גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתכשיט לאופציה ריאלית: החדשה של פיאט היא מכונית ירוקה להמונים

הגרסה החשמלית של העירונית-האופנתית של פיאט מציגה מחיר נגיש, עיצוב שובה עין, ביצועים זריזים וממדים אידיאלים לעיר, אבל טווח שימושי גם מחוץ לה

פיאט 500e חשמלית / צילום: יח"צ
פיאט 500e חשמלית / צילום: יח"צ

בשבוע שעבר נערך "יום הרכב החשמלי" של קונצרן הרכב STELLANTIS, שנולד בשנה שעברה ממיזוג קבוצת פיאט-קרייזלר וקבוצת פיז'ו-סיטרואן-אופל. כבר ראינו לאחרונה לא מעט כנסי משקיעים בתעשיית הרכב, שבמרכזם תוכניות מעבר לרכב חשמלי. אבל הפעם זה היה מגה-אירוע מבלבל-חושים שפרש את התוכניות העתידיות של 14 מותגי רכב נפרדים מארבע יבשות, שמרכיבים את קבוצת הענק הזו.

בשורה התחתונה, הקבוצה שואפת להגיע עד 2030 לתמהיל מכירות של למעלה מ-70% דגמים "מחושמלים" באירופה ולמעלה מ-40% בארצות הברית, רובם יהיו דגמים חשמליים לחלוטין שיכללו בין השאר גם טנדרים, מכוניות ספורט, מסחריות ומה לא. על הדרך מתכוונת החברה להשקיע 30 מיליארד דולר במפעלים לייצור סוללות, בהנדסה של ארבע פלטפורמות חשמליות משותפות ועוד.

אבל כפי שאמר פעם מאו דזה טונג, שציטט את החכם הסיני לאו דזה, "גם מסע של אלף מילין, מתחיל בצעד אחד קטן". במקרה של פיאט מדובר בצעד קטן תרתי משמע: דגם חשמלי לחלוטין של פיאט 500 העירונית הקטנטנה, שמוצע להמונים במחיר לא-גדול. זהו מהלך לא טיפוסי בשוק הרכב החשמלי של ימינו, שבו רוב הדגמים החדשים נוטים להיות גדולים, חזקים ויקרים כדי להפנים את עלויות הייצור הגבוהות. לפיכך לבשנו את הצווארון הכחול שלנו ויצאנו לבדוק מה מציעה "החשמלית החברתית" הזו.

 

קווים קלאסיים

חיצונית פיאט 500e שומרת על קווי המתאר העגלגלים של הסדרה הקלאסית משנות ה-60 של המאה הקודמת אבל מעגנת אותם חזק בהווה. עם אורך של קצת יותר מ-3.6 מ' זו עדיין אחת המכוניות הקטנות בשוק הישראלי אם כי היא ארוכה מה-500 בנזין כמעט ב-8 ס"מ ורחבה יותר ב-5 ס"מ, שמעניק לה יציבה רחבה ואגרסיבית על הכביש.

את מקום הגריל הקלאסי של פיאט מחליף גריל אטום שהסימול "500" מוטבע בענק והפגושים משתלבים בתוך החרטום לצד פנסי LED עגולים שנראים כאילו הם מעפעפים לסביבתם במבט שובב. את הזנב הטיפוסי שיורד בשיפוע חד "שוברים" פנסים רבועים וספוילר גג מובנה ואת החבילה משלימים חישוקים ייחודיים והאפקט החזותי הוא של מכונית "קטנה גדולה": כזו שבעליה לא מרגיש נחיתות לצד מכוניות שגודלן (ומחירן) כפול משלו. כל זה מבלי שהיא מנסה לזעוק למרחוק "אני חשמלית".

תא הנוסעים עבר טיפול יוקרתי ועתידני אבל בכל הנוגע לממדים הוא עדיין מאד טיפוסי למכונית מיני עירונית. היושבים מלפנים נהנים ממושבים מרווחים ומתנוחת ישיבה גבוהה שמזכירה יותר רכב פנאי אבל המושב האחורי עדיין מיועד בעיקר לילדים/מתבגרים. שני מבוגרים לא בררנים בגובה ממוצע יוכלו לדחוק את עצמם לתוכו עם קצת התחשבות מהיושבים מלפנים אבל לנסיעות קצרות. בדגם בעל הגג הנפתח נפח תא המטען די סמלי ומתאים בעיקר למטען עירוני מזדמן. בדגם בעל הגג הקשיח המצב טוב יותר אבל לא בהרבה.

עמדת הפיקוד לוקחת את העיצוב הקלאסי של ה-500 אל העתיד עם לוח מחוונים עגול וצבעוני על בסיס מסך LCD שמקבל גיבוי בדגם הבכיר ממסך מולטימדיה רוחבי וגדול נוסח מרצדס. פיאט לא ויתרה על עיצוב איטלקי עילי עם קווים אליפטיים, פתחי אוורור סמויים, טקסטורות מעניינות למראה ולמגע, והגה "כמו פעם". הנדסת האנוש אינה חפה מגימיקים דוגמת מתגים קטנים לשליטה בהילוכים ופתיחה אלקטרונית של הדלתות. גם אל גג הבד המתקפל חשמלית התייחסנו בתחילה כאל גימיק אך מסע בשעת ערביים לאורך חוף הים של חיפה עם גג פתוח גרם לנו להרגיש כמו בפורטופינו שבריביירה האיטלקית. ובימי סגר אסור לזלזל בערכו של אסקפיזם.

מרץ מפתיע 

באגף החשמל מציעה פיאט את ה-500 בשתי גרסאות. גרסת בסיס עם סוללה קטנטנה, טווח תיאורטי של עד 190 קילומטר ומנוע בהספק 95 ק"מ. על הגרסה הזו היינו ממליצים לפסוח אלא אם כן העיר הגדולה היא כל עולמכם. הגרסה הבכירה מצוידת בסוללה גדולה יותר, טווח תיאורטי של עד 320 ק"מ בין טעינות ומנוע של 118 כ"ס. זה לא נשמע הספק מרשים למעריצי טסלה אבל בפועל הוא מעניק למכונית מרץ מפתיע עם תגובה מיידית ללחיצה, זינוק מאפס ל-100 בסביבות ה-9 שניות ותאוצות ביניים מפתיעות.

אין בעיה להעפיל עם הרכב ל-130 קמ"ש פלוס לצורך שיוט על כביש 6 למשל ועדיין לשמור על רזרבות לעקיפה מזדמנת ואפשר לשמור על קצב מכובד גם בעליות עם שניים שלושה נוסעים. המנוע שקט יחסית אבל במהירויות בין עירוניות מצטרפת אליו מקהלה רמה של רעשי צמיגים ורוח. נהגים כבדי רגל, שלא מכבים את המזגן כמתבקש בקיץ הישראלי, יוכלו לצפות לטווח ריאלי של כ-230 עד 250 קילומטר. המכונית תומכת בטעינה מהירה יחסית כך שמערך תחנות הטעינה שפרושות כבר היום לאורך כבישי ישראל מעניק לה שימושית גם במסעות בין-עירוניים מוגבלים בזמן.

לא סתם תכשיט

ה-500 הקלאסית לדורותיה שמרה על "חדוות הנהיגה האיטלקית" בזכות שלדה חדה ומשקל נוצה. אבל החשמלית הזו שוקלת כמעט 300 קילו יותר מגרסת הבנזין (שעדיין משווקת) והיא לא נותנת לך לשכוח את זה כאשר אתה מנסה להשתעשע איתה על כבישים מפותלים או להרים גלגל באוויר.

היא מרגישה יותר בוגרת, יותר צמודה לכביש, תחושת ההיגוי שלה קלילה ומלאכותית ושינויי הכיוון אינם חדים ומהירים. מנגד היא עדיין עירונית קטנה וזריזה, שתענוג לנווט אותה בעיר, לבצע סיבובי פרסה "על המקום" ברחובות צפופים ולהשתחל למרווחים בפקקים או למקומות חניה, שרוב הנהגים יוותרו עליהם. גם נוחות הנסיעה יותר מעודנת ופחות קופצנית ממה שזכרנו.

פיאט עמדה בפיתוי לשווק את ה-500 החשמלית במחיר מופרז ומציעה אותה במחיר של החל מ-119 אלף שקל לגרסת בסיס מאובזרת עם הטווח הארוך ועד כ-135 אלף לגרסת הקבריו עם הגג החשמלי. המחירים הללו לוקחים את המכונית מסטטוס של "תכשיט אופנתי למאיון העליון" והופכים אותה לאופציה ריאלית כרכב ראשון/שני לתושבי המטרופולין שזקוקים לרכב זריז וידידותי לחנייה עם הוצאות שוטפות מזעריות, חתימה סביבתית מינימלית ושימושיות לנסיעות בין־עירוניות מזדמנות.

חלק מהמתחרות

רנו זואי 2021 - לגרסה העדכנית של רנו "זואי" יש ממדים ושימושיות של "סופר-מיני" עירונית, תא נוסעים עמוס טכנולוגיות ומערכת הנעה חשמלית חדשה. הגרסה הבכירה מציעה סוללה של 54 קילוואט, טווח בין טעינות של עד 385 קילומטרים ומנוע בהספק 136 כ"ס שמאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-9.5 שניות. יש גרסה עם סוללה מוקטנת וטווח עד 300 ק"מ.

רנו זואי 2021 / צילום: יח"צ

הונדה e-ADVANCE - החשמלית העירונית הראשונה של הונדה כבר משווקת באירופה ועשויה להגיע גם לישראל. יש לה חמש דלתות, ממדים של סופר מיני עם בסיס גלגלים של 2.54 מ' ותא נוסעים מרווח יחסית אם כי תא המטען קטן. מנוע של 154 כ"ס מעניק לה ביצועים זריזים אך סוללה של 35 קילווואט מקבילה את הטווח לעד 222 ק"מ בלבד והיא לא זולה באירופה.

הונדה e-ADVANCE / צילום: יח"צ

סיאט MII חשמלית - הגרסה החשמלית של סיאט MII, שיבואה נבחן כיום, שומרת על הממדים והעיצוב של ה-MII העירונית הרגילה עם תא נוסעים מרווח לארבעה ותא מטען סביר. מנוע צנוע של 83 כ"ס מספק תאוצה ל-100 ב-12.3 שניות וסוללה בנפח מכובד של 36 קילוואט מספקת טווח של עד 260 ק"מ ותמיכה בטעינה מהירה.

סיאט MII חשמלית / צילום: יח"צ

עוד כתבות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נהר הסיין בפריז / צילום: ap, Pavel Golovkin

הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

במשך עשורים לא הצליחה פריז לנקות את נהר הסיין, שמזוהם ממי ביוב ● לקראת האולימפיאדה, שתכלול שחייה ושיט בנהר, היא מוכרחה לעשות זאת ● אבל לא כולם מאמינים שזה אפשרי, "צריך תוכנית אחרת", אומרת האלופה האולימפית בשחייה במים פתוחים

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר