גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך רשמה מאפיית מרחבית הכנסות של מיליונים מצה”ל - למרות שהפסידה במכרז

ביהמ"ש המחוזי דחה עתירה של מאפיית מרחבית נגד זכיית מאפיית ברמן במכרז לאספקת לחמים לבסיסי צה"ל ● אולם לפי בדיקת גלובס, הודות לצעדיה לעיכוב האספקה, הכניסה מרחבית 10 מיליון שקל

מאפייה / צילום: shutterstock
מאפייה / צילום: shutterstock

בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה עתירה מינהלית שהגישה "מאפייה מרחבית קריית שמונה" נגד זכיית מאפיית ברמן במכרז לספק מאפים ולחמים לשניים מתוך שלושת המרחבים של בסיסי צה"ל. זאת, בעוד שמרחבית זכתה באספקה למרחב אחד בלבד. המכרז כולל מנגנון פיצול זכייה לשלושה אזורי אספקה - צפון, מרכז ודרום, כשלכל אזור אומדן נפרד, ולכל אזור תקבע הצעה זוכה אחת. מציע במכרז יכול להגיש הצעה לכל אחד משלושת האזורים, אולם רק שתיים מהצעותיו יכלו להיקבע כזוכות.

פסק הדין כולל ביקורת משמעותית על התנהלות "מרחבית", תוך שנקבע כי פעלה בחוסר ניקיון-כפיים, הסתירה חוות-דעת הסותרת את טענותיה בעתירה, לקתה בשיהוי קיצוני ואף הסתירה את הגב הכלכלי האיתן בהיותה חברת אם של מאפיית "דגנית", שהיא אחת מתוך שלוש המאפיות הגדולות החולשות על שוק דברי המאפה בארץ.

אלא שחרף דחיית העתירה, התרגילים המשפטיים והפוליטיים הועילו ל"מרחבית", והיא המשיכה לספק באופן בלעדי דברי מאפה לצה"ל בשלושת המרחבים בסכום העולה על 10 מיליון שקל. מן הצד השני, השופטת ברקאי שדחתה את העתירה, חייבה את מרחבית בהוצאות משפט בסך 30 אלף שקל בלבד.

ברמן זכתה במכרז כבר בנובמבר 2020 בסכום של מאות אלפי שקלים לשבוע, אולם צעדים טקטים ופוליטיים שונים של מרחבית הצליחו לעכב את מימוש הזכייה עד כה. באפריל הגישה ברמן עתירה מינהלית, באמצעות עורכי הדין ירון קוסטליץ ואביעד שאולזון ממשרד קוסטליץ ושות', נגד משרד הביטחון בדרישה למימוש זכייתה. משרד הביטחון וברמן הסכימו כי המכרז ימומש עד 1 ביולי 2021, והשופטת לימור ביבי מבית המשפט המחוזי בתל אביב נתנה להסכמה זו תוקף של פסק דין.

רגע לפני המימוש ולמעלה מחצי שנה לאחר שפורסמו תוצאותיו, הגישה מרחבית עתירה נגד זכיית ברמן, תוך שהיא מעלה טענות חמורות נגד ברמן ונגד משרד הביטחון. מרחבית טענה כי אם המכרז ימומש, היא תיסגר וכל 120 עובדיה שבפריפריה יפוטרו. לטענתה, הצעתה הכלכלית של ברמן למכרז היא "גירעונית, הפסדית, תכסיסנית וטורפנית". ברמן ומשרד הביטחון בתגובה דרשו לסלק את התביעה על הסף. לאחר דיון שהתנהל בפניה בסוף חודש יוני, החליטה השופטת ברקאי להוציא צו זמני, הקובע כי מרחבית תמשיך לספק את שירותיה לשלושת המרחבים עד להכרעה בעתירה לגופה.

ברמן הגישה לאחר מכן בקשה לכל הפחות לצמצם את הצו הזמני כך שיחול רק על שני מרחבים, זאת לאור העובדה כי על-פי תנאי המכרז אף אם עתירתה תתקבל - מרחבית לא תמשיך לספק את שירותיה לשלושת המרחבים. השופטת ברקאי נתנה למרחבית זכות להגיב תוך עשרה ימים לבקשה, ובפועל הצו הזמני נותר על כנו עד להכרעה בעתירה.

לפי התקנות, יש להגיש עתירה מינהלית לכל המאוחר בתוך 45 יום מהמועד הרלוונטי. מרחבית, כאמור, עתרה רק כחצי שנה לאחר שפורסמו תוצאות המכרז. תחילה היא פנתה בדצמבר 2020 לוועדת המכרזים במשרד הביטחון בטענה כי יש לפסול את הצעת ברמן משום שהיא גירעונית. אולם הוועדה דחתה את הדרישה ואשררה את זכיית ברמן במכרז. הוועדה ציינה כי בניגוד לטענת מרחבית, "הצעות ברמן אינן הפסדיות".

אלא שמרחבית פעלה במקביל במישורים נוספים. היא יזמה בדצמבר שני דיונים בוועדת הכספים של הכנסת על-מנת לבטל את המכרז וכדי שהיא תמשיך לספק את מוצריה בכל שלושת המרחבים. היא פנתה לגורמים נוספים, בהם בין היתר, רשות התחרות, מנכ"ל משרד הכלכלה והוועדה לפיקוח על מחירי הלחם במשרד. לאחר שהצליחה לקבל אמירות חיוביות עבורה מח"כים בוועדה וממנכ"ל משרד הכלכלה היא הגישה בחודש יוני את העתירה לבית המשפט המחוזי.

בסוף השבוע השופטת ברקאי דחתה כאמור את העתירה של מאפיית מרחבית. "יש מקום לדחות העתירה על הסף משהוגשה שלא במסגרת המועדים הקבועים בתקנה, לפיה יש להגיש עתירה לבית המשפט ללא כל שיהוי לפי נסיבות העניין ולא יאוחר מ 45 ימים מיום שהעותר קיבל הודעה עליה מבקש הוא להשיג".

לדברי ברקאי, "העובדה כי העותרת לא שקטה על שמריה ולאחר החלטת הזכייה של ברמן החלה לפעול במסגרות פוליטיות שונות כדי להביא לשינוי ההחלטה, אין בה כדי להצדיק השיהוי הניכר שדבק בפנייתה אל בית המשפט. לא במישור הסובייקטיבי וגם לא במישור האובייקטיבי".

בהמשך פסק הדין מתחה ברקאי ביקורת על מנהל מאפיית מרחבית שטען כי לא הכיר את חוות-הדעת של הממונה על התחרות שקבעה כי הצעת ברמן רווחית, אולם עו"ד קוסטליץ בדיון הציג כי מנהל מרחבית דווקא התראיין בנוגע לחוות-הדעת זו בכלי התקשורת.

עוד נכתב בפסק הדין כי "בית המשפט היטה אוזן קשבת לטענות העותרת אודות השלכות תוצאות המכרז על העותרת ובמישור החברתי, ציבורי ותעסוקתי על עובדיה ועל קהילת התושבים. ואולם, קצרה ידי מלהושיע. בדיני מכרזים עסקינן, ואין לעותרת, בשוק התחרות, כל זכות קנויה בשל השיקולים החברתיים ותעסוקתיים עליהם עמדה כי ההתקשרות עמה תהיה לעד. העותרת תצטרך למצוא פתרונות אחרים".

לבסוף נכתב כי "טענת ברמן שבאה בפני, ולפיה למרחבית גב כלכלי איתן בהיותה חברת אם של מאפיית "דגנית", שהיא אחת מתוך שלוש המאפיות הגדולות החולשות על שוק דברי המאפה בארץ, על המשמעות שבכך, נותרה ללא מענה מצד מרחבית" .

עם זאת, חרף הקביעות הקשות בפסק הדין נגד מרחבית נפסקו נגדה 30 אלף שקל הוצאות משפט ושכר טרחה. בדיקת גלובס מעלה כי מתחילת פברואר, המועד בו הייתה אמורה ברמן להתחיל לספק את דברי המאפה למרחבים צפון ומרכז, עד ה-10 ליוני המועד בו הגישה מרחבית את העתירה, הכניסה מרחבית כ-6.7 מיליון שקל לא כולל מע"מ הכנסות שלא כדין. ממועד הגשת העתירה ועד ל-1 לאוגוסט עת תתחיל ברמן לספק את דברי המאפה לצה"ל, תכניס מרחבית לקופתה שלא כדין כ2.5 מיליון שקל נוספים, לא כולל מע"מ.

לאור זאת תמוה חוסר ההלימה בין שיעור הוצאות המשפט המזערי שנפסק נגדה, לבין התועלת הכלכלית המשמעותית מאוד שהפיקה מרחבית בזכות התרגילים הפוליטיים, הגשת העתירה וקבלת הצו הזמני. עוד יש לתמוה על כך שמלכתחילה השופטת ברקאי העניקה את הצו הזמני, אולם לבסוף דחתה את העתירה בשל השיהוי הכבד, זאת בזמן שטענת השיהוי הכבד נטענה על-ידי ברמן והמדינה מהרגע הראשון.

ברמן טענה בהליך כי כבר הוציאה כמיליון שקל כחלק מההכנות למימוש זכייתה. "מרחבית במשך חודשים ארוכים פועלת במסע יח"צ מתוזמר, כשהיא רותמת ללא בושה פוליטיקאים ופקידי ציבור, על-מנת לנסות ולחבל בטוהר ההליך המכרזי", נטען. "מרחבית, בעזות-מצח, הודתה כי לפני הגשת העתירה, היא בחרה לפנות לראש עיריית קריית שמונה, לח"כים, לשרים, ועובדי המאפייה קיימו הפגנות ומחאות ברחבי הארץ".

לדברי ברמן, "מדובר אפוא בהתנהגות בלתי נסבלת: במקום להגיש עתירה מינהלית במועד, העדיפה מרחבית לרתום גורמים מכל קצוות הקשת הפוליטית ולהפעיל על משרד הביטחון מכבש לחצים פסול. זהו ליקוי מאורות מוחלט, תוך רמיסת כל עקרונות היסוד העומדים בבסיס ההליך המכרזי... יש לומר בקול צלול וברור כי מדובר בהתנהלות שיש להוקיעה". כאמור, עמדתה של ברמן התקבלה על-ידי בית המשפט.

את מאפיה מרחבית קריית שמונה ייצג עו"ד מתן גוטמן. מאפיית ברמן יוצגה על-ידי עו"ד ירון קוסטליץ ועו"ד אביעד שאולזון ממשרד עו"ד ירון קוסטליץ ושות', והמדינה יוצגה על-ידי עורכי הדין מיכל פליגלר וגיא ורדי מפרקליטות מחוז תל אביב (אזרחי).

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

בצל הדיווחים על תקיפה ישראלית: מסכים אדומים באירופה; השקל מתייצב

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● ירידות בחוזים העתידיים על וול סטריט

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים