצורה מכוונת ונעדרת כל רגש אנושי. אני מדמיין את משפחותיהם של נדין ועידו ז"ל שהכתבה הזו מוצגת לפניהם, והם עוברים על כל הצילומים ולא מוצאים את יקירי לבם. נורא. אח"כ הם מגלים שלא מדובר ברשלנות אלא במעשה אקטיבי של מחיקה. אני חוזר: לא באפס מעשה עסקינן - אלא במעשה מכוון.

מה הם חושבים לעצמם כשהם מגלים זאת? ומה קורה להם כשבהמשך היום הם ישמעו הסברים נואלים מנציגי העיתון שלפיהם לילדיהם המתים הוקדשו מספיק מילים בעיתון ולכן אין סיבה לחזור על כך. במילים אחרות: דברנו על ילדיכם המתים מספיק וכעת הם כבר לא מעניינים אותנו. איזו תחושה נוראה למשפחה שכולה. איזה חוסר אנושיות בסיסית. זו הסיבה שבשורה התחתונה לא הייתי מפרסם את השער הזה כפי שהוא פורסם.

אני חושב על העורכים שקיבלו את ההחלטה הזו. איך זה מתיישב עם מהות הכתבה שהם בחרו לפרסם? הרי מהותה היא שכל קורבן וקורבן חשוב. שאנחנו חייבים להביט בכל פרצוף ופרצוף כי לא מדובר במספרים אלא בפרחי אדם שנקטפו, במי שהיו עולם ומלואו למשפחתם. והנה אותם עורכים עושים פה מעשה הפוך במהותו: מגלים ערלות לב מבעיתה בעצם מעשה המחיקה. על הדרך הם גם מתרשלים במספר הילדים. בעוד שבכתבה המקורית מצוינים 66 ילדים עזתיים ושני ילדים ישראליים, קרי: 68 ילדים. בכותרת "הארץ" הם הפכו ל-67 ילדים כשבצילומים בכתבה יש רק 66. אין זה דבר שולי. זו מהות העניין. הקורבנות אינם סתם מספר-רץ. הם בני אדם שלמים ולכן נדרשים זהירות וכבוד בטיפול בכל קורבן וקורבן.

גילברט קית' צ'סטרטון בספרו "אדם בלתי מעשי" הטיח ביקורת באנשים מוסרניים שמתגדרים בנוצות של הומניזם: "אם תשאל אותם האם הם אוהבים את האנושות, הם ישיבו לך בכנות שאינה מוטלת בספר כי הם אמנם אוהבים אותה... אלא שהם מתבדלים משאר בני האדם כדי לפאר את הגזע המשונה שהוא האנושות. הם חדלים להיות בני אנוש מרוב מאמץ להיות אנושיים". כמה מדויק וכמה נכון, ורק בשל כך אולי חשוב לדון בפרסום הזה.

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים