גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המתחרות מתחזקות והמחיר מטפס: מה יקרה לטסלה ביום שההייפ ייגמר

"הבליץ" של טסלה בשוק הרכב העולמי נתקל כיום במתקפת נגד של תעשיית הרכב "המסורתית" ● בישראל, שבה היא מסרה עד כה אלפי כלי רכב, הסביבה התחרותית עדיין דלילה, אבל השדה התחרותי זרוע באתגרים, שאת חלקם הציבה חברת הרכב החשמלי עצמה

חנות הפופ-אפ של טסלה בקניון רמת אביב / צילום: איל יצהר
חנות הפופ-אפ של טסלה בקניון רמת אביב / צילום: איל יצהר

חברת טסלה נכנסה בחודש ינואר השנה לשוק הרכב הישראלי כמו דג פיראנה רעב לאקווריום של דגי זהב. בתוך קצת פחות משני רבעונים היא העלתה על הכביש כ-1,800 כלי רכב וכבשה קרוב ל-60% מהמכירות בפלח הרכב החשמלי, תוך שהיא לוקחת מכירות מכל הפלחים. אבל בחודשים האחרונים נראה ש"הבליץ" הגלובלי של טסלה נבלם ומתחיל שלב מתקפת הנגד של תעשיית הרכב "המסורתית". גם כאן צפויה טסלה להיתקל בהרבה משוכות תחרותיות, במיוחד לאור איחור של כמעט שנה בתוכניות החדירה המתוכננות.

לפיכך רבים בענף שואלים את עצמם האם טסלה תמשיך להיות "Game Changer" בשוק הרכב הישראלי או שמה שמתרחש כיום בעולם יהפוך אותה בעתיד הלא-רחוק לעוד שחקנית שנאבקת בפלח תחרותי צפוף.

היצרניות המסורתיות נותנות פייט לטסלה

באירופה ממשיך הביקוש לרכב חשמלי לשבור שיאים ומתחילת 2021 ועד אמצע יוני נמסרו ב-12 המדינות המרכזיות באיחוד כ-268 אלף כלי רכב חשמליים. אבל למרות שטסלה 3 ממשיכה להיות הדגם הבודד הנמכר ביותר באירופה, היא התדרדרה למקום השלישי בפילוח המסירות לפי יצרניות רכב.

את המקום הראשון במסירות של רכב חשמלי באירופה, בפער גדול, תופסת השנה קבוצת פולקסווגן, שמתחילה לקטוף את הפירות של השקעה אסטרטגית בהיקף של מיליארדי יורו בשוק הרכב החשמלי.

נכון להיום, שני הדגמים החשמליים העיקריים של פולקסווגן כבשו מתחילת השנה נתח של 18% מכלל המכירות הרכב החשמלי באיחוד האירופאי (לא כולל בריטניה). אם מוסיפים לכך את נתח השוק בו מחזיקה חטיבת אאודי בפלח הפרימיום החשמלי (4%) ואת הנתח של סקודה, שזה עתה החלה את השיווק של דגמים חשמליים באירופה (3.8%), מחזיקה הקבוצה הגרמנית בנתח גדול פי שניים וחצי מזה של טסלה, שמחזיקה כיום בנתח של 10.5% מהמכירות בפלח החשמלי באירופה.

פולקסווגן אומנם מנצלת כיום את העיכוב הבירוקרטי והטכני המתמשך בהקמת המפעל של טסלה בברלין, שאמור היה לייצר את הקרוס-אובר טסלה Y שחיוני עבור טסלה באירופה. אבל היא לא האיום היחיד על טסלה.

במקום השני במכירות חשמליות באירופה בחודשים ינואר-יוני ניצבת קבוצת יונדאי מוטורס, ששני המותגים שלה, יונדאי וקיה, כבשו מתחילת השנה נתח של 10.8% ממכירות הרכב החשמלי באיחוד.

בארה"ב, שוק הבית של טסלה, מקדם כיום ממשל ביידן סובסידיות מוגדלות לרוכשי רכב פרטי חשמלי. עוד לא ברור האם ועד כמה תיהנה טסלה מהמהלך מכיוון שעל פי ההצעה המתגבשת, תוספת הסובסידיות תוענק רק לכלי רכב חשמליים "שמיוצרים בארה"ב על ידי עובדים מאוגדים" - רמז עבה לטסלה, שנאבקה לכל אורך הדרך באיגודי עובדי הרכב.

בסין טסלה עדיין מובילה את שוק הרכב החשמלי ובחודש מאי מכירות המפעל הסיני שלה זינקו בכמעט שליש. עיון בנתונים מגלה שהזינוק מיועד בעיקר ליצוא ומכירותיה בסין עצמה "נחתכו" במחצית באותו חודש. החברה הולכת כיום על חבל דק בכל הנוגע ליחסיה עם הממשל הסיני ועם דעת קהל שמגלה נטיות לאומניות גוברות.

בישראל, כאמור, נהנית כרגע טסלה מסביבה תחרותית דלילה מאוד בפלח המחיר/ביצועים/טווח שלה וזה כנראה יהיה המצב עד תום השנה. פולקסווגן, שנהנית מביקוש שיא, לא מציבה את ההקצאה לישראל בעדיפות גבוהה. אבל בשנה הבאה, בהינתן תנאי רקע מתאימים, הסביבה התחרותית תהיה שונה מאוד.

רובין הוד של שוק הרכב או נדנדת מחירים

בשבוע שעבר הודיעה טסלה ישראל על העלאת מחירים "זוחלת", השלישית במספר מאז החלה לשווק רכב בישראל. זהו תוצר ישיר של מדיניות "התמחור הישיר" שלה, שכולל הצבת מחיר "נטו" ללא פערי תיווך, אך גם ללא הנחות ואפשרות מיקוח.

למדיניות התמחור הזו יש יתרונות, אך גם חסרונות. היתרון הוא יצירת דימוי של מעין "רובין הוד" בשוק הרכב הישראלי. שעוקף את היבואנים המסורתיים, מתמחר את כלי הרכב במחירים "חברתיים" ונגישים ומעביר את פערי התיווך לכיסי לקוחות.

החיסרון בשיטת התמחור הישיר הוא העדר "בלם זעזועים" בתמחיר, כמו שיש לרוב היבואנים המסורתיים בישראל ובמיוחד אלה שפועלים מול שוק הליסינג. פירוש הדבר, שכל שינוי לרעה בבסיס התמחור של היצרן מתורגם מיידית לעליית מחירים לצרכן.

נדנדת מחירים כזו היא בעייתית עבור לקוחות חדשים, ומהווה גם גורם מרתיע משמעותי לחברות הליסינג, שלא אוהבות ערכי גרט לא יציבים ולא ודאיים. היא משפיעה לרעה גם על לקוחות עסקיים של טסלה, שעל פי תקנות המס בישראל, שווי השימוש החודשי שהם משלמים על רכבם עולה רטרואקטיבית ככל שעולים מחירי המחירון של הרכב מסיבות שאינן קשורות לשערי מטבע.

סביר להניח, שאת נקודות התרופה הללו ינצלו היטב המתחרים העתידיים, שיחסיהם עם שוק הציים בישראל הרבה יותר סימביוטיים.

 

מה שעובד ליבואני בוטיק, לא יעבוד לטסלה

מערך תמיכה במכירות ובלקוחות של טסלה בישראל מזכיר כיום "יבואני בוטיק". בלי אולם תצוגה, בלי אתר מסירה, בלי שירות של אנשי קשר/ליווי צמודים, כמקובל אצל לקוחות שמשלמים עד 80 אלף דולר לרכב, עם מוסך מרכזי אחד במרכז הארץ ובינתיים רק עם שני מוקדים ממותגים של טעינה מהירה.

בינתיים חוזק המותג והנגישות המקוונת הרציפה ללקוחות מפצים על כך, אבל מה ש"עובד" אצל יבואן עם מאות לקוחות, הופך להיות בעייתי מאוד לחברה עם צי של 3,000, ובקרוב אולי גם 5,000 כלי רכב בפרישה ארצית. זה נכון בכלל ובפרט בכלי רכב מורכבים טכנית כמו טסלה, שתפעולם דורש מהלקוחות הסתגלות ממושכת.

הקרב על השוק החשמלי עוד רחוק מהכרעה

נציין שכלי רכב חשמליים דורשים פחות שירות "מסורתי" וטיפולים שוטפים, אך יש תקלות בלתי נמנעות ואלו עלולות להיות בעייתיות מאוד ללקוחות שנמצאים הרחק מהמרכז. ועוד לא הזכרנו את קונספט "הביטוח המסתגל", שמשתנה בהתאם לאופי הנהיגה בכלי הרכב שמנוטר כל העת אצל היצרן ואת היכולות האוטונומיות המתקדמות של כלי הרכב, שיישומן מותח את גבולות הרגולציה.

בשורה התחתונה לטסלה מחכה בישראל שדה מוקשים, שעשוי לעכב את התקדמותה בישראל עד שיתחילו להגיע לכאן עוד מתחרים רציניים. הקרב רחוק עדיין מהכרעה. 

עוד כתבות

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בנעילה בת"א; מיטרוניקס ואלקטריאון זינקו בכ-6%

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות