גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגבלות הפרטיות החדשות של אפל מכניסות ענף שלם בישראל למתח

ההגבלות החדשות של אפל על פרסום באינטרנט - בהן חסימת היכולת להתאמה אישית של פרסומות וניטור התנהגות משתמשים - נכנסו רק לאחרונה לתוקף ● בתעשיית הפרסום הדיגיטלי כבר מדווחים על ירידה של עשרות אחוזים בחשיפה של לקוחות אפל לקמפיינים ועל קושי בהגעה ללקוחות פוטנציאליים • איך זה קשור למלחמה בין אפל לפייסבוק ולגוגל, ומה יעשו חברות כמו פלאריום, איירון סורס ומאנדיי

ויולה מפרגנת לאיירון סורס בשלט על האיילון / צילום: יח"צ - סיטי מדיה
ויולה מפרגנת לאיירון סורס בשלט על האיילון / צילום: יח"צ - סיטי מדיה

טים קוק, מנכ"ל  אפל, הפך את נושא הפרטיות לאחד הדגלים המרכזיים בקדנציה שלו, ולא בכדי. שמירה על פרטיות מיטיבה אומנם עם המיתוג של אפל כחברה הדואגת ללקוחותיה, אך היא גם משמשת לה כקרדום לחפור בו מול המתחרים ולהגדיל את הכנסותיה בטווח הארוך. מלבד הערמת קשיים על ענקיות דוגמת פייסבוק וגוגל, המגבלות החדשות בתחום הפרטיות במכשירי אפל מכניסות את ענף ההייטק והשיווק הדיגיטלי כולו ללחץ, ובישראל יש כבר מי ששוקלים להקפיא קמפיינים.

סמנכ"ליות השיווק בחברות ההייטק הישראליות עומדות כעת בכוננות ספיגה במטרה לראות כיצד ישפיעו ההגבלות החדשות של אפל על היכולת שלהן להגיע לקהלים חדשים ועל האפקטיביות של קמפיינים בני מיליוני דולרים שהן מנהלות. אף שאפל הודיעה על ההגבלות הללו כבר לפני מספר חודשים, רק בשבועות אלה הן נכנסות לתוקף ובאות לידי ביטוי בהצטרפות של מיליוני לקוחות אפל למערכות ההפעלה החדשות המקשות על חברות ההייטק לחשוף אותם לחומר פרסומי.

ההגבלות החדשות שמטילה אפל על התעשייה נוגעות כמעט לכל מרכיב בתשתיות השיווק של חברות ההייטק ובפועל הופכות אותן לעיוורות כלפי לקוחות אפל על שלל מכשיריה, כך שהן אינן יכולות להתאים מסרים שיווקיים ללקוחות או למדוד את היעילות של קמפיינים. החל מהשבועות הקרובים, מגבילה אפל את ההתאמה האישית של פרסומות באפליקציות, מסירה את היכולת להטמיע "עוגיות" - תוכנה המותקנת על מחשב המשתמש ומאפיינת את דפוסי הגלישה שלו - בדפדפני ספארי במחשבים אישיים, ומשיתה הגבלות חמורות על ניטור התנהגות משתמשים במערכות דיוור שיווקי כמו Mailchimp ומערכות לניהול השיווק כגון HubSpot, מערכת ניהול השיווק הפופולרית בישראל.

 

על המתרחש כעת בקרב לקוחות אפל מביטות לא רק ענקיות ישראליות המפתחות אפליקציות להורדה, דוגמת פלייטיקה ומון-אקטיב, אלא גם חברות המוכרות מוצרים ללקוחות ארגוניים ומנהלות תקציבי פרסום ענק ביוטיוב ובפייסבוק דוגמת מאנדיי וויקס, וחברות תוכנה ארגונית שעושות שימוש רב בקמפיינים של דואר אלקטרוני מבוססי תוכן דוגמת סימילרווב. מלבדן, מביטים מהצד עסקים קטנים ובינוניים התלויים באפליקציות דוגמת פייסבוק ואמזון בפרסום שלהם, וגם שם צופים בדאגה בקושי ההולך וגובר לפרסם למשתמשי אפל - ובעליית מחירי הפרסום כתוצאה מכך.

"עליית מחירים מטורפת שתוציא שחקנים"

"החל מאמצע יוני - הזמן שבו ההגבלות של אפל החלו להשפיע על השוק - אנחנו רואים עליית מחירים מטורפת בעלויות הפרסום, דבר שמעלה בכ-30% את מחירי הקמפיינים", אומר מנהל שיווק בכיר בחברה גדולה שביקש שלא לפרסם את שמו. "הנפגעות הישירות הן חברות מוטות פרסום דיגיטלי המעודדות משתמשים להוריד אפליקציות או להיכנס לעמודי נחיתה, כמו גם מפרסמים קטנים שלא יוכלו לעמוד בעלייה הזו במחירי הפרסום. כעת כולם מחכים על הגדר לראות האם מפרסמים קטנים ייצאו מהשוק או יקטינו תקציבים".

איירון סורס, שהייתה ההנפקה הישראלית הגדולה ביותר מאז ומעולם בבורסה בניו יורק, היא אחת מהחברות המושפעות ביותר מהמהלך של אפל. כאחת מרשתות הפרסום במובייל הגדולות בעולם, היא נאלצה להעלות את המחיר על מיקומים של פרסומות באפליקציות בשיעור ניכר, עלות שמתגלגלת בין השאר ליצרניות האפליקציות. גם בפייסבוק, שדווקא יצאה מעורה והתנגחה באפל על המהלך וטענה שהוא יפגע בעסקים קטנים, עלו מחירי הפרסום בתקופה האחרונה בכ-30%, כך נודע לגלובס.

עם או בלי קשר לכך, שוויין של רוב חברות הפרסום שהונפק בוול סטריט בשבועות האחרונים נפל משמעותית. מניית איירון סורס נפלה בכ-20%, אאוטבריין נאלצה לחתוך בשווי טרם ההנפקה בשבוע שעבר, ומאז ירדה מנייתה בכחצי אחוז.

"חברות האפליקציות, בעלי האתרים וגם סוכנויות הפרסום מודאגות ממה שקורה - אפל נוטלת מהן ערוץ הפצה שנסמכו עליו במשך שנים רבות", אומר לגלובס ראס ג׳פרי, מנהל השותפויות בחברת דודא הישראלית, שמסייעת לעסקים קטנים ובינוניים להקים ולעצב אתרים במובייל ובמחשב האישי. "זה מתסכל כשאתה לא יכול להשתמש בכלי מרכזי כל כך לעסק שלך, והעסקים שאנחנו עובדים איתם רואים את המהלך כמשהו שללא ספק יפגע בהם. זה מאוד מדאיג".

"זה כרגע לא מביא לעצירה של קמפיינים, אבל בהחלט לבחינה שלהם מחדש", אומר ברק ויטקובסקי, סמנכ"ל המוצר של אפספלייר, "בתקופה זו כולם בוחנים את התשואה שהם גוזרים מהקמפיינים השיווקיים שלהם, את מחירי המודעות שהם מוכרים או קונים. זה בהחלט לא אומר שלא יהיה שינוי גדול יותר בטווח הארוך".

"זה כרגע הנושא שבראש מעייניהם של מנהלי השיווק של מון אקטיב, פלייטיקה, פלאריום, אבל גם מנהלים בחברות בינוניות ובעיקר בחברות קטנות", אומר לגלובס בכיר בחברת פרסום דיגיטלי גדולה. "זה לא הסיפור של כל אחת מהחברות האלה, אלא הסיפור של עתיד הפרסום הדיגיטלי, תחום הפרטיות ושיקולים של חברות ענק".

שדרגו למערכת שמעודדת חסימה

עד כמה השינוי של אפל הוא חד ופתאומי ניתן לראות בדפוסי השדרוג של המשתמשים למערכת ההפעלה של אפל iOS 14.5, שמעודדת את המשתמשים לחסום את עצמם בפני אמצעי המעקב של המפרסמים.

ויטקובסקי מגלה לגלובס כי בתוך שלושה שבועות עלה שיעור המשתמשים החסומים מ-30% ל-60% מכלל משתמשי אפל. איתי כהן, סגן נשיא לשיווק ואסטרטגיה בחברת טכנולוגיית הפרסום Fyber, מזהה כבר 80% משתמשים ששידרגו למערכת ההפעלה המתקדמת. "בחודש הראשון קצב עדכוני הגרסה היה איטי, ופתאום בתחילת יוני ראינו קפיצה גבוהה, כשאפל דחפו את העדכון למשהו כמו 30% מהמשתמשים תוך שבוע. מאז זה עולה באופן עקבי".

המשתמשים שטרם שידרגו מהווים בינתיים קבוצת ניסוי עבור כל תעשיית הפרסום שממנה יהיה ניתן להשליך לגבי הכלל, אך זה נתון מספיק כדי להכניס את השוק לדריכות רבה, היות והוא חי על זמן שאול וצפוי להצטמצם במהירות. לפי סוכנות הפרסום Yellowhead, שיעור המשתמשים שחוסמים את עצמם באפליקציות פינטק ומסחר אלקטרוני כפול משיעור המשתמשים החסומים בתחום הגיימינג.

לפי פייבר, רק כ-20% מתוך לקוחות אפל ששדרגו את מערכת ההפעלה שלהם אפשרו באופן אקטיבי גישה למפרסמים לעקוב אחר מאפייניהם.

לקוחות אפל הם אומנם המיעוט שבעוגת החשיפות לפרסומות דיגיטליות, רק 26% מכלל המשתמשים, אך הם נחשבים משתמשים נחשקים על ידי המפרסמים. בשוקי המפתח, דוגמת ארה"ב, אפל מחזיקה ב-60% מכלל השוק, הפוך למתרחש בשאר מדינות העולם.
"החלק היחסי של משתמשי אפל בתקציבי הפרסום היה גדול יותר, כי למשתמשים שלהם כוח קנייה גדול יותר", אומר לגלובס כהן. "טרם השינויים במערכות ההפעלה, שיעור תקציבי הפרסום שטירגט משתמשי אפל עמד על 55% מכלל התקציבים. בשבועות האחרונים הוא כבר ירד ל-50%. אנחנו מגדירים זאת כתקופת מעבר והציפייה שלנו שהשוק ילמד להתאים את עצמו למציאות החדשה".

"האינטרנט צמח כמוצר צריכה זול, כמעט חינמי. באה אפל ומובילה כאן גישה שבה האינטרנט נצרך בתשלום", אומר בכיר בחברת פרסום דיגיטלי גדולה. "יש כאן מלחמה בין אפל לפייסבוק ולגוגל, ומי שנפגע מכך הם הצרכנים שנאלצים לשלם על יותר שירותים, לקבל פרסומות פחות ממוקדות, ועסקים קטנים שבבת אחת נחתך עבורם ערוץ הכנסות משמעותי", אומר הבכיר. "הציבור צריך להחליט מה הוא מעדיף: לשלם על שירותים באינטרנט, או לקבל אותו בחינם ולהיחשף לפרסומות שמתאימות לו".

אפל, פייסבוק וגוגל רבות - ולעזאזל עם כל השאר

ברקע המגבלות של אפל עומדת המלחמה בין ענקיות האינטרנט על הנתונים השייכים למשתמשים. כאשר אפל מגבילה את הקשר בין המפרסם או השירות לבין המשתמש הפוטנציאלי, היא מושכת את השטיח מתחת לרגליהן של חברות כמו גוגל ופייסבוק שהאפליקציה שלהן נמצאות על מכשיריה.

אבל חברת אפל רחוקה מלראות רק את טובת המשתמש; האינטרסים שעומדים מאחורי המהלך כוללים לא רק הגנה על פרטיות אלא גם נגיסה מהנתח של המתחרות בשלוש דרכים מרכזיות.

ראשית, היא ממשיכה לאסוף מידע על המאפיינים הדמוגרפיים וההתנהגות של משתמשיה גם ללא הודעת "פוש" יזומה.

כלומר, את המגבלה שהיא משיתה על מתחרותיה, היא איננה מחילה על עצמה.
משתמש שמעוניין לבקש מאפל לחדול ממעקב שכזה, נדרש להיכנס לחלון הגדרות הפרטיות במערכת ההפעלה שלו ולכבות באופן פעיל את שיתוף הנתונים עם אפל.

שנית, בימים אלה מגדילה אפל באופן משמעותי את רשת הפרסום שלה, כך שהיא תהפוך לשחקן משמעותי יותר בשוק הפרסום במובייל. עמודי המשרות הפתוחות באתר אפל מרמזים על הקפיצה בגיוסים לתפקידים שקשורים בתחום הפרסום.

שלישית, על ידי הוצאה מהמשחק של חברות הבנויות של הכנסות מפרסום, אפל מחזקת את האפליקציות והשירותים בתשלום, המבוססים על רכישת טובין וירטואלי.

אפליקציות בתשלום, או הכוללות אפשרות לשלם על טובין וירטואלי, מכניסות לאפל 30% מכל עסקה - נתח גדול ביותר, גם ביחס למה שנוטלות חברות האשראי על עסקאות סליקה.

"יש גבול לכמה תוכל להסתמך על אנדרואיד"

כמו תמיד, החברות הגדולות ימצאו דרכים חדשות ויצירתיות לעקוף את ההגבלות. החברות הישראליות כבר מצאו מספר שיטות המתבססות על סטטיסטיקה והסקה ממדגמים קטנים, כגון ניסוי על גיאוגרפיות שונות או אוכלוסיות שונות והשלכה מהן על כלל משתמשי אפל, חלק מהטכנולוגיות אף מפותחות על ידי חברות ישראליות כמו אפספלייר. אחרים פונים לפרסום כלפי משתמשי אנדרואיד בלבד, אך "יש גבול לכמה תוכל להסתמך על אנדרואיד בלבד, שוק שכולל בעיקר משתמשים ממדינות מתפתחות עם כח קנייה קטן באופן יחסי. בסופו של דבר תצטרך למצוא דרך חדשה לאפיון משתמשי אפל", אומר לגלובס בכיר בחברת פרסום דיגיטלי גדולה.

עוד כתבות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

חברת TRULLION / צילום: TRULLION

"כמו מערב פרוע": חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 הקימו חברה מבטיחה

מאחורי חברת טרוליון עומדים חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 שחולקים חזון משותף: ייעול עבודה חשבונאית בארגונים באמצעות בינה מלאכותית • נגד מה הם מתחרים? "הלקוחות שדבקים באקסל" ● הסטארט-אפים המבטיחים

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

 

אחרי שבוע על המדף: בכמה נמכרה וילת יוקרה בהוד השרון?

בשכונת הדר בהוד השרון נמכרה וילת יוקרה בשטח בנוי של 280 מ"ר לאחר שעמדה כשבוע בלבד על המדף, תמורת 11 מיליון שקל ● "שוק היוקרה במצב קשה כרגע - הקונים מאוד בררנים כי יש להם היצע גדול" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

איך לשמור על תחושת הפליאה שהרגשנו בטיול בחו''ל / צילום: Shutterstock

איך לשמור על תחושת הפליאה שהרגשנו בטיול בחו"ל

אנו עומדים בקצה מכתש, צופים בשמש זורחת מעל הר, מבקרים ביערות הגשם, צופים בגלים המתנפצים - ומשהו עמוק מתרחש בקרבנו ● ואז אנחנו חוזרים הביתה, לשגרה, והכול מתפוגג ● אבל זה לא חייב להיות ככה ● ארבעה דברים שאפשר לעשות כדי לשמור על הניצוץ

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?