גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החשמליות הסיניות מציפות את כבישי ישראל. ויש מי שפחות שמח מכך

כלי הרכב מתוצרת סין, כולל טסלה, הצליחו לכבוש בישראל את נתח השוק הגדול ביותר שלהם במערב, וזו עשויה להיות רק ההתחלה ● המוקש עשוי להגיע מוושינגטון, שלא היססה בעבר למשוך בחוטים כדי לשמור על תעשיית הרכב האמריקאית בישראל

מכוניות חשמליות של GEELY הסינית עולות על האונייה בסין בדרכן לישראל / צילום: היצרן
מכוניות חשמליות של GEELY הסינית עולות על האונייה בסין בדרכן לישראל / צילום: היצרן

דוח מסירות הרכב הפרטי של שלושת הרבעונים הראשונים של השנה חושף נתון מאיר עיניים: מתחילת השנה צמח נתח השוק של כלי רכב מתוצרת סין בישראל פי שלושה והגיע ל-2.6% מכלל המסירות. זה אמנם לא נתח גדול אבסולוטית ולחלק נרחב ממנו אחראית טסלה, שהחלה לייצא השנה לישראל כלי רכב מהמפעל שלה בשנחאי. אבל עדיין מדובר בשיעור הכניסה הגדול ביותר, שהשיגה עד כה תעשיית הרכב הסינית בשוק מערבי מפותח כלשהו בעולם ולכך יש משמעות רבה. יתר על כן, נכון להיום כ-80% מכלי הרכב החשמליים, שנמכרים בישראל, הם מתוצרת סין וזה עשוי להיות רק קצה הקרחון.

עוד שחקנים על הקווים

לפריצת הדרך של המותגים הסיניים בישראל בשנה החולפת יש קשר הדוק לצמיחה המואצת של כ-400% שנרשמה השנה במכירות בפלח הרכב החשמלי בישראל. אלה צפויות להסתכם השנה בקרוב ל-10 אלף יחידות עוד לפני שציי הרכב בישראל נכנסו לתמונה בצורה משמעותית.

 

בענף מעריכים, שבקרב ציי הרכב קיים כרגע ביקוש מידי לעוד אלפי כלי רכב חשמליים, שבינתיים לא מתממש בשל היצע מוגבל, מחסומי הכניסה שמציבות חברות הליסינג הגדולות, ובעיקר שיקולי מחיר. כלומר, אין עדיין בישראל הרבה דגמים חשמליים זמינים בטווח המחיר של 130-180 אלף שקל, שבו מתרכזות רוב הרכישות של הציים.

אבל בחודשים הקרובים הפוטנציאל הרדום צפוי להתעורר. טסלה, ששולטת ללא עוררין בשוק הרכב החשמלי בישראל, תתחיל להציע בשנה הבאה תוכניות ליסינג ישירות לציים ו/או באמצעות חברת ליסינג עבור סדרה 3 וסדרה Y שלה, ששתיהן מגיעות אלינו בינתיים מסין. במקביל צפוי להתרחב משמעותית היצע כלי הרכב החשמליים של מותגים סיניים "מקוריים", שיציעו טווח נסיעה משמעותי במחיר של עד 180 אלף שקל.

טסלה לא לבד בהסתערות הסינית על ציי הרכב. המותג הסיני הוותיק ביותר בארץ, MG מבית SAIC, הכפיל את מכירותיו בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה ומדורג כעת לפני מותגים מבוססים היטב כמו פורד ואופל המותג האלמוני AIWAYS כבש בשלושת הרבעונים הראשונים 280 מכירות. כיום יש לו צבר הזמנות משמעותי כולל מציי רכב גדולים ומכירותיו מוגבלות בעיקר בשל הקצב של היצרן.

בשבועות הקרובים יצטרפו לתחרות לפחות עוד שני מותגים סיניים, שבינתיים לא פרסמו מחירים, אבל יש להניח שגם הם ישאפו לספק את הביקוש הלא-ממומש של ציי הרכב. הראשון הוא המותג "גיאומטרי" של קבוצת GEELY, שמיוצג בישראל על ידי יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה.

ליוניון היה זמן להפיק לקחים מהניסיון הראשון שלה בשוק הישראלי עם מותג הרכב הסיני GAC, ששיווקו בישראל הוקפא השנה. כעת היא מתכוונת להיכנס לשוק הישראלי עם קרוס-אובר חשמלי מתקדם יותר בעל יחס טווח, מחיר אטרקטיבי לציים ותקינה אירופאית מלאה, שמאפשרת יבוא ללא הגבלת כמות. יוניון הזמינה מהיצרן כ-1,000 כלי רכב אצל היצרן והכמות הזו מלמדת ששוק הציים בהחלט ניצב על הכוונת שלה לשנה הקרובה. נזכיר, שהמותג המרכזי שמייבאת יוניון, טויוטה, הוא "נכס צאן ברזל" בציים של חברות הליסינג, מה שמעניק לה מנוף שיווקי רציני בהחדרת המותג הסיני החשמלי לשוק הליסינג.

בטווח הרחוק יותר, תגיע אלינו BYD הסינית, שמיובאת לארץ על ידי שתי ענקיות מקומיות: צ'מפיון מוטורס וקבוצת שלמה, שמחזיקה בחברת הליסינג שלמה-סיקסט. מדובר ביצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם ולאחרונה היא הציבה את אירופה רשמית על הכוונת שלה. בינתיים היא מכוונת גבוה עם SUV חשמלי גדול, מפואר ויקר, שמתומחר באירופה מול אאודי, מרצדס ושות'. אבל באופק הקרוב של החברה, ניצב ליין שלם של דגמים חשמליים מתקדמים מפלח הביניים שעשויים להגיע לשוקי היצוא לקראת סוף 2022. ברור, שמותג חשמלי סיני, שאחת משותפות היבוא שלו היא חברת הליסינג הגדולה בישראל, עשוי לנער את כל השוק.

ואלה רק דוגמאות. ב-2022 אנחנו עשויים לראות בישראל נוכחות ראשונית של המותגים הסינים NIO ו-XPENG, שלשניהם כבר יש כוח חלוץ באירופה עם תקינה אירופאית מלאה. רשמית, ישראל לא בראש סדר עדיפויות הייצור של שתי החברות הצעירות הללו, אבל זה לא הפריע להן להיפגש בחודשים האחרונים עם שלל יבואנים פוטנציאליים מישראל. לרשימה אפשר להוסיף את "גרייט-וול", שמתכוונת לייצא לישראל כלי רכב חשמליים עממיים, יחסית, אחרי או במקביל לתחילת השיווק שלהם באירופה ברבעון הראשון של 2022.

המתחרים יתעוררו?

השאלה הגדולה היא האם הסינים ימשיכו לשמור על דומיננטיות בפלח החשמלי בישראל גם כשהמכירות של הפלח הזה יתפסו יותר מ-15% מהשוק, מה שעשוי לקרות תוך פחות משנתיים על פי תחזיות משרד האנרגיה. התשובה תלויה בשני גורמים מרכזיים.

הגורם ראשון הוא תגובת הנגד של המתחרים בשוק הרכב החשמלי. כרגע רוב תעשיית הרכב באירופה, קוריאה וארה"ב רק מתחילה לסגור את הפער בשוק החשמלי מול טסלה ומול היצרנים הסיניים המקוריים, ורובם עדיין סובלים מנחיתות בכל הנוגע לרכש חומרי גלם (בעיקר סוללות) והיקפי ייצור. לרובם, כולל יונדאי וקיה, שנחשבים למובילים במרוץ לסגירת הפער בפלח החשמליים, יש עודפי ביקוש גלובליים, שיידרשו הרבה חודשים, אם לא שנים, כדי לסגור. לפיכך, סביר להניח שהאספקה שלהם לישראל בעתיד הנראה לעין תהיה בסדר גודל של מאות כלי רכב בשנה ולא של אלפים. נציין גם שלא מעט כלי רכב חשמליים אירופאים שיגיעו בשנה הבאה ייוצרו הלכה למעשה בסין.

הגורם השני הוא המוטיבציה של תעשיית הרכב הסינית להמשיך להזרים לישראל את הכמויות המשמעותיות של כלי רכב חשמליים, שידרשו כדי לשמור על דומיננטיות בשוק. כאן נכנסים לתמונה גם שיקולים של שוק ההון וגם שיקולים פוליטיים. אמנם הביקוש לרכב חשמלי בתוך סין עצמה נמצא כרגע בשיא, אבל רוב היצרניות, במיוחד הצעירות, שואפות להנפיק או לגייס סכומים משמעותיים בשוק ההון.

החיכוך בין המעצמות

ישראל נהנית בסין מדימוי של "שוק מערבי מפותח", כך שיצוא מוצלח אליה מאפשר למותגי הרכב המקומיים לשדרג את תדמיתם מול הלקוחות ומול המשקיעים בתוך סין עצמה ואולי אפילו להיות קרש קפיצה להנפקה.

השיקול הפוליטי נובע מהיות ישראל מרכז חשוב ב"פרויקט דרך המשי" הכלכלי-פוליטי, שאותו מקדם הממשל הסיני בכל האזור. הממשל הסיני מעניק עידוד ותמיכה ליצרניות, שמייצאות לישראל. התמיכה הזו אף התעצמה מאז שנפתח במפרץ חיפה "הנמל הסיני", שנחשב להישג יוקרתי של הממשל בבייג'ינג.

אלא שכאן טמון גם מוקש פוטנציאלי. נתח המכירות של הסיניות בישראל נמוך כיום ב-0.4% בלבד מנתח השוק של כלי הרכב מתוצרת ארצות-הברית, שנמצאים בישראל עשרות שנים ונהנים מתנאים של אזור סחר חופשי. הממשל האמריקאי לא היסס בעבר למשוך חוטים כדי לשמור על האינטרסים המקומיים של תעשיית הרכב האמריקאית בישראל ולחסום את החדירה הסינית. העובדה הזו תקשה מאוד על ישראל לחתום על הסכם סחר חופשי עם סין ולפטור ממכסים את כלי הרכב הסיניים בעתיד. בקיצור, שוק הרכב הישראלי עשוי להפוך ל"נקודה חמה" בחיכוך בין המעצמות.

עוד כתבות

יו''ר תע''א הנבחר, עמיר פרץ / צילום: שלומי יוסף

הנפקת תע"א שוב נדחית: האם עמיר פרץ יביא אותה לבורסה?

מינויו של השר לשעבר עמיר פרץ ליו"ר אמור להסיר חסמים ועיכובים רבים, שאחד החשובים שבהם הוא הוויכוח בין משרד המשפטים לשאר הגורמים על הסרת החיסיון המתחייב בהנפקה ועל ההגבלות הקשורות לרוכשי המניות

לי קא-שינג איש עסקים סיני / צילום: איל יצהר

פרטנר: הסיבוב החלומי של המשקיעה הזרה, הכישלון של הטייקונים המקומיים

ההשקעה במניות השליטה בחברת התקשורת הישראלית פרטנר "הפילה" בעבר את אילן בן דב ואת חיים סבן ● לעומתם, האצ'יסון מהונג קונג לא רק שרשמה אקזיט מרשים על השקעתה בפרטנר, אלא גם מחזירה לעצמה כעת את מלוא המימון שהעמידה בזמנו לרוכשי השליטה

דגל איראן מונף מחוץ לבניין המרכז הבינלאומי בוינה על רקע פתיחת השיחות על הסכם הגרעין / צילום: Associated Press, Florian Schroetter

שיחות הגרעיון בווינה יוצאות לדרך, באווירה חשדנית ובציפיות נמוכות

בשל תמונת המצב העולמית, יש סיכוי שהשיחות יובילו להסכם ביניים, אלא שקלחת פוליטית בינלאומית שלמה מטילה צל על השיחות כמו הרצון של ארה"ב להראות שהיא לא "חלשה" אחרי הנסיגה מאפגניסטן, והפנייה ימינה של בריטניה עם הכרזתה על חמאס כארגון טרור ● עם זאת, ההערכה והחשש בישראל הם שההיסטוריה חוזרת

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

נעילה ירוקה בניו יורק; NRX הישראלית נסקה לאור תוצאות טובות בטיפול לקורונה

ביידן אמר שלא יחולו הגבלות על הטיסות והקפיץ את המדדים ● מנכ"ל טוויטר ג'ק סורסי פורש מתפקידו ● נעילה ירוקה בשוקי אירופה, דאקס עלה ב-0.1% והפוטסי הוסיף 1% ● החוזים על הנפט נסחרים בעליות, גם הביטקוין מטפס ● התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים עלתה ל-1.52%

אמיר ירון נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום

נגיד בנק ישראל מאותת: מהפכה בריביות על הלוואות בין הבנקים

אמיר ירון אמר היום כי "נחליף את ריבית התלבור בריבית של בנק ישראל" ● התלבור היא ריבית להלוואות בין-בנקאיות והיא החלופה הישראלית של הליבור

סמדר ברבר צדיק / צילום: רמי זרנגר

מ-150 אלף ל-50 אלף: הבינלאומי מפחית את סכום הכניסה לייעוץ השקעות

רף הכניסה הגבוה בכל הבנקים היווה עד עכשיו חסם בפני לקוחות עם עשרות אלפי שקלים בודדים • הייעוץ ייעשה הן באמצעות מרכזי הייעוץ של הבנק והן באמצעות מערכת דיגיטלית

יאיר הירש, מנכ''ל משרד הפנים / צילום: יוסי זמיר

מנכ"ל משרד הפנים בראיון ראשון: "מודל גביית הארנונה למגורים ישתנה. אנחנו בוחנים את הדרך"

יאיר הירש עומד בין הרשויות המקומיות לממשלה ומנסה לספק תשובות למשבר הדיור ● בראיון ראשון מאז שנכנס לתפקיד הוא מדבר על התוכנית לחיזוק הרשויות ● מסביר למה יש צורך ביישובים חדשים הרחק מאזורי הביקוש: "ציונות היא ערך הבסיס" ● ומבטיח: "נתערב ביישום הסכמי הגג"

רמי לוי / צילום: תמר מצפי

למרות רבעון חלש לרמי לוי: הרווח הנקי זינק ב-33% מתחילת השנה

רשת שיווק השקמה מייחסת את הירידה הרבעונית בהכנסות וברווחים למיעוט ימי העבודה ולהעמקת מבצעי חגי תשרי ● מינואר עד ספטמבר רשמה רווח נקי של 150 מיליון שקל ● רמי לוי על הירידה ברווח הגולמי: "העברנו חלק מהרווח לטובת הלקוח"

בניין גלי צה''ל ביפו / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

העיתונאי אילן ליאור מונה לראש מחלקת החדשות של גלי צה"ל

ליאור, שיחליף בתפקיד את אמיר איבגי, שימש בשנים האחרונות כעורך הראשי של מהדורת "השבוע" ב"כאן 11" וערך תוכניות רדיו מובילות ● את שירותו הצבאי עשה בגל"צ ככתב ולאחר מכן צבר ניסיון כעורך וכמגיש תוכניות אקטואליה, יומנים ומהדורות חדשות

המטא–וורס בעידן הנוכחי / איור: Shutterstock

בין הפיזי לדיגיטלי: החסמים המרכזיים של המטא-וורס בעידן הנוכחי

כדי שנוכל להגיע לחוויה שמרגישה אמיתית לחלוטין במטא-וורס נדרשת לא מעט התקדמות ברמה הטכנולוגית והחברתית, ונדרש גם שיתוף-פעולה בין כל שחקניות הטק הגדולות – שמשקיעות בכך תקציבי ענק ● המהפכה הבאה של האינטרנט, כתבה רביעית ואחרונה בסדרה

אבידן על צמצום סניפי הבנקים: "המערכת הבנקאית חייבת לגלות רגישות וחמלה"

בכנס הפיקוח על הבנקים, המפקח על הבנקים יאיר אבידן התייחס למתח המובנה בין הפעילות הדיגיטלית לבין העלייה בתוחלת החיים וההיבטים האתניים, וקרא למערכת הבנקאית לגלות תשומת-לב לצורכי הלקוחות ● שלח גם מסר בנוגע לרפורמת הבנקאות הפתוחה: "יש שיאמרו שלא השקל, הדולר או המטבע הקריפטוגרפי הם המטבע העיקרי, אלא המידע"

פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: איל יצהר

האם פרופ' רוטשטיין יעזור לחברת הביומד של רוצח לוכד הנחשים להגיע לבורסת ת"א?

רוטשטיין מונה ל"יושב ראש המועצה המדעית המייעצת" של סנט-טק, שמפתחת אבחון לקורונה ● הטכנולוגיה פותחה על ידי סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה ואחד מבעלי המניות הגדולים בה, הראל הרשטיק, בעודו מרצה עונש מאסר על רצח לוכד הנחשים יעקב סלע ב-1996 ● האסיפה לאישור המיזוג שלה לנקסט ג'ן נדחתה למועד לא ידוע

סין. כמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר ייחסו את הצמיחה החלשה בהכנסותיהן להידרדרות התנאים המקרו־כלכליים / צילום: Shutterstock, IHOR SULYATYTSKYY

לא רק רגולטור חונק: ענקיות הטק הסיניות מתמודדות עם ההאטה בכלכלת סין

כשהצריכה והפרסום הדיגיטלי קיבלו מכה, ישנן חברות המחפשות מנועי צמיחה חדשים

המשקיעים שופכים כסף לחברות העוסקות בתחום חישה מרחוק / צילום: צילום מסך

תעשיית הלוויינים הפרטיים גדלה, ומשקיעים מהמרים במיליארדים על נתונים מהחלל

חברות העוסקות בחישה מרחוק מהחלל באמצעים טכנולוגיים מתקדמים חוזות המשך צמיחה חזקה לתעשייה ● יחד עם זאת כמה מנהלים בכירים ואנליסטים צופים שהמספר הרב של החברות יילך ויצטמצם באמצעות מיוזגים בתוך הענף

שר החוץ יאיר לפיד / צילום: רונן טופלברג

ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה במשרד החוץ

לאחר ההכרזה יוכל הוועד לנקוט עיצומים נרחבים בעוד כשבועיים ולשבש את פעולת המשרד, החשובה במיוחד בימי הגבלות הקורונה החדשות ● ועד העובדים: "מזה מספר שנים שתנאי ההעסקה של עובדי משרד החוץ בארץ ובעולם מורעים באופן שיטתי ומגמתי"

מישל סיבוני, מנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: יונתן זיידל, פלאש 90

זינוק של 130% ב-9 חודשים: הראל רשמה רווח של כמעט מיליארד שקל

ההון העצמי של קבוצת הביטוח והפיננסים חצה את רף ה-8 מיליארד שקל והיא תחלק דיבידנד של 100 מיליון שקל, לאחר שכבר חילקה לאחרונה דיבידנד בסך 257 מיליון שקל • הרווח ברבעון השלישי הסתכם ב-380 מיליון שקל, קיטון של 22 מיליון שקל לעומת הרבעון המקביל אשתקד

בעלי הרשת פרשמרקט, שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ פרשמרקט

בדומה לשופרסל: גם פרשמרקט מציגה ירידה במכירות וברווח הנקי

רשת המזון שצפויה להימכר לפז מדווחת על קיטון בהיקפי הפעילות ברבעון השלישי, לאחר שהרבעון המקביל אשתקד התאפיין בביקושים חריגים בשל השפעות הקורונה

ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: מוטי מילרוד, פול ''הארץ''

החל מינואר: דמי הקיום של משרתי השירות הלאומי יעלו בכ-50%

סכום דמי הקיום הבסיסיים למשרתי השירות הלאומי יעלה לכ-810 שקל בחודש, במקום 540 שקל כיום ● עלות ההחלטה, שתיכנס לתוקף לאחר אישור ועדת התעריף של הכנסת, היא כ-60 מיליון שקל, אשר יוקצו מתקציב משרד רה"מ ומשרד האוצר ● רה"מ בנט: "כמו שהעלינו את שכר חיילינו ששומרים על ביטחון ישראל, כך היה ראוי להעלות את שכר השירות הלאומי"

יצחק אברכהן, מנכ''ל שופרסל / צילום: איל יצהר

"התייעלות ושיפור בתנאי הסחר" הקפיצו את הרווחיות הגולמית של שופרסל למרות ירידה בהכנסות

חזרת המשק לשגרה וצמצום הגבלות הקורונה, הובילו לירידה של 3.6% בהכנסות הרבעון השלישי של רשת המזון המובילה, אך היא ידעה לפצות על כך ולהציג גידול ברווחיות הגולמית ● בכירי החברה נמנעו מלהתראיין בשל חקירת רשות התחרות בחשד להסדר כובל

אורי לוין, מנכ''ל דיסקונט / צילום: יח''צ

בנק דיסקונט השלים הנפקת אג"ח בהיקף של 4.6 מיליארד שקל

מדובר בהנפקה של שלוש סדרות חוב, כשהביקושים במכרז עמדו על כ-5.8 מיליארד שקל • הגיוס נועד לאפשר לבנק להגדיל את תיק האשראי, אחד מיעדי האסטרטגיה שלו • לאומי הנפיק בשבוע שעבר שתי סדרות וגייס יותר מ-2 מיליארד שקל