גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סוזוקי ויטארה מתבגרת אבל גם מתייקרת

רבת המכר הוותיקה של סוזוקי לא באמת היברידית, אבל המנוע המשודרג מספק ביצועים מכובדים ● חבל רק שגם המחיר שודרג

סוזוקי ויטארה "הייבריד" 2021 / צילום: יח"צ
סוזוקי ויטארה "הייבריד" 2021 / צילום: יח"צ

סוזוקי היא חברה עם פיצול אישיות. מצד אחד חטיבת האופנועים שלה מייצרת כמה מהאופנועים המסעירים, המרגשים והכי פחות הגיוניים, שניתן לרכוש כיום מייצור סדיר.

מצד שני חטיבת הרכב הפרטי של החברה היפנית הזו מייצרת מזה שנים כמה מהמכוניות ההגיוניות והמשעממות ביותר, שקיימות בתעשיית הרכב. כאלה, שפונות למיליוני לקוחות הגיוניים, שרוצים רכב הגיוני במחיר הגיוני, שייקח את בעליו מנקודה (הגיונית) אחת לאחרת בקצב הגיוני מבלי לבקר בדרך במוסך. לא ברור איך סוזוקי מצליחה ליישב בין שני הצדדים הקיצוניים הללו אך בינתיים לפחות חטיבת הרכב שלה מצליחה לשמור על עצמאות למרות מגוון מזערי וממוקד מאד של דגמים.

אבל גם חברה, שהיא אחד מסמלי תעשיית הרכב היפנית השמרנית, צריכה להתקדם עם הזמן ולהסתגל לאילוצים ובאירופה זה אומר דרישה להפחית משמעותית את הפליטה הממוצעת. לפיכך מהנדסי סוזוקי נאלצו לתכנן גרסאות מנוע "ירוקות", שיסייעו לחברה להתחמק מהקנס שממתין ליצרנים שלא עמדו ביעדי הפליטה. האחרונה בתור, שעברה את התהליך, היא סוזוקי ויטארה הוותיקה.

 

קטן מבחוץ, גדול מבפנים

הדור הנוכחי של הוויטארה הושק ב-2015(!) ועבר מספר מתיחות פנים, שסייעו לו להיראות עדכני. מודל 2021 קיבל עוד מספר עדכונים קוסמטיים בפגושים, בפנסים ובגריל וזכה לכיתובי "HYBRID" מאירי עיניים אבל בסך הכל הוא שומר על קווי המתאר הרבועים והחסונים, שגורמים לוויטארה להיראות גדולה מכפי שהיא באמת.

כבר כמה שנים לא ביקרנו בתא הנוסעים של סוזוקי ויטארה וגילינו שהוא הצליח להסתגל לשינויים בעולם. אמנם אין כאן מחוונים דיגיטליים ועיצוב של "דור האייפון" כמו אצל חלק מהמתחרות המודרניות אבל המחוונים האנלוגיים הגדולים מקבלים גיבוי מצגי מידע מבוססי LCD ונהגים צעירים יזכו לשלל פיצ'רים עדכניים באגף הקישוריות והבטיחות האקטיבית, מבלי לוותר על הנדסת האנוש הסופר-הגיונית של סוזוקי, שכה חביבה על הסבא והסבתא שלהם. איכות ההרכבה של סוזוקי עמידה וחסונה כרגיל אבל החומרים מתחילים להפגין את גילו של הרכב עם דיפונים פלסטיים קשיחים, שכיום הולכים ונעלמים מהפלח.

המרחב בתא הנוסעים מציג את הטריק היפני של "קטן מבחוץ גדול מבפנים". למרות בסיס גלגלים באורך צנוע של 2.5 מ' בלבד, פחות מהממוצע בפלח הסופר-מיני, המושבים הקדמיים מספקים תחושה של מרחב והמושב האחורי יכול לאכלס ללא קושי שני מבוגרים ממוצעי קומה עם אפשרות לדחיקת נוסע שלישי ביניהם. תנוחת הישיבה גבוהה יחסית, סף הכניסה/יציאה ממוקם אידיאלית לבני כל הגילים וראות טובה לכל הצדדים מסייעת בקרב ההישרדות העירוני. תא המטען מציע נפח של כ-375 ליטר והמושב האחורי מתקפל לרצפה כמו אוריגמי מחוכם לטובת הגדלה משמעותית של פוטנציאל שינוע המטענים.

המערכת ה"היברידית" מובחנת בפקקים

החידוש המרכזי במודל 2021 הוא הוא המנוע "הירוק" החדש של סוזוקי, שממצויד במערכת "מיקרו-היברידית". בוגרי היברידיות "אמיתיות" דוגמת קיה נירו ושות' יצטרכו למתן ציפיות: המערכת הזו כוללת סוללה קטנה ומנוע עזר ומיועדת רק לסייע בכיבוי/התנעה של מנוע הבנזין בעיר ובעת שיוט רגוע לטובת חיסכון בדלק ובעיקר הפחתת פליטה. פרט לכך זה אותו מנוע טורבו 1.4 ליטר של הוויטארה היוצאת, שעבר שורה של שיפורים מכאניים ואלקטרוניים ומייצר כעת הספק מופחת של 129 כ"ס.

בנהיגה יום יומית אפשר להבחין במערכת "ההיברידית" בעיקר בפקקים, שבהם הליך הכיבוי התנעה הרבה יותר חלק ממערכות עצור/סע מקובלות. המנוע גם שומר על רגיעה מופתית בשיוט בין עירוני מהיר והוא מספק רזרבות כוח מכובדות לצורך האצה בעליות.

לעומת זאת מי שיכביד את רגלו על המצערת ויפעיל את ה"קיק דאון" יקבל בעיטת כוח חדה ובלתי צפויה עם הורדה מיידית של שני הילוכים ועליה מהירה בסל"ד. התגובה עלולה להפתיע את מי שלא מצפה לה והיא דורשת הסתגלות.

התיבה האוטומטית של סוזוקי מצוידת ב-6 מהירויות בלבד והתגובות הראשוניות שלה פחות נמרצות משל התיבות כפולות המצמדים האופנתיות. אך הניסיון מלמד, שהיא תמשיך לתפקד כהלכה מאות אלפי קילומטרים אחרי, שהתיבות האופנתיות הללו יגיעו לגן העדן של התמסורות. סוזוקי מתהדרת בשיפור קל בצריכת דלק לסביבות ה-17.5 ק"מ לליטר אך השגת נתון קרוב לזה דורשת מהנהג לשמור במודע על רגל קלה. שימוש תכוף ברזרבות הכוח יפחית 30% מהתצרוכת ללא קושי.

מהנדסי סוזוקי לא נחו

שבע שנים הן מחזור חיים ארוך מאד לדגם רכב כלשהו ושמחנו לגלות, שמהנדסי סוזוקי ניצלו את הזמן כדי להשביח את מערכת המתלים. תגובת המתלים הקשוחה והקופצנית שאפיינה את הויטארה בתחילת הדרך פינתה את מקומה לספיגת זעזועים מעודנת ויעילה יותר על בורות עירוניים אם כי עדיין יש בפלח מכוניות נוחות יותר. למרות בסיס הגלגלים הקצר והמבנה הרבוע הרכב שומר על יציבות כיוונית מכובדת במהירויות הריאליות של כביש 6 תחת רוחות מזרחיות עזות.

יכולות השטח של הוויטארה כפולת ההנעה היו מעין סוד שמור בקרב חובבי המותג אבל הגרסה ההיברידית מסתפקת בהנעה קדמית בלבד, לפחות בינתיים. היא עדיין תדלג ללא קושי על מדרכות גבוהות ותצלח מסלולי עפר מחורצים אבל זה בערך.

בשורה התחתונה הויטארה הקטנה מצליחה להתבגר יפה ולשמור על רלוונטיות גם בפלח הג'יפונים הסופר-תחרותי של ימינו. תג מחיר שאפתני של 136 עד 142 אלף שקל קצת מקלקל את המיצוב העממי שלה ומציב אותה בתחרות לא קלה מול דגמים גדולים יותר. מצד שני, כשיגיע זמנה להחליף ידיים קונים עדיין ילחמו זה בזה כדי לרכוש אותה. אז אולי זה מתאזן.

חלק מהמתחרות

רנו קפצ'ור 2021

במחיר שנע בין 125 ל-140 אלף שקל הדור החדש של רנו קפצ'ור משלב עיצוב בעל נוכחות ושלדה נעימה. המנוע הוא 1.3 ליטר טורבו עם הספק של 131 או 154 כ"ס והגרסה החזקה מאיצה ל-100 קמ"ש ב-8.2 שניות

רנו קפצ'ור 2021 / צילום: יח"צ

סיטרואן C3 איירקרוס

ב-125 אלף שקל הגרסה הבכירה של האיירקרוס מגיע עם מנוע 1.2 ליטר טורבו בהספק 130 כ"ס ותיבה אוטומטית בת 6 מהירויות

סיטרואן C3 איירקרוס / צילום: יח"צ

קיה סלטוס

134 עד 141 אלף עולה הג'יפון של קיה. יש לו ממדים גדולים משמעותית מרוב המתחרים הישירים. מנוע ה-2 ליטר עם 149 כ"ס חריג לקבוצה והוא משודך לתיבה רציפה

קיה סלטוס / צילום: יח"צ

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; סנאפצ'אט מזנקת ב-24.5% במסחר המוקדם

אינטל נופלת ב-7% במסחר המוקדם לאחר שהחמיצה את הציפיות למכירות ברבעון הראשון של 2024 ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35