גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחבורה ציבורית במקום כבישים: החזון של מרב מיכאלי נכון, הביצוע לוקה בחסר

שרת התחבורה הציגה את הרבעון הראשון שלה בתפקיד ככזה שמגדיל את כוחה של התחבורה הציבורית על פני התחבורה הפרטית ● אבל מאחורי השקפים הצבעוניים, יש מציאות בה הנוסעים לא מגיעים לתחנות, והמיזמים הגדולים נדחים חדשות לבקרים ● וגם: הסיכון שמיכאלי לקחה במינוי צמרת המשרד

השרה מרב מיכאלי / צילום: שלומי כהן לע''מ
השרה מרב מיכאלי / צילום: שלומי כהן לע''מ

ארבעה חודשים מאז שהחליפה שרת התחבורה מרב מיכאלי את קודמתה, מירי רגב, היא הציגה את "דוח הרבעון הראשון" לקדנציה שלה בתפקיד, במה שנראה כמו הצגה חוזרת למסרים שכבר הושמעו בטקס החלפת השרות. בשורה אחת: מכוניות ותשתיות לרכב פרטי אאוט - עידן התחבורה הציבורית כאן ובענק.

לפי המספרים שהציגה מיכאלי, תקציב המשרד לשנת 2022 יגדל ב-19.8% בהשוואה לתקציב 2019, מה שיעמיד אותו על כ-37 מיליארד שקל (הגדול אי פעם). כ-80% ממנו, כך לפי הנתונים שהוצגו, ישמשו למערך התחבורה הציבורית שכולל תשתיות, שירות ועוד. עם זאת, הפער בין השקפים הצבעוניים שהצביעו על המהפך המחשבתי שעבר המשרד, לבין המציאות בשטח - עדיין עצום.

התקציב החמש-שנתי שמשרד התחבורה מייעד לחברה הממשלתית רכבת ישראל יעמוד על סכום פנומנלי של 46 מיליארד שקל. מיכאלי הסבירה כי מעבר להשקעה העצומה, זו עדות "להבעת האמון בהנהלת החברה". האמנם? רק לפני שבועות ספורים נאלצו מנכ"לי משרד האוצר והתחבורה לשגר מכתב יוצא דופן ליו"ר ומנכ"ל הרכבת שמתריע בפניהם כי אם הם לא יחזרו לשתף פעולה ביניהם, גם פיטוריהם עומדים על הפרק.

 

במקביל, גם בצמרת של חברת נתיבי ישראל לא שקט, כשבדירקטוריון נזכרו לפתע לדרוש בעניין סמנכ"לית שנחשבת לאשת אמונו של המנכ"ל. במשרד שחולש על תקציבי ענק, וחברות ממשלתיות בעלות קשת עצומה של פרויקטים מסוגים שונים, יש לחתוך התנהלות שכזו, ובטח שלא להצהיר על הבעת אמון בחלק מהם.

ההימור על הכוורת

מרב מיכאלי היא אמנם לא פרלמנטרית טרייה, אך כמו שרות ושרים אחרים שנכנסים למשרדי הממשלה השונים, יש לה לא מעט שיעורי בית להשלים. לזכותה ייאמר שנראה כי היא עושה הרבה על מנת לצלול לעומק, אך גם הכוורת שמקיפה אותה לא מספיק מנוסה בתחום התחבורה. מיכל פרנק, שמונתה למנכ"לית המשרד, מגיעה עם ידע פיננסי רב, ואף מכירה את מסדרונות הממשלה, אך אין לה רקע תחבורתי משמעותי. כך גם המשנה למנכ"ל המיועד, עילם שגיא. ביקורת דומה נשמעת גם כלפי יו"ר חברת נת"ע המיועדת ציפי לבני, ואפילו יו"ר נתיבי איילון המיועדת, מקסין פסברג. הנבחרת הזו מוכשרת, ללא ספק, אך זקוקה לזמן. לכן מדובר בהימור שתלוי במשך הקיום של הממשלה: אם חייה יהיו ארוכים, ייתכן שנרוויח בעתיד, אם יהיו קצרים, הפסדנו (עוד) זמן יקר.

הציבור יגיע לאוטובוס?

כדי לעלות לתדרוך העיתונאים בירושלים נסעתי בקו 100 של אגד שיוצא מחניון שפירים בעל הנגישות המעולה. אלא שרק שמונה אנשים עלו איתי בשעת בוקר (08:40) לעיר הבירה. בנסיעות אחרות שלי בקו בחודשים האחרונים היו בו פחות מחמישה אנשים ופעם אחת אפילו הייתי הנוסע היחידי. מיכאלי אמנם מזהה נכון את החשיבות של האוטובוסים, אבל למרות הזמן הקצר שהיא בתפקיד, לא נראה שנעשה די על מנת לעודד את הציבור לעשות בהם שימוש.

מיכאלי מסבירה ש-7.5 מיליארד שקל מתקציב המשרד לשנה הבאה ייצא על תקציבים ל"חווית שירות" ושחשוב לה שאנשים ייצאו מנסיעה באוטובוסים וברכבות תוך שהם מקבלים חוויה "מגניבה" להגדרתה. אלא שבשטח המצב רחוק משם, גם בלי חיילים שנאלצים להיכנס לתא המטען כדי להגיע לבסיס.

אומרים שהזמן הכי טוב להתחיל רפורמות היה לפני כמה שנים והזמן השני הכי טוב הוא עכשיו. בטח כשהחגים כבר הסתיימו. על כך, יש להוסיף כי מיכאלי מוסיפה לדבר על ציבור נהגי האוטובוסים ככאלה שיש להשקיע בהם. אבל מעבר להצהרות, גם היא מודה שבמשרד טרם פיצחו את הדרך לשם. בשטח, נזכיר, התחדשה לאחרונה מחאת הנהגים על תנאי עבודתם.

האצת פרויקטים - עכשיו

בשבוע שעבר חשף גלובס כיצד עבודות לקידום אחד מקווי הרכבת הקלה בתל אביב מתעכבות בשל מה שמכונה תיאום תשתיות. צמד המילים היפות הללו מסתירות מציאות מכוערת של מריבות, עצבים ואינספור התכתשויות בין קבלני ביצוע לחברות התשתית שכבלי התקשורת, או קווי המים שלהם נמצאים מתחת לאדמה ושיש לטפל בהם כחלק מקידום פרויקטים גדולים. בישראל כמו בישראל יש זמן ויש תירוצים בשפע, והנהלת משרד התחבורה הנוכחית צריכה להבין שללא מעורבות בשטח ואגרסיביות, נמשיך לפספס בכל פרויקט את היעדים שנקבעו בלוחות הזמנים המקוריים.

דוגמאות לא חסר - מכרזי הענק של קווי הרכבת הקלה הירוק והסגול במרכז מתעכבים, גם המכרז הגדול למכירת נמל חיפה מתנהל בעצלתיים. נכון, בחלק מהמקרים אפשר עדיין "להאשים" את ההנהלה הקודמת של המשרד, אך את הציבור וחברות הספנות שתקועים בפקקים, זה פחות אמור לעניין. הממשלה דיברה על האצת פרויקטים ובינתיים אין כיסוי לצ’ק הזה.

חסרות הצלחות בפריפריה

לפני מספר ימים הודיע משרד התחבורה על הסכם שנחתם מול עיריית תל אביב ורשות מקרקעי ישראל לפינוי התחנה המרכזית החדשה בעיר. מחד מדובר בהישג אמיתי למיכאלי, שהצליחה בתקופה קצרה להביא להסכם שיקדם את האזור, ולא פחות חשוב מכך ישפר את הנגישות לתחבורה ציבורית. כעת, מיכאלי, שמתגוררת בתל אביב, כמו גם מנכ"לית משרדה, צריכות להביא הישגים במקומות נוספים במדינה: קידום תחבורה במטרופולין חיפה, הסדרת שדה תעופה משלים לנתב"ג וחליפי להרצליה, רק"ל נצרת ועוד. אחרת, יהיו רבים שיצביעו על כך שהן נלחמות רק עבור תל אביב.

עוד כתבות

בניין הקפיטול בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Andrea Izzotti

הדמוקרטים מתמודדים עם שינויים בהצעת חוק העולה 2 טריליון דולר

פריטים נוספים ברשימת המשימות למחוקקים: שמירה על מימון הממשלה, העלאת תקרת החוב והעברת חוק תקציב הביטחון

אורי לוין, מנכ''ל דיסקונט / צילום: יח''צ

בנק דיסקונט השלים הנפקת אג"ח בהיקף של 4.6 מיליארד שקל

מדובר בהנפקה של שלוש סדרות חוב, כשהביקושים במכרז עמדו על כ-5.8 מיליארד שקל • הגיוס נועד לאפשר לבנק להגדיל את תיק האשראי, אחד מיעדי האסטרטגיה שלו • לאומי הנפיק בשבוע שעבר שתי סדרות וגייס יותר מ-2 מיליארד שקל

מנכ''ל פרטנר אבי צבי / צילום: ישראל שם טוב

פרטנר הפרישה 10 מיליון שקל בשל צפי לנטישת מנויי טלוויזיה בגלל עליית מחירים

למרות זאת מציגה חברת התקשורת, שעומדת בפני העברת שליטה לקבוצת גבאי-רודב, דוחות טובים ● רשמה רווח של 24 מיליון שקל ברבעון השלישי, לעומת הפסד ברבעון המקביל אשתקד

יאיר הירש, מנכ''ל משרד הפנים / צילום: יוסי זמיר

מנכ"ל משרד הפנים בראיון ראשון: "מודל גביית הארנונה למגורים ישתנה. אנחנו בוחנים את הדרך"

יאיר הירש עומד בין הרשויות המקומיות לממשלה ומנסה לספק תשובות למשבר הדיור ● בראיון ראשון מאז שנכנס לתפקיד הוא מדבר על התוכנית לחיזוק הרשויות ● מסביר למה יש צורך ביישובים חדשים הרחק מאזורי הביקוש: "ציונות היא ערך הבסיס" ● ומבטיח: "נתערב ביישום הסכמי הגג"

מישל סיבוני, מנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: יונתן זיידל, פלאש 90

זינוק של 130% ב-9 חודשים: הראל רשמה רווח של כמעט מיליארד שקל

ההון העצמי של קבוצת הביטוח והפיננסים חצה את רף ה-8 מיליארד שקל והיא תחלק דיבידנד של 100 מיליון שקל, לאחר שכבר חילקה לאחרונה דיבידנד בסך 257 מיליון שקל • הרווח ברבעון השלישי הסתכם ב-380 מיליון שקל, קיטון של 22 מיליון שקל לעומת הרבעון המקביל אשתקד

בניין גלי צה''ל ביפו / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

העיתונאי אילן ליאור מונה לראש מחלקת החדשות של גלי צה"ל

ליאור, שיחליף בתפקיד את אמיר איבגי, שימש בשנים האחרונות כעורך הראשי של מהדורת "השבוע" ב"כאן 11" וערך תוכניות רדיו מובילות ● את שירותו הצבאי עשה בגל"צ ככתב ולאחר מכן צבר ניסיון כעורך וכמגיש תוכניות אקטואליה, יומנים ומהדורות חדשות

המשקיעים שופכים כסף לחברות העוסקות בתחום חישה מרחוק / צילום: צילום מסך

תעשיית הלוויינים הפרטיים גדלה, ומשקיעים מהמרים במיליארדים על נתונים מהחלל

חברות העוסקות בחישה מרחוק מהחלל באמצעים טכנולוגיים מתקדמים חוזות המשך צמיחה חזקה לתעשייה ● יחד עם זאת כמה מנהלים בכירים ואנליסטים צופים שהמספר הרב של החברות יילך ויצטמצם באמצעות מיוזגים בתוך הענף

באר שבע. ''עדיף להראות דירה באור יום ולא בחושך'' / צילום: Shutterstock

624 מיליון שקל ירדו לטמיון: כך נכשלה ההשקעה בהייטק בפריפריה

כיצד הושקעו מאות מיליוני שקלים לעידוד חברות הייטק להקים מרכזי פיתוח בבאר שבע, ומדוע מעולם לא קמה תוכנית "שמים את הפריפריה במרכז"? ● מחקר חדש של הכנסת מציג את הכישלון המערכתי ורב-השנים בהתפשטות ההייטק אל מחוץ לתל אביב

שר החוץ יאיר לפיד / צילום: רונן טופלברג

ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה במשרד החוץ

לאחר ההכרזה יוכל הוועד לנקוט עיצומים נרחבים בעוד כשבועיים ולשבש את פעולת המשרד, החשובה במיוחד בימי הגבלות הקורונה החדשות ● ועד העובדים: "מזה מספר שנים שתנאי ההעסקה של עובדי משרד החוץ בארץ ובעולם מורעים באופן שיטתי ומגמתי"

עו''ד כרמית שחיבר / צילום: אור גרין

ארגון פרילנסרים חדש יוצא לדרך: האם הפעם זה יעבוד?

הארגון, שסיסמתו היא "חופשי זה (לא) לגמרי לבד", מבטיח לקדם זכויות באמצעות חקיקה (דוגמת זכויות בביטוח לאומי למקרה של מחלה, פציעה, דמי לידה וכיוצא באלה), ובאמצעות שיפור המצב מול רשויות המס ● וגם: מעבדת החדשנות של מאסטרקארד ו-Enel X בבאר שבע נחנכה ● אירועים ומינויים

ארז חלפון, יו''ר קצא''א / צילום: קצא''א

דיון סוער בכנסת על הסכמי קצא"א: "חברה שהיא עבריינית סביבתית סדרתית"

לתדהמת חברי הכנסת, בדיון שנערך היום במשכן, טענו בקצא"א שהגדלת שינוע הנפט תשפר את מיומנות החברה בטיפול במכליות ובכך יקטן הסיכוי לתקלות ● עוד לפי החברה, ב-2020 נחתם הסכם בהיקפי שינוע גדולים מאלו שסוכמו מול איחוד האמירויות, למשך שנה ● ח"כ אלון טל: "מעולם לא ראיתי גורם שכל כך מתחמק, ומציג דיס אינפורמציה באופן קבוע"

רמי לוי / צילום: תמר מצפי

למרות רבעון חלש לרמי לוי: הרווח הנקי זינק ב-33% מתחילת השנה

רשת שיווק השקמה מייחסת את הירידה הרבעונית בהכנסות וברווחים למיעוט ימי העבודה ולהעמקת מבצעי חגי תשרי ● מינואר עד ספטמבר רשמה רווח נקי של 150 מיליון שקל ● רמי לוי על הירידה ברווח הגולמי: "העברנו חלק מהרווח לטובת הלקוח"

ג'ק דורסי / צילום: Reuters, Toby Melville

התפקיד שסיבך אותו: מאחורי הקלעים של עזיבתו המפתיעה של ג'ק דורסי מטוויטר

מנכ"ל הרשת החברתית טוויטר, ג'ק דורסי, הודיע כי הוא מתפטר מתפקידו ● המחליף שלו יהיה פאראג אגרוואל - מנהל הטכנולוגיות הראשי (CTO) בחברה ● "אני רוצה שכולם ידעו שזו הייתה החלטה שלי ואני לוקח על זה אחריות", כתב דורסי במכתב הפרישה

תמיר כהן, יו”ר ומנכ”ל שיכון ובינוי / צילום: איל יצהר

העסקים כרגיל אבל המניה יורדת: כך משפיעה עזיבת הבכירים על שיכון ובינוי

עזיבתם המפתיעה של מנכ"לי שתי חברות בנות, לצד החשש מגניזת הנפקתה של שו"ב אנרגיה, מכבידים על מניית ענקית הנדל"ן והתשתיות ● שיכון ובינוי: "לא ידענו על עזיבת הבכירים, ולא נחמד שזה קרה באותו היום. התזמון היה בעייתי, אבל ברמת ניהול העסק אנחנו לא רואים פגיעה משמעותית מהעזיבות"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר / צילום: איל יצהר

רשות החברות מעדכנת את נבחרת הדירקטורים. אלו תנאי הסף החדשים

באיחור של שנתיים: רשות החברות צפויה לפרסם בשבועות הקרובים את הקריטריונים לכניסה לרשימת המועמדים של החברות הממשלתיות ● בינתיים, בעקבות מינוי עמיר פרץ ליו"ר התעשייה האווירית, השרים ליברמן ואלהרר במתקפה חזיתית על רשות החברות: "שיקול הדעת פגום"

המטא–וורס בעידן הנוכחי / איור: Shutterstock

בין הפיזי לדיגיטלי: החסמים המרכזיים של המטא-וורס בעידן הנוכחי

כדי שנוכל להגיע לחוויה שמרגישה אמיתית לחלוטין במטא-וורס נדרשת לא מעט התקדמות ברמה הטכנולוגית והחברתית, ונדרש גם שיתוף-פעולה בין כל שחקניות הטק הגדולות – שמשקיעות בכך תקציבי ענק ● המהפכה הבאה של האינטרנט, כתבה רביעית ואחרונה בסדרה

סין. כמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר ייחסו את הצמיחה החלשה בהכנסותיהן להידרדרות התנאים המקרו־כלכליים / צילום: Shutterstock, IHOR SULYATYTSKYY

לא רק רגולטור חונק: ענקיות הטק הסיניות מתמודדות עם ההאטה בכלכלת סין

כשהצריכה והפרסום הדיגיטלי קיבלו מכה, ישנן חברות המחפשות מנועי צמיחה חדשים

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

נעילה ירוקה בניו יורק; NRX הישראלית נסקה לאור תוצאות טובות בטיפול לקורונה

ביידן אמר שלא יחולו הגבלות על הטיסות והקפיץ את המדדים ● מנכ"ל טוויטר ג'ק סורסי פורש מתפקידו ● נעילה ירוקה בשוקי אירופה, דאקס עלה ב-0.1% והפוטסי הוסיף 1% ● החוזים על הנפט נסחרים בעליות, גם הביטקוין מטפס ● התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים עלתה ל-1.52%

ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: מוטי מילרוד, פול ''הארץ''

החל מינואר: דמי הקיום של משרתי השירות הלאומי יעלו בכ-50%

סכום דמי הקיום הבסיסיים למשרתי השירות הלאומי יעלה לכ-810 שקל בחודש, במקום 540 שקל כיום ● עלות ההחלטה, שתיכנס לתוקף לאחר אישור ועדת התעריף של הכנסת, היא כ-60 מיליון שקל, אשר יוקצו מתקציב משרד רה"מ ומשרד האוצר ● רה"מ בנט: "כמו שהעלינו את שכר חיילינו ששומרים על ביטחון ישראל, כך היה ראוי להעלות את שכר השירות הלאומי"

דגל איראן מונף מחוץ לבניין המרכז הבינלאומי בוינה על רקע פתיחת השיחות על הסכם הגרעין / צילום: Associated Press, Florian Schroetter

שיחות הגרעיון בווינה יוצאות לדרך, באווירה חשדנית ובציפיות נמוכות

בשל תמונת המצב העולמית, יש סיכוי שהשיחות יובילו להסכם ביניים, אלא שקלחת פוליטית בינלאומית שלמה מטילה צל על השיחות כמו הרצון של ארה"ב להראות שהיא לא "חלשה" אחרי הנסיגה מאפגניסטן, והפנייה ימינה של בריטניה עם הכרזתה על חמאס כארגון טרור ● עם זאת, ההערכה והחשש בישראל הם שההיסטוריה חוזרת