גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך הפך בית ההשקעות אלטשולר שחם לשם שכולם מכירים

שורה של רכישות בענף מעידות על התחרות העזה שמתחוללת בו ● במקביל השחקניות הדיגיטליות מתרבות ● מדד המותגים

מעמד החתימה על מכירת פסגות לאטשולר שחם / צילום: יחצ
מעמד החתימה על מכירת פסגות לאטשולר שחם / צילום: יחצ

אם אתם מאלו שלא נוהגים לזפזפ בהפסקת הפרסומות לערוצים אחרים, נסו להיזכר מתי בפעם האחרונה עברתם ברייק פרסומות מלא ללא פרסומת לחברת ביטוח או לקרן פנסיה. הגופים המוסדיים הגדולים עברו בשנים האחרונות טרנספורמציה שיווקית והחלו לפנות באופן ישיר לציבור, תוך שפעמים רבות הם מדלגים על זרוע ההפצה המסורתית של סוכני הביטוח.

תחילתה של המגמה אמנם לפני שנים רבות, עם הקמתה של חברת איי.די.איי, שמוכרת לציבור כביטוח ישיר, אך כניסתם של בני דור המילניאלס לעולם הפיננסי, וההעדפה ההולכת ומתרחבת שלהם לרכוש מוצרים באופן דיגיטלי וללא מגע עם נציגי שירות, חייבה גם את חברות הביטוח המסורתיות לפנות לפלח השוק המעדיף רכישה אונליין. על פי הערכות בתעשייה, חלקו של פלח זה בקרב ציבור הצרכנים כבר נאמד בכ-25%.

מדד המותגים - קטגוריית ביטוח ופנסיה

כך, אפשר לראות כי גם המותגים המוכרים היסטורית שינו את אופי הפנייה שלהם לציבור, וכפועל יוצא גם הציבו בקדמת הבמה את השירותים הדיגיטליים שלהם. פנסיה בקליק או ביטוח רכב בלחיצת כפתור הם רק דוגמאות לקרב השיווקי על לבו של הצרכן הדיגיטלי, שהתחמם עוד יותר עם כניסתן של שתי חברות ביטוח דיגיטליות (אם כי לא באופן מוחלט) לשוק - ווישור וליברה, בהפרש של חודשים ספורים.

המעבר המהיר לדיגיטל והשימוש בטכנולוגיה הגדילו את החשיפה של הציבור לחברות הביטוח ולבתי ההשקעות, באופן שמאפשר להם להציע ללקוחות מגוון רחב יותר של מוצרים, אך גם למצב עצמם כתחליף, אמנם בתוספת תשלום, לשירותים שמציעה המדינה. זה בא לידי ביטוי ביתר שאת בתקופת הקורונה, כאשר הציבור פחד להגיע לחדרי המיון ואף דחה קבלת טיפולים דחופים בבתי החולים הציבוריים מחשש להידבקות בנגיף, תוך העדפה לבצע פרוצדורות רפואיות במוסדות פרטיים, או לקבל אבחון אונליין על ידי רופאים העובדים עם הביטוחים הפרטיים של חברות הביטוח או קופות החולים.

המגמה מורגשת גם בעולמות החיסכון, לנוכח הערכות שצצות מדי כמה חודשים על כך שבעוד כמה שנים המוסד לביטוח לאומי לא יוכל לעמוד בהתחייבויות שלו, לאור הגידול המתמשך באוכלוסייה בישראל, ולא יצליח לשלם את קצבת הזקנה הממשלתית שמגיע לפורשים.

כאשר המדינה עצמה מייצרת מוצרי חיסכון דוגמת קופת גמל להשקעה, המעניקה הטבות מס לחוסכים שלא ימשכו את החסכונות עד לגיל הפרישה, ובמקביל מפקידה בעצמה 50 שקל מדי חודש לכל ילד עד גיל 18, כוחם ומיתוגם של בתי ההשקעות וחברות הביטוח עולה משנה לשנה, והם מנהלים כבר כמעט 2 טריליון שקל באפיקי החיסכון ארוך הטווח לבדם. זה הופך את הגופים המוסדיים ליותר מרק כאלו שמציעים ביטוחי רכב ודירה, אלא למי שמהווים את השער עבור הציבור לשוק ההון באמצעות מערכי ההשקעות האדירים שלהם.

חברות הביטוח נהנו מצעד רגולטורי נוסף במהלך תקופת הקורונה, כאשר רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, הרגולטור המפקח על תחומי הביטוח והפנסיה, פרסמה באותה עת מדד שביעות רצון, שבחן עד כמה חברות הביטוח עמדו לצד הלקוחות שלהן ברגעיהם הקשים. המדד, אשר זכה לשם הלא רשמי "מדד הקורונה", נעשה באמצעות שני סקרים שערכה רשות שוק ההון בקרב החברות.

הראשון עסק בביטוחי הרכב ובדק לדוגמה אם החברות אפשרו לנהגים שהפסיקו את השימוש ברכב בעקבות סגרים, פיטורים או יציאה לחל"ת, להשבית את פוליסות הביטוח או לדחות את תשלומי הפרמיה. במדד זה הראל הייתה ראשונה ומגדל אחרונה. השני בחן כיצד סייעו חברות הביטוח לבתי עסק שסבלו מהגבלות או נסגרו כתוצאה מהוראות ממשלה להתמודדות עם המשבר. במדד זה דווקא מגדל הגיעה למקום הראשון. באופן כללי, רוב החברות הציגו ציונים טובים במדד, שסייע להן לשפר את המיתוג בעיני הציבור, שלאורך השנים לא היה חיובי במלואו.

ברשות שוק ההון שואפים להגדיל את מספר השחקנים בתחום. עם זאת, התחרות העזה הביאה בשנה האחרונה לבדה לסיום דרכם העצמאית של שלושה מותגים בולטים בתחום הביטוח והחיסכון, שמוזגו אל תוך המתחרים שלהם או נרכשו בחלקם על ידם.

זה התחיל עם רכישת בית ההשקעות הלמן-אלדובי על ידי חברת הביטוח הפניקס בדצמבר האחרון תמורת 275 מיליון שקל. חודשיים לאחר מכן השלים בית ההשקעות אלטשולר שחם את רכישת בית ההשקעות פסגות תמורת 910 מיליון שקל, במהלך שחתם באופן סופי את חילופי התואר "בית ההשקעות הגדול בישראל" שאותו נשא רק לפני שנים ספורות פסגות - ואשר עבר עוד לפני הרכישה לאלטשולר שחם. וממש בימים האחרונים התבשרנו על כך שחברת הביטוח הדיגיטלית החדשה ווישור בדרך לרכוש את השליטה בחברה ותיקה, איילון תמורת 354 מיליון שקל, בעסקה שיכולה להגיע גם להיקף של 470 מיליון שקל ומסמלת את השינויים העמוקים בתחום.

היקפי העסקאות הגדולים מלמדים על סכומי הכסף העצומים שנמצאים בידי הגופים המוסדיים. אלו משתמשים בהם להשקעות אך גם למיתוג, דוגמת היכל הספורט מנורה מבטחים (לשעבר יד אליהו) או היכל הספורט שלמה (הדרייב אין). לאור האישור שקיבלו לאחרונה אותם גופים להגדיל את החזקותיהם בפיתוח תשתיות ל-49%, לא מן הנמנע שבקרוב גם נראה כבישים או מתקני התפלה הקרויים על שמם.

למרות העלייה בשוויים המצרפי של חברות הביטוח ובתי ההשקעות והנתונים המרשימים שהם מציגים, השנה נכנסו למדד רק ארבעה גופים. אלטשולר שחם, גוף הגמל הגדול ביותר בישראל החולש על כ-35%, ומתחזק גם בתחום הפנסיה, עקף את הראל וכבש את המקום הראשון בקטגוריה. בית ההשקעות בניהולם של גילעד אלטשולר ורן שחם מדורג השנה במקום ה-11, בעוד ב-2019 הוא דורג במקום ה-26. הראל, שירדה למקום השני בקטגוריה, החליפה לאחרונה מנכ"ל, כשניר כהן מונה במקומו של מישל סיבוני שהוביל את החברה ב-12 השנים האחרונות. מעניין איזו השפעה תהיה למהלך על החברה של משפחת המבורגר.

עוד הצליחו להשתלב במדד המותגים לשנת 2021 מנורה מבטחים ומגדל - מקום שלישי ורביעי בקטגוריה בהתאמה - שדורגו השנה במקומות 76 ו-92, והחליפו ביניהן מקומות לאחר שמגדל דורגה בשנת 2019 במקום ה-67 ומנורה מבטחים במקום ה-73. את רשימת חברות הביטוח וגופי הפנסיה שנכנסו למדד המותגים סוגרת הפניקס, חברת הביטוח עם שווי השוק הגבוה ביותר בענף, אשר דורגה בפעם הקודמת במקום ה-90 וירדה למקום ה-94. הפניקס, בבעלות שתי קרנות השקעות זרות ובניהולו של אייל בן סימון, הייתה השנה לחברת הביטוח הראשונה שחצתה את רף שווי השוק של 8 מיליארד שקל, והנוכחות שלה מורגשת היטב בפרסום בכל המדיות השונות.

עוד כתבות

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

סמוסות ב''טאלי'' / צילום: קאלו באבא

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

באותו אירוע שבו נפלו הלוחמים, נפצעו קשה קצין ולוחם. בדרום הרצועה נפצעו קשה שני לוחמים נוספים • בקבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובגליל • זוהתה נפילה בבאר שבע, נזק נגרם לבית • עדכונים בולטים

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

בשיחות לקראת הוספת ChatGPT לאייפון / צילום: צילום מסך מאתר אפל

אפל מתקרבת לעסקה: צ׳אט GPT יוטמע במערכת ההפעלה של אייפון

השיחות מול גוגל עוד לא הסתיימו, אבל אפל ו-Open AI עושות סימנים של סגירת עסקה שתאפשר לאפל להטמיע את צ'אט GPT במערכת ההפעלה הבאה

זהבה נבט תושבת קריית טבעון, הקימה בתחילת הקורונה מיזם הצלת מזון בעיר / צילום: דנית כהן

כשיוקר המחיה מכביד, יש מי שמנסים להציל אוכל וכסף מפח האשפה

במציאות בה גלי עליות מחירים לא מפסיקים להגיע, אחת הדרכים לחסוך אלפי שקלים בשנה היא להפסיק לבזבז מזון ● כשליש מהמזון שמיוצר בישראל, בשווי של מיליארדי שקלים, יורד לטמיון, כאשר מחצית ממנו בר הצלה ● אלה המיזמים החברתיים שבחרו למזער את הבזבוז, לעזור לקהילה ולכדור הארץ ולסחוף את הציבור

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

איזו מערכת נשק במערך ההגנה האווירית של ישראל יצאה לאחרונה משימוש?

כמה יו"רים מונו במפלגת הליכוד מאז קום המדינה, כיצד נקרא כלב הציד של אל השאול האדס ואיזה סרט מבוסס על ספרו של ג'וזף קונרד "לב המאפליה"? ● הטריוויה השבועית

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

אילוסטרציה: shutterstock

תיקון החוק שמפלה לטובה יורשי דירה בפרויקטים של פינוי בינוי

המחוקק החליט להבחין בין שותפים "רגילים" בדירה לבין בעלים אשר ירשו במשותף דירה ● כך ההבחנה משפיעה על תמורות בהתחדשות עירונית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים