כשה-FDA לא אישר באופן מלא את הבקשה של פייזר לתת "בוסטר", חיסון שלישי, לכלל האוכלוסייה הרלוונטית, המתנגדים למדיניות משרד הבריאות בארץ חגגו. אבל האם יכול להיות שבפועל המצב בארה"ב דווקא די דומה לישראל, שבה כלל האוכלוסייה זכאית לחיסון שלישי, בהינתן שחלף זמן מספיק מאז קבלת החיסון השני?

זאת הייתה הטענה של שרת הפנים וחברת קבינט הקורונה, איילת שקד, שבראיון לחדשות 12 הגנה על המדיניות הישראלית וטענה שגם האמריקאים הלכו בעקבותינו. "נשיא ארצות-הברית פתח את הבוסטר כמעט לכל מי שרוצה, לכל מי שמקבל קהל מעל גיל 18", היא אמרה לדנה ויס.

אז מה באמת קורה בארה"ב? ראשית תזכורת: באמצע ספטמבר השנה התכנס ה-FDA כדי לדון בבקשה של יצרנית החיסונים פייזר לאשר חיסון שלישי לבני ה-16 ומעלה, שחלף מספיק זמן מאז שקיבלו חיסון שני. הבקשה הזאת לא אושרה, אך בהמשך הישיבה אושרה הבקשה לתת חיסון שלישי לבני 65 ומעלה ול"אוכלוסיות בסיכון". על פניו זאת באמת נראית החלטה זהירה יותר, ששונה מהמצב הנהוג כעת בישראל.

אלא שנראה שלמרות הסירוב החלקי שבו נתקלה פייזר, ויחד איתה הממשל האמריקאי שדחף גם הוא למתן "בוסטר" באופן גורף, נמצאה הדרך לאפשר לחלק גדול מהאמריקאים שחוסנו בפייזר לקבל את ה"בוסטר". כך עולה למשל מציוץ של הנשיא ג’ו ביידן שאליו הפנתה אותנו שקד, שבו נאמר כי "מרבית האמריקאים שהתחסנו באופן מלא בחיסון של פייזר יכולים לקבל בוסטר... זה כולל (גם) גילאי 64-18 בקבוצות סיכון רפואיות ועובדים (בגיל הזה) המקבלים קהל".

ואכן, לפי אתר ה-CDC, המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן, ההגדרה של אוכלוסיית הסיכון שזכאית למנה שלישית, פורשה בצורה מרחיבה מאוד שאכן מכניסה אליה חלק גדול מהאמריקאים. כך, בחלוקה לפי מקצועות הקבוצה כוללת לא רק ענפים מתבקשים כמו עובדי מערכת הבריאות והחינוך, אלא גם עובדיי ייצור, תיקונים, דואר, תחבורה ציבורית, מכולות ועוד. ובהגדרות הרפואיות המאפשרות לקבל את הבוסטר נכללים לא רק חולים במחלות קשות אלא גם מי שסובלים מהשמנת יתר, מי שעישנו בעבר או בהווה ועוד.

למעשה, ההבדל הגדול בין ישראל לארה"ב כיום בהקשר הזה נובע מכך שבעוד שאצלנו כמעט כל המחוסנים קיבלו את החיסון של פייזר, בארה"ב רק קצת יותר ממחצית האוכלוסייה חוסנה בחיסון הזה. כלומר, גם אם ה-FDA היה מאשר מתווה מקביל לזה של ישראל, עדיין כ-45% מהמחוסנים שקיבלו חיסונים של מודרנה או ג’ונסון אנד ג’ונסון לא היו יכולים לעשות זאת, מכיוון שה-FDA כלל לא התבקש לאשר זאת.

בשורה התחתונה: דבריה של שקד נכונים ברובם. ההחלטה של הממשל בארה"ב להגדיר את "קבוצות הסיכון" באופן רחב הביאה לכך שבעלי מקצועות רבים זכאים לחיסון שלישי, וכך גם מי שנתונים במצב רפואי שאינו קשה או חריג באופן יוצא דופן. יחד עם זאת, כמעט מחצית מהאמריקאים לא חוסנו בחיסון של פייזר, כך שהאופציה לא פתוחה בפניהם.

ענפים שהעוסקים בהם זכאים ל"בוסטר" בארה"ב? *
■ כוחות בריאות והצלה
■ חינוך
■ תחבורה ציבורית
■ רשתות מזון
■ מזון וחקלאות
■ ייצור
■ תיקונים
■ שירות הדואר

*אם קיבלו מנה שנייה של פייזר. מקור: אתר ה־CDC

 

תחקיר: טלאור שמש