חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד תקף את "רפיסות הממשלה" המכהנת, והביא כדוגמה, בין היתר, את התוכנית שהציג שר החוץ יאיר לפיד לגבי עתיד רצועת עזה, שלטענתו מגבירה את הטרור. כשנשאל על ידי המגיש גדי נס "מה מציע הימין האידיאולוגי?", הוא השיב: "בתקופת ממשלת נתניהו היה שקט, היה שקט מוחלט. לא היה אפילו הרוג אחד מטרור".

פוליטיקאים בונים לעיתים על הזיכרון הקצר של הציבור, או מתבלבלים בעצמם ולא זוכרים במדויק אירועים. אבל האמירה של קרעי לא מתיישבת אפילו עם האירועים מהזמן האחרון. הרי ממש בשלהי כהונת נתניהו, במאי 2021, נערך מבצע "שומר החומות" במהלכו נהרגו 11 אזרחים. וגם ללא האירועים הללו, במהלך ממשלת נתניהו האחרונה, נהרגו שני ישראלים נוספים בפיגועים: בדצמבר 2020 נרצחה אסתר הורגן ז"ל ביער ריחן בשומרון ובאוגוסט 2020 נרצח הרב שי אוחיון ז"ל בפיגוע דקירה בצומת סגולה.

הממשלה האחרונה שבראשה עמד נתניהו הייתה ממשלה פריטטית, אותה חלק יחד עם בני גנץ. אולי קרעי התכוון לממשלה הקודמת שהייתה ימנית באופן מובהק יותר? במהלך חמש השנים שבהן כיהנה הממשלה שהושבעה ב־2015 (חלקן כממשלת מעבר) נהרגו בפיגועי טרור 84 ישראלים. במהלך כהונתה פרצו, בין היתר, האירועים שכונו בתקשורת "אינתיפאדת הבודדים" או "אינתיפאדת הסכינים", שנמשכו למעלה משנה וגבו עשרות הרוגים ישראלים.

פנינו לח"כ קרעי כדי לנסות להבין איך מתיישבים הדברים שאמר עם העובדות. בתגובה שלח לנו דוברו קישור לכתבה שפורסמה ב"ישראל היום" באוגוסט 2020, לפיה בשנה שחלפה מאז רצח רנה שנרב באוגוסט 2019 לא נרשמו ישראלים הרוגים בפיגועי טרור. זה נתון מעניין, אך הוא לא מצדיק את הטענה הגורפת שהשמיע קרעי. מה גם שלמרבה הצער יום לאחר פרסום הכתבה אירע הפיגוע בו נרצח הרב אוחיון. במהלך אותה תקופת זמן נהרג החייל עמית בן יגאל ז"ל בפעילות מבצעית ואירעו לא מעט פיגועים שבהם נפצעו ישראלים. כלומר, אפילו בתקופה זו לא נרשם "שקט מוחלט" כפי שטען קרעי.

 

בשורה התחתונה: דבריו של קרעי לא נכונים. בכל ארבע הממשלות שבראשן עמד נתניהו מאז 2009 (וגם בממשלתו הראשונה שלא מוזכרת בבדיקה) נרשמו הרוגים ישראלים מפיגועי טרור. גם בתקופת הזמן הספציפית שאליה הפנה אותנו קרעי נפצעו ישראלים בפיגועים ולא שרר "שקט מוחלט".

 

תחקיר: טלאור שמש