גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סגרי הקורונה מסתיימים, שרשראות האספקה לא עומדות בעומס, והאינפלציה עולה בכל העולם

השאלה הגדולה של הכלכלה העולמית: האם עליות המחירים יזינו מחזורי אינפלציה נוספים?

פריקת קונטיינרים בנמל פליקסטו, בריטניה / צילום: Reuters, PETER CZIBORRA
פריקת קונטיינרים בנמל פליקסטו, בריטניה / צילום: Reuters, PETER CZIBORRA

האינפלציה הגואה גורמת לחרדה ברחבי העולם כשהעלייה בביקוש לאחר הקלה בסגרי הקורונה נתקלת בצווארי בקבוק באספקה ובעלייה במחירי האנרגיה וחומרי הגלם.

העליות החדות ביותר במחירים לצרכנים מזה שנים במדינות רבות גרמו לבנקים מרכזיים שונים להגיב באופן שונה. יותר מתריסר בנקים כאלה העלו את שיעור הריבית אבל השניים שלא העלו הם גם אלה שיש להם ההשפעה הגדולה ביותר על הכלכלה העולמית: הפדרל ריזרב של ארה"ב והבנק המרכזי של אירופה.

התגובות השונות שלהם משקפות הבדלים בתפישות לגבי השאלה אם עלייה המחירים תזין מחזורים נוספים של אינפלציה או דווקא תדעך. איזה מהדעות האלה נכונה תהיה נושא רב השפעה בקביעת כיוון הכלכלה העולמית בשנים הקרובות.

הבנקים המרכזיים הגדולים נסמכים על כך שמשקי בית מראים אמון ביכולת הבנקים לשמור על אינפלציה נמוכה, ועל כך שישנם מספיק עובדים שאינם מועסקים דיים על מנת לרסן את העלאות השכר.

רשויות כספיות אחרות לא בטוחות שזכו במידת האמינות הזו כלוחמים נגד האינפלציה, ורואות סיכון גדול יותר שתהיה גם עלייה במשכורות. במדינות עניות יותר, חלק גדול יותר של ההוצאה הולך לרוב על דברים חיוניים כמו אוכל ואנרגיה שבהם הורגשו עליות המחירים הגדולות ביותר, ולכן קובעי המדיניות ממהרים להיאבק באינפלציה.

ביום רביעי הבנק המרכזי של צ'ילה העלה את שיעור הריבית ב־1.25% ל־2.75%, והפתיע כלכלנים בהעלאת הריבית הגדולה ביותר מזה 20 שנה.

"זה השפיע עלינו כל כך, הכל עלה", אמרה סנדרה ולנצואלה, בת 46 מסנטיאגו שאיבדה את עבודתה במכירות בשנה שעברה וכעת נאבקת לשים אוכל על השולחן בבית. "נצטרך להסתגל למצב הכלכלי".

משפחתה קיצצה בצריכת הבשר, בגלל שכעת הוא יקר מדי, וקונה מוצרים אחרים ממותגים זולים יותר.

עליות המחיר החלו להאיץ ברחבי העולם במרץ, וגרמו לשיעור האינפלציה לעלות יותר ממה שציפו נציבי בנקים מרכזיים בעולם. עד אוגוסט, שיעור האינפלציה השנתי בקבוצת 20 הכלכלות הגדולות ביותר - שאחראיות לארבע חמישיות מהתוצרת בעולם - עלה לשיא של עשור.

העלייה באינפלציה מונעת על ידי שילוב של כוחות כלכליים שמעט בנקים מרכזיים מכירים מהעבר.

ההיצע נאבק למלא את הביקוש

הזינוק בחזרה בביקוש מצד הצרכנים קרה מוקדם יותר ובעוצמה גדולה ממה שלרוב קורה לאחר צמצום כלכלי. אבל ההיצע נאבק למלא את הביקוש הזה. בציפייה לשיקום יותר חלש ויותר ממושך, מעט יצרנים הוסיפו יכולת ייצור בזמן מגפת הקורונה, בעוד שבתי חרושת וחלקים נרחבים מרשת ההובלה בעולם נפגעו בגלל מגבלות ממשלתיות על עבודה ועל נסיעות.

בנקאים מרכזיים מ־20 הכלכלות המובילות, שנפגשו ביום רביעי בוושינגטון, אמרו שהם מצפים שכוחות ההיצע והביקוש יתאזנו בחודשים הקרובים, וכשיתאזנו גם שיעור האינפלציה יירד.

חלקם כבר העלו את שיעור הריבית, בעיקר ברזיל ורוסיה, שהיו בין הראשונות להעלותו במרץ. אבל ככל שהאינפלציה התקדמה, בלי סוף נראה לעין, בנקים מרכזיים אחרים הצטרפו אליהם.

הבנקים המרכזים שהעלו את הריבית

מתוך 38 בנקים מרכזיים הנמצאים במעקב של הבנק להסדרים בינלאומיים, 13 העלו את שיעור הריבית לפחות פעם אחת. באוקטובר, הבנקים המרכזיים של ניו זילנד, פולין ורומניה העלו את עלויות הלוואה בפעם הראשונה מתחילת המגפה. סינגפור, שהידקה מדיניות על ידי העלאת שיעור הריבית, הצטרפה לקבוצה הזו ביום חמישי.

עבור כל הבנקאים המרכזיים, החשש הגדול הוא שהאינפלציה תהפוך למוטמעת: משקי בית יתחילו להכניס לחישוביהם את השיקול שהאינפלציה הגבוהה היא כאן כדי להישאר כשהמפרנסים העיקריים דנים בשכרם, ומצד שני חברות יעשו את השיקול הזה בבואן לתמחר מוצרים. במדינות בהן הזיכרונות מאינפלציה גבוהה טריים יותר מאשר בארה"ב ובמערב אירופה, זה סיכון גדול יותר.

"שווקים מתעוררים הופכים לניציים בגלל שיש סיכון שציפיות האינפלציה יעלו הרבה יותר", אמר בהאנו באווג'ה, אסטרטג ראשי ב־UBS Research.

כמעט כל מדינה בדרום אמריקה עברה תקופה של אינפלציה גבוהה מאוד בשנים האחרונות, וכעת המחירים עולים שוב לאחר ירידה בכמות ההדבקות בקורונה. ללא עלייה בשכר בהתאם לזה, משקי בית רבים נמצאים בסכנה כלכלית.

כמו בצ'ילה, גם בקולומביה ובפרו המחירים עולים לאחר שנים של שליטה באינפלציה. זה הביא את הבנקים המרכזיים בשתי המדינות להדק מדיניות כספית כשמשקי בית נאבקים לסגור את החודש.

פרו, שהיה בה אחד הכיווצים הכלכליים הגדולים ביותר בדרום אמריקה ב־2020, מתמודדת עם העלייה המהירה ביותר במחירים לצרכנים כבר יותר מעשור. הבנק המרכזי העלה את שיעור הריבית החל מאוגוסט, כולל עלייה של חצי אחוז באוקטובר, לשיעור של 1.5%. האינפלציה בפרו הגיעה ל־5.2% בספטמבר.

רוב הבנקאים המרכזיים כיום עובדים על פי תוכנית פעולה שחייבת הרבה למאבקים נגד אינפלציה גבוהה מאוד שקרו במדינות עשירות בשנות ה־70. לקח מפתח מהתקופה ההיא: שכשהמשכורות עולות במהירות כדי להדביק את האינפלציה, ניתן לצפות לעלייה נוספת באינפלציה ואז מתחיל מעגל קסמים שלילי.

בכמה מדינות, הסיכון של הסתחררות של המשכורות והמחירים גדול יותר בגלל שיש בהן פחות עובדים שניתן לגייס כדי לעמוד בפרץ הביקוש הגואה.

זו בעיה במיוחד במרכז אירופה, שם כמה בנקאים מרכזיים העלו את שיעורי הריבית בחודשים האחרונים. הגירה לתוך מדינות עשירות יותר במערב אירופה ושיעורי ילודה נמוכים הורידו את מספר העובדים. על פי הערכות של סוכנות הסטטיסטיקה של האיחוד האירופי, עד שנת 2100 עלולה אוכלוסיית פולין להצטמצם בחמישית.

"מרכז ומזרח אירופה הוא אחד המקומות בעולם בהם אנו חושבים שהסכנה מאינפלציה גבוהה יותר שתתמשך כמה שנים היא הכי גדולה", אמר ליאם פיץ', כלכלן בחברה Capital Economics.

עבור קובעי המדיניות בפדרל ריזרב ובבנק המרכזי של אירופה, האיום של סחרחרת עלייה בשכר ובמחירים נראה נמוך יותר, והם גם סומכים על זיכרונות מתקופה ארוכה מאוד של אינפלציה נמוכה על מנת לקרקע את ציפיות משקי הבית וכן את עליות המחירים העתידיות. לאחרונה הטילו כלכלנים ספק בתפישה הזו, כולל הכלכלן בפדרל ריזרב ג'רמי ראד, שטען שהעדויות פשוט לא מצביעות על כך שהציפיות מניעות את האינפלציה.

עלייה במחירי המזון והאנרגיה גם העלתה את האינפלציה ברוב אפריקה מדרום לסהרה. באוגוסט העלה הבנק המרכזי של אתיופיה את הריבית שלו להלוואות לבנקים מסחריים מ־13% ל־16% והכפיל את דרישת רזרבות המזומנים לבנקים מסחריים ל־10%.

האינפלציה אצל יצרן החיטה הגדול ביותר באפריקה מדרום לסהרה עלתה ל־30% בספטמבר, לעומת 26.4% בחודש שלפניו, כתוצאה משילוב של סכסוכים, דרכי סחר חסומות ומתקפת ארבה שפגעה בייצור המזון.

ברוב החלקים של אסיה, בנקים מרכזיים עדיין זהירים לגבי הידוק המדיניות הכספית מוקדם מדי מחשש שיחתור תחת שיקומים כלכליים חלשים שלא קיבלו עידוד רב על ידי הממשלות.

הפגיעה ברווחיות של היצרנים הסיניים

יצרנים סיניים בינתיים ספגו את העלייה במחירי סחורות, וזה פגע ברווחיות שלהם. האינפלציה בשער בית החרושת בסין עלתה ל־10.7% בספטמבר, העלייה הגדולה ביותר מזה כמעט 25 שנה, בין היתר בגלל עלייה במחירי הפחם. האינפלציה לצרכנים בסין עלתה ב־0.7%, הרבה מתחת ליעד הרשמי של הממשלה, 3%.

בנאום בפורום 20 הכלכלות החזקות ביום רביעי, אמר נציב הבנק המרכזי של סין, יי גאנג, שהאינפלציה במדינה ברובה "חלשה".

בטורקיה, פיטר השבוע הנשיא רג'פ טאיים ארדואן שלושה בכירים בנק המרכזי. הוא דרש שיורידו את שיעור הריבית על מנת לעודד צמיחה, וגרם לחשש בקרב משקיעים שאומרים שקיצוצי הריבית יוסיפו ללחץ האינפלציוני. האינפלציה השנתית בטורקיה הגיעה לשיעור של 19.58% בספטמבר, הרמה הגבוהה ביותר מזה שנתיים וחצי, על פי משרד הסטטיסטיקה הרשמי בטורקיה.

במדינות אחרות, ממשלות פונות לצעדים שהיו נפוצים בשנות ה־70 אבל מאז הופסק בהם השימוש באופן נרחב. ביום רביעי, הודיע השר למסחר פנים בארגנטינה, רוברטו פלטי, על הקפאת המחירים של 1,247 מוצרים במכולות, עקב חשש על עלייה במחירי המזון.

"אנחנו צריכים למנוע ממחירי המזון לשחוק את המשכורות", אמר.

ניקולאס באריו בקמפאלה, אוגנדה וג'ארד מלסין באיסטנבול השתתפו בהכנת הכתבה. 

עוד כתבות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס