גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטרנד החדש של רוכשי המכוניות: להזמין כמה דגמים, ולקחת את הראשון שמגיע

אחרי שיאי המכירות של 2021, משבר השבבים מאט את קצב הייצור, ואנליסטים צופים מחסור שיימשך בשנתיים הקרובות • שוק הרכב הישראלי ייאלץ להסתגל לחוקי משחק חדשים, והמנצח יהיה מי שיצליח להשיג יותר מלאי

מפעל מרצדס בגרמניה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, dpa
מפעל מרצדס בגרמניה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, dpa

בשנים רגילות, שלושת הרבעונים הראשונים של השנה מרכזים בממוצע כ-85% מסך המכירות השנתיות של כלי הרכב החדשים בישראל. לפיכך, בתום חודש ספטמבר כבר אפשר לבצע סיכומים ראשוניים של שנת הרכב החולפת ולהסתכל קדימה לעבר הרבעון הראשון של השנה הבאה. אבל 2021 רחוקה מלהיות שנה נורמלית והרבעון האחרון עוד צופן בחובו הפתעות, שעשויות ללמד גם על הצפוי בשוק בהמשך הדרך.

נכון להיום, ליבואנים בענף הרכב הישראלי יש צבר הזמנות "פתוחות", שנאמד ב-60-80 אלף כלי רכב חדשים. חלק לא מבוטל מהם מיועדים לאספקה מיידית ולא בתחילת השנה הבאה כמקובל, גם בגלל הצפי לעליית מחירים וגם בשל חוסר הוודאות ביחס למועדי אספקה, שדוחפת לקוחות פרטיים ומוסדיים להצטייד בשיטת "קח היום כי מי יודע מה יהיה מחר". לפיכך בהינתן מלאים זמינים לא נופתע אם המסירות בחודשים אוקטובר, נובמבר ואפילו דצמבר, שנחשב חודש "מת", יהיו חזקות מהמקובל לעונה. מה שיכתיב את היקף המכירות וביצועי המותגים השונים בשבועות הבאים הוא זמינות ההיצע ולא הביקוש.

אזעקת אמת

לאחרונה הזדמן לנו לשמוע תיאוריות קונספירציה, שטוענות כי הסיפורים על שיבושים בייצור רכב עקב מחסור בצ'יפים הם חלק מקמפיין יזום של יצרני הרכב ושל השחקנים החזקים בשרשרת השיווק, שמטרתו להעצים את תמונה של מחסור כדי להכביר רווחים. ההוכחה לתיאוריה הזו היא, לכאורה, העובדה ש-2021 עתידה להיות אחת השנים הרווחיות אי פעם ליצרני הרכב, לדילרים ולחברות הליסינג. גם בעולם וגם בארץ. השנה אכן מסתמנת כשנה של רווחי שיא אבל כאשר בוחנים את ההתפתחויות בשטח עולה תמונה של מצוקה עסקית אמיתית. הנה כמה דוגמאות מהשבוע החולף.

קונצרן יונדאי מוטורס הקוריאני, ששני המותגים שלו יונדאי וקיה היו אחראים בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021 לכמעט שליש מהמכירות בישראל, ניסה להציג עד כה למשקיעים תמונה של חוסן יחסי. הקונצרן דיווח כי הצליח למזער את הפגיעה של מחסור הצ'יפים בשלושת הרבעונים הראשונים בזכות מלאים גדולים מהמקובל וקשרים עסקיים הדוקים עם תעשיית האלקטרוניקה הקוריאנית.

אבל בשבוע שעבר חשפה העיתונות הקוריאנית, שיונדאי נתקלת בקשיים חמורים לעמוד בקצב הביקוש לדגמים אסטרטגיים חדשים שהושקו לאחרונה וזמני ההמתנה להם הופכים להיות בלתי הגיוניים אפילו בקוריאה עצמה. כך למשל, זמן ההמתנה החזוי בקוריאה לאספקת הגרסה ההיברידית של יונדאי טוסון, שהושק ממש לאחרונה ועשויה להיות לו חשיבות רבה גם בישראל, הוא לפחות תשעה חודשים. כך למשל, היקף ההזמנות של הגרסה ההיברידית של קיה סורנטו נאמד בכ-42 אלף יחידות, בעוד שקצב הייצור שלו עומד על כ-2,500 יחידות בלבד בשל המחסור בצ'יפים. התופעה הזו מחלחלת גם לארץ והיבואנים של קיה ויונדאי בישראל נוקבים כיום בזמני אספקה של 4 עד 6 חודשים ויותר לחלק מהדגמים והגרסאות.

כך גם סקודה, המותג האירופי הנמכר ביותר בישראל, יצאה בסוף השבוע האחרון בהודעה רשמית חריגה ולפיה בכוונתה "להפחית או אף לעצור כליל את ייצור כלי הרכב שלה בצ'כיה החל מה-18 באוקטובר ועד סוף השנה" בשל המחסור הגלובאלי בצ'יפים. דובר החברה אף מסר כי "לחברה כמות גדולה מאוד של כלי רכב, שייצורם כבר הסתיים אבל לא ניתן למסור אותם ללקוחות בשל מחסור בצ'יפים עבור מערכות חיוניות". בתופעות דומות נתקלים גם שאר המותגים של קונצרן פולקסווגן.

המדינות מתערבות

היפנים לא אוהבים לחלוק מידע שלילי על הנעשה בארצם, אבל בסוף השבוע האחרון פרסם הבנק המרכזי של יפן (BOJ) תחזית קודרת לכלל התעשייה היפנית עקב המחסור בצ'יפים בתעשיית הרכב. בדו"ח של הבנק נמסר כי "התפוקה היצרנית במדינה דורכת במקום בשל המחסור בחלקים לרכב... העלייה האחרונה במחירי האנרגיה מוסיפה ללחץ המופעל על היצרנים".

בסין מנסה כיום המדינה להרחיב את מקורות האספקה של צ'יפים לתעשיית הרכב, ויש אפילו פרשנים שסבורים שזו אחת הסיבות לטון הפייסני במפתיע בו נקט בימים האחרונים נשיא סין בנוגע לעתיד היחסים בין סין לטאיוואן, שהיא מוקד הייצור הגדול בעולם לצ'יפים.

התוצאה המיידית בשטח היא ירידות חדות במסירות רכב חדש בכל העולם בחודש ספטמבר ולא רק בישראל, שבה מסירות ספטמבר 2021, פחות מ-13 אלף יחידות, שברו כל שיא שלילי לחודש זה אי פעם. החריגה היחידה היא טסלה, שממשיכה להציג צמיחה מרשימה במכירות הגלובאליות וטוענת כי היא מצליחה בכך בזכות יכולתה לתכנן לעצמה צ'יפים ולבצע ניהול מלאי מתקדם. אבל צריך לזכור, שהביצועים העסקיים שלה בשוק ההון נמדדים ומתומחרים בכמויות המכירה ובעמידה בתחזיות ופחות ברווחיות. לפיכך נראה, ש"הפטנט" שלה הוא פשוט לשלם מחירים גבוהים מאוד לספקי הצ'יפים כדי לקבל עדיפות על המתחרים ולגלגל את המחיר ללקוחות הלהוטים. הוכחה לכך ניתן למצוא בעליה נוספת של מחירי טסלה 3 וטסלה Y בארצות-הברית בסוף השבוע האחרון, בשיעור 1,000 עד 2,000 דולר לרכב. בקרוב אולי גם אצלנו.

הסתגלות קשה

חשוב לציין, שהמחסור בכלי רכב אינו דומה למחסור בנייר טואלט. ייצור רכב ואספקתו הוא תהליך ממושך ואת מה שקורה בתעשייה היום ירגישו "בשטח" בעוד חודשיים שלושה. גם הפגיעה המדווחת היא, בינתיים, בסביבות 8 אחוזים מקיבולת הייצור העולמית. אבל את כלי הרכב הללו מעדיפים יצרנים רבים להקצות לשווקים הרווחיים ביותר מבחינתם, כמו למשל המדינות העשירות של אירופה, ופחות לישראל שבה ההנחות ליבואנים שוחקות מאוד את המרווחים שלהם. לפיכך המחסור יורגש בישראל יותר מאשר באירופה ובארצות-הברית, למשל.

כמה זמן זה יימשך? קשה לדעת. בשבוע שעבר, למשל, פרסמה חברת הייעוץ הבין-לאומית IHS-MARKIT, שמתמחה בתעשיית הרכב, עדכון נוסף לתחזיות הקודמות שלה בו שלפיו תעשיית הרכב לא תיכנס לשלב ההתאוששות לפני המחצית הראשונה של 2023 אם כי "צפויה התייצבות מסוימת באספקת הצ'יפים במחצית השנייה של 2022". התחזית הזו לא לוקחת בחשבון גורמים בלתי צפויים כמו שיבושים נרחבים באספקת האנרגיה ברחבי העולם דוגמת אלה שכבר חיבלו בייצור התעשייתי בסין בשבועות האחרונים.

אם אכן השיבושים יימשכו לכל אורך 2022, ענף הרכב יצטרך להסתגל לכך, שהתסריט הנוכחי של "פחות מלאי ויותר רווחים" אינו רלוונטי והתסריט החדש הוא "פחות מלאי ופחות הכנסות". מצב כזה ייאלץ את המשווקים ואת הלקוחות להסתגל לתופעות שיווקיות חדשות, שבחלקן כבר ניתן להבחין בשטח.

כך, למשל, לאחרונה נרשמה עלייה משמעותית ב"הזמנות חופפות". כלומר, לקוחות מזמינים במקביל דגמים מתחרים אצל כמה יבואנים מתוך כוונה לרכוש את הרכב הראשון שיהיה זמין במלאי. לפיכך שוקלים כיום בענף לעבור לשיטה של "דמי הזמנה בלתי מוחזרים" בדומה לטסלה.

תופעה נוספת בה ניתן להבחין היא "מלחמה שיווקית וירטואלית", שבה יבואנים משיקים דגמים חדשים למרות שהמלאים הראשוניים שלהם מזעריים, במטרה "לתקוע דגל" בשוק. מלחמה שכזו מתנהלת כיום בפלח החשמלי הלוהט בין דגמים כמו יונדאי איוניק 5 לבין סקודה "אנייאק" החשמלית החדשה, שהושקה בשבוע שעבר. שתי המכוניות מנהלות כרגע את הקרב "על הנייר" מכיוון שמלאים משמעותיים שלהם צפויים להגיע ישראל רק ברבעון הראשון של 2022, וגם אז הכמויות יהיו רחוקות מלספק את הביקוש. בקיצור, החוקים הוותיקים של הענף נכתבים כיום מחדש.

עוד כתבות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"