גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

וולבו XC40 החדשה: חשמלית עם ביצועים של רכב ספורט

עם הנעה כפולה וחזקה וטעינה מהירה, הנציגה החשמלית הראשונה של וולבו משלבת שימושיות משפחתית עם כוח לטוס על הכביש

וולבו XC40 RECHARGE חשמלית / צילום: יח''צ
וולבו XC40 RECHARGE חשמלית / צילום: יח''צ

בתחילת השבוע הודיעה יצרנית הרכב וולבו כי בכוונתה לצאת להנפקה במטרה לגייס 2.9 מיליארד דולר לפי שווי של מעל 20 מיליארד דולר. הכסף אותו תגייס מיועד על פי הצהרתה להאיץ את המעבר האסטרטגי לרכב חשמלי, ולעבור לאסטרטגיה של "מכירה ישירה מהיצרן ללקוח".

במילים אחרות (גם) החברה השוודית השמרנית רוצה להיות טסלה. גם היא רוצה לקבל את "תמחור החלום", שמעניק כיום שוק ההון לכל חברה שמשמיעה "קולות נכונים" ביחס לרכב חשמלי, וגם היא רוצה לאמץ את שיטת השיווק הגלובלי "הרזה" של טסלה, שמקשרת את היצרן ישירות לצרכן דרך הענן ללא מתווכים.

כרגע עוד לא ברור איך תסתיים ההנפקה אבל מחכים לה הרבה מכשולים וקשיים במעבר לסטטוס של "חברת רכב חשמלי" והשגת התמחור הנלווה לסטטוס הזה. גם בגלל התחרות הקשה מבחוץ וגם בשל תחרות לא קלה מבית, מול שלל המותגים "החשמליים" של הקבוצה-האם GEELY, שיש להם כוונות גלובאליות מוצהרות. בינתיים, הנציגה היחידה של וולבו בפלח החשמלי, שאמורה להיות "ראש החץ", היא גרסת ה"RECHARGE" החשמלית לגמרי של הקרוס אובר הפופולרי וולבו XC40.

הבונוס של גוגל

כמו דגמים רבים, שלא תוכננו מבראשית להיות חשמליים, גם ה-XC40 החשמלית שומרת על דמיון הדוק לאחיותיה בעלות הנעת הבנזין וההנעה ההיברידית. ההבדלים העיקריים שבולטים הם חרטום חלקלק ונטול גריל מעל פגושים קצת שונים, חישוקי 18 אינץ' ייחודיים לדגם, סטיקר RECHARGE, שגורם לבלבול מסוים עם גרסת הפלאג-אין, וזהו זה פחות או יותר. חסידי העיצוב הסקנדינבי עדיין יוקירו את המראה השקט והנקי עם הקווים הגיאומטריים והפנסים המדורגים האופייניים של כל הסדרה אבל הרחוב הישראלי לא מקדיש לרכב יותר מדי תשומת לב.

גם תא הנוסעים שומר על העיצוב הבסיסי של גרסאות הבנזין. מערך הפיקוד מעוצב בקווים שמרניים עם דיפונים מאסיביים, מוט ההילוכים עבה וממוקם בקונסול המרכזי כמקובל אצל וולבו והמראה הכללי מאד מינימליסטי עם מעט מאד מתגי תפעול פיזיים.

לוח המחוונים הדיגיטלי יעיל, אם כי אינו גדול ומרהיב כמו אצל חלק מהמתחרים בפלח הפרמיום. מנגד, מסך השליטה האנכי שלצד הנהג עבר טרנספורמציה מקיפה מאד בזכות מערכת ההפעלה החדשה והייעודית לרכב של "גוגל". ממשק ההפעלה הרבה יותר אינטואיטיבי לתפעול בהשוואה לתפריטים הצפופים עם הפונטים הזעירים, שאליהם נצמדה וולבו בעשור החולף. מהירות התגובה לפקודות מרשימה, ועוד בונוס שבא עם המערכת הוא "גוגל אסיסטנט", "הסייען הקולי" המהולל של ענקית ה-IT. הסייען עונה כהרף עין לפקודות קוליות בשפה טבעית, ושולף במהירות שלל נתונים שנוגעים לרכב לצד מידע מ"הענן". הוא אמנם עדיין מתקשה לעיתים לזהות אנגלית במבטא ישראלי כבד, אבל עם הזמן הוא בטח יתרגל.

 

מרגישה פרמיום

לא ברור לנו מדוע החליטה וולבו לוותר על מתג התנעה/כיבוי מסוג כלשהו ולהעביר את כל התהליך ליחידת השלט רחוק האלחוטית והרגשנו מוזר לצאת מהרכב מבלי לכבות אותו בהמתנה שהניתוק האוטומטי ייכנס לפעולה ברגע שמתרחקים מהרכב כמה מטרים. וולבו גם החליטה שלא להציג בלוח המחוונים את נתוני הטווח שנותרו עד לטעינה הבאה אלא רק להציג את אחוזי הטעינה שנותרו בסוללה. בהחלט שיטה מעניינת לטפל ב"חרדת הטווח" של בעלי רכב חשמלי.

פרט לכך זה אותו תא נוסעים מוכר עם סף כניסה/יציאה נוח, מרחב ראש טוב מלפנים ומאחור, מושבים קדמיים נוחים מאוד בנסיעות ארוכות ומרחב ישיבה סביר לשניים/שלושה מבוגרים מאחור. שמשות הצד שמתרוממות מאחור עדיין מגבילות את הראות ותא המטען קטן ב-47 ליטר מזה של גרסת הבנזין אם כי כפיצוי מקבלים חלל הטענה צנוע מלפנים. איכות הייצור והחומרים מצוינת ועם רמת האבזור התקנית הנדיבה הגרסה החשמלית מרגישה שייכת לפלח הפרמיום בזכות ולא בחסד.

בניגוד לרוב יצרני הרכב החשמלי, וולבו XC40 מציעה מפרט אחד בלבד של מערכת הנעה: סוללה מכובדת של 78 קילוואט-שעה עם טווח של עד כ-412 ק"מ (WLTP) ושני מנועים חשמליים בהספק מרשים של 408 כ"ס, שמניעים את כל ארבעת הגלגלים. המהנדסים השוודים ידועים כמי שלא עושים קיצורי דרך וגם הנציגה הראשונה של וולבו בפלח החשמלי מרגישה בוגרת ומהונדסת לתפארת.

מחשב המנוע אמנם לא מצויד בשלל אפשרויות תכנות של העברת כוח במצבי נהיגה שונים ומותיר את השליטה המלאה בידי הנהג, אבל העברת הכוח היא מאוד לינארית וחלקה. לחיצה מתונה על הדוושה מאפשרת לשייט במתינות בפקקים ומרמזור לרמזור והכבדת הלחץ על דוושת התאוצה משחררת תאוצות אלימות, שלא יביישו מכוניות ספורט ייעודיות למעט העדר פס קול.

מנגד, השילוב של כל כך הרבה כוח ללא הגבלה ממוחשבת ביחד עם היעדר רעש ובידוד יעיל מאד של רעשי החוץ דורש מהנהג ערנות מתמדת, שאם לא כן הוא עלול למצוא את עצמו משייט מבלי משים במהירויות גבוהות ב-30 אחוז ויותר מאלה שדורש החוק.

דרך אחת להימנע מצרות היא להשתמש במערכת היעילה מאד למחזור אנרגיית הבלימה של וולבו, שמאיטה את הרכב עד כדי עצירה מוחלטת ברגע שמרפים מדוושת התאוצה ועל הדרך גם טוענת את הסוללה. אולי בזכותה, נהיגה נמרצת בטמפרטורות של "סתיו ישראלי", ששקולות לקיץ לוהט בסקנדינביה, הניבה לנו טווח סביר של כ-370 קילומטר. מכיוון שהרכב גם תומך בטעינה מהירה מאוד, עד 150 קילוואט, הוא בהחלט שימושי למסעות ארוכים בקנה מידה ישראלי.

תחליף לטסלה

על הכביש ה-XC40 החשמלית שומרת על הנימוסים של אחיותיה. אחיזת הכביש טובה בזכות הצמיגים הרחבים ומרכז הכובד הנמוך. ההנעה הכפולה מונעת החלקה של גלגלים ולחימה של ההגה בעת תאוצות אגרסיביות, והמתלים סופגים ברכות ובמיומנות שלל מהמורות. תחושת ההיגוי מעורפלת וקלילה אבל וולבו מחביאה בתפריטים אופציה להקשיח משמעותית את התגובה. למרות ההנעה הכפולה והישיבה הגבוהה מעל הכביש, יכולות השטח מוגבלות מאוד ומומלץ להסתפק בטיפוס על מדרכות ושבילי עפר.

וולבו XC40 החשמלית עולה כ-300 אלף שקל כולל אחריות על הסוללה ל-8 שנים או 170 אלף שקל ומרווח הטיפולים הוא אחת לשנתיים. בהתחשב באופציות שקיימות כיום בשוק, ועוד בטרם פורסם המחיר של טסלה Y, זו כרגע האופציות האטרקטיביות ביותר כיום בפלח הפרמיום החשמלי והיא משלבת שימושיות משפחתית וביצועים, שכדי להשתוות אליהם הרבה מכוניות ספורט צריכות לשרוף הרבה בנזין ולפלוט הרבה פחמן.

חלק מהמתחרות

אאודי Q4 אי-טרון

הקרוס-אובר החשמלי החדש של אאודי, ששיווקו בישראל יתחיל בקרוב, מציע ממדים גדולים יותר משל ה-XC וניצב על בסיס גלגלים באורך 2.76 מ'.

אאודי Q4  אי־טרון / צילום: יח''צ

הגרסה הבכירה מצוידת בשני מנועים חשמליים בהספק משולב של 300 כ"ס, הנעה כפולה, וסוללה של 82 קילוואט עם טווח של עד 488 ק"מ. המחיר בגרמניה דומה לזה של ה-XC.

מרצדס EQA

ב-300 אלף שקל מציעה מרצדס את הגרסה החשמלית של הקרוסאובר הקומפקטי GLA. הרכב כולל כמה מאפייני עיצוב ייחודיים ותא נוסעים דיגיטלי מפואר ומאובזר.

מרצדס EQA / צילום: יח''צ

גרסת הבסיס מסתפקת במנוע בודד בהספק של 188 כ"ס ובסוללה של 68 קילוואט עם טווח נקוב של עד 414 ק"מ. התאוצה ל-100 קמ"ש מתבצעת ב-8.9 שניות

טסלה Y

הקרוס-אובר של טסלה, ששיווקו בישראל יתחיל בקרוב, עולה בחו"ל כ-10% יותר ממחיר הטסלה 3 במפרט מקביל מה שעשוי, להביא את מחירו ההתחלתי בארץ לסביבות 250-260 אלף שקל.

טסלה Y / צילום: יח''צ

גרסת לונג-ריינג' שהיא כרגע ההתחלתית באירופה מצוידת בסוללה של 70 קילוואט עם טווח נקוב של 507 ק"מ ובשני מנועים בהספק של 441 כ"ס

עוד כתבות

פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: איל יצהר

האם פרופ' רוטשטיין יעזור לחברת הביומד של רוצח לוכד הנחשים להגיע לבורסת ת"א?

רוטשטיין מונה ל"יושב ראש המועצה המדעית המייעצת" של סנט-טק, שמפתחת אבחון לקורונה ● הטכנולוגיה פותחה על ידי סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה ואחד מבעלי המניות הגדולים בה, הראל הרשטיק, בעודו מרצה עונש מאסר על רצח לוכד הנחשים יעקב סלע ב-1996 ● האסיפה לאישור המיזוג שלה לנקסט ג'ן נדחתה למועד לא ידוע

האזרח הישראלי נמצא כיום בין הפטיש לסדן / צילום: Shutterstock, New Africa

חוסר אונים מול פרסומים אנונימיים ברשתות

האזרח הישראלי נמצא כיום בין הפטיש לסדן. את הפלטפורמה הוא לא יכול לתבוע כי לא היא זו שביצעה את ההפרה, ואילו את המפר עצמו הוא לא יכול לתבוע כי הוא כלל לא יודע מי זה ● דיני לשון הרע, זכויות יוצרים, פרסום סמוי, שימוש בבוטים להפצת תכנים פוליטיים אנונימיים, הפרת צווי איסור פרסום ברשת, הסתה לטרור - כל אלה ועוד ממתינים לגואל שיבוא ויקבע מחדש את כללי המשחק

גיימינג במובייל. הפער הטכנולוגי מול מכשירים נייחים הולך ומצטמצם / צילום: Shutterstock

השחקנים נוהרים, החברות מנצחות: תעשיית הגיימינג מתרגמת את הפנטזיה למאות מיליארדי דולרים

ענף הגיימינג, שנתפס בעבר כמגרש המשחקים המקוון של הדור הצעיר, מצליח למשוך בשנים האחרונות קהלים חוצי-גיל, ומבסס עצמו כאחד ממגזרי הפעילות הצומחים בעולם ● קונצנזוס התחזיות מסמן שרף ההכנסות בענף צפוי להמשיך לנפץ שיאים שנה אחר שנה ● תורת המשחקים, הגרסה הווירטואלית

5 דברים לפני פתיחת המסחר / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בת"א

צפי לפתיחה מעורבת, על רקע ירידות בחוזים ומסחר מעורב באסיה ● מחירי הנפט שוב בירידה; השקל מתחזק ● הישורת האחרונה של עונת הדוחות בת"א: מי יפרסמו תוצאות? ● גלובס עושה סדר לקראת המסחר

כוסות קפה חד-פעמיות / צילום: איל יצהר

מצאו את הפירצה: כך ממוסמס המס על כוסות קפה חד-פעמיות

המס על כלים חד-פעמיים בדרך לריכוך משמעותי: לאור בקשת המסעדנים, ועדת הכספים תדון היום (ג') בהפחתת המס על כוסות נייר המצופות בפלסטיק ● לפי הפשרה שהושגה, כוסות הנייר ימוסו לפי שיעור הפלסטיק שבהן, מה שעשוי להפוך את שיעור המס לזניח ● בארגון אדם טבע ודין מתנגדים: "הוועדה תסרס את החוק; ייצור כוסות נייר אחראי לכריתת 15% מהעצים בעולם מדי שנה"

טל הראל-מתתיהו, ראש מטה המפקח על הבנקים / צילום: דוברות בנק ישראל

בנק ישראל חשף: 10,000 בקשות ניוד במערכת המעבר בין הבנקים

בפיקוח על הבנקים הביעו שביעות רצון באשר למספר המשתמשים במערכת לניוד בקליק מאז נכנסה לפעולה בחודש ספטמבר ● ראש מטה המפקח על הבנקים, טל הראל-מתתיהו: יש אינדיקציות שלקוחות ביקשו לעזוב והבנק הקיים הציע להם הצעת ערך טובה יותר, כך שהם ביטלו את בקשת המעבר

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

נעילה ירוקה בניו יורק; NRX הישראלית נסקה לאור תוצאות טובות בטיפול לקורונה

ביידן אמר שלא יחולו הגבלות על הטיסות והקפיץ את המדדים ● מנכ"ל טוויטר ג'ק סורסי פורש מתפקידו ● נעילה ירוקה בשוקי אירופה, דאקס עלה ב-0.1% והפוטסי הוסיף 1% ● החוזים על הנפט נסחרים בעליות, גם הביטקוין מטפס ● התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים עלתה ל-1.52%

נמל חיפה. תור האוניות מתארך / צילום: איל יצהר

200 עובדי נמל חיפה שמשתכרים יותר מהמנכ"ל גם רוצים מענקים

ברשות החברות מתנגדים לשלם תוספות ל-200 עובדים המרוויחים יותר מ-‏50 אלף שקל בחודש • בית הדין לעבודה הוציא צו מניעה להשבתה שגרמה לעיכובים בפריקת הסחורות

תמיר כהן, יו”ר ומנכ”ל שיכון ובינוי / צילום: איל יצהר

העסקים כרגיל אבל המניה יורדת: כך משפיעה עזיבת הבכירים על שיכון ובינוי

עזיבתם המפתיעה של מנכ"לי שתי חברות בנות, לצד החשש מגניזת הנפקתה של שו"ב אנרגיה, מכבידים על מניית ענקית הנדל"ן והתשתיות ● שיכון ובינוי: "לא ידענו על עזיבת הבכירים, ולא נחמד שזה קרה באותו היום. התזמון היה בעייתי, אבל ברמת ניהול העסק אנחנו לא רואים פגיעה משמעותית מהעזיבות"

רמי לוי / צילום: תמר מצפי

למרות רבעון חלש לרמי לוי: הרווח הנקי זינק ב-33% מתחילת השנה

רשת שיווק השקמה מייחסת את הירידה הרבעונית בהכנסות וברווחים למיעוט ימי העבודה ולהעמקת מבצעי חגי תשרי ● מינואר עד ספטמבר רשמה רווח נקי של 150 מיליון שקל ● רמי לוי על הירידה ברווח הגולמי: "העברנו חלק מהרווח לטובת הלקוח"

אמיר גבע, מנכ״ל לטסטוק / צילום: LetsTok

"בקורונה היו רגעי חשש והוצאות רבות בלי אף משקיע באופק, אבל פתאום צמחו הרבה משפיענים חדשים"

אמיר גבע, בן 50, נשוי ואב לשניים ● מנכ"ל ומייסד משותף בלטסטוק ● "בהתחלה חשבנו להתמקד ביועצים ומומחים קלאסיים מהדור הישן, אבל מהר מאוד הבנו שזה לא הכיוון" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

השרה אורית פרקש הכהן / צילום: אורן בן חקון - לע''מ

הממשלה בוחנת הקלות מס להייטקיסטים ברילוקיישן

שרת המדע אורית פרקש-הכהן ושר האוצר אביגדור ליברמן הודיעו על גיבוש תוכנית שתכלול שורה של הטבות מס לתושבים חוזרים ולזכאי חוק השבות ● התוכנית, שנמצאת בשלבי הגיבוש הסופיים שלה, תאפשר ככל הנראה לעולים ולתושבים החוזרים לעבוד תקופה בחו"ל עבור חברות ישראליות בטרם יחליטו האם הם מעוניינים לעבור לישראל

מישל סיבוני, מנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: יונתן זיידל, פלאש 90

זינוק של 130% ב-9 חודשים: הראל רשמה רווח של כמעט מיליארד שקל

ההון העצמי של קבוצת הביטוח והפיננסים חצה את רף ה-8 מיליארד שקל והיא תחלק דיבידנד של 100 מיליון שקל, לאחר שכבר חילקה לאחרונה דיבידנד בסך 257 מיליון שקל • הרווח ברבעון השלישי הסתכם ב-380 מיליון שקל, קיטון של 22 מיליון שקל לעומת הרבעון המקביל אשתקד

אורי לוין, מנכ''ל דיסקונט / צילום: יח''צ

בנק דיסקונט השלים הנפקת אג"ח בהיקף של 4.6 מיליארד שקל

מדובר בהנפקה של שלוש סדרות חוב, כשהביקושים במכרז עמדו על כ-5.8 מיליארד שקל • הגיוס נועד לאפשר לבנק להגדיל את תיק האשראי, אחד מיעדי האסטרטגיה שלו • לאומי הנפיק בשבוע שעבר שתי סדרות וגייס יותר מ-2 מיליארד שקל

יו''ר תע''א הנבחר, עמיר פרץ / צילום: שלומי יוסף

הנפקת תע"א שוב נדחית: האם עמיר פרץ יביא אותה לבורסה?

מינויו של השר לשעבר עמיר פרץ ליו"ר אמור להסיר חסמים ועיכובים רבים, שאחד החשובים שבהם הוא הוויכוח בין משרד המשפטים לשאר הגורמים על הסרת החיסיון המתחייב בהנפקה ועל ההגבלות הקשורות לרוכשי המניות

בניין הקפיטול בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Andrea Izzotti

הדמוקרטים מתמודדים עם שינויים בהצעת חוק העולה 2 טריליון דולר

פריטים נוספים ברשימת המשימות למחוקקים: שמירה על מימון הממשלה, העלאת תקרת החוב והעברת חוק תקציב הביטחון

מנכ''ל פרטנר אבי צבי / צילום: ישראל שם טוב

פרטנר הפרישה 10 מיליון שקל בשל צפי לנטישת מנויי טלוויזיה בגלל עליית מחירים

למרות זאת מציגה חברת התקשורת, שעומדת בפני העברת שליטה לקבוצת גבאי-רודב, דוחות טובים ● רשמה רווח של 24 מיליון שקל ברבעון השלישי, לעומת הפסד ברבעון המקביל אשתקד

ארז חלפון, יו''ר קצא''א / צילום: קצא''א

דיון סוער בכנסת על הסכמי קצא"א: "חברה שהיא עבריינית סביבתית סדרתית"

לתדהמת חברי הכנסת, בדיון שנערך היום במשכן, טענו בקצא"א שהגדלת שינוע הנפט תשפר את מיומנות החברה בטיפול במכליות ובכך יקטן הסיכוי לתקלות ● עוד לפי החברה, ב-2020 נחתם הסכם בהיקפי שינוע גדולים מאלו שסוכמו מול איחוד האמירויות, למשך שנה ● ח"כ אלון טל: "מעולם לא ראיתי גורם שכל כך מתחמק, ומציג דיס אינפורמציה באופן קבוע"

בעלי הרשת פרשמרקט, שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ פרשמרקט

בדומה לשופרסל: גם פרשמרקט מציגה ירידה במכירות וברווח הנקי

רשת המזון שצפויה להימכר לפז מדווחת על קיטון בהיקפי הפעילות ברבעון השלישי, לאחר שהרבעון המקביל אשתקד התאפיין בביקושים חריגים בשל השפעות הקורונה

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

מיכאלי התניעה את האוטובוס מוקדם מדי? בקואליציה עוד אין הסכמות

שרת התחבורה פרסמה תקנות שיאפשרו הפעלת תחבורה שיתופית בשבת ● עם זאת, ליברמן אמר לגלובס כי "אי אפשר לקדם באופן חד צדדי דבר כה מהפכני"