גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטרנד החדש של רוכשי המכוניות: להזמין כמה דגמים, ולקחת את הראשון שמגיע

אחרי שיאי המכירות של 2021, משבר השבבים מאט את קצב הייצור, ואנליסטים צופים מחסור שיימשך בשנתיים הקרובות • שוק הרכב הישראלי ייאלץ להסתגל לחוקי משחק חדשים, והמנצח יהיה מי שיצליח להשיג יותר מלאי

מפעל מרצדס בגרמניה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, dpa
מפעל מרצדס בגרמניה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, dpa

בשנים רגילות, שלושת הרבעונים הראשונים של השנה מרכזים בממוצע כ-85% מסך המכירות השנתיות של כלי הרכב החדשים בישראל. לפיכך, בתום חודש ספטמבר כבר אפשר לבצע סיכומים ראשוניים של שנת הרכב החולפת ולהסתכל קדימה לעבר הרבעון הראשון של השנה הבאה. אבל 2021 רחוקה מלהיות שנה נורמלית והרבעון האחרון עוד צופן בחובו הפתעות, שעשויות ללמד גם על הצפוי בשוק בהמשך הדרך.

נכון להיום, ליבואנים בענף הרכב הישראלי יש צבר הזמנות "פתוחות", שנאמד ב-60-80 אלף כלי רכב חדשים. חלק לא מבוטל מהם מיועדים לאספקה מיידית ולא בתחילת השנה הבאה כמקובל, גם בגלל הצפי לעליית מחירים וגם בשל חוסר הוודאות ביחס למועדי אספקה, שדוחפת לקוחות פרטיים ומוסדיים להצטייד בשיטת "קח היום כי מי יודע מה יהיה מחר". לפיכך בהינתן מלאים זמינים לא נופתע אם המסירות בחודשים אוקטובר, נובמבר ואפילו דצמבר, שנחשב חודש "מת", יהיו חזקות מהמקובל לעונה. מה שיכתיב את היקף המכירות וביצועי המותגים השונים בשבועות הבאים הוא זמינות ההיצע ולא הביקוש.

אזעקת אמת

לאחרונה הזדמן לנו לשמוע תיאוריות קונספירציה, שטוענות כי הסיפורים על שיבושים בייצור רכב עקב מחסור בצ'יפים הם חלק מקמפיין יזום של יצרני הרכב ושל השחקנים החזקים בשרשרת השיווק, שמטרתו להעצים את תמונה של מחסור כדי להכביר רווחים. ההוכחה לתיאוריה הזו היא, לכאורה, העובדה ש-2021 עתידה להיות אחת השנים הרווחיות אי פעם ליצרני הרכב, לדילרים ולחברות הליסינג. גם בעולם וגם בארץ. השנה אכן מסתמנת כשנה של רווחי שיא אבל כאשר בוחנים את ההתפתחויות בשטח עולה תמונה של מצוקה עסקית אמיתית. הנה כמה דוגמאות מהשבוע החולף.

קונצרן יונדאי מוטורס הקוריאני, ששני המותגים שלו יונדאי וקיה היו אחראים בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021 לכמעט שליש מהמכירות בישראל, ניסה להציג עד כה למשקיעים תמונה של חוסן יחסי. הקונצרן דיווח כי הצליח למזער את הפגיעה של מחסור הצ'יפים בשלושת הרבעונים הראשונים בזכות מלאים גדולים מהמקובל וקשרים עסקיים הדוקים עם תעשיית האלקטרוניקה הקוריאנית.

אבל בשבוע שעבר חשפה העיתונות הקוריאנית, שיונדאי נתקלת בקשיים חמורים לעמוד בקצב הביקוש לדגמים אסטרטגיים חדשים שהושקו לאחרונה וזמני ההמתנה להם הופכים להיות בלתי הגיוניים אפילו בקוריאה עצמה. כך למשל, זמן ההמתנה החזוי בקוריאה לאספקת הגרסה ההיברידית של יונדאי טוסון, שהושק ממש לאחרונה ועשויה להיות לו חשיבות רבה גם בישראל, הוא לפחות תשעה חודשים. כך למשל, היקף ההזמנות של הגרסה ההיברידית של קיה סורנטו נאמד בכ-42 אלף יחידות, בעוד שקצב הייצור שלו עומד על כ-2,500 יחידות בלבד בשל המחסור בצ'יפים. התופעה הזו מחלחלת גם לארץ והיבואנים של קיה ויונדאי בישראל נוקבים כיום בזמני אספקה של 4 עד 6 חודשים ויותר לחלק מהדגמים והגרסאות.

כך גם סקודה, המותג האירופי הנמכר ביותר בישראל, יצאה בסוף השבוע האחרון בהודעה רשמית חריגה ולפיה בכוונתה "להפחית או אף לעצור כליל את ייצור כלי הרכב שלה בצ'כיה החל מה-18 באוקטובר ועד סוף השנה" בשל המחסור הגלובאלי בצ'יפים. דובר החברה אף מסר כי "לחברה כמות גדולה מאוד של כלי רכב, שייצורם כבר הסתיים אבל לא ניתן למסור אותם ללקוחות בשל מחסור בצ'יפים עבור מערכות חיוניות". בתופעות דומות נתקלים גם שאר המותגים של קונצרן פולקסווגן.

המדינות מתערבות

היפנים לא אוהבים לחלוק מידע שלילי על הנעשה בארצם, אבל בסוף השבוע האחרון פרסם הבנק המרכזי של יפן (BOJ) תחזית קודרת לכלל התעשייה היפנית עקב המחסור בצ'יפים בתעשיית הרכב. בדו"ח של הבנק נמסר כי "התפוקה היצרנית במדינה דורכת במקום בשל המחסור בחלקים לרכב... העלייה האחרונה במחירי האנרגיה מוסיפה ללחץ המופעל על היצרנים".

בסין מנסה כיום המדינה להרחיב את מקורות האספקה של צ'יפים לתעשיית הרכב, ויש אפילו פרשנים שסבורים שזו אחת הסיבות לטון הפייסני במפתיע בו נקט בימים האחרונים נשיא סין בנוגע לעתיד היחסים בין סין לטאיוואן, שהיא מוקד הייצור הגדול בעולם לצ'יפים.

התוצאה המיידית בשטח היא ירידות חדות במסירות רכב חדש בכל העולם בחודש ספטמבר ולא רק בישראל, שבה מסירות ספטמבר 2021, פחות מ-13 אלף יחידות, שברו כל שיא שלילי לחודש זה אי פעם. החריגה היחידה היא טסלה, שממשיכה להציג צמיחה מרשימה במכירות הגלובאליות וטוענת כי היא מצליחה בכך בזכות יכולתה לתכנן לעצמה צ'יפים ולבצע ניהול מלאי מתקדם. אבל צריך לזכור, שהביצועים העסקיים שלה בשוק ההון נמדדים ומתומחרים בכמויות המכירה ובעמידה בתחזיות ופחות ברווחיות. לפיכך נראה, ש"הפטנט" שלה הוא פשוט לשלם מחירים גבוהים מאוד לספקי הצ'יפים כדי לקבל עדיפות על המתחרים ולגלגל את המחיר ללקוחות הלהוטים. הוכחה לכך ניתן למצוא בעליה נוספת של מחירי טסלה 3 וטסלה Y בארצות-הברית בסוף השבוע האחרון, בשיעור 1,000 עד 2,000 דולר לרכב. בקרוב אולי גם אצלנו.

הסתגלות קשה

חשוב לציין, שהמחסור בכלי רכב אינו דומה למחסור בנייר טואלט. ייצור רכב ואספקתו הוא תהליך ממושך ואת מה שקורה בתעשייה היום ירגישו "בשטח" בעוד חודשיים שלושה. גם הפגיעה המדווחת היא, בינתיים, בסביבות 8 אחוזים מקיבולת הייצור העולמית. אבל את כלי הרכב הללו מעדיפים יצרנים רבים להקצות לשווקים הרווחיים ביותר מבחינתם, כמו למשל המדינות העשירות של אירופה, ופחות לישראל שבה ההנחות ליבואנים שוחקות מאוד את המרווחים שלהם. לפיכך המחסור יורגש בישראל יותר מאשר באירופה ובארצות-הברית, למשל.

כמה זמן זה יימשך? קשה לדעת. בשבוע שעבר, למשל, פרסמה חברת הייעוץ הבין-לאומית IHS-MARKIT, שמתמחה בתעשיית הרכב, עדכון נוסף לתחזיות הקודמות שלה בו שלפיו תעשיית הרכב לא תיכנס לשלב ההתאוששות לפני המחצית הראשונה של 2023 אם כי "צפויה התייצבות מסוימת באספקת הצ'יפים במחצית השנייה של 2022". התחזית הזו לא לוקחת בחשבון גורמים בלתי צפויים כמו שיבושים נרחבים באספקת האנרגיה ברחבי העולם דוגמת אלה שכבר חיבלו בייצור התעשייתי בסין בשבועות האחרונים.

אם אכן השיבושים יימשכו לכל אורך 2022, ענף הרכב יצטרך להסתגל לכך, שהתסריט הנוכחי של "פחות מלאי ויותר רווחים" אינו רלוונטי והתסריט החדש הוא "פחות מלאי ופחות הכנסות". מצב כזה ייאלץ את המשווקים ואת הלקוחות להסתגל לתופעות שיווקיות חדשות, שבחלקן כבר ניתן להבחין בשטח.

כך, למשל, לאחרונה נרשמה עלייה משמעותית ב"הזמנות חופפות". כלומר, לקוחות מזמינים במקביל דגמים מתחרים אצל כמה יבואנים מתוך כוונה לרכוש את הרכב הראשון שיהיה זמין במלאי. לפיכך שוקלים כיום בענף לעבור לשיטה של "דמי הזמנה בלתי מוחזרים" בדומה לטסלה.

תופעה נוספת בה ניתן להבחין היא "מלחמה שיווקית וירטואלית", שבה יבואנים משיקים דגמים חדשים למרות שהמלאים הראשוניים שלהם מזעריים, במטרה "לתקוע דגל" בשוק. מלחמה שכזו מתנהלת כיום בפלח החשמלי הלוהט בין דגמים כמו יונדאי איוניק 5 לבין סקודה "אנייאק" החשמלית החדשה, שהושקה בשבוע שעבר. שתי המכוניות מנהלות כרגע את הקרב "על הנייר" מכיוון שמלאים משמעותיים שלהם צפויים להגיע ישראל רק ברבעון הראשון של 2022, וגם אז הכמויות יהיו רחוקות מלספק את הביקוש. בקיצור, החוקים הוותיקים של הענף נכתבים כיום מחדש.

עוד כתבות

רמי לוי / צילום: תמר מצפי

למרות רבעון חלש לרמי לוי: הרווח הנקי זינק ב-33% מתחילת השנה

רשת שיווק השקמה מייחסת את הירידה הרבעונית בהכנסות וברווחים למיעוט ימי העבודה ולהעמקת מבצעי חגי תשרי ● מינואר עד ספטמבר רשמה רווח נקי של 150 מיליון שקל ● רמי לוי על הירידה ברווח הגולמי: "העברנו חלק מהרווח לטובת הלקוח"

נמל חיפה. תור האוניות מתארך / צילום: איל יצהר

200 עובדי נמל חיפה שמשתכרים יותר מהמנכ"ל גם רוצים מענקים

ברשות החברות מתנגדים לשלם תוספות ל-200 עובדים המרוויחים יותר מ-‏50 אלף שקל בחודש • בית הדין לעבודה הוציא צו מניעה להשבתה שגרמה לעיכובים בפריקת הסחורות

אורי לוין, מנכ''ל דיסקונט / צילום: יח''צ

בנק דיסקונט השלים הנפקת אג"ח בהיקף של 4.6 מיליארד שקל

מדובר בהנפקה של שלוש סדרות חוב, כשהביקושים במכרז עמדו על כ-5.8 מיליארד שקל • הגיוס נועד לאפשר לבנק להגדיל את תיק האשראי, אחד מיעדי האסטרטגיה שלו • לאומי הנפיק בשבוע שעבר שתי סדרות וגייס יותר מ-2 מיליארד שקל

ג'ק דורסי / צילום: Reuters, Toby Melville

התפקיד שסיבך אותו: מאחורי הקלעים של עזיבתו המפתיעה של ג'ק דורסי מטוויטר

מנכ"ל הרשת החברתית טוויטר, ג'ק דורסי, הודיע כי הוא מתפטר מתפקידו ● המחליף שלו יהיה פאראג אגרוואל - מנהל הטכנולוגיות הראשי (CTO) בחברה ● "אני רוצה שכולם ידעו שזו הייתה החלטה שלי ואני לוקח על זה אחריות", כתב דורסי במכתב הפרישה

יהודה בן אסאייג, מנכ''ל מנורה מבטחים / צילום: יעל צור

מנורה מבטחים: הרווח מתחילת השנה הוכפל ל-578 מיליון שקל

בעוד שהרווח של מנורה בתשעת החודשים הראשונים של השנה עמד על יותר מחצי מיליארד שקל, ברבעון השלישי הוא הסתכם ב-140 מיליון שקל לעומת כ-312 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, בשל רווח קטן יותר מההשקעות • התשואה על ההון במונחים שנתיים הסתכמה בכ-16%

מישל סיבוני, מנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: יונתן זיידל, פלאש 90

זינוק של 130% ב-9 חודשים: הראל רשמה רווח של כמעט מיליארד שקל

ההון העצמי של קבוצת הביטוח והפיננסים חצה את רף ה-8 מיליארד שקל והיא תחלק דיבידנד של 100 מיליון שקל, לאחר שכבר חילקה לאחרונה דיבידנד בסך 257 מיליון שקל • הרווח ברבעון השלישי הסתכם ב-380 מיליון שקל, קיטון של 22 מיליון שקל לעומת הרבעון המקביל אשתקד

טל הראל-מתתיהו, ראש מטה המפקח על הבנקים / צילום: דוברות בנק ישראל

בנק ישראל חשף: 10,000 בקשות ניוד במערכת המעבר בין הבנקים

בפיקוח על הבנקים הביעו שביעות רצון באשר למספר המשתמשים במערכת לניוד בקליק מאז נכנסה לפעולה בחודש ספטמבר ● ראש מטה המפקח על הבנקים, טל הראל-מתתיהו: יש אינדיקציות שלקוחות ביקשו לעזוב והבנק הקיים הציע להם הצעת ערך טובה יותר, כך שהם ביטלו את בקשת המעבר

האזרח הישראלי נמצא כיום בין הפטיש לסדן / צילום: Shutterstock, New Africa

חוסר אונים מול פרסומים אנונימיים ברשתות

האזרח הישראלי נמצא כיום בין הפטיש לסדן. את הפלטפורמה הוא לא יכול לתבוע כי לא היא זו שביצעה את ההפרה, ואילו את המפר עצמו הוא לא יכול לתבוע כי הוא כלל לא יודע מי זה ● דיני לשון הרע, זכויות יוצרים, פרסום סמוי, שימוש בבוטים להפצת תכנים פוליטיים אנונימיים, הפרת צווי איסור פרסום ברשת, הסתה לטרור - כל אלה ועוד ממתינים לגואל שיבוא ויקבע מחדש את כללי המשחק

בניין הקפיטול בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Andrea Izzotti

הדמוקרטים מתמודדים עם שינויים בהצעת חוק העולה 2 טריליון דולר

פריטים נוספים ברשימת המשימות למחוקקים: שמירה על מימון הממשלה, העלאת תקרת החוב והעברת חוק תקציב הביטחון

אבידן על צמצום סניפי הבנקים: "המערכת הבנקאית חייבת לגלות רגישות וחמלה"

בכנס הפיקוח על הבנקים, המפקח על הבנקים יאיר אבידן התייחס למתח המובנה בין הפעילות הדיגיטלית לבין העלייה בתוחלת החיים וההיבטים האתניים, וקרא למערכת הבנקאית לגלות תשומת-לב לצורכי הלקוחות ● שלח גם מסר בנוגע לרפורמת הבנקאות הפתוחה: "יש שיאמרו שלא השקל, הדולר או המטבע הקריפטוגרפי הם המטבע העיקרי, אלא המידע"

באר שבע. ''עדיף להראות דירה באור יום ולא בחושך'' / צילום: Shutterstock

624 מיליון שקל ירדו לטמיון: כך נכשלה ההשקעה בהייטק בפריפריה

כיצד הושקעו מאות מיליוני שקלים לעידוד חברות הייטק להקים מרכזי פיתוח בבאר שבע, ומדוע מעולם לא קמה תוכנית "שמים את הפריפריה במרכז"? ● מחקר חדש של הכנסת מציג את הכישלון המערכתי ורב-השנים בהתפשטות ההייטק אל מחוץ לתל אביב

פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: איל יצהר

האם פרופ' רוטשטיין יעזור לחברת הביומד של רוצח לוכד הנחשים להגיע לבורסת ת"א?

רוטשטיין מונה ל"יושב ראש המועצה המדעית המייעצת" של סנט-טק, שמפתחת אבחון לקורונה ● הטכנולוגיה פותחה על ידי סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה ואחד מבעלי המניות הגדולים בה, הראל הרשטיק, בעודו מרצה עונש מאסר על רצח לוכד הנחשים יעקב סלע ב-1996 ● האסיפה לאישור המיזוג שלה לנקסט ג'ן נדחתה למועד לא ידוע

יאיר הירש, מנכ''ל משרד הפנים / צילום: יוסי זמיר

מנכ"ל משרד הפנים בראיון ראשון: "מודל גביית הארנונה למגורים ישתנה. אנחנו בוחנים את הדרך"

יאיר הירש עומד בין הרשויות המקומיות לממשלה ומנסה לספק תשובות למשבר הדיור ● בראיון ראשון מאז שנכנס לתפקיד הוא מדבר על התוכנית לחיזוק הרשויות, שכוללת ביזור סמכויות מהשלטון המרכזי אליהן ושינוי בשיטת הארנונה ● מסביר למה יש צורך ביישובים חדשים הרחק מאזורי הביקוש: "ציונות היא ערך הבסיס" ● ומבטיח: "נתערב ביישום הסכמי הגג"

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

נעילה ירוקה בניו יורק; NRX הישראלית נסקה לאור תוצאות טובות בטיפול לקורונה

ביידן אמר שלא יחולו הגבלות על הטיסות והקפיץ את המדדים ● מנכ"ל טוויטר ג'ק סורסי פורש מתפקידו ● נעילה ירוקה בשוקי אירופה, דאקס עלה ב-0.1% והפוטסי הוסיף 1% ● החוזים על הנפט נסחרים בעליות, גם הביטקוין מטפס ● התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים עלתה ל-1.52%

העובדים שמרוצים גם בזמני משבר / צילום: Shutterstock

מקורונה ועד זעזועים בהנהלה: הכירו את העובדים שמרוצים גם בזמני משבר

ברשימת 150 המעסיקים הטובים בישראל מופיעות גם חברות שחוו משברים כלכליים, תדמיתיים ומנהיגותיים ● מומחים לתרבות ארגונית מנתחים את הפער שבין מצב החברה לאופן שבו העובדים תופסים אותה ● פרויקט מיוחד 

מנכ''ל פרטנר אבי צבי / צילום: ישראל שם טוב

פרטנר הפרישה 10 מיליון שקל בשל צפי לנטישת מנויי טלוויזיה בגלל עליית מחירים

למרות זאת מציגה חברת התקשורת, שעומדת בפני העברת שליטה לקבוצת גבאי-רודב, דוחות טובים ● רשמה רווח של 24 מיליון שקל ברבעון השלישי, לעומת הפסד ברבעון המקביל אשתקד

ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: מוטי מילרוד, פול ''הארץ''

החל מינואר: דמי הקיום של משרתי השירות הלאומי יעלו בכ-50%

סכום דמי הקיום הבסיסיים למשרתי השירות הלאומי יעלה לכ-810 שקל בחודש, במקום 540 שקל כיום ● עלות ההחלטה, שתיכנס לתוקף לאחר אישור ועדת התעריף של הכנסת, היא כ-60 מיליון שקל, אשר יוקצו מתקציב משרד רה"מ ומשרד האוצר ● רה"מ בנט: "כמו שהעלינו את שכר חיילינו ששומרים על ביטחון ישראל, כך היה ראוי להעלות את שכר השירות הלאומי"

שמעיה רייכמן / צילום: יח''צ וויידלי

בית המשפט הטיל צו עיקול: האם שמעיה רייכמן מתנער מהלוואת מיליונים שנטל?

קבוצת משקיעים פרטיים שהלוו לרייכמן 5.5 מיליון שקל ב-2018 לצורך ביצוע פרויקט תמ"א, ביקשה להוציא את צו העיקול לאחר שעורך דינו טען כי מסמכי ההלוואה כלל אינם מוכרים לרייכמן ● רייכמן: "מדובר בתביעות חסרות בסיס של מי שהשקיעו כספים בפרויקט שטרם הסתיים"

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

מיכאלי התניעה את האוטובוס מוקדם מדי? בקואליציה עוד אין הסכמות

שרת התחבורה פרסמה תקנות שיאפשרו הפעלת תחבורה שיתופית בשבת ● עם זאת, ליברמן אמר לגלובס כי "אי אפשר לקדם באופן חד צדדי דבר כה מהפכני"

סין. כמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר ייחסו את הצמיחה החלשה בהכנסותיהן להידרדרות התנאים המקרו־כלכליים / צילום: Shutterstock, IHOR SULYATYTSKYY

לא רק רגולטור חונק: ענקיות הטק הסיניות מתמודדות עם ההאטה בכלכלת סין

כשהצריכה והפרסום הדיגיטלי קיבלו מכה, ישנן חברות המחפשות מנועי צמיחה חדשים