גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחפשים את האג'נדה: איך מגיעים לארנק של בני דור ה-Z ודור האלפא

איך לולו למון מצליחה לקנות את ליבם של בני הנוער, ומה בעצם דור ה-Z והדור האלפא מחפשים במותג? איגוד השיווק קיים השבוע כנס בנושא ● שותפות המו"פ מילניום פוד-טק תוביל את סבב הגיוס הקרוב של חברת תחליפי הביצים EGG'N'UP, וגם: קבוצת Geomatrix פותחת זרוע לטובת מיזמים מתחילים שאין בידם מימון ● אירועים ומינויים

מימין: גל גברעם, סיגלית הורן גלפרין ויניב ויצמן / צילום: לנס הפקות
מימין: גל גברעם, סיגלית הורן גלפרין ויניב ויצמן / צילום: לנס הפקות

מה האג'נדה שחשובה לבני הנוער כיום, איך מתפתחת התודעה הדיגיטלית שלהם, כיצד מפתחים מערכת יחסים נכונה בין חברות עסקיות לארגונים חברתיים, ומה התפקיד של המוזיקה כמנוע לשינוי - אלה חלק מהנושאים שעלו בכנס השיווק לצעירים ולבני נוער שערך השבוע איגוד השיווק הישראלי.

באירוע לקחו חלק מומחים בתחום, וכן משפיעניות רשת צעירות, ובהן גל גברעם. "יצאתי מהאח הגדול פמיניסטית בלי להתכוון", היא סיפרה. "ברחוב בירכו אותי מכל עבר, ואני בכלל לא ידעתי שאני כזו. אני בסך הכול ילדה בת 20 כמו כולן".

המשנה למנכ"ל האיגוד, סיגלית הורן גלפרין, הבהירה כי בני דור ה-Z ודור האלפא מצפים מחברות להשמיע את קולן - הם אינם מעוניינים ב"סתם" מפגש רכישה, אלא "במפגש עם מותג עם עמדות בנושאים חברתיים. חשוב להם שתהיה לו אג'נדה ברורה ומלאת ערכים, שיוצרת מעורבות צרכנית עד כדי הפיכתם לקהילה.

"כשחברת לולו למון מובילה את נושא היוגה כדרך חיים, היא מציגה את יתרונות היוגה, משתמשת בחלונות הראווה שלה לאירוח שיעורי יוגה ומעניקה טיפים וידע בנושא. מדובר בהרבה מעבר להלבשה או מזרון, זה קשור להתפתחות אישית ורווחה רוחנית, וזה מה שמחבר אנשים למותג והופך אותם לקהילה.

"דוגמה נוספת מהעולם היא חברת דאב, שמובילה באופן עקבי אג'נדות בנושא דימוי גוף, נשיות ויופי, שמשפיעות על התפיסה החברתית ומעניקות למותג משמעות רחבה יותר. דוגמה עדכנית ניתן למצוא בקמפיין המתמקד בהשפעה ההרסנית שיש לשימוש בפילטרים ברשתות החברתיות".

הורן גלפרין הזכירה כי לא רק הצרכנים מושפעים ממטרות וערכי המותג, אלא גם העובדים. "שניים מתוך שלושה בני דור המילניום אומרים שמטרת הארגון שלהם היא הסיבה שהם בוחרים לעבוד שם. גם בארץ יותר ויותר חברות הבינו ששיווק עם אג'נדה מועיל לשינוי האקלים החברתי, בחברה ומחוץ לה, מקדם שיח חיובי, מדבר לצרכנים, לעובדים ומביא אך תועלת לחברה ולמותג".

יניב ויצמן, מנכ"ל teenk, סבור כי הצעירים הם הקטר של עולם השיווק הכללי, "הכול מתחיל בסקטור הזה, ולכן החברות משקיעות ככל יכולתן להבין מה מניע אותו". לדבריו, מאחורי המגמה של הנעת בני נוער באמצעות אג'נדה עומדים שני תהליכים. "הראשון הוא הבנת הנזקים של המהפכה הדיגיטלית, וההשלכות שלה על הילדים הדיגיטליים בני דור ה-Z והאלפא. הם נולדו לעולם המדיה החברתית, וחווים על בשרם את תחושת הניכור והפילוג שהיא מייצרת, לצד הפייק ניוז והעדר אינטראקציה אנושית.

"התהליך השני הוא צמיחתו של דור האלפא ('הדור שישנה את העולם'), שסופג בגנים עולם ערכים שיהפוך אותו לשונה מכל דור אחר שהיה כאן. תהליכים אלה משפיעים ישירות על התנהגותם של בני ובנות הנוער גם כצרכנים, ובעיקר בציפיות שיש להם מכל מי שפונה אליהם, מוכר להם משהו או מנסה להניע אותם. מותגים שלא יניעו אותם באמצעות ערך ולא יובילו אג'נדה רלוונטית, יישארו מאחור".

חוקר התודעה הדיגיטלית נעם מנלה, שדיבר בכנס, סבור כי "זה כעשור אנו נמצאים בפנדמיה של רעיונות, אשר חוצים מגדר, מעמד וגם גיל. לכן, החלוקה הגילאית פחות מקובלת על דעתי. בעיניי, אנחנו נמצאים בעידן 'מלחמת התודעות': מצד אחד ניצבים אנשי התודעה הישנה הסמכותנית, מוטי שליטה, סדר ויציבות, שלרוב ישלטו בעמדות המפתח בארגונים ובממסד. מהעבר השני ניצבים אנשי התודעה החדשה, החיים בעולם מושטח, כאוטי ומבוזר - פה נמצא לרוב את הצעירים".

לדעת מנלה, "כדי לשווק לצעירים צריך קודם להכיר ולהזדהות עם התודעה החדשה, כי הצעירים מגיבים לכל סימן של מניפולציות ולחוסר אותנטיות מצד המשווק".

אזור התעשייה

מילניום פוד-טק משקיעה בתחליפי ביצים

האם הטבעונים הצליחו לשנות את התודעה העולמית בנוגע לצריכת מוצרים מן החי? הדעות על כך חלוקות, אפילו בקרב הטבעונים עצמם, אבל נתונים מראים כי עוד יש תקווה. על פי שותפות המו"פ מילניום פוד-טק, שוק תחליפי הביצים העולמי צפוי לצמוח בשיעור שנתי ממוצע של 5% עד 2026, ולעמוד על 2.1 מיליארד דולר.

זו הסיבה שהשותפות, שמנוהלת על ידי המנכ"ל חנן שניידר והיו"ר גיא רוזן, תוביל את סבב הגיוס הקרוב של חברת תחליפי הביצים EGG'N'UP (חברה בת של סבוריט), לפי שווי של 8 מיליון דולר. מילניום פודטק תשקיע כ-2 מיליון דולר, כאשר הרשות לחדשנות תממן 40% מההשקעה, ומנגד מילניום פוד-טק תקבל אופציה לרכישת חוזרת של המניות לשלוש שנים.

המוצרים של EGG’N’UP מבוססים על סיבי צלולוז ייחודיים שפותחו בסבוריט, והם יתאימו לצרכי בישול, אפייה וטיגון. לדברי רחלי ויזמן, מנכ"לית ומייסדת שותפה של סבוריט (שבעצמה פיתחה מערכת לייצור תחליפי בשר מבוססי רכיבים צמחוניים), "אנחנו מוצאים פוטנציאל בסיסי הצלולוז, ומתכננים פיתוח של מוצרים נוספים על בסיס התכונות של סיבים אלה, במטרה לספק אפשריות בחירה רחבות וטובות יותר בשוק המזון העולמי".

רחלי ויזמן, מנכ''לית ומייסדת שותפה בסבוריט / צילום: אתיאל ציון

גיאומטריקס תומכת במיזמים חסרי מימון

קבוצת Geomatrix, המתמחה בפיתוח מוצרי היי אנד בתחום המכשור הרפואי, ביטחון ואבטחת המידע, פותחת זרוע מימון וחדשנות לטובת מיזמים מתחילים שאין בידם מימון. זאת לאחר שהשנה גייסה כ-15 מיליון שקל בעבור לקוחותיה.

"המטרה היא להציע לפרויקטים המובילים בחברה לא רק שירותי פיתוח, הנדסה, טכנולוגיה והכנה לייצור, אלא גם את התשתית הכלכלית המאפשרת השקה מהירה ואפקטיבית לשוק", מסביר אביב אנתבי, מנכ"ל הקבוצה.

החברה, שבין מקימיה נמנים יוצאי המרכז הטכנולוגי של יחידת 8200, השיקה בשנים האחרונות מוצרים כמו מסכת הפנים Vue Shield שפיתחה לצד המעצב הבינלאומי ג'ו דוסה, ומכשיר רפואי המקל על משתמשי קנאביס רפואי בשלב ההכנה.

אביב אנתבי, מנכ''ל קבוצת Geomatrix / צילום: glodpro76

מצנח הזהב

הילה חדד-חמלניק תכהן כמנכ"לית משרד החדשנות, בראשות השרה אורית פרקש-הכהן.

יניב גודר, מנכ"ל חברת התחבורה השיתופית ליים ישראל, יכהן גם כמנהל אזור באירופה של ליים, וכן יהיה אחראי על שוק איחוד האמירויות.

יניב גודר, מנכ''ל ליים אזור דרום אירופה / צילום: סוף כהן

אורית סגל מונתה לסמנכ"לית משאבי אנוש עולמית בחברת סלברייט, המתמחה בפתרונות בינה דיגיטלית למגזר הציבורי והפרטי.

בני מלכה מונה למנהל מכירות אזורי בחברת דל, וינהל המכירות מול ארגונים גדולים ובינונים בישראל, ביניהם גם סקטור הבנקאות והיי-טק.

יפית יהודה מונתה למנכ"לית קרן ההשקעות "הלמן-אלדובי התחדשות עירונית". הקרן גייסה עד היום כ-230 מיליון שקל, והשקיעה בכ-20 פרויקטים.

יפית יהודה, מנכ''לית קרן ההשקעות ''הלמן-אלדובי התחדשות עירונית'' / צילום: יח''צ

אמיר צוקר, 40, מונה למנהל טכנולוגיות ראשי בחברת CodeValue, המציעה פתרונות IT, דיגיטל וענן.

אמיר צוקר, CTO בחברת CodeValue / צילום: מוטי ווגמן

ד"ר מתן גוטמן מונה על ידי שר המשפטים לחבר במועצה הציבורית להגנת הפרטיות.

פאולינה קוטליאר דב, 43, מונתה למנהלת חטיבת מיצובישי בקבוצת כלמוביל.

פאולינה קוטליאר דב / צילום: גל חרמוני

מרב רותם נעמן ואנדי בלאס מצטרפים כשותפים לניהול הקרנות בקרן הון הסיכון State of Mind Ventures) SOMV).

שי אסיה מונה למנכ"ל מלון קיסר פרימייר ירושלים.

גלית כספי כהן מונתה למנכ"לית קרן אייסף, הפועלת לקידום מצוינות וצמצום פערים חברתיים בחברה הישראלית.

מטיאס אליסבסטסקי מונה לסמנכ"ל המסחרי של חברת הטרוולטק Bookaway.

שחר אורן, סמנכ"לית השיווק של EX.CO (לשעבר פלייבאז) מונתה למייסדת שותפה בחברה.

חדשות טובות

למען מלאכיות הדממה: מרוץ השטח של העמותה לתסמונת רט יתקיים בשבת 16.10, בהשתתפות מאות רצים וצועדים מקצועיים וחובבנים. לצד המקצים התחרותיים של 10 ק"מ, 5 ק"מ ו-2 ק"מ, יתאפשר לחובבנים ולילדים להשתתף במקצים מיוחדים - הליכה עממית של 5 ק"מ, ומקצה קטקטים של 300 מ'. המרוץ יוזנק מגינת רוזין ברמת אביב ג' וימשיך לאורך השדות החקלאיים של צפון תל אביב.

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?