גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביידן מתמודד עם אתגרים חדשים בנושא הקורונה והכלכלה

נשיאות שהחלה בטון אופטימי לגבי השיקום הכלכלי והתגברות על המגפה נכנסת לשלב קשה יותר

ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock
ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נכנס למשרה עם מטרה להתגבר על מגפת הקורונה, לעודד צמיחה כלכלית ולזכות באישור מהרשות המחוקקת להוצאות חדשות בגובה טריליונים. אחרי חצי שנה בתפקיד, כל המטרות המרכזיות האלה עומדות למבחן.

כמות מקרי הקורונה והאשפוזים עולה, בגלל זן דלתא והתנגדות להתחסנות מצד חלק מהאוכלוסייה. חששות לגבי התפשטות המגפה אפילו גרמו לסערות בשווקים הפיננסיים ומחירי מוצרים לצרכנים עולים, מה שמביא לאזהרות מפני אינפלציה לטווח ארוך. תוכנית תשתיות של שתי המפלגות וחבילת הוצאות נרחבת יותר של הדמוקרטים נמצאות עמוק בתהליך המשא ומתן והן רחוקות מחתימה על ידי ביידן בחדר הסגלגל.

במהלך פגישה של הקבינט בשבוע שעבר, הבליט הנשיא בדברים שנשא את עבודתו בינתיים אבל הכיר בקיומן של נקודות לחץ. "אני יודע שזה נראה כמו טיפוס במעלה גבעה אינסופית... אנו מתקדמים, אבל יש לנו עוד כברת דרך", אמר ביידן על מאמץ ההתחסנות.

הוא הדגיש את הצורך ב"הקפדה על עיניים פקוחות כל הזמן" אל מול הנגיף, וטען בתוקף שהתוכנית הכלכלית שלו "תייצר צמיחה כלכלית משמעותית" והגן על תוכניות התשתיות והמלחמה בעוני שלו כתוכניות שהציבור תומך בהן.

מאז שנכנס ביידן לתפקיד, יותר מ־3 מיליון משרות נוצרו וכמעט 60% מהאמריקאים המבוגרים מחוסנים כיום. כשהגיע להסכם עם הרפובליקאים ביוני על מסגרת דו־מפלגתית לתוכנית תשתיות בגובה כמעט טריליון דולר, אמר שזה הראה שפעולה דו־מפלגתית אפשרית.

"מתקדם בקצב הנכון" או "בזבזנות חסרת אחריות"

כעת, נראה שביידן נע אל עבר שלב יותר מאתגר בנשיאותו. סקר של גאלופ שפורסם בסוף השבוע שעבר הראה שרמת התמיכה בביידן עומדת על 50%, הציון הנמוך ביותר מאז שנכנס לתפקיד. הוא מנסה לשכנע ספקנים - שרבים מהם לא תומכים בו מבחינה פוליטית - להתחסן. הוא מבקש להרגיע חששות ציבוריים מעליות מחירים. ואחרי שהשקיע זמן רב במסגרת דו־מפלגתית לתשתיות שהושגה בסיוע סנאטורים דמוקרטים ורפובליקאים, כעת על הבית הלבן מוטל להביא את התוכנית הזו אל קו הסיום.

סקר חדש עבור רשת ABC שפורסם בתחילת השבוע מצא ש־45% מהאמריקאים אופטימיים לגבי הכיוון של המדינה - ירידה משיעור 64% שחשבו כך באביב.

הרפובליקאים אומרים שהמדיניות של ביידן תפגע בכלכלה. ראש המיעוט בבית הנבחרים קווין מקרתי צייץ לאחרונה ש"האינפלציה של הדמוקרטים משמידה תקוות של אמריקאים לביטחון פיננסי", וראש המיעוט בסנאט מיץ' מקונל  הגדיר את תוכניות ההוצאה כ"מסע מיסוי ובזבזנות חסר אחריות".

תומכיו של ביידן מציינים שחלק מהמשילות הוא התמודדות עם הלא צפוי, והם מעניקים לו קרדיט על ניהול המגפה ועל קידום סדר העדיפויות שלו בתוך קונגרס מפולג.

"כל הנשיאים צריכים להתמודד עם הגורמים החיצוניים האלה שפשוט נכנסים להם לנשיאות", אמר הסנאטור אד מארקי (דמוקרטי ממסצ'וסטס). "אבל לגבי התוכנית הגדולה הזו שיש לו על תשתיות ועל משפחות, הוא מתקדם בקצב הנכון".

הבית הלבן ממשיך לבטא אופטימיות. היועצת הבכירה לבית הלבן אניטה דאן תדרכה מחוקקים דמוקרטים ביום חמישי לגבי התוכניות הכלכליות של הנשיא, בעזרת מצגת שהדגישה את הטענות של הממשל על כך שסדר העדיפויות יעודד משרות ויעזור למשפחות עובדות, כולל נתונים מסקרים המראים את הפופולריות של היוזמות.

אבל בבית הלבן מכירים בכך שהאתגרים העומדים מול הנשיא הם גדולים. "יש לו הרבה על הצלחת, והוא ממוקד בהכל. וככה נמשיך", אמר היועץ הבכיר מייק דונילון בתדרוך טלפוני לעיתונאים.

בנושא החיסונים, הבית הלבן היה בעמדת מגננה בימים האחרונים בזמן שכמות המקרים עולה אחרי שירדה מוקדם יותר השנה, ובתוך כך שישנן הדבקות בבית הלבן עצמו ובגבעת הקפיטול. המדינה עדיין לא הגיעה ליעד של ביידן, שבתחילה נקבע ל־4 ביולי, להגיע ל־70% התחסנות של אמריקאים לפחות במנת חיסון ראשונה נגד הקורונה. בינתיים, יותר מ־68% מהמבוגרים מעל גיל 18 התחסנו בזריקה אחת וכ־60% קיבלו שתי מנות חיסון.

ביידן נשאל שוב ושוב אם יש צורך להתחשב בהנחיות לעטית מסכות. כמה ממשלות מקומיות הטילו מחדש כללים בעניין זה כשנגיף דלתא המדבק יותר מגדיל את כמות המקרים בכל המדינות בארה"ב.

לפני פגישה בבית הלבן ביום חמישי, אמר שהממשל יקשיב לעצת המדענים. הוא חזר על הטענה שלו שהמצב כרגע הוא "מגפה בקרב הלא מחוסנים", והוסיף שמי שהתחסן מוגן מהידבקות ברוב המקרים, וממופע קשה של המחלה במידה ובכל זאת יידבקו בנגיף.

ביידן גם התקוטט עם פייסבוק לגבי תפקידה של חברת הרשת החברתית בניהול מידע שגוי לגבי הקורונה ולגבי חיסונים.

"אנשים משלמים יותר על הכל - כשהם מצליחים בכלל לקנות משהו"

וויליאם גלסטון, עוזר לשעבר של הנשיא ביל קלינטון, אמר שהנשיא יתמודד עם סיכונים אם לא יהיה מסוגל למלא אחר יעדיו המוצהרים. "הציפיות הועלו", אמר. "אם הן יתפוגגו, החשש שלי הוא שתהיה תגובה".

בכירים בבית הלבן אמרו כבר זמן רב שהמגפה והכלכלה כרוכות זו בזו, והצלחה בתחום ההתחסנות תחזק את העלייה בכמות המועסקים. הנשיא הדגיש בדברים שנשא בתחילת כל אחד מהחודשים האחרונים את העלייה בכמות ההעסקה - כשמעסיקים מוסיפים בממוצע כ־600 אלף משרות כל חודש מאז שנכנס לתפקיד.

אבל הסקרים מהעת האחרונה והתעוררות של התנגדות בגלל חשש גובר מאינפלציה גרמו לביידן להתנגד למבקרים שאומרים שתוכניות ההוצאה הכספית שלו והניסיון להעלות מיסים הם המתכון הלא נכון מבחינה כלכלית.

הוא הכיר בקיומה של האינפלציה בטווח הקרוב אבל אמר שהיא לא תהווה בעיה לאמריקאים בטווח הרחוק - מסר שאולי יהיה קשה לו לשמור עליו אם צרכנים יראו בחודשים הקרובים מחירים שנותרים גבוהים מהרגיל.

"אנשים משלמים יותר על הכל - כשהם מצליחים בכלל לקנות משהו. אם יש דבר אחד שאמריקאים לא אוהבים לעשות, זה לעמוד בתור ולשלם יותר על דברים", אמר כריס לצ'יוויטה, אסטרטג רפובליקאי מווירג'יניה. בווירג'יניה יש בחירות למושל בנובמבר שעשויות לשמש כמבחן מוקדם לכוחו הפוליטי של ביידן.

בבית הלבן רואים את תוכנית החקיקה של ביידן כדרך הטובה ביותר למצב את המפלגה הדמוקרטית לקראת בחירות האמצע בשנה הבאה. ביידן השיג ניצחון מוקדם עם העברתו של חוק סיוע לקורונה בגובה 1.9 טריליון דולר במהלך 100 הימים הראשונים של נשיאותו והשתמש בסמכותו כראש הרשות המבצעת על מנת להפוך פעולות רבות שנקט קודמו בתפקיד הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

השגת השיגים משמעותיים נוספים מתוך סדר העדיפויות של הנשיא תלויה בשאלה אם יצליח למצוא תמיכה לחבילת תשתיות בגובה כטריליון דולר וחקיקה נפרדת בגובה 3.5 טריליון דולר למימון טיפול בשינוי האקלים, גישה לחינוך וטיפול בר השגה בילדים קטנים. כל אחד מאלה יעמיד למבחן את יכולתו של ביידן לסגור עסקאות: החבילה הראשונה תזדקק לתמיכה של לפחות 10 רפובליקאים על מנת להתקדם בסנאט, בעוד שהשנייה תצטרך תמיכה של כל הדמוקרטים על מנת לעבור.

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

לקראת יום המסחר הטוב מפברואר: נמשכות העליות בוול סטריט

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו