גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרדוקס של שוק הרכב: המס עלה, אז למה הציבור מסתער על ההיברידיות והחשמליות?

ניתוח נתוני מסירות הרכב השנה מגלה כי נמכרו עד יוני יותר מ-40 אלף כלי רכב שנשענים גם על חשמל ● מספר דומה לכל מכירות הקטגוריה ב־2020 ● איך זה קורה במקביל להגדלת המס על מכוניות היברידיות, ואיך האוצר יפצה את הקופה הציבורית על אובדן ההכנסות מצריכת הדלק?

המס עלה, אבל הציבור מסתער על ההיברידיות והחשמליות / צילום: Shutterstock
המס עלה, אבל הציבור מסתער על ההיברידיות והחשמליות / צילום: Shutterstock

משבר הקורונה שינה את מסלולה של תעשיית הרכב העולמית. הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא האצת המעבר מרכבי בנזין מסורתיים לכלי רכב "מחושמלים", גם בעולם וגם בארץ. ניתוח נתוני המסירות של המחצית הראשונה של 2021 בארץ ממחיש זאת היטב.
כשבוחנים את המכירות במחצית של כלל "רכבי האנרגיה החדשה" בישראל, שכוללים גם דגמי פלאג-אין ודגמים עם הנעה היברידית מלאה דוגמת קורולה, נירו, איוניק וכו’, מגלים, שהמכירות בפלח של כלי הרכב "הירוקים" בישראל הסתכמו בינואר עד יוני בכ-40 אלף יחידות, שהם כמעט 22% מהשוק או אחת מכל ארבע מכוניות לערך.

רק לשם השוואה, בכל 2020 נמכרו בפלח הזה כ-46 אלף כלי רכב ואם לוקחים בחשבון את צבר ההזמנות המאסיבי לדגמים כאלה, לא נופתע אם נתח השוק יגיע השנה לאזור ה-30% מכלל המכירות. השינוי הזה החל אמנם לפני הקורונה, אבל מאיץ כיום ואפשר להסיק ממנו כמה מסקנות מעניינות.

 

ישראל עוקפת את ארה"ב

המסקנה המפתיעה ביותר אולי היא שתמהיל מכירות הרכב החדש בישראל הפך השנה לאחד "הירוקים" מבין המדינות המפותחות. אמנם באירופה נתח המכירות של כלל המכוניות "המחושמלות" מגיע לכ-32%. אבל שם כוללים בסטטיסטיקה גם את ה"היברידיות קלות", מכוניות שמונעות על ידי מנועי בנזין מקובלים בתוספת של סוללה קטנה ומנוע עזר, שתפקידם להפחית את הפליטה ולא להניע את הרכב. כאשר מחשבים רק את הדגמים עם הנעה היברידית "מלאה" מגלים שהשוק הישראלי משתווה לאירופה ומוביל בפער גדול על ארצות-הברית.

ההשפעה הזו מפתיעה גם מכיוון שאין כמעט בארץ קבוצות רכב סביבתיות אקטיביסטיות עם השפעה על השוק ועל הרגולציה, בניגוד לאירופה למשל. לקוחות פרטיים ומוסדיים רוכשים כאן מכוניות "מחושמלות" בגלל החיסכון בדלק והטבות המס ולא בגלל מה שיוצא, או לא יוצא, מהמפלט.

עוד מסקנה היא, שהביקוש למכוניות "הירוקות" בישראל פחות רגיש לשינויי מיסוי משהיה בעבר. נתוני המחצית הראשונה של 2021 ממחישים זאת היטב. נזכיר, שבשלוש השנים האחרונות החל האוצר להקטין בכמה פעימות את הטבות המס לכלי רכב "ירוקים" כאשר את עיקר המכה ספגו ההיברידיות, שמס הקנייה עליהן טיפס מ-30% לפני שנתיים ל-50% בתחילת 2021. בינואר 2022 תיכנס לתוקף הפעימה השלישית ותבוטל כליל הטבת המס, שניתנת לכלי רכב היברידיים כך שיוטל עליהם מס קנייה זהה לזה של רכבי בנזין בעלי רמת זיהום דומה. גם המיסוי על רכבי הפלאג-אין ממשיך לעלות אם כי בשיעור מתון יותר.

האדישות לגזירות המס

אבל נתוני המכירות מגלים שלמרות קפיצת המדרגה במיסוי ובמחירים, שהתלוותה לשתי הפעימות הראשונות של העלאת המיסוי, עדיין נרשמה השנה עלייה חדה במכירות של דגמים היברידיים מלאים. במקביל, דגמי הפלאג-אין מתרחבים במהירות מפלח היוקרה שבו היו דומיננטיים כבר כשלוש שנים. כ-53% מרכבי הפלאג-אין, שנמכרו בינואר-יוני השנה היו מדגמים שמחירם נמוך מ-160 אלף שקל. זו מגמה שצפויה להעמיק בשנה שנתיים הקרובות עם גל דגמי הפלאג-אין ה"נגישים", שצפויים לנחות בארץ.

המסקנה היא שהיתרונות המובנים של כלי רכב כאלה, ובראשם החיסכון המשמעותי בדלק לנהגים עם נסועה גבוהה, בעיקר בציי רכב, גוברים על הטרנד השלילי של העלאת המחיר. לפיכך כנראה שאין בסיס לסברה הרווחת בענף, שהפעימות הבאות של הקטנת הטבות המס להיברידיות ופלאג-אין, החל מינואר 2022, "יהרגו את הפלח" או יגרמו לציי הרכב לעבור בצורה טוטאלית לחשמליות "נטו", שימשיכו ליהנות ממס קנייה מופחת עד אמצע העשור.

"הקו האדום" של האוצר

מסקנה נוספת היא שהמעבר המואץ לכלי רכב חסכוניים בדלק, מכרסם במהירות באחד ממקורות ההכנסה העשירים והיציבים של המדינה - הבלו המוטל על הדלק.
רמז עבה לכך אפשר למצוא בדוח האחרון של הכנסות המדינה, שפורסם בשבוע שעבר, ובו נכתב כי "בחודשים ינואר-יוני 2021, הכוללים את חודש ינואר ששייך לסגר השלישי, ירדו הכנסות המדינה מבלו דלק ב-9% בהשוואה לינואר-יוני 2019, בין היתר כתוצאה מהתייעלות של כלי רכב חדשים".

מי שמכיר את הסגנון המינימליסטי, הזהיר והצופה פני עתיד, שמופיע בדוחות התקופתיים באוצר, מבין שהמשפט האחרון לא נכנס לדוח באקראי.

ההכנסות מבלו דלק הניבו לקופת האוצר בשנים האחרונות קרוב ל-18 מיליארד שקל בשנה בממוצע. לפיכך אפשר לפרש את המשפט הזה בתור "אנחנו ממשיכים לעקוב מקרוב אחרי תמהיל המכירות בשוק הרכב הישראלי ובוחנים דרכים לפצות את המדינה על הירידה בצריכת הדלק אם המגמה תחצה קו אדום מסוים". ואיך ייראה "הפיצוי"? לאוצר יש הרבה כלים בארגז המיסוי, החל מהעלאה של כלל הבלו על הדלק לתחבורה, וכלה בכלים מעודנים וממוקדים יותר כמו ביטול הטבת שווי השימוש על מכוניות היברידיות.

הפתח לשחקנים החדשים

לבסוף, אפשר להניח שהנטייה של שוק הרכב הישראלי לעבר תמהיל "ירוק" יותר פותחת בפני ישראל פתח ליבוא מואץ של מותגי רכב עולים מהמזרח, במיוחד מסין, שהיא כיום מרכז מומחיות עולמי בתחום הפיתוח והייצור של כלי רכב "מחושמלים".

המגמה הזו כבר משתקפת בנתוני המסירות במחצית הראשונה של 2021, שבה תפסו מכירות כלי הרכב מתוצרת סין נתח של כ-3.7% מהשוק לעומת 0.8% מהשוק בכל שנת 2020, נתח כמעט זהה ליבוא מארצות-הברית למשל. כ-80% מסך המסירות של כלי רכב סיניים בישראל במחצית הראשונה היו של דגמים חשמליים ודגמי פלאג-אין.

אמנם לחלק מהזינוק הזה אחראית טסלה, שייבאה לישראל ברבעון השני כ-1,500 רכבים מתוצרת המפעל הסיני שלה. ועדיין, בהתחשב במצעד הארוך של דגמים חשמליים מתוצרת סין שינחתו כאן בחודשים הבאים מדובר בשינוי שעשוי לשנות סדרי עולם.

עוד כתבות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמודה: ישראל לא לחצה מספיק על חמאס ולכן אין עסקת חטופים

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות