האם זה לא מוגזם שבישראל דורשים מאנשים שלא התחסנו להציג בכל פעם בדיקת קורונה שלילית כדי שיוכלו להיכנס לבריכה או לקולנוע? ומה נהוג בעולם? שר הבריאות ניצן הורוביץ הגן על הצעד שהנהיגה הממשלה בראיון לכאן ב', ואז הוסיף: "אני רוצה להסביר שבחוץ לארץ... למשל במערב אירופה, אין אפשרות להציג בדיקה שלילית. ...אם אתה מחוסן אתה נכנס, אם אתה לא מחוסן אתה לא נכנס. אצלנו יש אפשרות לאנשים שלא מחוסנים להשיג בדיקה שלילית… כך שאני באמת לא חושב שיש כאן נזק גדול מדי".

האם האירופאים מקשים על לא-מחוסנים יותר ממה שמקשים עליהם בישראל? סרקנו את הנהלים במדינות מערב אירופה וכמעט שלא מצאנו אישוש לדבריו של שר הבריאות. איתרנו בכל זאת דוגמה דומה למה שהורוביץ דיבר עליו בבריטניה, וגם שם מדובר רק בתוכנית עתידית. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון הודיע בחודש שעבר כי החל מסוף ספטמבר, לאחר שלכל הבגירים במדינה תינתן ההזדמנות לקבל את המנה השנייה של החיסון, יהיה צורך בדרכון ירוק כדי להיכנס למועדוני לילה ומוקדי התקהלויות אחרים. מאותו רגע, בדיקה שלילית כבר לא תספיק על מנת להיכנס לאותם מקומות. הורוביץ יוכל להיתלות אולי גם באירלנד השכנה, שם בשלב הנוכחי רק מחלימים ומחוסנים יכולים להיכנס למקומות שדורשים תו ירוק, אם כי הממשלה מתכננת לאפשר בשלבים הבאים של הפתיחה לבעלי בדיקה שלילית בתוקף להיכנס למקומות אלו.

מעבר לכך, לא מצאנו מקומות נוספים במערב אירופה שתואמים לתמונת המצב שתיאר שר הבריאות. ברוב המקומות באזור, התמונה דומה למצב הנהוג בישראל. כך למשל, בגרמניה הוחלט לדרוש ממי שאינם מחזיקים בסטטוס של מתחסנים או מחלימים להציג בדיקה שלילית בת עד 48 שעות (PCR) או עד 24 שעות (אנטיגן), כדי להיכנס לאירועים במקומות סגורים באזורים עם תחלואה גבוהה. כמו כן, הוסכם שהחל מאוקטובר בדיקות לא יהיו חינמיות עבור מי שיכולים להתחסן ובחרו שלא לעשות זאת. מספר ימים לאחר דבריו של הורוביץ, דווח שממשלת המבורג תחל בניסוי שבו עסקים שיכניסו בשעריהם רק מחוסנים יוכלו לפעול ללא הגבלות קורונה.

בצרפת קיימת מקבילה לתו הירוק בשם "תו בריאות". התו נדרש בכניסה למסעדות, פאבים, תערוכות, סמינרים, תיאטראות ועוד, וניתן למחוסנים, מחלימים ומי שמציג בדיקה שלילית מ-72 השעות האחרונות. הנשיא עמנואל מקרון, הודיע שהחל מהסתיו בדיקות הקורונה כבר לא יהיו חינמיות. גם באיטליה ישנו "תו ירוק" שנדרש עבור כניסה למקומות בילוי, תרבות וספורט, גם כאן, התו ניתן למי שהתחסנו, החלימו או יכולים להציג בדיקה שלילית. התנאים הללו קייימים, בשינויים קלים, גם במדינות מערב אירופה הקטנות יותר כמו הולנד, פורטוגל, שווייץ, בלגיה, דנמרק ועוד.

בשורה התחתונה: דבריו של הורוביץ לא נכונים ברובם. כמעט בכל מדינות מערב אירופה שבהן יש מקבילה לתו ירוק, בדיקת קורונה שלילית בתוקף מספיקה כדי לאפשר כניסה למקומות הכפופים לתו. בבריטניה הוכרז על תוכנית לפיה בעתיד הקרוב התו יינתן רק למחוסנים ולמחלימים, ובאירלנד זה המצב כיום, אך הכוונה היא לכלול בהמשך תחת התו גם מי שיציגו בדיקה שלילית.

תחקיר: אוריה בר-מאיר