גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המערכת של Tefen רוצה למנוע מעובדים לעבור לחברה המתחרה

וגם: השמן של סבא חביב מאבד את התו "שמן זית ישראלי" ● ערן כהן מונה לתפקיד מנכ"ל אלסטום ישראל, ואיציק פרנק ימונה למנכ"ל קבוצת ברן ● אירועים ומינויים

מלי ביצור פרנס, מנכ"לית TEFEN / צילום: ענת קזולה
מלי ביצור פרנס, מנכ"לית TEFEN / צילום: ענת קזולה

קבוצת הייעוץ העסקי הבינלאומית Tefen, בראשות המנכ"לית מלי ביצור פרנס, משיקה בימים אלה את סקורטי - מערכת טכנולוגית חדשה שמטרתה לשמר עובדים בחברה, ולמנוע מהם לעבור למתחרים.

המערכת, שפיתחו יואב רפאלי וגיל הירש, מוטמעת במחשבים ובסלולרי של העובדים, ולאורך היום שואלת אותם שאלות קצרות שעליהן ניתן להשיב באמצעות אייקונים. ככל שהעובדים משיבים על יותר שאלות כך הם צוברים יותר נקודות, שמקנות להם בונוסים ומתנות.

מדובר בשאלות בסיסיות קצרות כמו מה שלומך היום, האם הרגשת פרודוקטיבי היום, האם אתה מרוצה מיחס המנהל הישיר, איך הייתה ארוחת הצהריים או האם משהו מטריד אותך. בנוסף ישנן שאלות עומק, לעובדים שמעוניינים לענות יותר בהרחבה.

מתוך התשובות, המערכת מפיקה דוחות וניתוחים שמאפשרים למנהלים לדעת מה מידת שביעות רצון העובדים, לספק תמונת מצב עדכנית על תחושותיהם ולחזות אחוזי נטישה. כך יכולים המנהלים לשפר את המצב, ולהפוך את מקום העבודה לטוב יותר.

בימים אלה המערכת מוטמעת בקרב חברות הבת של Tefen - קומיטיגו ו-ESI - שמתמחות בטכנולוגיה ובבינה מלאכותית. החברה כבר חתמה על חוזים עם שתי חברות ממשלתיות המעסיקות אלפי עובדים, ובהמשך היא מתכננת להטמיע את המערכת בקרב מאות חברות הייטק וסטארט-אפים שעמם היא עובדת. בשלב מאוחר יותר, התכנון הוא לצאת גם לשוק הבינלאומי.

השמן של סבא חביב מאבד את התו "שמן זית ישראלי"

ענף הזית במועצת הצמחים מסיר את תו איכות "שמן זית ישראלי" משמני הזית של "סבא חביב". הסיבה, כפי שמסביר אורי יוגב, מנהל הענף, היא חשד לכך ששמני המותג שנמכרו כשמני זית ישראלים, ועל כן נשאו את תו האיכות, הכילו למעשה שמני זית מיובאים בהיקף נרחב. החשד התעורר אחרי שכמות שמני הזית שנמכרה הייתה כפולה מזו שהוצהר עליה.

סבא חביב / צילום: יח

מטרת תו האיכות שמודבק על בקבוקי השמן היא לבדל את השמנים הישראלים משמנים מיובאים. עבור התו משלמות יצרניות השמן אגרה של 3,300 שקל בשנה, ותשלום של 15 אגורות לכל מדבקת תו שמוצמדת לבקבוקים. מועצת הצמחים עורכת פיקוח על מנת לוודא את תקינות השמן המשווק כישראלי, כשעל פי תקן חדש הבדיקה גם כוללת מדדים של טעם וניחוח הנבדקים על ידי פאנל טועמים.

יצוין כי חברת 'סבא חביב' מייצרת שמני זית גם למותגים פרטיים, שגם על גביהם מודבקת מדבקת התו. יוגב מספר כי נערכה פנייה גם לרשתות שהחברה מייצרת עבורן, דוגמת רמי לוי.

הסרת התו מגיעה בתזמון עגום למדי, משום שלאחרונה הגישו בעלי המותג סבא חביב, משפחת ג'השאן, בקשה לבית המשפט המחוזי בנצרת לעיכוב הליכים לשם הסדרי חוב, לאור קשיים שאליהם נקלעו בעקבות משבר הקורונה. הבקשה אושרה, ולחברה מונה מנהל הסדר נושים, עו"ד שלום גולדבלט, יחד עם חברת הייעוץ KCR, מתוך אמונה שמדובר בעסק שיש לו היתכנות להמשך פעילות - באמצעות מכירתו או באמצעות הכנסת משקיע.

"אני מקווה שהחברה תצא מהמצוקה, אבל התפקיד שלי לא מאפשר לי להישאר אדיש לממצאים שגילינו", אומר יוגב. "הזמנו את בעלי החברה לפגישה, ונומק לנו שהם בהקפאת הליכים. אני מאחל לחברה הזו שלא תימחק ושיימצא לה קונה ראוי, ואחרי שהם יתייצבו - נחזיר אותם למועדון תו האיכות, בהנחה שהם יעמדו בתקן".

יוגב מסביר כי בישראל פזורים כ-95 בתי בד המייצרים למאות יצרנים, 200 מהם רשומים במועדון תו האיכות. צריכת שמני הזית בישראל עומדת בממוצע על 25-30 אלף טון בשנה, בשעה שהייצור מגיע לכ-15-22 אלף טון. את הפער סוגרות החברות באמצעות יבוא.

יוגב מסביר כי באירופה יש עודפי ייצור. "בספרד, למשל, מתחילים את העונה עם יותר מחצי מיליון טון שמן, שעובר גם ליצוא. פערי המחירים אל מול השמן הישראלי נובעים גם מהתמיכה המדינית שיש באירופה. אין בעיה עם שמנים מיובאים, כל עוד כתוב מאיפה השמן מיובא. אבל יצרניות לא יכולות להציג שמנים שנמכרים בבלנד כישראלים. רוב החברות הגדולות נוהגות כך, ועל כן אין להן תו שמן ישראלי".

עוד אומר יוגב כי רוב השמן הישראלי לא מגיע למכירה ברשתות והוא נמכר בבתי הבד, במעדניות ובמכירה ישירה באונליין שקיבלה דחיפה מהקורונה.

מסבא חביב לא נמסרה תגובה.

מצנח הזהב

איציק פרנק ימונה למנכ"ל קבוצת ברן, שהיא חברת ההנדסה הגדולה בארץ. קודם לכן שימש כסמנכ"ל כספים בכיר ואחראי על הפעילות הבינלאומית של הקבוצה.

ערן כהן מונה לתפקיד מנכ"ל אלסטום ישראל, המפתחת ומשווקת פתרונות ניידות המספקים יסודות בני קיימא לעתיד התחבורה.

ערן כהן, מנכל אלסטום ישראל / צילום: רן יחזקאל

שר המדע והטכנולוגיה לשעבר, יזהר שי, מצטרף לוועדה המייעצת של חברת הביו-טק אינוקאן פארמה.

ענת גרנות מונתה לסמנכ"לית השיווק והמכירות בחברת המטייל-אמריקה, הפועלת בניו יורק זה למעלה מ-30 שנה.

נחום טרוסט, החשב של אבן קיסר, ימונה לסמנכ"ל הכספים של החברה.

איתן זינגר מונה למנכ"ל חברת סיבוס, המספקת פתרונות לסבסוד ארוחות לעובדי חברות באמצעות פלטפורמה טכנולוגית. הוא יחליף בתפקיד את איתן לב טוב שמונה למנכ"ל חברת שב"א.

עמי ברלב מונה ליו"ר דירקטוריון פעיל בחברת אקסיליון, המפתחת ומוכרת פתרון לעומסים במרכזי הערים בעזרת מערכת מבוססת טכנולוגיה ייחודית בשילוב בינה מלאכותית.

חדשות טובות

שמיר אופטיקה תומכת בקופצת המשולשת האולימפית חנה מיננקו בהיקף של 120 אלף שקל, לתקופה של שנה ושבעה חודשים. מיננקו תישא את דגל ישראל בטקס פתיחת המשחקים האולימפיים בטוקיו.

מלניק נותן פרחים לשחקניות / צילום: יוסי זמיר

חברת ויזה העולמית, ומנכ"ל החברה בישראל, ברק מלניק, יתמכו בקבוצת הכדורגל הפועל קטמון נשים בירושלים, במסגרת פעילותה להעצמת נשים בספורט. כחלק מהתמיכה נערך משחק ידידות בין צוות ויזה ישראל ושחקניות הפועל קטמון, בקבוצות מעורבות.

עוד כתבות

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה