גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חושבים לקנות רכב חדש? כדאי לכם לקרוא את זה לפני שתגיעו לסוכנות

בשנה רגילה, ההתלבטות האם לקנות רכב חדש עכשיו או להמתין לשנה הבאה מופיעה רק לקראת הרבעון האחרון, אולם השנה חוסר הבהירות בשוק הרכב הקדים אותה כבר לחודש יולי ● בשביל לעזור עם ההתלבטות, הנה כמה שיקולים לכאן ולכאן

מכוניות / אילוסטרציה: Shutterstock
מכוניות / אילוסטרציה: Shutterstock

כמדי שנה אנחנו נתקלים הרבה בשאלה "האם לקנות רכב חדש עכשיו או להמתין עד לתחילת השנה הבאה?". לרוב השאלות הללו מופיעות לקראת הרבעון האחרון, אולם השנה הן הקדימו להופיע בשל חוסר הבהירות השורר בשוק הרכב. התשובה מורכבת בשל העובדה שהיא תלויה השנה לא רק בחוקי המשחק המוכרים של שוק הרכב הישראלי, אלא גם בגורמים חיצוניים ובעיקר המצב בתעשיית הרכב הגלובלית. אז הנה כמה שיקולים לכאן ולכאן:

למה להקדים

● מחירי הרכב צפויים לעלות בחודשים הקרובים. כן, אנחנו יודעים. תמיד מבשרים לנו שהמחירים עולים כדי להריץ אותנו לרכוש רכב חדש באולמות התצוגה וחודש לאחר מכן אנחנו מגלים, שיש מבצעי הנחות לקראת סוף השנה או מגלים את הרכב בו חפצנו כשהוא מוצע בהנחות עמוקות בערוץ "אפס קילומטרים".

אבל הפעם, לשם שינוי, נראה שהעשן מלווה גם באש. בעקבות זעזועי שנת הקורונה תעשיית הרכב נמצאת מאז תחילת 2021 במצוקה לוגיסטית עם מחסור מתמשך בחומרי גלם חיוניים, שבא לידי ביטוי לא רק בהקטנת רמות המלאי (ע"ע) אלא גם בעלייה חדה במחירי הייצור

המקרה המוכר ביותר הוא המחסור בצ'יפים בתעשיית הרכב, שבעטיו קפצו מחירי הצ'יפים מתחילת השנה במאות אחוזים. אבל זה לא המקרה היחיד. קיים בתעשייה גם מחסור מתמשך בגומי טבעי, שמלווה בעליית מחירי חלפים שונים לרכב דוגמת צינורות, צמיגים וכדומה. מחירי חומר הגלם לסוללות עלו משמעותית מתחילת השנה ואם מוסיפים לכך את התייקרות מחירי התובלה הימית, שמייקרת מאד את מחירי החלפים, מקבלים את "הסערה המושלמת" בכל הנוגע למחירי הרכב והמחירים הנלווים.

התופעה הזו מורגשת כיום בארצות-הברית ובמספר שווקים באירופה, אם כי לא בכל המותגים. נציין בהערת אגב, שהתייקרות של רכב חדש לא תמיד באה לידי ביטוי בשינוי במחירוני היבואנים. לעתים קרובות היא מתבטאת בביטול או הקטנה משמעותית של ההנחות, שהן כמעט לחם חוק בשוק הרכב הישראלי, וב"ייבוש" האספקה לשוק האפס קילומטרים. אבל זו התייקרות לכל דבר

● קיים מחסור מתמשך במלאי רכב חדש וכרגע לא רואים את קיצו. בשל הבעיות הלוגיסטיות שצוינו לעיל, ובמיוחד המחסור בצ'יפים, תעשיית הרכב העולמית "מאבדת" מדי חודש ייצור מתוכנן בהיקף של עשרות עד מאות אלפי כלי רכב, בכל העולם.

זה בא לידי ביטוי בהשבתות קווי ייצור ובתחרות של דילרים במדינות שונות על הקצאות ייצור. בישראל התופעה מורגשת כבר החל מהרבעון השני של השנה ונראה, שהיא תימשך. למעשה כבר היום יש בשוק דגמים, שמי שנכנס להזמין אותם מקבל מועדי אספקה לעוד חודשיים עד ארבעה חודשים ויותר.

נדגיש שוב, שהתופעה בולטת במיוחד בדגמים מסוימים בעוד שהיא פוסחת על דגמים פחות מבוקשים. בתעשייה קיימת מחלוקת מתי המצוקה תסתיים. יש יצרנים שצופים הקלה ברבעון השלישי/רביעי, בעוד אחרים סבורים ששיבושי הייצור יימשכו עמוק לתוך 2022 והלאה. בקיצור אף אחד לא מבטיח שהדגם שזמין כרגע לאספקה באוגוסט, ספטמבר או אוקטובר, יהיה גם זמין בינואר 2022. אפילו היצרנים בעצמם כרגע לא יכולים להבטיח את זה ליבואנים.

● בינואר 2022 תקטן הטבת מס הקנייה על מכוניות היברידיות ועל מכוניות פלאג-אין. מכוניות היברידיות, למשל, יאבדו לחלוטין את הטבת המס וימוסו כמו מכוניות רגילות. אמנם כבר התרגלנו, שלקראת כל סוף שנה היבואנים אוגרים מלאים מאסיביים של מכוניות "ירוקות" כדי להקדים את הקטנת הטבת המס ובכך למעשה "נועלים" את המחירים הקיימים לפחות לרבעון הראשון ולעתים גם לרבעון השני של השנה שלאחר מכן.

אבל השנה לא בטוח שהיצרנים יוכלו לספק את המלאים הענקיים הללו לישראל, מאותן סיבות שצוינו לעיל. גם אז, אם הביקוש לרכב חדש יהיה מטורף כמו השנה, בקצב ממוצע של בסביבות 30 אלף מכוניות לחודש, ששליש מהן "מחושמלות", אפשר לצפות שהמלאים של ההיברידיות במיסוי "הישן" יתכלו די מהר. גם לא ברור האם ואילו גזירות מס נוספות מתכנן האוצר להטיל על שוק הרכב בכללו כדי למלא את קופתו הריקה ומוכת החובות.

למה כן לחכות

● שוק הרכב העולמי ותעשיית הרכב העולמית נמצאים כיום בשינוי פאזה דרמטי, שבמרכזו מעבר מהיר מאד לרכבי הנעה חשמלית על חשבון רכבי בנזין ודיזל. המגמה הזו אמנם רק בתחילתה בישראל אבל אם תחול קפיצה משמעותית נוספת במחירי הדלק - והשנה הם כבר טיפסו ביותר מ-30% - זה עלול להשפיע משמעותית על הביקוש לדגמים חשמליים ולהכחיד את הביקוש למכוניות בנזין חדשות ומשומשות, ולהפיל את מחיריהן כאשר תגיע העת למכור אותן בעוד שנתיים-שלוש.

אמנם אנחנו היינו מהמרים שזה לא יורגש לפני 2024 אבל עדיין לא מזיק לשבת קצת הגדר, לבחון היטב את המגמות ולהציץ מעבר לפינה.

 ● הביקוש הנוכחי לאמצעי תחבורה אישיים בישראל לא פוסח על שוק המשומשות, שאליו מצטרפים כיום הרבה משתמשים "חדשים" שעד כה לא נמנו על חוג בעלי הרכב הפרטי. במקביל עולה הביקוש לרכב שני, שלישי ואפילו רביעי במשפחה. כל זה בצירוף עם מחסור מלאים של רכב חדש, דוחף כיום את מחירי המשומשות כלפי מעלה, לפחות בחלק מהמותגים והדגמים.

כלומר, ייתכן שזה הזמן הנכון למכור ו/או לעשות עסקת טרייד-אין על רכב חדש אם כי ייתכן שהגאות בביקוש למשומשות תהיה ממושכת.

● כלי הרכב משתכללים כיום במהירות לא רק באגף ההנעה "הירוקה" אלא גם טכנולוגית. ההשקה של הרבה מאד דגמי מפתח חדשים ומחודשים התעכבה ב-2020 ובמשך רוב 2021 ולפיכך צופים שרבים ש-2022 תהיה שנת "בום" בכל הנוגע להשקת דגמים חדשים ומתקדמים טכנולוגית. שווה לעשות שיעורי בית ולשקול המתנה לדורות החדשים שבאופק

● שוק הרכב החדש המשני, ובעיקר "היבוא המקביל", מתחיל לצבור כיום כוח ומייבא כל העת עוד ועוד דגמים חדשים, שמתחרים ישירות בהיצע של היבואנים הסדירים. כרגע כולם מושפעים מהמחסור במלאים אבל כאשר האספקה תתייצב לכל אגפי השוק אנחנו עשויים לראות כאן "מלחמת מחירים", שממנה ירוויח הלקוח הפרטי.

עוד כתבות

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פוטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות