גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה עלה הבית החדש של שלמה ארצי?

כמה שילם ארצי על 125 מ"ר בנוי בשכונת צהלה בתל אביב? ● וגם: קרן בירד תשקיע 1.5 מיליון דולר בשני פרויקטים משותפים לחברות ישראליות ואמריקאיות, המפתחות טכנולוגיות מתקדמות בתחום ביטחון הפנים ● אירועים ומינויים

שלמה ארצי / צילום: אביב חופי
שלמה ארצי / צילום: אביב חופי

הזמר שלמה ארצי רכש לאחרונה בית בשכונת צהלה בתל אביב, בשווי 14 מיליון שקל. מדובר ב-125 מ"ר בנוי על מגרש בשטח 750 מ"ר ברחוב הפרסה. העסקה נעשתה על ידי המתווך רפי קלינה (קלינה סירב לאשר את הפרטים).

בין העסקאות שנרשמו בשנה האחרונה בשכונה, שנבנתה בשנות ה50, נמנית מכירת בית תמורת כ-8.5 מיליון שקל ברחוב צה"ל, וב-2020 נמכר בית ב-12 מיליון שקל ברחוב אמנון ותמר (על פי נתוני אתר מדלן).

בין השכנים החדשים של ארצי נמנים ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, שלמה כהן, ובכירי משק רבים. גם נשיא המדינה, יצחק הרצוג, שמחזיק בית פרטי בשכונה.

מקורות מרחיבה את השת"פ באמירויות

מנכ"ל חברת המים מקורות, אלי כהן, לקח חלק במשלחת של שר החוץ יאיר לפיד שטסה בשבוע שעבר לבחריין. בביקורו אשרר כהן בחתימה שנייה את ההסכם שנחתם במרץ השנה, לפיתוח ושדרוג משק המים בממלכה, מול נציגי רשות המים והחשמל המקומית.

מדובר בהסכם ראשון מסוגו עבור חברת תשתית ממשלתית ישראלית. כחלק מההסכם, מקורות מעניקה זה מספר חודשים שירותי ייעוץ, תכנון וליווי בשורת תחומים, לרבות בתחום התפלת מי ים ומים מליחים, כמו גם ניהול משאבי המים ואספקתם לאוכלוסיית ממלכת בחריין.

חתימת ההסכם בבחריין / צילום: מקורות

בהודעה הראשונה על ההסכם דובר על מסגרת תקציבית של כ-11 מיליון שקל, אלא שכעת נודע כי היקף ההתקשרות הכולל עשוי להגיע לעד כ-35 מיליון שקל -  בין היתר, באמצעות הרחבת יכולות ההתפלה עבור משקי הבית וענף החקלאות. בפגישה בין הצדדים עלו גם נושאים חדשים, לרבות ניהול משאבי המים, צמצום פחת וחיזוק אמינות האספקה לכלל האזורים. נושא נוסף שעלה, וייבחן לאחר קבלת אישורים מתאימים בישראל, הוא ניהול הגנות סייבר למתקני תשתית.

גיא ליברמן

מיהם הזוכים החדשים של קרן בירד?

קרן בירד, הקרן הדו-לאומית ישראל-ארה"ב למחקר ולפיתוח תעשייתיים, תשקיע 1.5 מיליון דולר בשני פרויקטים משותפים לחברות ישראליות ואמריקאיות, המפתחות טכנולוגיות מתקדמות בתחום ביטחון הפנים. הפרויקטים נבחרו על-ידי המשרד האמריקאי לביטחון המולדת והמשרד לביטחון הפנים של ישראל, במסגרת תוכניתBIRD HLS . בנוסף למענקים מקרן בירד יזכו הפרויקטים למימון מהמגזר הפרטי, כך שסך ההשקעה עשוי להגיע ל-3.5 מיליון דולר.

הפרויקט הראשון שייך לחברת Ciconia מנס ציונה ולחברתSagetech Avionics ממדינת וושינגטון. השתיים יפתחו מערכת לניהול קונפליקטים ומניעת התנגשות בין כלי טיס עבור מטוסים, מסוקים ורחפנים, לשירות מערכות אוויריות של כוחות החירום וההצלה.

הפרויקט השני שייך לחברת Carbyne מתל אביב ולחברת Central Square Technologies מפלורידה. השתיים יפתחו יכולת העברת מידע מולטימדיה בזמן אמת בעת תקשורת חירום (911) לטובת בטיחות הציבור וכוחות החירום וההצלה.

קרן בירד פועלת לעידוד שיתופי פעולה בין חברות ישראליות ואמריקאיות מתחומי הטכנולוגיה השונים לצורך פיתוח של מוצרים משותפים. בנוסף למימון (עד מיליון דולר לפרויקט), הקרן מסייעת באיתור ובחיבור לשותפים אסטרטגיים משתי המדינות.

הקרן תומכת בפרויקטים מבלי לקבל אחזקות בחברות השותפות בפרויקט. כספי התמיכה מוחזרים כתמלוגים, לאחר שהמוצר מגיע לשלב המכירות. מימון הקרן מוגבל לעד 50% מתקציב הפרויקט, החל משלב המחקר והפיתוח ועד לשלבים הראשונים של המכירות והשיווק. הקרן אינה דורשת תמורה במידה והפרויקט אינו מגיע לשלב המכירה.

לדברי ד"ר איתן יודילביץ, מנכ"ל קרן בירד, "הפרויקטים הזוכים יאפשרו פעולות אוויריות בטוחות יותר ומענה יעיל יותר של כוחות החירום. שיתוף הפעולה הפורה בין קרן בירד למשרד לביטחון פנים, יחד עם מחלקת ביטחון המולדת האמריקאית, כבר הניבו פרויקטים מוצלחים ופתרונות חדשניים שמשמשים 'מגיבים ראשונים', ומשפרים את ביטחון הציבור".

גלית חתן

סימנס משתפת פעולה עם הסטארט-אפ הישראלי סיראז'

שיתוף פעולה טכנולוגי מעניין נרשם בין סיראג' (Siraj) לחטיבת האלקטרוניקה של סימנס תוכנה (Siemens DISW), המספקת כלי סימולציה לתכנון ולייצור מעגלים אלקטרוניים. שתי החברות עבדו יחד כדי להציע את פתרונותיה של Siraj ללקוחות סימנס, במטרה לחבר מכונות ייצור לענן המפעלי, ולחסוך למפעלים זמן יקר ערך ומשאבים רבים, ולאפשר להם לקבל מהר יותר נתונים מרצפת הייצור.

הטכנולוגיה של סיראג’ מאפשרת קבלת נתונים מכל אחת מהמכונות למאגר נתונים אחד, תוך ייצור אחידות של מבנה הנתונים שיהיה ניתן לעיבוד. הוכחת היתכנות (POC) שנערכה בסוף 2020 על ידי ואלור, חברת בת של סימנס, הצביעה כי שימוש בכלי שפיתחה סיראג’ מאפשר לחסוך עד 50% מהזמן והמאמץ של חיבור למקורות נתונים כמו מכונות ייצור, וכי פוטנציאל החיסכון מגיע עד ל-90% מהמשאבים.

ואלור (Valor) הישראלית הפכה לחלק מחטיבת סימנס תוכנה לאחר שנמכרה לחברת מנטור גרפיקס (Mentor Graphics), וזו בתורה נרכשה ב-2016 על ידי סימנס העולמית תמורת כ-4.5 מיליארד דולר. ואלור מספקת פתרונות תוכנה עבור שלושת שלבי הפיתוח של מעגל אלקטרוני, החל משלב התכנון (Design), דרך שלב הייצור (Fabrication) ועד שלב ההרכבה (Assembly).

סיראג’ פיתחה טכנולוגיה פורצת דרך שמתבססת על למידה עמוקה (Deep Learning). הטכנולוגיה מצליחה לאחד מבנה של זרמי נתונים שמגיעים ממכשירים שונים, ולשפר את התקשורת ביניהם ובין מערכות שליטה ובקרה מרכזיות על תהליך הייצור. "האתגר באוטומציה של תהליכי הייצור במפעלים ואתרי ייצור הוא עצום. קיים קושי לקשר בין מספר רב של מכונות ויצרנים, וליצור תיאום וסנכרון בין כל הנתונים שמתקבלים, ובין הפרוטוקולים הפורמטים השונים של כל דגם, יצרן ומוצר", מסביר מנכ"ל החברה, עותמאן אלשיך.

עותמאן אלשיך / צילום: Helena Bros

"הטכנולוגיה שפיתחנו היא אחד הפתרונות לאתגרים אלה, הנובעים מהיעדר אחידות במבנה של נתונים עבור מי שמשתמשים ב-IOT. בדיקת ההיתכנות עם ואלור אפשר לנו לקבל פידבק על הצרכים של תעשיית האלקטרוניקה".

בין מייסדי סיראז' נמנה ד"ר גיורא ירון, מהאבות המייסדים של ההייטק הישראלי, והסטארט-אפ מנוהל על-ידי עותמאן אלשייך ויוסף אלסאנע.

מצנח הזהב

יעקב דור מונה למנכ"ל המכללה הטכנולוגית באר שבע. בשנים האחרונות כיהן כמשנה למנכ"ל המכללה.

שירלי גוטשטט, 48, מונתה למנכ"לית K & Care organics, חברת טואלטיקה וקוסמטיקה בתחום הטבעי והאורגני. בשנה וחצי האחרונות כיהנה כסמנכ"לית בחברה.

קובי ברדה, 47, מונה למשנה למנכ"ל משרד התיירות. קודם לכן כיהן כדובר מנהלת הליגות.

קובי ברדה / צילום: טל גבעוני

אל"מ במיל' אלכס מלייב, 49, מונה למנכ"ל חברת התשתיות החדשה של קבוצת הייעוץ הבינלאומית Tefen. בעבר כיהן מלייב כסמנכ"ל הטכנולוגיות של חברת דן תחבורה.

מעוז אלמגור יוביל את הפעילות של מותג הרכב החשמלי Skywell בישראל. בתפקידו האחרון כמנהל חטיבת המכירות של קבוצת UMI (יבואנית קדילק, שברולט ואיסוזו) וכמנהל פעילות קדילק בישראל.

מעוז אלמגור / צילום: אסף ספקטור

עו"ד יעל מינא-וייס מונתה לסמנכ"לית השירות והתפעול של Partners & co, המפעילה מתחמי עבודה יוקרתיים לעורכי דין בתל אביב.

שיר כהן, 29, מונתה לראש מערך התקשורת וקשרי החוץ של קבוצת מכבי שירותי בריאות. עד לאחרונה כיהנה כראש מערך התקשורת והדוברות של משרד ראש הממשלה.

ציון בכר מונה לסמנכ"ל של חטיבת Tornado Systems בקבוצת טורנדו.

אריק גלעד מונה למנכ"ל משותף בקבוצת תצפית, העוסקת בנדל"ן. בעשור האחרון מילא תפקידי ניהול בכירים בחברות א.פ.י. נתיב פיתוח וקבוצת א. דורי.

יפתח פריזדה, 34, מונה למנהל פעילות ה-Force5 של חברת ההפצה ושירותי הענן זברה טכנולוגיות. מדובר בפעילות שמספקת שירותים מתקדמים למגוון מוצרים בתחום אבטחת היישומים. 

קרן אופק, 43, נבחרה לקדנציה נוספת כיו"ר ועד עובדי פרטנר.

קרן אופק / צילום: רמי זרנגר

חדשות טובות

חברת התעופה קתאי פסיפיק, המפעילה טיסות גם בישראל, מתחייבת לשימוש בדלק תעופה בר קיימא ב-10% מסך צריכת הדלק שלה עד שנת 2030.

עוד כתבות

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● התנודתיות בשקל נמשכת ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור של חיזבאללה ● פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים ובת"א להחזרת החטופים • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר