גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היזם שעף קרוב מדי לשמש, והפך לאיום על הממשל הסיני

היזם צ'נג ווי הצליח להפוך את האפליקציות ההסעות שהקים דידי לשולטת בשוק הסיני ואף לדחוק את אובר מחוץ למדינה ● עם זאת, הוא לקח הימור לא נכון ונקלע עם הרגולטורים הסינים לעימות חזיתי, ממנו החברה עשויה להתקשות להתאושש

מייסד דידי, צ'נג ווי / צילום: Reuters, Oriental Image
מייסד דידי, צ'נג ווי / צילום: Reuters, Oriental Image

שינוי מדיניות של המפלגה הקומוניסטית של סין, שחוששת מעליית כוחן של חברות הטכנולוגיה הפרטיות, הביאה לעימות מול ענקית ההסעות "דידי" (Didi) - ולקריסה כמעט סופית שלה.

דידי היא למעשה "אובר" הסינית - היא מספקת פלטפורמה שמקשרת בין מי שמחפש נהג לבין נהגים שמחפשים נוסעים. בסין, דידי הפכה לחברת ענק ששלטה בשלב מסוים ב-90% מהשוק, נישלה ממנו את אובר והתעצמה עד כדי כך שהמפלגה הקומוניסטית שמה עליה עין, ומשם כבר התחילה ההתרסקות.

מי שפיתח את אפליקציית ההסעות הזאת הוא צ'נג ווי, בן ה-38, היזם הצעיר ביותר שעומד היום בראש אחת ממעצמות הטכנולוגיה הגדולות בסין. בתשע השנים האחרונות, מאז שהשיק את דידי, הוא הצליח לבלום כל מתחרה שצץ מולו בשוק, ורק ברבעון הראשון של השנה האחרונה הצטרפו אל האפליקציה 160 מיליון משתמשים פעילים בסין בלבד - כמעט פי 2 מכל המשתמשים של אובר ברחבי העולם.

נהג בבייג'ינג' משתמש באפליקציית הנסיעות של דידי / צילום: Reuters, Tingshu Wang

שלטה ב-90% מהשוק הסיני

לפני שצ'נג ברא את דידי בשנת 2012, הוא היה מנהל מכירות בעליבאבא, ענקית הסחר הדיגיטלי. הוא התחיל שם כאיש מכירות מהשורה, בשכר של 200 דולר בחודש, עד שהפך למנהל האזורי הצעיר ביותר של החברה. צ'נג סיפר שדידי נולדה מתוך חוויה מדכאת באחת מנסיעות העסקים השגרתיות שלו, כשעמד בסערה, מחפש מונית במשך שעות ארוכות. הסבל שחווה גרם לו לחשוב איך אפשר לתקן את המצב הזה.

וככה נבראה דידי - צ'נג השקיע כ-15 אלף דולר מכספו, ונעזר בעוד השקעה של 110 אלף דולר ממשקיע פרטי. נתח החברה של אותו משקיע, היה שווה מיליארד דולר כשדידי הונפקה בבורסת ניו יורק ביוני 2021.

דידי צמחה למספרים המדהימים האלה בזכות פעילות מדויקת בשטח האפור של הרגולציה הסינית: ענף המוניות בסין נמצא בפיקוח ריכוזי לגמרי, ללא קשר לכוחות השוק עצמם. מוניות זמינות היו תמיד במחסור, משום שבעלי המוניות פעלו כל הזמן להגביל את כמות הרישיונות המאושרים על ידי השלטון המרכזי, בכדי לצמצם את התחרות בענף. דידי חיברה בין הנוסעים לבין בעלי מכוניות שביקשו להסיע אותם, שלא נדרשו לרישיונות יקרים באישור רגולטורי, כמו בעלי המוניות המסורתיות.

אבל הפריצה הגדולה של דידי הגיעה במחצית 2016, כשהממשלה עיצבה מחדש את חוקי ההסעה העירוניים בסין, והתירה הזמנת שירותי נסיעות דרך הרשת. אז כבר לא נדרשה יותר פעילות מתחכמת בשטח האפור, ואז גם דידי רכשה מיד את "אובר-סין", והפכה למפלצת של ממש. בתוך שנתיים היא שלטה כבר ב-90% משוק ההסעות בסין, והתרחבה גם לאוסטרליה, לברזיל ולמקסיקו.

הממשל הסיני התנגד להנפקה בניו יורק

הדהירה של צ'נג על המפלצת שהוא ברא עשויה להיתקל במהמורה קשה. זאת לאחר שהממשל הסיני מנסה לרסן את ההתפרצות של יזמות טכנולוגית פרטית שפורחת במדינה בשל החשש מפני עודף הכוח שנצבר אצלן. דידי הפכה לאחד היעדים המרכזיים של הרגולטורים הסינים, אך צ'נג החליט לאתגר את השלטון, שקרא לקבוצות הטכנולוגיה הגדולות ליישר קו עם סדרי העדיפויות של הממשלה.

ביוני האחרון,  צ'נג הנפיק ביוני האחרון את דידי למסחר בניו יורק וגייס 4.4 מיליארד דולר. זאת למרות שהיו עדויות לכך שהשלטון הסיני לא מרוצה מההחלטה. ב"בלומברג" פורסם כי הרוגולטורים הסינים היו מודאגים מאבטחת המידע בחברה וביקשו שדידי תדחה את ההנפקה. 

צ'נג ובכירים נוספים בחברה ניסו לשמור על פרופיל נמוך בעת ההנפקה, שהתקיימה בערב חגיגות 100 השנים לקיומה של המפלגה הקומוניסטית. צ'נג לא צלצל בפעמון המסחר ואפילו לא שידר את תחילת המסחר בניו יורק בחשבונות החברה ברשתות החברתיות.

אך ההנפקה לא חמקה מעיני המפלגה, וכמה ימים אחריה הגיעה התגובה הממשלתית. היה ברור שהיא תגיע, רק כדי להוכיח ששום קבוצה סינית לא יכולה לאתגר בגלוי את המפלגה הקומוניסטית. משרד הסייבר בסין החליט לחסום את דידי מכל מחנויות האפליקציה בסין, ובכך למנוע ממנה לצבור מינויים חדשים. משרד הסייבר האשים אז את דידי באיסוף ובטיפול לא חוקי בנתוני המשתמשים שלה, במיקומים שלהם עצמם, כמו גם במסלולים שמציגים מידע רגיש על מערכת התחבורה הסינית.

החסימה פגעה באופן מיידי בהערכות הצמיחה העתידיות של החברה, רק משום שהיא פינתה דרך למתחרים חדשים, שדוכאו עד עכשיו על ידי המדיניות האגרסיבית של צ'נג, לצבור משתמשים חדשים. דידי אמנם מתעקשת שגם עכשיו הפעילות השגרתית שלה נמשכת, אך מאות אפליקציות דומות שמתחרות בה צצו בחנויות הדיגיטליות ומפתות את הלקוחות החדשים בהנחות גדולות. "מיטואן", למשל, היריבה הוותיקה ביותר של דידי, העלתה מחדש את האפליקציה שלה לרשת, הציעה קופונים להנחה למשתמשים חדשים, ופטרה נהגים חדשים מעמלות במשך שבוע.

והתוצאה כבר נראית היטב על המניה: מהרגע שהרגולטורים מבייג'ינג פתחו בחקירה נגד דידי, צנחה המניה ביותר מ-40%, ומחקה 34 מיליארד דולר משווי השוק שלה.

עוד כתבות

סטודנטים זרים בטכניון / צילום: ארכיון המרכז הבינלאומי בטכניון

14 אלף משרות פנויות: כך תעבוד התוכנית של איילת שקד ואורית פרקש הכהן להבאת עובדים מחו"ל להייטק

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה ושרת הפנים מקדמות תוכנית שתקל על הבאת עובדים מחו"ל בניסיון להקל על מצוקת כוח האדם בהייטק הישראלי ● פרויקטור חדש יקדם מתן אשרות לעובדים זרים בענף בשלושה מסלולים: למומחים, לסטודנטים זרים הלומדים בישראל ולעובדי הייטק זכאי עלייה

מטוסי אל על בנתב''ג / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מחריפה המחלוקת בין הנהלת אל על לעובדים; הוועד: אין טעם לשיח בין הצדדים

יו"ר הוועד הרוחבי באל על לסמנכ"לית משאבי האנוש: "התנהלות ההנהלה והבעלים לוקה בחוסר תום-לב, אין טעם להמשך השיח" ● בשלב זה לא צפויים שיבושים בטיסות, אולם לא מן הנמנע כי שיבושים יהיו הצעד הבא שינקטו העובדים

תעודת כשרות / צילום: Shutterstock

רפורמת הכשרות המתגבשת: האם היא תייקר את העלויות?

מתנגדי הרפורמה מכנים אותה "מתווה הפרטת הכשרות" וטוענים כי היא תייקר את הכשרות בישראל ● במשרד האוצר טוענים טענה הפוכה לחלוטין

פאנל אסטרטגיות אמון בעסקים בוועידת אמון וכלכלה של גלובס / צילום: איל יצהר

יו"ר הבנק הדיגיטלי: "אחד הכשלים בישראל - חוסר אמון בעסקים ובממשלה"

שוקי אורן השתתף בוועידת האמון והכלכלה של גלובס ואמר כי בהחלטות הממשלה יש לא פעם חוסר שקיפות, וכי תפקיד המנהיגות הוא לחנך את הציבור לאמון • עו"ד טלי הדרי, פרופימקס: "הסכם טוב הוא כזה שלא משתלם להפר אותו, ומאפשר להסיט משאבים מתביעות משפטיות להשקעה בהתייעלות"

נדל''ן במיסיסיפי / צילום: Shutterstock

חשבתם ששוק הדיור הישראלי בוער? בארה"ב המחירים זינקו השנה ב-20%

זינוק של 12% בשלושה חודשים: יותר מעשור עבר מאז שישראל ראתה עלייה כזו במחירי הדיור ● אבל כשמסתכלים על התמונה הגלובלית, בהינתן משבר הקורונה, המצב בארץ לא חריג במיוחד ● בינתיים, במקום פתרונות קונקרטיים, שרי הממשלה ממשיכים לתת פרשנויות שרק מוסיפות עוד שמן למדורה של שוק הנדל"ן

שר התקשורת יועז הנדל. במשרד מביעים סיפוק ממספר מבקשי הרישיונות / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הציבו חיבורי תקשורת פיראטיים - ועשויים לקבל פרס מהמדינה

הצלחה זמנית במאבק במפעילי התקשורת הפיראטיים, לאחר שלמעלה מ-20 מהם פנו למשרד התקשורת והסדירו את פעילותם ● יינקטו צעדי אכיפה נגד כל מפעיל פיראטי שלא ילבין את פעילותו עד סוף החודש ● עכשיו, רגע המבחן של משרד התקשורת מתקרב: האם הוא יאכוף את פריסת הרשתות הלא חוקית?

טכנולוגיה של חברת אנויז'ן / צילום: מצגת החברה

אנויז'ן סיימה פיתוח של צינור הזנה ייעודי לתינוקות ופגים - המניה טסה בת"א

אנויז'ן מדיקל, שעוסקת בתחום ההזנה התוך גופית, פיתחה צינורות הזנה בעלי קוטר של 2 מ"מ בלבד, והחלה בהכנות לניסוי קליני כחלק מהליך קבלת אישור ה-FDA להזנת תינוקות בארה"ב ● בצינור ההזנה משולב חיישן לניווט אלקטרומגנטי שממזער סיכונים בהכנסת צינור "עיוורת" ● המניה מזנקת 8%

בניין הסוכנות היהודית בירושלים / צילום: בר - אל

לאחר "סערת שטרן": נדחו בחודש הבחירות לראשות הסוכנות היהודית

לאחר שהמועמד המוביל לתפקיד, שר המודיעין אלעזר שטרן, הודיע על פרישה מהמירוץ החליטו חברי הוועד המנהל לדחות את הבחירה ● כך לממשלה יהיה די זמין להציג מועמד משלה לתפקיד

משה פדלון, ראש עיריית הרצליה / צילום: שלומי יוסף

"תחטפו תביעה": כך הגיב ראש העיר לבקשת "השולמנים" להיפגש איתו

שתי מתנדבות מטעם "השולמנים" ביקשו להיפגש עם ראש עיריית הרצליה משה פדלון, ובתגובה, פדלון איים עליהן בתביעה בסך מיליון שקל במזומן לכל אחת ● מעיריית הרצליה לא נמסרה התייחסות בנוגע לשיחת האיום, אולם נמסר כי "עיריית הרצליה תמשיך ותפעל ללא משוא-פנים על-מנת לשרת את האינטרס הציבורי"

מטרו. רשות הצעת החוק תוציא לדרך את רשות המטרו / אילוסטרציה: אייל פישר

חוק המטרו אושר להצבעה סופית בכנסת: התושבים יסבסדו את עלויות העתק

בעלי נכסים לאורך תוואי הרכבת התחתית בגוש דן ישלמו "מס מטרו" מיוחד ● היטלי ומסי ההשבחה יגיעו לכ-75% מעליית ערך הנכס, למימון פרויקט התשתית היקר בתולדות המדינה, שעלותו עלולה לצמוח לרבע טריליון שקל ● חלק מחברי הכנסת התנגדו להטלת המס: "ההתעצמות הכלכלית של גוש דן אחרי המטרו תחזיר את הכסף לבד לקופת המדינה"

קטרים וקרונות חשמליים. יורשו להיכנס למוסך? / צילום: רכבת ישראל

דרישה לתוספות שכר של אלפי שקלים והגנה מפיטורים: הקרב ברכבת חוזר, על חשבונכם

מזה תקופה שמתנהל מו"מ על תנאי העובדים ברכבת ישראל, על רקע פרויקט החישמול הגרנדיוזי שלה בעלות של מיליארדים ● לאור חוסר הסכמות, בין היתר על תוספות שכר, הורה הוועד לעכב עבודות הרצה והכנה ● בניסיון להחזיר את העובדים לעבודה ולנסות לעמוד בלוחות הזמנים, ההנהלה פנתה לבית הדין לעבודה

אלחנן רוזנהיים, ועידת האמון של גלובס / צילום: איל יצהר

מנכ"ל פרופימקס: "מערכת המשפט לא נותנת דוגמה שצריך לתת בה אמון"

אלחנן רוזנהיים, מנכ"ל ומייסד פרופימקס, התראיין לוועידת האמון בעסקים של גלובס, ואמר: "אני לא יודע כיצד ניתן לעבור את החיים מבלי לתת אמון באנשים. בכל חיי פחות מעשר פעמים נכשלתי בגלל שנתתי אמון באנשים"

יו''ר ועדת הכספים אלכס קושניר / צילום: יוסי זמיר

החלפת האג"ח המיועדות נדחתה בחצי שנה: תבחן העלאת הרף המובטח ל-5.15%

הצעת חוק חדשה שהוגשה לוועדת הכספים דוחה את החלת המנגנון מ-1 בינואר 2022 ל-1 ביולי, כששר האוצר יוכל לדחות אותה בחצי שנה נוספת ● אם החוק ישונה הטבת השלמת התשואה תהיה תקפה ל-15 שנה • על מנת לכלול בתשואה גם את דמי הניהול, יו"ר הוועדה קושניר ביקש לבחון הגדלת הרף המובטח

אלחנן רוזנהיים, מנכ''ל פרופימקס, ואלונה בר און, יו''ר גלובס, בוועידת האמון / צילום: איל יצהר

שומרים על האמון, ומה הקשר האקולוגי בין יין לקפה?

בכירי המשק השתתפו בוועידת האמון והכלכלה של גלובס ● כבר יצא לכם לשתות יין שעבר דישון בקומפוסט של קפסולות קפה? וגם: צה"ל רכש מאות מכשירי טייטו עבור אזרחים חולי קורונה ● אירועים ומינויים

יו''ר אקוואריוס גל פרידמן / צילום: רמי זרנגר

TPR תשקיע 20 מיליון דולר בחברה הבת של אקוואריוס מנועים ביפן

TPR, שחקנית משמעותית בתעשיית הרכב ביפן, רוכשת 20% ממניות אקוואריוס יפן בהשקעה שמשקפת לחברה שווי של 100 מיליון דולר ● החברות ישתפו פעולה בפיתוח ושיווק מוצרי אקוואריוס ביפן ● מניית אקוואריוס בת"א מגיבה בעלייה

חיים כצמן בקניון של אטריום בוורשה / צילום: יח''צ-76

המחיר עלה: גזית גלוב תשלם 376 מיליון אירו לבעלי מניות המיעוט באטריום

העלתה ב-8.4% את מחיר הצעת הרכש לחברה הבת, המפעילה מרכזים מסחריים במזרח אירופה ● המחיר החדש משקף פרמיה של 23.9% ביחס למחיר מניית אטריום טרם הגשת ההצעה המקורית

 

עו''ד גיא אופיר / צילום: יח''צ

העו"ד שנלחם למיסוי התאגידים מגיב להסכם המיסוי ההיסטורי: "יבצעו תמרון משפטי כדי להקטין את נטל המס"

עו"ד גיא אופיר, שחתום על עשרות מאבקים משפטיים וציבוריים כנגד תאגידי האינטרנט ובראשם פייסבוק, מביט מהצד על רפורמת המס ההיסטורית וטוען: "עד אשר נראה גביית מס בפועל מוקדם לברך. קל לחלק הצהרות וקשה לבצע"

גיורא סניפר, מנכ''ל וממייסדי החברה / צילום: יח''צ

אוטוטק בבורסה בת"א? קונטיניואל מבקשת להנפיק למרות ההפסדים והערת עסק חי

קונטיניואל, שמספקת שירותים מבוססי תוכנה (SaaS) למטרת ניתוח, ניטור וטיוב של תקשורת לתחבורה מתקדמת, הגישה טיוטת תשקיף לקראת הנפקה בת"א ● מבקשת לגייס כ-20 מיליון שקל ● נכון לסוף 2020 עמד הגירעון בהונה העצמי על 6.6 מיליון דולר

ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: חיים צח-לע''מ

שישה דברים שבנט צריך להבין לפני שהוא יוצא לכנס האקלים של האו"ם

ראש הממשלה יצא בעוד כשבועיים לכנס השנתי של האו"ם בנושא שינויי האקלים ● בזמן שהוא יעמוד על במה אחת עם ביידן, מקרון וג'ונסון, בנט צריך לזכור כי השינוי שהבטיח עם הקמת הממשלה חייב לכלול גם שינוי גישה למשבר האקלים - שעד כה כללה בעיקר הבטחות ריקות ממשלות ישראל

אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי

היועמ"ש מתנגד לפשרה בייצוגית נגד פסגות: להרחיב את אופן ההודעה לזכאים לפיצוי

פסגות נתבעה ע"י יורשי עמיתים בקופת גמל על הימנעותה מלהודיע להם על קיום הפוליסה וזכאותם לכספים ● בעמדה לביה"ד לעבודה קורא מנדלבליט לא להסתפק בהודעה בעיתונות ובאינטרנט אלא לפעול לאיתור הזכאים לפיצוי גם דרך מרשם האוכלוסין ולשלוח להם הודעה בדואר, בדוא"ל ובמסרון