גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סין לא לבד: הקרב על שוק הקריפטו העולמי מגיע לנקודת רתיחה

שוק הקריפטו מגלגל 2 טריליון דולר, ושתי הכלכלות הגדולות בעולם רוצות להיות חלק מהחגיגה ● סין נלחמת בביטקוין, ששווה לבדו מעל 800 מיליארד דולר, כדי לעשות מקום ליואן הדיגיטלי שהיא מפתחת ● בארה"ב חוששים, אבל בונים על מיסוי המטבע כדי לממן את תוכנית התשתיות ● ומה קורה בת"א?

ביטקוין / צילום: Shutterstock
ביטקוין / צילום: Shutterstock

שוק הקריפטו, שרבים עוד מגדירים כבועה שסופה להתפוצץ, מגלגל כבר 2 טריליון דולר. כשכל כך הרבה כסף מונח על הכף, לא פלא ששתי הכלכלות הגדולות בעולם - ארה"ב וסין - מבקשות להדק את אחיזתן בביטקוין ובמטבעות דיגיטליים אחרים.

ביום שישי האחרון הבנק המרכזי בסין קבע שכל פעילות במטבעות קריפטוגרפיים במדינה אינה חוקית. "מוסדות פיננסיים ומוסדות תשלום חוץ בנקאיים אינם יכולים להציע שירותים לפעילויות ופעולות הקשורות למטבעות וירטואליים", נכתב באתר האינטרנט של הבנק. 10 סוכנויות רגולטוריות בסין, כולל הבנק המרכזי, יפעלו יחד כדי לעקוב אחר פעילות הקשורות לקריפטו. האיסור אף אומר כי בורסות בחו"ל מנועות מלספק שירותים למשקיעים ביבשת.

על אף ההכרזה הדרמטית, שמסמלת עוד החרפה במאבק של הממשל הסיני במטבע הדיגיטלי הפופולרי, הביטקוין הגיב בירידה קלה בלבד שנעה בין 5% ל-8%. בעוד שבשווקים אחרים בעולם שיעור ירידה שכזה ככל הנראה היה נחשב לנפילה, בשוק הקריפטו מספיק ציוץ של אלון מאסק או שמועה על אמזון כדי להביא לשינויים בשיעורים דו ספרתיים - כך שנראה שהמשקיעים כבר לא בדיוק מתרגשים מהאיומים של סין.

"ממשלות עוצרות את הקריפטו משתי סיבות", אומר ל"בלומברג" מנהל ההשקעות הראשי של Bitwise, מאט הוגן, "הם רוצים לרסן את כריית הקריפטו שכן תהליך המחשוב הכרוך ביצירת המטבע הדיגיטלי ואימות עסקאות עתיר אנרגיה. ושנית, אולי באופן ביקורתי יותר, הם רוצים להיות מסוגלים לעקוב אחר העסקאות במטבע ולשלול כל איום למטבעות הדיגיטליים שלהם".

ארה"ב: איך מסדירים "מערב פרוע"?

בארצות הברית מותר לסחור בקריפטו אך הרגולטורים בוחנים מקרוב את השוק. לפני כשבוע יושב-הראש של רשות הבורסות וניירות הערך בארה"ב, גארי גנסלר, אמר שהוא לא רואה ישימות גדולה לטווח ארוך במטבעות קריפטו, והדגיש את החשיבות של הגנה על משקיעים בשוק והבאתו למצב שיהיה עליו פיקוח רגולטורי. לפני כחודש גם כינה את התעשייה כ"מערב פרוע" ואמר שסוג הנכסים הזה רווי ב"תרמיות, מזימות ושימוש לרעה".

גנסלר אמר למחוקקי בית הנבחרים שכללי הגנה על משקיעים צריכים להיות מיושמים על בורסות קריפטו, בדומה לאופן בו הם כוללים ניירות ערך ונגזרות. בורסות הנתונות לרגולציה צריכות על פי חוק שיהיו בהן כללים המונעים מעשי תרמית ומקדמים מסחר הוגן.

גארי גנסלר, יו''ר רשות ניירות ערך האמריקאית / צילום: Associated Press, Evelyn Hockstein

יחד עם זאת, בממשל האמריקאי צריכים לקוות שהתחום ימשיך לפרוח שכן אחת הדרכים שהמחוקקים בקונגרס מציעים למימון תוכנית הענק לתשתיות היא הטלת חובת דיווח על עסקאות במטבעות קריפטו. לפי הערכות הקונגרס, חובת הדיווח עשויה לגייס 28 מיליארד דולר במשך 10 שנים.

"התנודתיות של הביטקוין מאפיינת גם את היחס של הגורמים השונים אליו מצד רגולטורים ומדינות. הבנק המרכזי בסין מכריז שהפעילות בתחום אינה חוקית, ולעומת זאת הבנק הפדרלי בארה"ב מאפשר מסחר בקריפטו, בקנדה התחום כולו נכנס תחת הגדרה של ני"ע ומחייב רישוי תחת חוקי ני"ע, ומדינות בדרום אמריקה הופכות את הביטקויין להליך חוקי", אומר שי דתיקה מייסד ומנכ"ל חברת המסחר בקריפטו INX.

מלחמה בביטקוין כדי לקדם יואן דיגיטלי?

ואכן, נראה שלמאבק השליטה בשוק יש ממדים רבים. המערכת הפיננסית העולמית מתחדשת כמעט בכל יום במוצרים כמו קרנות הנסחרות בבורסות ביטקוין, אסימונים דיגיטליים ונכסי NFT, וגם מוסדות פיננסיים מאמצים מטבעות דיגיטליים.

רבים מעשירי העולם לא מחכים לממשלות והרגולטורים ומכניסים לתיקיהם את המטבעות. כמחצית מה"פמילי אופיס" (חברות שמספקות למשפחות עשירות שירותי ניהול לכלל נכסיהן) שעובדים עם גולדמן זאקס ציינו בסקר שערך בית ההשקעות שיש מטבעות דיגיטליים בתיקי ההשקעות שלהם או שהם שוקלים בחיוב להוסיפם. בסקר ציינו שהם מעוניינים בתחום הקריפטו כגידור כנגד "אינפלציה גבוהה יותר, ריביות נמוכות לאורך זמן והתפתחויות מקרו-כלכליות אחרות בעקבות שנת הקורונה".

גם הממשלה הסינית, שנאבקת בכל כוחה בביטקוין, שואפת לשחרר מטבע קריפטוגרפי משלה - ויש הטוענים שזו הסיבה שבגינה היא נלחמת בביטקוין. לדברי אלי מיזרוח, מנכ"ל בית ההשקעות סילבר קסטל, התייחס לנושא ואמר כי "בסין מנסים לבטל את התחרות העתידית על המטבע שלהם. גם בשוק האמריקאי אנו לא רואים התנגדות כללית אלא ניסיונות לקבוע רגולציה על מטבעות דיגיטליים. להחלטה של סין על הסחר במטבעות דיגיטליים יש השפעה בטווח הזמן המיידי אך בטווח הרחוק המטבעות לא יעלמו בגלל החלטה של ממשלות".

הרגולציה מסמנת הפנמה: הביטקוין כאן כדי להישאר

סילבר קסטל שבראשותו של מיזרוח הנפיק בחודש שעבר אג"ח צמודה למדד ביטקוין, לאחר שדירקטוריון הבורסה בת"א אישר זאת כדי ל אפשר למשקיעים מוסדיים וכשירים להיכנס לתחום המטבעות הדיגיטליים ולגוון את תיק ההשקעות. 

לא חלפו יותר משלושה ימים ורשות שוק ההון שלחה מכתב למנהלי ההשקעות בגופים המוסדיים ודרשה לקבל מהם דיווח על כוונתם להשקיע בביטקוין. "מכשירי ההשקעה האמורים מתאפיינים בהסתמכות על שינויי מחיר שאינם נובעים מיצירת ערך כלכלי פנימי כלשהו, וכנגזר מכך גם מהיעדר מודל הערכה ותמחור כלכלי מהימנים", כתב למנהלי ההשקעות הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת.

לדברי מיזרוח, רוב המדינות כיום פועלות לוודא שהסחר במטבעות דיגיטליים ישמר נקי ושהשימוש בו יהיה הוגן, לא לדוגמה למימון טרור, הלבנת הון וכדומה. "זה מה שרוב הרגולטורים בעולם עושים ואנו כמובן בעד זה. למרות ההודעה של סין, אנו רואים מדינות שמקבלות את המטבעות הללו ועובדות על מיסוי הדוק יותר ורגולציה מפורטת בנושא. זו בעצם ההבנה שהמטבע הדיגיטלי הוא עובדה מוגמרת ועכשיו צריך לבדוק איך משלבים אותו במערכות הפיננסיות הקיימות".

כספומט ביטקוין באל סלבדור / צילום: Reuters, Jose Cabezas

המטבע בהחלט משתלב אט אט במערכות פיננסיות שונות ברחבי העולם, כאשר יש גם מדינות שמסדירות את מעמד הביטקוין ואת השימוש בו. אל סלבדור כזכור הסדירה את מעמדו של הביטקוין כמטבע לכל דבר (ובתגובה המטבע החליט לצנוח ב-17%), ובתחילת ספטמבר גם הפרלמנט האוקראיני אימץ כמעט פה אחד את החוק החדש שמסדיר את השימוש במטבעות הדיגיטליים במדינה (אם כי החוק לא מקל על הפצת הביטקוין בתור אמצעי תשלום יומיומי, וגם אינו מציב אותו באותו מעמד של ההריבניה, המטבע הלאומי של אוקראינה).

גם ממשלת קובה, הידועה כשמרנית, חוקקה חוק שמכיר במטבעות הווירטואליים ומפקח עליהם, ונימקה את החלטתה ב"אינטרסים סוציו-אקונומיים".

"ככל שחולף הזמן ברור שהמדינות המערביות לא יאפשרו המשך פעילות פיננסית שנאמדת במאות מיליארדי דולרים ללא פיקוח וכללי אסדרה ברורים ונוקשים", אומר אלי בז’רנו, מנכ״ל ומייסד בורסת הקריפטו Bit2C . "סין גם עושה שינויים על מנת לחזק את היואן הדיגיטלי שהיא פיתחה כדי להגדיל את אחיזת השילטון בכלכלה. זו הפעם החמישית שהיא אוסרת על מסחר בביטקוין, ולאחרונה פתחה ברגולציה נוקשה על בנקים, בתי ספר וחברות נדל"ן שהצליחו לגרום לקריסה של הבורסה, בכוונה", הוסיף.

עוד כתבות

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

במערב מתכננים סנקציות על תוכנית הכטב"מים האיראנית. איך זה יקרה בפועל?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן, ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

מטוס אל על / צילום: דני שדה

תזכורת מאל על: המניות שנכנסו בסערה למדדים המובילים בת"א, ואז בעיקר צנחו

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה