גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשבר בענף התעופה: החברות לוחצות על האוצר להקל בתנאי הסיוע

האווירה בענף לקראת החורף פסימית. החגים היו אמורים להעלות את ההכנסות, אך מספר הנוסעים בירידה, בין היתר בשל חובת הבידוד • חברות התעופה מעוניינות בפיצוי או מענק מהמדינה, ולכן אינן מרוצות מהצעת האוצר להלוואות בלון • רמי לוי: "נמשיך בהידברות"

מטוס אל על בנתב''ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוס אל על בנתב''ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

ענף התעופה נכנס לעונה הרדומה של החורף עם פסימיות יתרה. מול האזהרות מפיטורים בלתי נמנעים אחרי סוכות - מקווים שבאוצר ישנו את כיון הסיוע בדמות הלוואת בלון לכיוון של מענק. אלא שסערת ישרוטל תמנע מרעיון כזה לצאת אל הפועל, אז איך יוצאים מהפלונטר?

חגי תשרי היו אמורים להעלות את גרף ההכנסות, אבל העוצר היחסי לעונה נמשך עוד מחודש אוגוסט, ששיקף ירידה של 30% בתנועת הנוסעים  לעומת חודש יולי. בימים כתיקונם המצב הפוך. אבל הימים אינם כתיקונם. גם היום, האצבע של העוסקים בענף מופנית לרגע שבו הפציר ראש הממשלה נפתלי בנט מהציבור לא לטוס ולמדיניות ש"גמרה" את עונת הקיץ כשהיא קבעה בידוד למרבית החוזרים מחו"ל, מחוסנים או לא. מאז ה-3.9 המחוסנים במנה שלישית והמחוסנים בשתי מנות בטווח של עד חצי שנה - פטורים מבידוד בשובם ממרבית מדינות העולם אבל עדיין, תנועת הנוסעים לא ממש צומחת והיא נשארת על כ-30 אלף נוסעים (הלוך ושוב) מדי יום.

גלגל ההצלה שמציע משרד האוצר לשלוש חברות התעופה הישראליות בדמות הלוואת בלון גורר לתסכול. "באוצר מנסים לייצר כותרות על חשבוננו שהם שומרים על קופת המדינה", אומר לגלובס רמי לוי, שבבעלותו חברת ישראייר. ללוי בטן מלאה. האוצר דורש כי בתמורה לסיוע בעלי השליטה יזרימו הון ביחס של 1:1. הסכומים שעל הפרק: 50 מיליון דולר לאל על ו-7 מיליון דולר לישראייר ולארקיע. 

רמי לוי / צילום: תמר מצפי

"באוצר רוצים לראות את בעל הבית מכניס יד לכיס, ועל זה הפוקוס", אומר לוי. "אבל אני לא צריך שהאוצר יגיד לי לעשות את זה, אני אכניס יד לכיס לקניית מטוסים, לבניית בתי מלון ולהוביל לחברה שתוכל להוות מקור תעסוקה. ברגע שהמדינה, עם כל ההבנה למצב, היא שסגרה לנו את הפעילות זה סיפור אחר. אני לא צריך הלוואה מהמדינה כדי להכניס את היד לכיס, את זה אני עושה כבעל עסק. המדינה שכחה שהסקטור הפרטי והמסים שהוא משלם מחזיק את הכלכלה. במקום לחזק את העסקים מחלישים אותנו".

הלוואה במקום פיצוי

הציפיה של לוי, כמו גם של בעלי חברות התעופה האחרות, היא לפיצוי/מענק. עם פרסום מתווה האוצר אמר גדי טפר מנכ"ל ארקיע "החברה מחפשת מענק. הלוואה שניתנת צריך להחזיר ואנחנו לא במצב ללקיחת הלוואות נוספות".

אלא שמבחינת המדינה, פיצוי או כל מילה אחרת שתשקף הזרמה נקייה של כסף - לא עומדת על הפרק. ויש לזה קשר לסערת הדיבידנד במרכזו עמדה ישרוטל, אליה גם נדרש שר האוצר אביגדור ליברמן. נזכיר כי הרשת פרסמה בדוחות לרבעון כי תחלק דיבידנד של 25 מיליון שקל לאחר הרבעון המוצלח שהציגה. שנה קודם לכן קיבלה ישרוטל סיוע של 36 מיליון שקל מהמדינה, וחלוקת הרווחים הובילה לזעם ציבורי. חלוקת הדיבידנד בוטלה, אולם הרעיון ממשיך להדהד, גם במסדרונות האוצר. פיצוי/מענק לחברות התעופה לא על הפרק. האוצר רוצה לראות הזרמה מכיוון הבעלים על כל סיוע שיינתן ויש לזה קשר לדעת הקהל.

לוי מגיב לסערת הדיבדינד "אני לא יודע מה נעשה שם אבל אני יודע שהמדינה תמכה בהם במטרה שיוכלו לשרוד ואני יודע שחלוקת דיבידנד מתגמלת גם הציבור משום שהקרנות הפנסיה של כולנו מחזיקות במניות וכשהן מתוגמלות משלם המסים מרוויח גם וגם המדינה מרוויחה מזה בעקיפין".

החזר בספק

ההלוואה שהאוצר מציע המירה למניות בתום שלוש שנים. אם בתום התקופה ההלוואה לא תוחזר, המדינה תחזיק במניות של חברות התעופה - עד לרף של 24% כדי שלא להלאימן. כיום המדינה מחזיקה בבעלות של 15% מאל על לאחר השתתפותה בהנפקה שבוצעה לפני שנה במסגרתה גם הוחלפה השליטה באל על.

האם זו הסיבה שבאוצר מגלים הבנה להפרה של אל על להתחייבות שלה לבצע הנפקה לגיוס הון בהיקף של 105 מיליון דולר? בחודש מרץ סיכמה המדינה עם אל על את הדיל הבא: הזרמת 210 מיליון דולר כמקדמה לכרטיסי טיסה למערך האבטחה ובתמורה אל על תבצע הנפקה לגיוס 105 מיליון דולר עד ל-31.7. מתוך הסכום הזה סוכם כי בעלי החברה, קנת' רוזנברג יזרים 43 מיליון דולר. אלא שבחודש מרץ שררה אופטימיות שהתפוגגה ככל שנקפו הימים, וגיוס הון בשעה שהענף ממשיך לדשדש, הוא מהלך שנועד לכישלון. ההנפקה לא בוצעה. לאוצר יש אפשרות לדרוש את בחזרה את המקדמה ששולמה, לנוכח הפרת ההסכם, אלא שבינתיים מגלים שם סבלנות, גם מתוך הבנה שלאל על אין מאיפה להחזיר את הסכום ממילא. 

קני רוזנברג / צילום: יח''צ אל על

אם אל על תרצה לקבל את מתווה האוצר, על בעליה להזרים ראשית 43 מיליון דולר - גם אם אל תבוצע הנפקה. לאחר מכן יידרש להזרים 50 מיליון דולר - בהתאם לסכום שהחברה תקבל. השקעה מיידית של 93 מיליון דולר, סכום לא סכום מבוטל למי שהשקיע עד כה בחברה 160 מיליון דולר. לא מן הנמנע שההזרמה תיעשה דרך הכנסת משקיע לאל על. באוצר רוצים לראות את הכסף מגיע ולא רק מכיוונם - ולא ממש משנה מהכיס של מי הוא יצא.

מכירת מטוסים

אם אל על תקבל את המתווה הנוכחי, היא תידרש למכור מטוסים, ולאור התזמון האומלל בענף לנוכח המטוסים המשומשים שמוצעים למכירה בכל העולם, הציפייה היא שזה יקרה מצי הדרימליינר שלה המונה 15 מטוסים מתוך הנחה שלדגם הזה יימצא ביקוש בשווקים שכבר מתאוששים - ארה"ב וסין. באוצר דורשים שאל על תתאים את ממדיה לביקושי השוק. גם מנכ"ל אל על מכיר בצורך הזה והוא הדגיש זאת בראיון שהעניק לאחרונה לגלובס: "נתאים את פונקציות הייצור לפונקציית הביקוש ונתאים את התשתיות".

ההתאמה הזו עשויה כאמור לכלול גם פיטורים. בעניין זה אמר יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי לגלובס כי "המשא-ומתן מתקיים בשלב זה מול חברות התעופה ללא מעורבות שלנו. אנחנו ממתינים לממשלה שתקבל החלטות ומביאים בחשבון שבענף התעופה דבר אינו ודאי. המצב יכול להתייצב ופיטורים לא יהיו על הפרק".

שפן נוסף ששלף האוצר מן הכובע בכל הנוגע הוא מועדון הנוסע המתמיד שאל על נדרשת למכור חלק ניכר ממנו. המועדון, שמספריו חסויים הוערך בעבר בשווי של כ-500-600 מיליון שקל והוא מונה 2.4 מיליון חברים כשהוא מניב לאל על רווחיות של כ-25 מיליון דולר בשנה. 350 אלף מבין חברי המועדון מחזיקים בכרטיס אשראי פליי קארד המניב מחזור עסקאות של כ-30 מיליארד שקל בשנה מהם אל על מקבלת תמלוגים. בשעה שאל על ניהלה שיח מול הבנקים להלוואה, הועלה רעיון של שיעבוד המועדון כנגדה. כעת הוא על הפרק כאלמנט פיננסי בעל ערך כשהוא עשוי לפעול כישות כלכלית נפרדת שישקיעו בה חברות אשראי, שחקנים בינלאומיים ואולי אף בעלי אל על בעצמו.

המשא-ומתן נמשך

בהצעת המתווה של האוצר לארקיע וישראייר לא נקבו בתנאי התייעלות. ישראייר קיבלה מקדמה של 16 מיליון דולר ובעליה יזרימו בתמורה 8 מיליון דולר עד לסוף אוקטובר. ארקיע לא קיבלה מקדמה לאור מחלוקת משפטית מול המדינה הנוגעת לשדה דב.

סיפור ישרוטל הוביל למסר ברור שנמצא על שולחן המשא-ומתן: העזרה שמדינה מסכימה לתת היא לחברות ולא לבעלי המניות. המדינה רוצה לראות אותם תומכים בחברות שבבעלותן, גם כמסר של אמון. האוצר רואה בהלוואת הבלון כמענק, החברות רואות בה כנטל. "כשנותנים לנו לעבוד, אנחנו מוכיחים שאנחנו יכולים לעשות את זה", אמר שורק לגלובס. המנטרה על-פיה על המדינה לפצות את החברות לנוכח המדיניות שבלמה את פעילותן - לא ממש עוברת באוצר. גם אם מישהו סבר לרגע שנכון לתת מענק לחברות התעופה, סאגת ישרוטל סתמה את הגולל, באוצר מתמקדים במשימה שקיבלו עוד מהממשלה הקודמת והיא לדאוג לכך שחברות התעופה ישרדו את המשבר, מסר שעשוי להעניק לחברות ובראשן לאל על ביטחון מסוים.

איך יוצאים מהפלונטר? "אנחנו ממשיכים בהידברות", אומר רמי לוי "כשקנינו את החברה הבנו שאנחנו רצים במרתון, הראייה היא לטווח ארוך ואנחנו יודעים שהמצב שיש עכשיו עוד ישתנה".

ההערכות הן שהחברות יקבלו את הצעת האוצר. מטרת ההידברות שברקע היא לשפר את התנאים ולרכך את ההתייעלות הנדרשת. הזמן לא פועל לטובת החברות שניצבות בפני (עוד) תקופה מאתגרת: עונת החורף הרדומה ממילא בפתח וגם אליה הן נכנסות בלי אופק לתיירים ובלי אופק להתאוששות - לפחות עד לחג הפסח.

עוד כתבות

עליבאבא. מתחרות חדשות נוגסות בנתח השוק שלה / צילום: Shutterstock, zhu difeng

עליבאבא מתמודדת עם איום חדש: קונים סינים מתוחכמים

חברת המסחר המקוון, שכבר היום נתונה לביקורת רגולטורית, מאבדת נתח שוק, כשלקוחות עוברים מחיפושי מוצרים ממוקדים לחוויית קנייה המאופיינת בשיטוט ואינטראקציה עם אנשים אחרים

יוג'ין קנדל, ועידת האמון של גלובס / צילום: איל יצהר

יוג'ין קנדל: "יש קורלציה בין אמון לתוצאות כלכליות. ישראל לא נמצאת במקום גבוה"

קנדל, יו"ר המכון למדיניות ומחקר מבית סטארט אפ ניישן סנטרל, מסביר בוועידת אמון וכלכלה של גלובס, כי אמון זה משהו מאד אמורפי אך "מעילה באמון משולה לשריפת בניין", ולממשלה יש חלק בלהבהיר זאת לאנשים

נמכרת בפרמיה של 58% על מחיר השוק / צילום: Shutterstock, IgorGolovniov

חברת פלייטק, שהוקמה ע"י טדי שגיא, נמכרת תמורת 3.7 מיליארד דולר

הרוכשת, יצרנית מכונות מזל מאוסטרליה, רוכשת את החברה בפרמיה של 58% על מחירה בשוק ● שגיא, שהקים את החברה לפני יותר מ-20 שנה, מכר את יתרת החזקותיו בפלייטק לפני כשלוש שנים

אלונה בר און בשיחה עם אסף שגיא, מנכ''ל טיקטוק ישראל, ועידת האמון של גלובס / צילום: איל יצהר

מנכ"ל טיקטוק ישראל: "קו דק בין חופש ביטוי למניעת אלימות ופגיעה בקהילה. קשה לשרטט את הקו הזה"

מו"לית גלובס אלונה בר און ראיינה את אסף שגיא, מנכ"ל טיקטוק ישראל, בוועידת אמון וכלכלה של גלובס ● שגיא: "בתעשייה שלנו - אינטרנט לשחקני קצה - כל יום מקבלים את האמון מחדש מהמשתמשים. אם נשבור את האמון, סיכוי טוב שלא נהיה לא בטווח קצר ולא בטווח ארוך"

התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: Shutterstock

ממפגע סביבתי לפיל לבן? מה יקרה לתחנה המרכזית החדשה בתל אביב

עם חלוף השנים הפכה התחנה המרכזית החדשה למקום אפל, מפחיד ומזהם ● תושבי תל אביב נשמו לרווחה כששמעו שהאוטובוסים יפנו את התחנה שנת 2023, אבל אף אחד לא יודע מה הולך לקום במקומה, ולכל אחד מהשחקנים יש אינטרסים אחרים

אמיר ברמלי / צילום: שלומי יוסף

בשורה למשקיעי ברמלי: הוגש הסכם פשרה, מאות המשקיעים צפויים לקבל חלק מכספם בחזרה

6 שנים אחרי הוצאת צו הפירוק לחברת רוביקון: הוגש לבית המשפט המחוזי בת"א הסכם פשרה הפותר מחלוקת ארוכת-שנים בין שתי קבוצות משקיעים שמנעה את חלוקת הכספים עד כה ● אישור ההסכם תלוי באישור השופטת ● אם הוא יאושר, עשרות משקיעים יקבלו תשלום ראשון כבר בעוד שבועיים

דודי עזרא / צילום: אביב חופי

נטו חושפת בוננזה של בשר בהכשר מהודר: מניב רווח של 52 מיליון שקל בשנה

רוכשת את חלק השותפה (50%) במיזם לשיווק עופות ובשר בהכשרים מהודרים תמורת 113 מיליון שקל ● המיזם מניב הכנסות של 690 מיליון שקל בשנה

בורסה לנ''ע ת''א / צילום: איל יצהר

ירידות קלות בנעילה בת"א; אירודרום קפצה ב-12%, טוגדר ב-9.7%

מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.3%, ומדד ת"א 90 ירד ב-0.6% ● מחזור המסחר הסתכם בכ-1.53 מיליארד שקל ● ירידות בולטות רשמו תורפז, ביומיט פוד, ביומיקס, ג'נסל וחנן מור

אלחנן רוזנהיים, ועידת האמון של גלובס / צילום: איל יצהר

מנכ"ל פרופימקס: "מערכת המשפט לא נותנת דוגמה שצריך לתת בה אמון"

אלחנן רוזנהיים, מנכ"ל ומייסד פרופימקס, התראיין לוועידת האמון בעסקים של גלובס, ואמר: "אני לא יודע כיצד ניתן לעבור את החיים מבלי לתת אמון באנשים. בכל חיי פחות מעשר פעמים נכשלתי בגלל שנתתי אמון באנשים"

סטודנטים זרים בטכניון / צילום: ארכיון המרכז הבינלאומי בטכניון

14 אלף משרות פנויות: כך תעבוד התוכנית של איילת שקד ואורית פרקש הכהן להבאת עובדים מחו"ל להייטק

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה ושרת הפנים מקדמות תוכנית שתקל על הבאת עובדים מחו"ל בניסיון להקל על מצוקת כוח האדם בהייטק הישראלי ● פרויקטור חדש יקדם מתן אשרות לעובדים זרים בענף בשלושה מסלולים: למומחים, לסטודנטים זרים הלומדים בישראל ולעובדי הייטק זכאי עלייה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

בדרך למפץ בענף התעופה? אל על במגעים למיזוג עם ארקיע

אל על בהודעה לבורסה: "מגעים לעסקה אפשרית, לפיה תרכוש החברה את מניות ארקיע בתמורה להקצאת ניירות ערך של החברה לבעלי מניות ארקיע" ● הדיבור על מיזוג בין החברות הישראליות נמצא באוויר בשנת הקורונה כחלק מהמשימה שלהן לשרוד את המשבר

ערן יעקב / צילום: רועי בית און

מנהל רשות המסים: "היכולת שלנו להגיע למי שמתחכם בקריפטו היא ברמה בינלאומית. אל תנסו אותנו"

בכנס לשכת יועצי המס באילת הבהיר מנהל רשות המסים ערן יעקב כי הגם שהתוכנית להחיל חובת דיווח על מחזיקי מטבעות וירטואליים נפלה מחוק ההסדרים, הרשות נמצאת בזירה הזו ותתפוס את מעלימי המס הפועלים בה ● עוד התייחס יעקב לדרישות הרשות להחזר מענקים מעסקים: "אלה שבחרו לקחת את המענקים לא עפ"י דין - גם אליהם נגיע"

ראש מחלקת החדשות לשעבר בוואלה מיכל קליין  מעידה במשפט נתניהו / צילום: יוסי זמיר

ראש מערכת החדשות לשעבר בוואלה: כל הידיעות על משפחת נתניהו עברו אישור של אילן ישועה

מיכל קליין, לשעבר ראש מחלקת החדשות בוואלה, החלה להעיד במשפט נתניהו: "אילן ישועה אמר לי לא להעלות ידיעות על משפחת נתניהו מבלי לעבור אצלו קודם; הוא השתמש בביטויים כמו 'יסגרו לנו את הברז', 'אני על הגריל מולם'" ● עורך וואלה לשעבר אבירם אלעד, שעדותו הסתיימה היום: "אחת הסיבות שהתפטרתי הייתה ההתערבות הפוליטית שמלווה באג'נדה לגבי האתר"

גיורא סניפר, מנכ''ל וממייסדי החברה / צילום: יח''צ

אוטוטק בבורסה בת"א? קונטיניואל מבקשת להנפיק למרות ההפסדים והערת עסק חי

קונטיניואל, שמספקת שירותים מבוססי תוכנה (SaaS) למטרת ניתוח, ניטור וטיוב של תקשורת לתחבורה מתקדמת, הגישה טיוטת תשקיף לקראת הנפקה בת"א ● מבקשת לגייס כ-20 מיליון שקל ● נכון לסוף 2020 עמד הגירעון בהונה העצמי על 6.6 מיליון דולר

קביעת שווי לחברת סטארט־אפ התנתקה מהמציאות / אילוסטרציה: Shutterstock

כל מספר זוכה: קביעת שווי לחברת סטארט־אפ התנתקה מהמציאות

קרנות ענק מפוצצות בכסף שמוכנות להיות נדיבות בהערכות, חישוב שווי על סמך הכנסות חזויות עתידיות, וציפייה שהמומנטום החיובי בשווקים ימשיך עד אין קץ ● כך מגיעות חברות סטארט־אפ כמו Wiz וסניק לשווי אסטרונומי תוך זמן קצר

נדל''ן במיסיסיפי / צילום: Shutterstock

חשבתם ששוק הדיור הישראלי בוער? בארה"ב המחירים זינקו השנה ב-20%

זינוק של 12% בשלושה חודשים: יותר מעשור עבר מאז שישראל ראתה עלייה כזו במחירי הדיור ● אבל כשמסתכלים על התמונה הגלובלית, בהינתן משבר הקורונה, המצב בארץ לא חריג במיוחד ● בינתיים, במקום פתרונות קונקרטיים, שרי הממשלה ממשיכים לתת פרשנויות שרק מוסיפות עוד שמן למדורה של שוק הנדל"ן

ילדים אפגנים משחקים בשכונה ענייה בפאתי קאבול שבה מתגוררים מאות אנשים עקורים / צילום: Associated Press, Felipe Dana

העוני הנורא באפגניסטן מביא הורים למכור את ילדיהם כדי לשרוד

באו"ם אומרים ש־95% מהאפגנים לא מקבלים מספיק מזון לקראת חודשי החורף

עו''ד גיא אופיר / צילום: יח''צ

העו"ד שנלחם למיסוי התאגידים מגיב להסכם המיסוי ההיסטורי: "יבצעו תמרון משפטי כדי להקטין את נטל המס"

עו"ד גיא אופיר, שחתום על עשרות מאבקים משפטיים וציבוריים כנגד תאגידי האינטרנט ובראשם פייסבוק, מביט מהצד על רפורמת המס ההיסטורית וטוען: "עד אשר נראה גביית מס בפועל מוקדם לברך. קל לחלק הצהרות וקשה לבצע"

שר התקשורת יועז הנדל. במשרד מביעים סיפוק ממספר מבקשי הרישיונות / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הציבו חיבורי תקשורת פיראטיים - ועשויים לקבל פרס מהמדינה

הצלחה זמנית במאבק במפעילי התקשורת הפיראטיים, לאחר שלמעלה מ-20 מהם פנו למשרד התקשורת והסדירו את פעילותם ● יינקטו צעדי אכיפה נגד כל מפעיל פיראטי שלא ילבין את פעילותו עד סוף החודש ● עכשיו, רגע המבחן של משרד התקשורת מתקרב: האם הוא יאכוף את פריסת הרשתות הלא חוקית?

בניין הסוכנות היהודית בירושלים / צילום: בר - אל

לאחר "סערת שטרן": נדחו בחודש הבחירות לראשות הסוכנות היהודית

לאחר שהמועמד המוביל לתפקיד, שר המודיעין אלעזר שטרן, הודיע על פרישה מהמירוץ החליטו חברי הוועד המנהל לדחות את הבחירה ● כך לממשלה יהיה די זמין להציג מועמד משלה לתפקיד