גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לידיעת הקורא אלדד יניב: מחוסנים כנראה מדביקים פחות

ספקני חיסונים נעזרים במחקר של המרכז האמריקאי לבקרת מחלות כדי לטעון שמחוסנים מדביקים כמו לא מחוסנים ● אלא שהמחקר לא בוחן כמה פרמטרים חיוניים, ומחקרים אחרים מעלים כי הירידה בעומס הנגיפי אצל המחוסנים מהירה הרבה יותר ● המשרוקית של גלובס

אלדד יניב, טוויטר, 19.8.21 / צילום: איל יצהר
אלדד יניב, טוויטר, 19.8.21 / צילום: איל יצהר

העובדה שגם מי שהתחסן נגד קורונה יכול להידבק ולהדביק ידועה לכולם. אבל עד כמה אדם מחוסן הוא מדבק בהשוואה למי שלא התחסן? יש מי שמנסים לצייר סימטריה. "כולם מדביקים. מחוסנים ולא מחוסנים", צייץ אלדד יניב בשרשור בטוויטר נגד הגבלות על לא-מחוסנים. בהמשך השרשור הוא טען כי ילד לא מחוסן "לא מדביק יותר מילדים מחוסנים כי כולם מדביקים".

יניב הסתמך על מאמר דעה שפורסם באתר N12, עליו חתומים פרופ' רבקה כרמי, פרופ' אסא כשר, ד"ר יואב יחזקאלי וד"ר אביב שגב. במאמר נכתב ש"החיסון הוכח כאינו מונע הדבקה או הידבקות", וכראיה לכך הובאו מחקרים שהראו שהעומס הנגיפי אצל מחוסנים ולא מחוסנים הוא דומה.

האם הטענות הללו נכונות והחיסון לא מקטין כלל את מידת ההדבקה כשמדובר בווריאנט הדלתא? ד"ר נטע סופר-צור, אימונולוגית וחברת עמותת מדעת, מסבירה כי הטענות הללו נסמכות בדרך כלל על מסמך של המרכז האמריקאי לבקרת מחלות (CDC), שעסק בהתפשטות וריאנט הדלתא של הקורונה. במסמך נכתב כך: "רמות ה-RT-PCR Ct בקרב 127 נדגמים מחוסנים במלואם היו דומות לאלו שבקרב 84 חולים שהיו לא מחוסנים, לא מחוסנים במלואם או שסטטוס החיסון שלהם לא ידוע". כלומר, לפחות לכאורה, העובדה שהרמות האלו דומות פירושה שגם רמת ההדבקה דומה.

אבל בואו ננסה להבין במה מדובר. נתחיל בשאלה: מה זה בדיוק RT-PCR Ct? בלי להיכנס לכל ראשי התיבות וההליכים הטכניים, זוהי בדיקה שבה משכפלים את החומר הגנטי שבדגימה עד לרמה שמאפשרת למצוא את הרצף הגנטי של הנגיף. כל הכפלה (או "הגברה") כזו נקראת מחזור. ככל שנדרשים פחות מחזורים כדי לאתר את הרצף הגנטי הזה, פירוש הדבר הוא שיש יותר חומר גנטי של הנגיף במערות האף ובלוע שלכם.
לתהליך הזה יש משמעות גם בקביעה מתי בדיקה היא חיובית או שלילית: אם מספר המחזורים שאליו צריך להגיע כדי לאתר את החומר הגנטי עובר רף מסוים, כנראה שהחומר הזה נמצא אצלכם בכמויות קטנות למדי אם בכלל - ואפשר להכריז עליכם כלא-מאומתים. לכן, אם לחזור לתוצאות המחקר שעליו אנחנו מדברים אז שם המשמעות היא שמספר המחזורים שנדרשו כדי לאתר את החומר הגנטי בקרב מחוסנים היה זהה לזה שנדרש אצל לא-מחוסנים, ולכן הם כנראה גם מדביקים באופן זהה.

מה חסר במחקר האמריקאי

כאן מגיע שלב הסייגים. ראשית, המחקר נערך רק בקרב חולים סימפטומטיים. כלומר, כפי שמסבירה ד"ר סופר-צור המחקר לא מביא לידי ביטוי את העובדה שמראש הסיכוי של מחוסנים להימנות עם הקבוצה הזאת הוא קטן יותר, כי הרי אין מחלוקת על כך שמחוסנים חולים פחות. בנוסף, מה שמסייע למגפה הזו להתפשט בצורה יעילה יותר לעומת מחלות מסוכנות ממנה היא העובדה שאצל רבים אין פיתוח של תסמינים, לפחות בשלב הראשון, וכך הם מדביקים ללא ידיעתם. לכן חשוב מאוד לברר האם העומס הנגיפי אצל מחוסנים א-סימפטומטים זהה לזה של מקביליהם הלא-מחוסנים.

ושלישית, ואולי החשוב מכל, ד"ר סופר-צור מסבירה שבדיקת PCR בודקת את שאריות החומר הגנטי שהנגיף השאיר בגופנו. "זה לא מעיד כמה וירוסים פעילים יש בלוע", היא אומרת. כלומר, בדיקות ה-PCR מראות שהנגיף שהה בגופכם, אבל לא בהכרח שהוא עדיין פעיל. זה משאיר את השאלה כמה זמן הנגיף נשאר בחיים בגופם של המחוסנים. "אצל מחוסנים המחלה היא קצרה יותר", אומרת סופר-צור. "כלומר גם אם בזמן הסימפטומים העומס הנגיפי זהה בשתי הקבוצות, אצל המחוסנים העומס הזה יורד מהר יותר".

מחקר אין, אינדיקציה יש

עד כאן סקרנו את הבעייתיות שבשימוש במאמר של ה-CDC כדי לקבוע שמחוסנים מדביקים כמו לא-מחוסנים. אבל האם יש לנו כלים מדעיים לקבוע שההפך הוא הנכון? שמי שאינו מחוסן מדביק משמעותית יותר ממי שכן?

זה, למשל, מה שטענה ח"כ שרן השכל בריאיון לרדיו ירושלים: "אנחנו מבינים שאנשים לא מחוסנים מדביקים הרבה יותר. במשרד הבריאות אתמול סיפרו לנו ש-50% מאלו שהגיעו במגע עם חולה לא מחוסן - נדבקו, כאשר מגע עם אדם חולה בקורונה שהוא מחוסן... הוא הרבה פחות מדבק".

אלא שלמרבה הצער, הידע שמצוי בידינו כיום אינו כה נחרץ כפי שמציגה אותו השכל, ואין בשלב זה מחקרים סופיים שעברו ביקורות עמיתים. מצד שני, יש בהחלט אינדיקציות ראשוניות לכך שזה אכן המצב.

ד"ר סופר-צור הפנתה אותנו למחקר ראשוני שנערך על ידי כמה מוסדות רפואה בהולנד. המחקר בחן את המאפיינים הנגיפיים של הידבקויות בקרב עובדי בריאות מחוסנים. המחקר הראה שלמרות שערכי ה-ct בקרב החולים הסימפטומטיים היו דומים בין מחוסנים ללא מחוסנים, כמות הנגיפים בעלי יכולת הדבקה הייתה נמוכה יותר בקרב המחוסנים שחלו. עם זאת, החוקרים מזהירים ש"אין להתעלם" מיכולת הדבקה גם אצל מחוסנים, גם אם היא פחותה.

 

מחקר אחר מסינגפור שטרם עבר ביקורת עמיתים מצא באמצעות בדיקת PCR שהעומס הנגיפי בקרב מחוסנים ולא מחוסנים הוא אמנם דומה במשך שישה ימים, אבל אחריהם הירידה בעומס הנגיפי אצל המחוסנים מהירה הרבה יותר. המחקר התמקד בעיקר במניעת מחלה קשה, אבל משרד הבריאות הישראלי מצא במחקר אינדיקציה לכך שמחוסנים מדביקים למשך פחות זמן.

נתוני התשאול האפידימיולגי

למעשה, את אחת האמירות הנחרצות לטובת המחוסנים בהקשר הזה, אפשר למצוא בתשובת משרד הבריאות לבג"ץ. המשרד חקר עד כמה מדבקים המחוסנים באמצעות שימוש בנתוני התשאולים האפידמיולוגים. המסקנה שלו, כפי שבאה לידי ביטוי בתשובתו לבג"ץ במסגרת עתירה של מתי כספי ואחרים נגדו, הייתה ש"נראה שהחיסון מפחית משמעותית את היכולת של המחוסנים להדביק אחרים".

על פי נתוני משרד הבריאות, כשסופרים את המגעים מחוץ לבית (רוב ההדבקות הן בתוך הבית) 80% מהמחוסנים שנדבקו לא הדביקו אף אחד. זאת, לעומת 45% בקרב הלא מחוסנים. לצד זאת, במשרד לא מכחישים שישנה ירידה ביעילות החיסונים במניעת ההדבקה, אבל לא לרמה שמחוסנים מדביקים כמו לא מחוסנים.

ייקח עוד זמן כדי להבין בדיוק עד כמה מחוסנים מדביקים פחות מלא מחוסנים. המחקרים ראשוניים, ורובם לא עברו ביקורת עמיתים. עם זאת, האינדיקציות שבידינו מראות שגם אם יעילות החיסון במניעת הדבקה פוחתת עם הזמן, היא לא נעלמת כליל. ומהעבר השני, לטענה ההפוכה, כאילו יש הוכחה לכך שמחוסנים מדביקים בדיוק כמו לא מחוסנים - אין כרגע גיבוי מחקרי. זה לא אומר כמובן שמחוסנים לא צריכים לנקוט אמצעי זהירות כדי לא להידבק וחלילה להדביק, כמו שמירת מרחק ומסכות.

עוד כתבות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך השתנתה אף היא, מ״יציבה״ ל״שלילית״ ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה