גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפקקים רק הולכים ומתארכים - וזו המרוויחה הגדולה

השנה החולפת התאפיינה בהיעדר מוביליות בתחילתה ובעומסים כבדים בכבישים עם סיום הסגרים ● גופים כמו הרכבת ואל על חוו אתגרים לא פשוטים, ואפליקציות התחבורה הפכו לפופולריות מתמיד ● כך כבשה ווייז את צמרת הקטגורייה ● מדד המותגים

פקקי תנועה / צילום: איל יצהר
פקקי תנועה / צילום: איל יצהר

היציאה מהקורונה, יחד עם השמים הסגורים באופן חלקי, הפכה את פקקי התנועה לתופעה עולמית בלתי נסבלת. והיכן שיש פקקים, אפליקציית Waze (ווייז), שנולדה מתוך פקק בתל אביב, זוכה באור מן ההפקר. האפליקציה של גוגל נהנתה משנה טובה כשהיא עדיין שומרת על מקומה הראשון כאפליקציית הניווט והמפות הבולטת ברוב מכשירי אנדרואיד בארה"ב ובמדינות המערב, בכללן ישראל, ובמקום גבוה במכשירי אפל.

מדד המותגים - קטגוריית תחבורה

השנה ספגה האפליקציה הפופולרית מכה תדמיתית עם פרישתו של המנכ"ל הישראלי נועם ברדין מניהולה. ברדין הטיח ברוכשת גוגל ביקורת על טיפוח תרבות ארגונית מפנקת, שאינה מעודדת חדשנות ועבודה קשה, תרבות שבה עובדים שמים מעל לכל ימי חופשה ותפריט מגוון במסעדת החברה, ולא ניתן לפטרם. כפי שחברות ישראליות מגלות בימים אלה, הנפקה בזמן בועה עדיפה מאות מונים על פני מכירה לתאגיד אמריקאי. ברדין ביקש למכור את החברה ב־2013 כדי להיפטר מהאווירה הרעילה בדירקטוריון החברה. לו היה מחכה עד היום, ייתכן והוויכוחים היו נעלמים, הכסף היה נספר במדרגות, ו-ווייז הייתה נותרת חברה עצמאית השולטת בגורלה.

מינוי המנכ"לית הזרה הגדיל את הספקולציות התמידיות על העדפתה של גוגל את האפליקציה "שלה", גוגל מאפס, ועל אפשרות של מהלך לסגירתה של ווייז. הפיטורים שבוצעו בזמן הקורונה לא עזרו, אבל הציבור הישראלי עדיין מצביע בסלולרי ווייז.

אל על: משבר ההחזרים

2020 הייתה נקודת מפנה משמעותית עבור אל על; לא רק שהחברה, בדומה לכל חברות התעופה ברחבי העולם, נקלעה למשבר החמור בתולדותיה בעקבות המגפה ועוצר הטיסות, היא גם החליפה בעלי שליטה, לראשונה מאז שהפכה פרטית ב-2005. במסגרת הנפקה שביצעה החברה, כחלק ממתווה הסיוע שעליו סיכמה עם האוצר, אלי רוזנברג בן ה־27, בנו של איש העסקים מארצות הברית קני רוזנברג, הפך לבעל השליטה בחברה במקומה של חברת כנפיים, שבשליטת תמי מוזס בורוביץ'.

החלפת הבעלות לוותה ברעשי רקע בקשר לסוגיית אזרחותו של האב (נדרשת אזרחות ישראלית משום שלמדינה יש מניית זהב בחברה). חברת כנפיים העלתה טענה שהבן הוא מעין איש קש בעסקה, אך בסיכומו של עניין, רוזנברג האב עלה לישראל והפך לבעל שליטה גם הוא לאחר שהשקיע יותר מ-200 מיליון דולר בחברה. גם השדרה הניהולית הוחלפה וכיום בראש אל על עומד אביגל שורק, ש"יובא" לישראל אחרי כהונה ממושכת בדלק US.

בשנה החולפת, אל על הרגיזה מאוד את הצרכנים בסוגיית ההחזרים על טיסות שבוטלו. החוב שנצבר לנוסעים חצה את רף המיליארד שקלים, ורק לאחרונה דיווחה כי השלימה את החזר החובות. אבל למרות הזעם והעליהום ברשתות החברתיות על ההחזרים ובעיקר על העדר המענה - הישראלים ממשיכים לדרג את אל על כמותג שהם מעריכים וסומכים עליו. הרוח החדשה בחברה והמשימה לעלות על מסלול ההתאוששות כוללים גם הבנה שיש להגיב מהר לשוק המשתנה ולתחרות, עם השקת קווים ליעדים חדשים (מרוקו, דובאי, פוקט) ועם הבטחה לשים את הנוסע במרכז.

מוביט: בדרך למונית האוטונומית

מוביט, שנרכשה רק לפני קצת יותר משנה על ידי אינטל במיליארד דולר, עברה השנה לראשונה גם את רף מיליארד המשתמשים. לאחר שהתבלטה בתחום תזמון אמצעי התחבורה ותכנון נתיב, היא חדרה השנה לשוק אפליקציות התשלום לתחבורה ציבורית, עם אפשרויות תשלום באפליקציה שלה תוך שיתוף פעולה עם פנגו. מתחרותיה בשוק זה הן הופ־און העצמאית, התחנה של משרד התחבורה ואניפיי של ישראכרט. מאז ההשקה בשנה האחרונה, מוביט צברה יותר מ-250 אלף חשבונות בישראל ו-65% מכלל השוק.

שיתוף הפעולה שלה עם חטיבת מובילאיי של אינטל מיקם אותה בליבת פרויקט המוניות האוטונומיות, הרובו-טקסי, שצפוי להתחיל בפעילות עד תחילת 2022. בחברה מבטיחים כי כבר בשנה הבאה יוכלו משתמשי מוביט לתכנן ולהזמין נסיעה ברכב האוטונומי ולשלם עליה דרך האפליקציה, אחת ההבטחות המרכזיות של אמנון שעשוע והרוכשת מובילאיי. רכישת הענק של החברה עם פרוץ מגפת הקורונה הגנה עליה מפני הירידה הדרמטית בשימוש בתחבורה הציבורית בעולם, ובחברה התמקדו בתכונות שסייעו למשתמשים להתנהל באופן בטוח בתחבורה הציבורית ובהידוק השורות מול לקוחותיה הארגוניים - מפעילות התחבורה הציבורית, רשויות מוניציפליות וארגונים.

אגד: בדרך לרכבת הקלה

מותג שממשיך לשמור על עוצמתו למרות אינספור שינויים ב-ד.נ.א שלו היא חברת אגד. מפעילת התחבורה הציבורית הוותיקה שהוקמה ב-1933, היא כבר מזמן לא המונופול שהכרנו בעבר, כשחלקה בשוק הולך ומצטמצם לאור החלטות ממשלה מהעבר שהביאו למכירה של אשכולות קווים שהפעילה בעבר החברה.

השנה תאבד החברה "מאחז" משמעותי כשקווים רבים שהפעילה לאורך שנים בבירה, יועברו לידי חברת סופרבוס של משפחת בליליוס. בנוסף ברשות התחרות ובמשרד התחבורה בוחנים כיום את הצעתה של חברת אלקטרה, שבשליטת משפחת זלקינד, לרכוש את אגד תעבורה - חברת בת של אגד (בשותפות עם משפחת לבנת) שמחזיקה במספר של אשכולות קווים בארץ ובפעילות נוספת. זאת בתמורה לכ-200 מיליון שקל. העסקה נבחנת היות שאלקטרה רכשה לא מזמן נתח נוסף מפעילות התחבורה הציבורית בישראל כשקנתה את חברת האוטובוסים אפיקים.

אם בעבר החברה התקשתה להתמודד עם השינויים שנכפו עליה, נראה כי בשנים האחרונות אגד מסתגלת לשינויים. כך, למשל, היא הצטרפה לקונסורציום חברות שכולל את CRCC-CRRC הסיניות לצד שיכון ובינוי להתמודדות על מכרז להפעלת אחד מקווי הרכבת הקלה בתל אביב. גם המיתוג של החברה עם הסלוגן "טוב שההגה בידיים של אגד", והשירות שנתפס לעיתים כטוב יותר ממתחרותיה, מסייעים למותג להישאר רלוונטי ואהוד (גילוי נאות: אביו של הכתב הוא גמלאי של אגד - ג"ל).

רכבת ישראל: הציבור עדיין חושש

במשך שלושה חודשים ב-2020 עמדו במקומם הקטרים והקרונות של רכבת ישראל בשל משבר הקורונה. כשמצב התחלואה אפשר לחזור ולהשתמש ברכבת, זה נעשה בהדרגה - תחילה בעזרת שוברים שהנוסעים יכלו להוציא באמצעות אתר האינטרנט של הרכבת, ולאחר מכן תוך הטלת מגבלות על מספר הנוסעים האפשרי בכל קרון.

המצב כמובן הביא לירידה חדה במספר הנוסעים בשנה שעברה. עם זאת, גם כיום, כשהוסרו כל מגבלות התנועה, מספר הנוסעים ברכבת לא חזר לתקופה של טרום הקורונה. בתחילת 2020 מספר הנוסעים הממוצע ביום עמד על כ-260 אלף איש, וכיום הוא 160-170 אלף בממוצע. לטענת מקורות ברכבת, מבדיקות שלהם, הסיבה לכך קשורה ישירות לקורונה - חוסר ביטחון שעדיין קיים אצל רבים משהייה במקומות ציבוריים סגורים.

מנגד, קשה שלא להזכיר גורם שכן קשור ישירות לרכבת ויוצר חוסר אמון של נוסעים בעבודת החברה - העבודות היזומות המרובות שהיא מבצעת במקטעים מסוימים, כחלק מעבודות תשתית ובהם פרויקט חשמול הרכבת, שעלותו 12 מיליארד שקל. ייתכן שזו הסיבה להידרדרות רכבת ישראל מהמקום השני בקטגוריית התחבורה של מדד המותגים למקום החמישי.

עם זאת, נראה כי אחרי אפקט הקורונה ואחרי שעבודות התשתית המשמעותיות ייגמרו (ואולי עוד קודם לכך) הרכבת תיהנה מעלייה עקבית במספר הנוסעים, מכמה סיבות: הראשונה היא שיפור השירות - הן ברמת התחנות, והן ברמת הדיוק בזמנים. סיבה שנייה היא העובדה שלרכבת אין באמת תחליף. לאדם שמתגורר בכרמיאל או ביבנה ויוצא לעבוד בתל אביב, אין ברירה. עם התפתחות תשתיות תחבורה משלימות (רכבות קלות ועוד) ושמירה על סטנדרט שירות גבוה ייתכן מאוד שהמותג ששמו רכבת ישראל עוד יוסיף ויתחזק.

עוד כתבות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-10%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-18%

בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "כנראה שעליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס