גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קיה קרניבל החדשה: למשפחות שחשוב להן לחסוך בדלק

העיצוב החיצוני של הקרניבל החדש לא מרשים במיוחד, אבל הוא מרווח וחסכוני ● הוא עולה יותר מגרסת הבנזין, אבל החיסכון של הדיזל יכסה מהר את ההבדל

קיה קרניבל טורבו־דיזל 2021 / צילום: יח''צ
קיה קרניבל טורבו־דיזל 2021 / צילום: יח''צ

שני נתונים בלטו בנתוני מסירות הרכב של שלושת הרבעונים הראשונים של השנה, שפורסמו השבוע. הראשון הוא ששוק הרכב הישראלי בכללותו "רותח" השנה ורושם קצב מכירות שנתי, שעשוי להתקרב ל-300 אלף יחידות, שיא של כל הזמנים. הגורם שיכריע האם השיא השנתי אכן יישבר בפועל הוא לא הביקוש אלא דווקא ההיצע, שתלוי ביכולת של יצרני הרכב לספק מלאים נוכח המחסור בצ'יפים ובחומרי גלם.

הנתון השני שבלט הוא הידוק האחיזה בשוק הישראלי של קבוצת יונדאי מוטורס הקוריאנית. שני מותגי הקבוצה, יונדאי וקיה, הפגינו בשלושת הרבעונים שיעור הצמיחה שעלה השנה על שיעור הצמיחה המכובד לכשעצמו של כלל השוק. מתחילת השנה עד סוף ספטמבר העלתה הקבוצה כמעט 70 אלף כלי רכב חדשים על כבישי ישראל כאשר קיה ספציפית רשמה צמיחה של 43%.

הביקוש לא פוסח גם על נישות שכמעט נכחדו בישראל בשנים האחרונות, דוגמת פלח המיניוואנים הגדולים או "כלי הרכב הרב-תכליתיים", כפי שקוראים להם האמריקאים, שמיועדים לשנע משפחות גדולות ו/או לשמש כרכבי שרד לאח"מים. אחד המתחרים בפלח, שחזר לשוק באמצע השנה לאחר הפסקה ממושכת, הוא קיה קרניבל.

בלי משחקים

רוב "מובילי המשפחות הגדולים" עברו בשנים האחרונות טרנספורמציה בעיצוב, שנועדה לגרום להם להיראות כמו רכבי כביש-שטח אופנתיים או לכל הפחות כמו חלליות עתידניות. אבל הקרניבל לא מנסה אפילו לשחק במשחק התחפושות ומחצין את ייעודו העיקרי: מיקסום הנפח הפנימי. יש לו קווי עיצוב רבועים, רחבים ודמויי תיבה; תא מנוע שבולט קדימה בקו אופקי ומסתיים בגריל אנכי; וגג שטוח לכל האורך.

פה ושם נוספו אלמנטים קוסמטיים, שמנסים לשבור במעט את המראה "המסחרי", כמו שבכת מצנן עם צורות גיאומטריות מורכבות, פנסי LED צרים ומעוצבים בחזית ופס תאורה רוחבי גדול מאחור. אבל גם כך ועם חישוקי 19 אינץ' וכמה עיטורי כרום, זה רכב, שמעוצב לתכלית ולא לגרימת עונג אסתטי. מנגד יש לו נוכחות כביש שלא ניתן להתעלם ממנה בזכות ממדיו הענקיים, יותר מ-5 ורבע מטרים לאורך וכ-2 מטרים לרוחב, לפני מראות.

תכליתם של הכלים בפלח הזה היא לספק למאסה של נוסעים סביבת מחייה שימושית וידידותית לנסיעות ארוכות ואת זה הקרניבל מספק בכמויות גדולות, תרתי משמע. הכניסה לתא נוחה מאד תודות לסף כניסה/יציאה בגובה אידיאלי ותקרה גבוהה. הכניסה למושבים האחוריים מתבצעת מבעד לצמד דלתות מחליקות לאחור, פטנט שכמעט נשכח בעידן ה-SUV, אבל כל מי שמשנע מטען אנושי או מסחרי יודע להעריך אותו במקומות חנייה עירוניים צפופים.

אין תוכו כברו

הרכב מגיע כעת לישראל בתצורה של שבעה מקומות בלבד עם שני מושבים נפרדים בשורה השנייה, מה שעלול לגרום לו לאבד חלק מהלקוחות בפלח, שעבורם שמונה מקומות ישיבה (כמו בדגם היוצא) הם הכרח. הבונוס הוא צמד מושבים נפרדים במרכז, שמעניקים ליושב בהם מרחב אישי, שמעט מאד לימוזינות שרד יכולות להציע, ובונוס של מעבר חופשי למושב האחורי לצורך ריסון ילדים סוררים.

השורה השלישית מרווחת מספיק עבור שלושה מבוגרים והיושבים בה נהנים ממערכת מיזוג יעילה, שחיונית לנוכח שטח השמשות הגדול. גם כאשר כל המושבים מאוכלסים התא מאחור עדיין יכול לאכלס מטען בנפח רציני וזה בונוס גדול של תצורת המיניוואן בכלל ושל הקרניבל בפרט.

 

כמקובל בארצות הברית, מדינת היעד המרכזית של הרכב, את כל המושבים ניתן להסיט ולמקם בשלל תנוחות ותצורות כולל תצורה, שמתאימה להובלת מטענים חורגים דוגמת טרקטורון, אופנועי שטח או את הספה הענקית ההיא שתמיד רציתם לקנות.

בניגוד לעיצוב החיצוני המשמים, העיצוב הפנימי עדכני ועתידני עם מערך רוחבי של מסכי LCD גדולים ויעילים ושיבוץ של חומרי דיפון איכותיים ונעימים למראה ולמגע עם הרבה מאד משטחים רכים. למרות המטראז' ועומס האבזור, איכות הייצור טובה ונטולת רעשים מיותרים גם בנסיעה על שטחים משובשים.

הנדסת האנוש יעילה לגיבוי של מתגים פיזיים גדולים לרוב הפונקציות החיוניות, כמו שהאמריקנים אוהבים. חבל רק שמעצבי קיה העלו באוב את המנגנון המגושם להחלפת הילוכים באמצעות גלגל רוטורי. אפילו לנדרובר, שהמציאה אותו, כבר ירדה ממנו. האבזור התקני שופע גם בדגם הבסיס וכולל מושבים חשמליים, דלתות חשמליות ושלל מערכות בטיחות אקטיביות ומערך היקפי של חיישנים, שנתפרו ייעודית עבור שימושים משפחתיים - כמו חיישן שמתריע מפני יציאה מהדלתות האחוריות כאשר יש סיכונים בסביבה.

תצוגת תכלית

הקרניבל נמכר בארצות הברית רק עם מנוע V6 בנזין גדול ומסורתי אבל אלינו הוא מגיע גם עם טורבו-דיזל חדש בנפח 2.2 ליטר, שמייצר 201 כ"ס ומספק צריכת דלק הרבה יותר ידידותית לכיס. אין לו את הכוח החלק והחרישי של מנוע הבנזין אבל הוא מייצר הרבה מומנט בסל"ד נמוך ודוחף קדימה במרץ את הכלי הענק והכבד, שמשקלו אחרי נוסעים ומטען יכול להגיע ל-2.7 טון.

עם ארבעה נוסעים ומטען סביר הוא שמר על מומנטום מכובד בכמה מהעליות היותר תלולות של הגליל התחתון ולא התקשה לצאת לעקיפה בטוחה של משאיות מזדחלות בעליה. בנסיעות ארוכות ומהירות קולו כמעט אינו נשמע ורק התנעות בוקר מזכירות, שמדובר במנוע שצורך סולר. צריכת הדלק המעשית, בסביבות 12 קילומטר לליטר, סבירה בהחלט עבור כלי בעל ממדים ויכולות שינוע כאלה.

מי שנגזר עליו להוביל לעיתים תכופות מטען אנושי צפוף לרוב לא מדקדק בזוטות כמו "התנהגות כביש" אבל דווקא בפרק הזה מפגין הקרניבל יכולת דינמית מפתיעה עם מעט מאד נטיית גוף מיותרת בפניות חדות למרות המתלים הרכים יחסית, והיזון חוזר נעים ממערכת ההיגוי. מנגד הבלמים ארוכי המהלך לא נוסכים יותר מדי ביטחון ותמרון של הלווייתן הזה ברחובות עירוניים צרים ובחניונים הדוקים דורש ניסיון, ואומץ, של נהג חלוקה עירוני קשוח. אפילו עם כל החיישנים. נוחות הנסיעה מצוינת על כבישים ישראליים משובשים.

המחיר של קרניבל טורבו דיזל בגרסת האבזור הבסיסית, שהיא מכובדת בהחלט, עומד על כ-260 אלף שקל. אמנם מדובר בכעשרת אלפים שקלים יותר מגרסת הבנזין המקבילה אבל החיסכון של הדיזל בהוצאות השוטפות יכסה די מהר את ההבדל. בשורה התחתונה זוהי בחירה מצוינת לבעלי משפחות גדולות ששמים את התכליתיות לפני האופנתיות, אם כי לא בטוח כמה כאלה עוד נותרו בישראל.

חלק מהמתחרות

קרייזלר פסיפיקה
במחיר של 273 עד 354 אלף שקל מציעה קרייזלר את ה"פסיפיקה", הרכב הנמכר ביותר בקטגוריית המיניוואנים הגדולים בארה"ב.

קרייזלר פסיפיקה / צילום: יח''צ

הממדים גדולים אפילו יותר מאלה של הקיה ותא הנוסעים המפואר והמאובזר, שעבר חידוש לאחרונה, מציע שבעה מקומות ישיבה. המנוע הוא V6 בנפח 3.6 ליטר, שמייצר 280 כ"ס.

שברולט טראוורס
מוביל המשפחות הגדול של שברולט מעוצב כמו SUV אבל מציע תא נוסעים ענק עם תצורת ישיבה לשבעה או לשמונה נוסעים בשלוש שורות פלוס תא מטען מאסיבי.

שברולט טראוורס / צילום: יח''צ

הגרסה העדכנית מאובזרת בהרבה פריטי היי-טק והמנוע הוא V6 בנזין בנפח 3.6 ליטר, שמייצר 310 כ"ס. יש אופציה להנעה כפולה והמחירים נעים בין 250 ל-330 אלף

הונדה אודיסי
במחיר שמתחיל ב-299 אלף שקל אפשר לרכוש בערוץ הייבוא המקביל את המיניוואן פול-סייז של הונדה, שמיועד לשוק האמריקני.

הונדה אודיסי / צילום: יח''צ

הממדים דומים לאלה של הקרניבל, תא הנוסעים מיועד לשבעה עד שמונה נוסעים ומאחור יש צמד דלתות חשמליות על מסילה. המנוע הוא V6 בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 280 כ"ס

עוד כתבות

יצחק אברכהן, מנכ''ל שופרסל / צילום: איל יצהר

"התייעלות ושיפור בתנאי הסחר" הקפיצו את הרווחיות הגולמית של שופרסל למרות ירידה בהכנסות

חזרת המשק לשגרה וצמצום הגבלות הקורונה, הובילו לירידה של 3.6% בהכנסות הרבעון השלישי של רשת המזון המובילה, אך היא ידעה לפצות על כך ולהציג גידול ברווחיות הגולמית ● בכירי החברה נמנעו מלהתראיין בשל חקירת רשות התחרות בחשד להסדר כובל

ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: מוטי מילרוד, פול ''הארץ''

החל מינואר: דמי הקיום של משרתי השירות הלאומי יעלו בכ-50%

סכום דמי הקיום הבסיסיים למשרתי השירות הלאומי יעלה לכ-810 שקל בחודש, במקום 540 שקל כיום ● עלות ההחלטה, שתיכנס לתוקף לאחר אישור ועדת התעריף של הכנסת, היא כ-60 מיליון שקל, אשר יוקצו מתקציב משרד רה"מ ומשרד האוצר ● רה"מ בנט: "כמו שהעלינו את שכר חיילינו ששומרים על ביטחון ישראל, כך היה ראוי להעלות את שכר השירות הלאומי"

לי קא-שינג איש עסקים סיני / צילום: איל יצהר

פרטנר: הסיבוב החלומי של המשקיעה הזרה, הכישלון של הטייקונים המקומיים

ההשקעה במניות השליטה בחברת התקשורת הישראלית פרטנר "הפילה" בעבר את אילן בן דב ואת חיים סבן ● לעומתם, האצ'יסון מהונג קונג לא רק שרשמה אקזיט מרשים על השקעתה בפרטנר, אלא גם מחזירה לעצמה כעת את מלוא המימון שהעמידה בזמנו לרוכשי השליטה

אמיר גבע, מנכ״ל לטסטוק / צילום: LetsTok

"בקורונה היו רגעי חשש והוצאות רבות בלי אף משקיע באופק, אבל פתאום צמחו הרבה משפיענים חדשים"

אמיר גבע, בן 50, נשוי ואב לשניים ● מנכ"ל ומייסד משותף בלטסטוק ● "בהתחלה חשבנו להתמקד ביועצים ומומחים קלאסיים מהדור הישן, אבל מהר מאוד הבנו שזה לא הכיוון" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

מפעל עלבד / צילום: איל יצהר

המפיץ האמריקאי שהלם בעלבד: מציגה הפסד רבעוני של כ-46 מיליון שקל

יצרנית המטליות הלחות הפרישה 35 מיליון שקל לירידת ערך מלאי וחוב מסופק ובמקביל הכירה בירידת ערך של רכוש קבוע בארה"ב

הראל גילאון - מנכל / צילום: תמר מצפי

"אנשים מחפשים את האינפלציה במזון, אך היא באה לידי ביטוי בעיקר בשוק המניות"

הראל גילאון מנכ"ל אופנהיימר ישראל סבור כי הווריאנט החדש לא צפוי להביא לאסקלציה בשוק המניות: "העולם נמצא במקום אחר מהמקום שבו היה במרץ 2020"

הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בת"א: פוקס זינקה ב-5%, רמי לוי נחלשה אחרי הדוחות

מדד ת"א 35 טיפס בכ-0.5%, ומדד ת"א 90 עלה ב-1% ● המסחר בוול סטריט נפתח בעליות של עד 1% ● דוחות: ורידיס ועלבד עברו להפסד ● עליות חדות במחירי הנפט, השקל שוב נחלש מול הדולר

הבורסה בשנזן, סין / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באסיה, הנפט מאבד גובה; ניסאן ומיצובישי יורדות בטוקיו

האנג סנג מאבד 2%, בשנגחאי ושנזן המדדים עולים ● עליבאבא, שיאומי, מייטואן וטנסנט נחלשות בהונג קונג ● התשואות על האג"ח של הממשל האמריקאי יורדות ● יציבות בשוק הקריפטו ● היום יפורסמו נתוני האינפלציה באיחוד האירופי

מפעל TSMC בטייוואן / צילום: Shutterstock

היזם בן ה-57 שהיה לו פתרון אבל לא "בעיה" - ובנה את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

השם TSMC מוכר הרבה פחות מזה של גוגל ופייסבוק, אבל הכוח שלה בשוק לא פחות גדול משלהן ● בתוך 30 שנה הפכה חברת ייצור השבבים הטיוואנית למונופול שכל החברות הגדולות - מאפל ואמזון ועד וואווי ואנבידיה - תלויות בשירותיה, ואפילו מגדירות אותה "אוויר לנשימה" ● עד כמה גם אנחנו בישראל תלויים בה ומה יקרה בעתיד? ● האזינו

ילדה מקבלת חיסון לקורונה בתל אביב / צילום: Associated Press, Oded Balilty

ממחר: מתחמי חיסון קורונה לילדים יחלו לפעול ללא תור

לקופות החולים המחסנות בתוך המרפאות יצטרפו החברות שרן, נובולוג ופמי פרימיום שיוכלו לחסן אלפי ילדים ביום

אורי לוין, מנכ''ל דיסקונט / צילום: יח''צ

בנק דיסקונט השלים הנפקת אג"ח בהיקף של 4.6 מיליארד שקל

מדובר בהנפקה של שלוש סדרות חוב, כשהביקושים במכרז עמדו על כ-5.8 מיליארד שקל • הגיוס נועד לאפשר לבנק להגדיל את תיק האשראי, אחד מיעדי האסטרטגיה שלו • לאומי הנפיק בשבוע שעבר שתי סדרות וגייס יותר מ-2 מיליארד שקל

אמיר ירון נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום

נגיד בנק ישראל מאותת: מהפכה בריביות על הלוואות בין הבנקים

אמיר ירון אמר היום כי "נחליף את ריבית התלבור בריבית של בנק ישראל" ● התלבור היא ריבית להלוואות בין-בנקאיות והיא החלופה הישראלית של הליבור

המטא–וורס בעידן הנוכחי / איור: Shutterstock

בין הפיזי לדיגיטלי: החסמים המרכזיים של המטא-וורס בעידן הנוכחי

כדי שנוכל להגיע לחוויה שמרגישה אמיתית לחלוטין במטא-וורס נדרשת לא מעט התקדמות ברמה הטכנולוגית והחברתית, ונדרש גם שיתוף-פעולה בין כל שחקניות הטק הגדולות – שמשקיעות בכך תקציבי ענק ● המהפכה הבאה של האינטרנט, כתבה רביעית ואחרונה בסדרה

המשקיעים שופכים כסף לחברות העוסקות בתחום חישה מרחוק / צילום: צילום מסך

תעשיית הלוויינים הפרטיים גדלה, ומשקיעים מהמרים במיליארדים על נתונים מהחלל

חברות העוסקות בחישה מרחוק מהחלל באמצעים טכנולוגיים מתקדמים חוזות המשך צמיחה חזקה לתעשייה ● יחד עם זאת כמה מנהלים בכירים ואנליסטים צופים שהמספר הרב של החברות יילך ויצטמצם באמצעות מיוזגים בתוך הענף

העובדים שמרוצים גם בזמני משבר / צילום: Shutterstock

מקורונה ועד זעזועים בהנהלה: הכירו את העובדים שמרוצים גם בזמני משבר

ברשימת 150 המעסיקים הטובים בישראל מופיעות גם חברות שחוו משברים כלכליים, תדמיתיים ומנהיגותיים ● מומחים לתרבות ארגונית מנתחים את הפער שבין מצב החברה לאופן שבו העובדים תופסים אותה ● פרויקט מיוחד 

בניין הקפיטול בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Andrea Izzotti

הדמוקרטים מתמודדים עם שינויים בהצעת חוק העולה 2 טריליון דולר

פריטים נוספים ברשימת המשימות למחוקקים: שמירה על מימון הממשלה, העלאת תקרת החוב והעברת חוק תקציב הביטחון

בעלי הרשת פרשמרקט, שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ פרשמרקט

בדומה לשופרסל: גם פרשמרקט מציגה ירידה במכירות וברווח הנקי

רשת המזון שצפויה להימכר לפז מדווחת על קיטון בהיקפי הפעילות ברבעון השלישי, לאחר שהרבעון המקביל אשתקד התאפיין בביקושים חריגים בשל השפעות הקורונה

5 דברים לפני פתיחת המסחר / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בת"א

צפי לפתיחה מעורבת, על רקע ירידות בחוזים ומסחר מעורב באסיה ● מחירי הנפט שוב בירידה; השקל מתחזק ● הישורת האחרונה של עונת הדוחות בת"א: מי יפרסמו תוצאות? ● גלובס עושה סדר לקראת המסחר

מייסדי טיילורמד, שרוליק דבורסקי ואדם סיטון / צילום: שלומי יוסף

טיילורמד רוכשת את המתחרה האמריקאית Vivor ומתמקמת בראש תחום התמיכה הפיננסים למטופלים

טיילורמד תשלם לבעלי המניות של Vivor סכום שלא פורסם ● מהחברה נמסר כי "מיזוג החברות עתיד להאיץ את הפיתוח של פתרונות חדשניים ובכך לסייע בהפחתת עלות הטיפול בחולים ושיפור הביצועים הפיננסיים של ספקי שירותי בריאות" ● בעקבות הרכישה, TailorMed פותחת משרד בפורטלנד, בנוסף לפעילות הקיימת שלה בחוף המזרחי של ארה"ב

יהודה בן אסאייג, מנכ''ל מנורה מבטחים / צילום: יעל צור

מנורה מבטחים: הרווח מתחילת השנה הוכפל ל-578 מיליון שקל

בעוד שהרווח של מנורה בתשעת החודשים הראשונים של השנה עמד על יותר מחצי מיליארד שקל, ברבעון השלישי הוא הסתכם ב-140 מיליון שקל לעומת כ-312 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, בשל רווח קטן יותר מההשקעות • התשואה על ההון במונחים שנתיים הסתכמה בכ-16%