גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ה-SUV פלאג-אין החדשה של טויוטה: קרב ראב

באיחור של כמה שנים מצטרפת טויוטה לתחרות בפלח ה-SUV פלאג-אין ● אבל הזמן לא בוזבז והראב החדש שומר על הנוחות והשימושיות של הסדרה ביחד עם מערכת הנעה בוגרת, חזקה ומתוחכמת עם יעילות אנרגטית מרשימה

טויוטה ראב4 פלאג־אין / צילום: יח"צ
טויוטה ראב4 פלאג־אין / צילום: יח"צ

כאשר שואלים יפנים על מקור האופי הצייתני והמנומס של בני עמם הם נוהגים לצטט פתגם, שלקוח מתורת הזן: "עצים גבוהים נשברים ברוח". כלומר ככל שפחות תתבלט בסביבתך גדולים סיכוייך לשרוד סערות לאורך זמן. הפילוסופיה הזו שירתה היטב את טויוטה מאז הקמת והפכה אותה לאחד המותגים האמינים והמוערכים בעולם הרכב.

אבל בשנים האחרונות השתנו חוקי המשחק הגלובאליים וכיום החצנה, הסתגלות מהירה ולקיחת סיכונים הם לחם חוק בתעשייה. טויוטה אמנם הפנימה את השינוי באגף העיצוב אבל באגף ההנדסה החברה התקשתה להיפרד מהזהירות המפורסמת והחלטה להיצמד לטכנולוגיה ההיברידית המוכחת שלה ולא לטפס לשלב הבא בפלח "המחושמל" עלתה לה בפיגור תחרותי.

לא רק בחשמליות "נטו", שבהן מנסה כיום טויוטה לסגור פער של שנים, אלא גם בפלח כלי הרכב ההיברידיים-הנטענים, שבשלוש השנים האחרונות תופס חלק משמעתי מאוד ממכירות הרכב במדינות המפותחות (כ-15% מהמכירות באיחוד האירופאי השנה). לטויוטה אמנם יש גרסת פלאג-אין של הפריוס אבל עד השנה לא היה לה מענה לביקוש המאסיבי לדגמי SUV פלאג-אין והזירה נותרה פנויה לקוריאנים ולאירופאים. את הפער הזה אמורה לסגור כעת גרסת הפלאג-אין של הראב 4 הפופולרי.

סמל סטטוס נחשק במעמד הבינוני המדושן

על העיצוב החיצוני של הראב4 אין מה להכביר מילים. מאז השקת הדור האחרון של הראב לפני כשלוש שנים עלו אלפי יחידות שלו על כבישי ישראל והפכו אותו למראה מוכר בנוף ארצנו. גרסת הפלאג-אין מגיעה בגימור עילי, שכולל בין השאר צביעה בשני גוונים, חישוקים ייחודיים ופגושים מבהיקים אבל פרט לכך הרכב שומר על המראה הקשוח-אופנתי-סולידי של הסדרה, שהפך אותה לסמל סטטוס נחשק בקרב המעמד הבינוני המדושן של ישראל.

תא הנוסעים של הפלאג-אין חולק את רוב עיצובו הבסיסי עם הראב4 ההיברידי המוכר. עמדת הפיקוד נשלטת על ידי לוח מחוונים, שמשלב מחוונים אנלוגיים עם צג רב תכליתי במרכז ולצד הנהג ממוקם מסך מולטימדיה מאסיבי עם שטח תצוגה גדול ומגוון רחב של תפריטים גדולים וקלים לצפייה ולמגע. טויוטה עמדה בפיתוי לבצע "דיגיטציה" של הנדסת האנוש ברכב וכמעט כל המערכות החיוניות נשלטות גם על ידי מתגים פיזיים קלים לאיתור ותפעול. וטוב שכך.

 

כמו כל סדרת הראב, התא של הפלאג-אין גדול ומרווח דיו עבור משפחה פעילה והמושב האחורי מציע מרחב מהטובים בפלח. גם תא המטען גדול, שטוח ושימושי ללא בליטות מיותרות ולמרות, שהפלאג-אין עושה שימוש בסוללה נטענת גדולה משמעותית מזו של הגרסה ההיברידית, היא גוזלת רק כ-70 ליטר מהנפח הכולל.

איכות ההרכבה וחומרי הדיפון מצוינת, כפי שניתן לצפות מטויוטה, וגרסת הפלאג-אין מנצלת היטב את הטבת מס הקנייה על הקטגוריה לטובת רמת אבזור גבוהה, שמקבילה לגרסה המפוארת ביותר של הראב "הרגיל". המפרט כולל בין השאר ריפוד עור, מושבים חשמליים נוחים ודלת אחורית חשמלית אך בולט בחסרונו גג שמש פנורמי, פריט די חיוני בפלח המחיר הזה. מערכת הבטיחות האקטיבית מהדור האחרון של טויוטה כוללת כמעט את כל הפיצ'רים הקיימים בתחום, כולל מערכת בקרת שיוט סמי-אוטונומית שמתפקדת היטב בפקקים.

השילוב בין המנועים מביא לתוצאה מרשימה

הפריבילגיה של מצטרפת מאוחרת לפלח שוק חדש היא לימוד מניסיונם של אחרים והמהנדסים היפנים אכן עשו היטב את שיעורי הבית. התוצאה היא מערכת הנעה, שאופיינית הרבה יותר לרכבי יוקרה מאשר לגרסאות פלאג-אין עממיות.

זה אומר שילוב בין מנוע בנזין גדול ובריא, מנוע חשמלי חזק, שפועל על הגלגלים האחוריים ומתפקד כמערכת הנעה כפולה מתוחכמת, נוסח וולבו T8, וסוללה נטענת גדולה יחסית עם קיבולת של כ-18 קילוואט-שעה, שאמורה לספק טווח חשמלי של עד כ-75 ק"מ בממוצע ועד כ- 100 ק"מ בעיר. על כל המערכות מנצח "מוח" עם לוגיקה מפיתוח של טויוטה.

על הכביש התוצאה מרשימה. במצב האוטומטי, שבו המחשב שולט בהעברת הכוח לגלגלים מהמקורות השונים (בנזין, חשמל סוללה) ברירת המחדל היא נסיעה שקטה וחלקה על חשמל "נטו" כל עוד הסוללה טעונה מספיק. התחושה מזכירה מאד חשמליות "נטו" כולל האצה לינארית עד כ-135 קמ"ש ושיוט נטול רעש במהירויות גבוהות. קיק דאון אגרסיבי או רמת טעינה נמוכה כבר מכניסים לפעולה את מנוע הבנזין עם צליל די מחוספס וניתן גם לבחור בתנועה על חשמל בלבד עד התרוקנות הסוללה או, להפך, להורות לכל מקורות האנרגיה לשלב כוחות לטובת תאוצה אגרסיבית.

במצב הכוחני ה-SUV המשפחתי והכבד מסוגל להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-6 שניות בלבד, לזלול את העליות של הגליל עם חמישה נוסעים ומטען ולהותיר מאחור ברמזור לא מעט דגמי בנזין ספורטיביים, לפחות עד 180 קמ"ש שם מסתיימת החגיגה. למי שמתנזר מטעינה באמצעות כבל יש גם מצב "טעינה" מובנה, שבו מנוע הבנזין טוען את הסוללה תוך כדי נסיעה. יש גם מצב "שטח" שבו ההנעה הכפולה מקובעת ונעזרת בדיפרנציאל אחורי.

כל העסק עובד בצורה חלקה, זריזה וחכמה כפי, שניתן לצפות חברה, שעדיין מחזיקה ברוב הפטנטים הרשומים בעולם בתחום ההנעה ההיברידית. בתנאי אמת מגוונים השגנו מעל 50 ק"מ "חשמליים" וכ-250 ק"מ של נסיעה לא-סלחנית בקושי השפיעו על מד הדלק. המינוס היחיד הוא התיבה הרציפה, שאופי הפעולה שלה בסל"ד גבוה מוציא את העוקץ מתחושת הביצועים.

כיול השלדה של כל סדרת הראב4 מהדור האחרון מעניק עדיפות לנוחות על פני ספורטיביות וגרסת הפלאג-אין אינה יוצאת דופן. יש לה היגוי נעים ומאוזן ויציבות כיוונית טובה במהירויות גבוהות אבל נטיית הגוף בפניות חדות מוחשית ועל כבישים מתפתלים לא קשה להרגיש, שמדובר בכלי של כ-1.87 טון, כמעט 270 קילו יותר מהראב4 הבסיסי. מנגד המתלים עושים עבודה מרשימה מאד בנטרול זעזועים הן על האספלט והן על דרכי עפר מחורצות.

המחיר של ראב4 פלאג-אין עומד על כ-250 אלף שקל. זה אמנם לא פער מחיר ענק מהגרסה המאובזרת ביותר של ראב4 הייבריד הרגיל אבל עדיין מציב אותו בטריטוריה של דגמי פרימיום פלאג-אין דוגמת BMW X1 וולבו XC40 ועוד. מנגד, מי שיתעלם משיקולי סטטוס יימצא, שהרכב הזה מציע תמורה שאינה נופלת מזו של כל רכב פרימיום מקביל עם בונוס של סחירות מרשימה. טוב מאוחר מאשר לעולם לא. 

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X1 פלאג-אין

ב.מ.וו X1 פלאג-אין / צילום: יח"צ

275 אלף שקל עולה גרסת הכניסה החדשה של ב.מ.וו X1 פלאג-אין. לרכב יש תא נוסעים מרווח ואיכותי, שלדה נמרצת ומערכת הנעה שמשלבת מנוע 1.5 ליטר טורבו, מנוע חשמלי וסוללה נטענת בהספק משולב של 220 כ"ס. הטווח החשמלי הוא עד 57 ק"מ האבזור התקני די מקיף והתאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 6.9 שניות

וולבו XC40 פלאג-אין

וולבו XC40 פלאג-אין / צילום: יח"צ

260 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין של וולבו XC40 הממדים קומפקטיים יותר משל ראב4 אבל תא הנוסעים איכותי, מרווח ומצויד במערכות בטיחות מתקדמות. שילוב בין מנוע 1.5 ליטר טורבו, מנוע חשמלי וסוללה נטענת מספק 262 כ"ס ומניע את הגלגלים הקדמיים. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 7.3 שניות והטווח החשמלי כ-60 ק"מ

MG EHS

MG EHS / צילום: יח"צ

159 אלף שקל בלבד עולה הקרוס-אובר פלאג-אין החדשה של MG. הממדים מכובדים, תא הנוסעים מרווח בזכות בסיס גלגלים של 2.72 מ' והאבזור התקני נדיב. מערכת ההנעה משלבת מנוע 1.5 ליטר, מנוע חשמלי חזק וסוללה נטענת עם הספק משולב מרשים של 258 כ"ס. ההנעה היא קדמית והזינוק ל-100 אורך 6.9 שניות

עוד כתבות

אביגדור ליברמן בכנס לשכת עורכי הדין באילת / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

פיץ' אישררה את דירוג האשראי של מדינת ישראל

חברת הדירוג הבינלאומית צופה צמיחה של 5.1% ב-2021 - מתחת לתחזית בנק ישראל

וול סטריט / אילוסטרציה: Shutterstock, Bumble Dee

נעילה חיובית בוול סטריט; ריסקיפייד זינקה בכ-24% ביום המסחר הראשון

המסחר באירופה ננעל בעליות ● משרד העבודה האמריקאי פרסם את נתוני המאקרו לרבעון השני - ומהם עולה כי קצב הצמיחה השנתי חזר לרמה של 6.5% ● רובינהוד נסחרת לראשונה בנאסד"ק ● עונת הדוחות: היום יפורסמו תוצאות אמזון

אייל עופר / צילום: רורי לינדזי

דיווח: ספינה בניהול ישראלי הותקפה במפרץ עומאן

חברת הספנות שבבעלותו של אייל עופר אישרה כי הספינה שהותקפה מנוהלת על ידם, אך הוסיפה כי מדובר בספינה בבעלות יפנית ● בחודשים האחרונים מתרחבות ההיתקלויות הימיות באזור המיוחסות למאבק בין ישראל לאיראן

יוסי לוי, גילעד אלטשולר וצבי סטפק / צילום: יח"צ

מנכ"ל בית ההשקעות מור: בוחנים כניסה לתחום הפנסיה

מהשקעות בחברות מזהמות ועד לדוח ועדת יופה על תשואות המוסדיים: גילעד אלטשולר, יוסי לוי וצבי סטפק לקחו חלק בפאנל משותף ודיברו על הסוגיות הבוערות בשוק ההון ● אלטשולר: "הכלכלה הישראלית היום הרבה יותר מיוצגות בנאסד"ק"

ישיבת פוניבז' / צילום: רפי קוץ

לומדי התלמוד דווקא תורמים לכלכלה

בניגוד לכל הנראטיבים על בזבוז הכסף הציבורי שבלימוד תלמוד ועל אובדן התוצר - כדאי לדעת: ההשקעה בהשכלה היא השקעה משתלמת ● ההשקעה בלימוד התלמוד עוזרת לכלכלה, שכן היא משפרת את רמת ההגינות של העסקים ובכך מאפשרת אותם חרף מערכת המשפט הבלתי מתפקדת ומאפשרת לישראל פריחה כלכלית

קניון איילון רמת גן - חנויות סגורות / צילום: בר - אל

סופר פארם משקיעה 3 מיליון שקל במיזם נגד אלימות במשפחה

הקורונה והסגרים שאפיינו אותה הובילו לעלייה חדה במספר המקרים של אלימות במשפחה ● בעקבות כך הוחלט ברשת סופר-פארם להשיק את המיזם "אלימות במשפחה זה לא נורמלי", הכולל מאגר מידע שנותן כלים, הכוונה וליווי בתהליך ההתמודדות עבור מי שחוו אלימות במשפחה

החלטת בית משפט / צילום: Shutterstock

איך לחשב את מס הרכישה בהעברת זכויות: לפי שווי המניות או לפי שווי המקרקעין?

בית המשפט העליון הגיע למסקנה כי חישוב מס הרכישה ייעשה לפי שווי המקרקעין ולא לפי שווי המניות

עשרות יוצרים ואנשי תעשיית הטלויזיה הפגינו מול משרד התקשורת / צילום: שח"ם ארגון השחקנים

עשרות יוצרים הפגינו מול משרד התקשורת נגד המלצות ועדת פולקמן

לדברי המפגינים, "אין הבדל בין הוט, סלקום ונטפליקס. כולן חייבות להשקיע ביצירה מקורית; שליש מתעשיית היצירה המקורית בישראל יימחק אם יאומצו המסקנות הללו"

שדה בריר / צילום: גילי סופר

מסתמן: המתווה להקמת מכרה הפוספטים בבריר יוחזר לדיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה

בג"ץ עדיין לא פרסם הכרעה בעתירה שהוגשה נגד נגד הקמת מכרה פוספטים בשדה בריר ● עם זאת, מדברי עוה"ד של המדינה עולה כי מתווה הכרייה יוחזר למועצה הארצית לתכנון ובנייה עד סוף אוגוסט

עובדי חיפה כימיקלים הקימו מאהל מחאה ומתבצרים במפעל / צילום: דוברות ההסתדרות

איומים, פיטורים ואבטלה של שנים: האנשים שנחנקו תחת סחבת בתי המשפט

לא בריונות ההנהלה שברה את עובדי חיפה כימיקלים דרום, בשעה שנאבקו כדי להתאגד, וגם לא הלחצים שהופעלו על המפגינים ומשפחותיהם; האיטיות בה הסתובבו גלגלי הצדק היא ששחקה אותם ● אין לנו יותר זמן לחכות שמישהו ידפוק על השעון המקולקל של מערכת המשפט

ניהול הסושיאל הגיע לפרקו / צילום: Shutterstock

ניהול סושיאל, הג'וב הכי מילניאל בשוק, הגיע לפרקו

ישנם מנהלי סושיאל ותיקים הנמצאים בתפקיד 15 שנה, וכיום יש להם כוח יותר מאי-פעם

אמזון תכה שוב את התחזיות? / צילום: Shutterstock, Jonathan Weiss

אמזון רשמה בפעם השלישית ברציפות הכנסות של מעל מאה מיליארד דולר, אך החמיצה את התחזיות

אמזון נהנתה משיטפון של קונים מאז שהחלה המגפה אולם אנליסטים צופים שהצמיחה תאט כעת כשהכלכלות בעולם נפתחו מחדש ● ההכנסות הסתכמו בכ-113 מיליארד דולר, פחות מהתחזית ● המניה יורדת במסחר המאוחר ביותר מ-5%

שוטרים אוכפים את הגבלות הקורונה / צילום: כדיה לוי, גלובס

קיבלתם "קנס קורונה"? אולי מגיע לכם החזר. כך תקבלו אותו

רשות האכיפה והגבייה תחזיר תשלומי קנסות קורונה שהוטלו על יציאה למרחב הציבורי בתחילת אוקוטובר 2020 בעקבות פסקת בג"ץ ● לפי הרשות, מדובר בכ-18 אלף אזרחים שזכאים להחזר

אבישג סמברג עם מדליית הארד בטאקוונדו באולימפיאדת טוקיו / צילום: Associated Press, Themba Hadebe

המדליה של סמברג טובה לטאקוונדו, אבל יש גם חדשות רעות

הזכייה של סמברג בארד באולימפיאדה תרחיב משמעותית את התמיכה הכספית בענף הטקוואנדו, ותנגוס במקביל בעוגת התקציב של ענפים אחרים • שיטת התקצוב החדשה של משרד הספורט: הישגיות עדיפה על כל פרמטר אחר

אל"מ גיל פנחס / צילום: דובר צה"ל

ד"ר גיל פנחס מונה לתפקיד ראש אגף התקציבים במשרד הביטחון והיועץ הכספי לרמטכ"ל

פנחס הועלה היום לדרגת תת-אלוף ונכנס רשמית לתפקיד ● הוא מחליף בתפקיד את תת-אלוף אריאלה קנול לזרוביץ', אשר כיהנה בתפקיד היועצת הכספית לרמטכ"ל וראש אגף התקציבים במשרד הביטחון במהלך ארבע השנים האחרונות

ד"ר ערן אדן, מנכ"ל ומייסד משותף ב- MeMed / צילום: קרדיט באדיבות MeMed

מימד קיבלה אישור שיווק באירופה לבדיקה לחיזוי התדרדרות חולי קורונה

חברת האבחון מימד (MeMed) הישראלית, הודיעה השבוע על קבלת אישור שיווק באירופה של בדיקה המסוגלת לחזות מי מבין חולי הקורונה הנבדקים נמצא בסכנת התדרדרות

ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת קבינט קורונה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בנט הודיע על תחילת מבצע החיסון השלישי: "המדיניות שלנו היא להימנע מסגרים ככל האפשר"

ראש הממשלה הודיע הערב על תחילת המבצע - לחסן את האוכלוסיה המבוגרת בישראל בחיסון השלישי ● "כבר ביום ראשון הקרוב יאפשרו קופות החולים ובתי האבות להתחסן" ● נחמן אש: "אנחנו הראשונים בעולם שנתקלים בעלייה בתחלואה על רקע דעיכת יעילות החיסונים"

נפתלי בנט, יאיר לפיד ואביגדור ליברמן / צילום: Reuters

הבטחות ומציאות: כך נעלמו העצמאים מחוק ההסדרים

ממשלת בנט–לפיד הבטיחה לעצמאים רשת ביטחון סוציאלית, אלא שזו נעדרת מחוק ההסדרים הקרוב ● איך מגזר של חצי מיליון עובדים נשאר מאחור? באוצר לא מבינים על מה המהומה, ובממשלה מבטיחים לטפל בנושא אחרי העברת התקציב

עיסאווי פריג' ותמר זנדברג בועדה המסדרת / צילום: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת

מרצ מובילה מגעים אזרחיים וכלכליים מול הפלסטינים בברכת רה"מ בנט

גורמי השמאל בממשלת השינוי יזמו מפגשים של שרים עם מקביליהם הפלסטינים, תכנון ועידה משותפת עם הרשות ושיחות קבועות בין השר לשיתוף פעולה אזורי לבין עמיתיו ברמאללה ● גורם בלשכת רה"מ: המו"מ המדיני לא יחודש בקרוב

הפגנות חקלאים ברחבי הארץ

מחירי הפירות והירקות בישראל במגמת עלייה. וזו הסיבה

הפירות והירקות בארץ התייקרו ביותר מפי שניים מהממוצע ב-OECD ● אבל הקמעונאים, הסיטונאים וגם החקלאים לא קובעים מחירים מופקעים על חשבון הצרכן הישראלי ● אז למה בכל זאת הענבים בארץ יקרים מבפינלנד? שוב, התשובה היא חסמי הייבוא