גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המתמחים ממתינים להצעה חדשה ממשרד הבריאות; ליברמן: "אני לא נלחץ ואני לא לחיץ"

הבוקר הודיע ארגון המתמחים לרפואה "מרשם" כי החליט לדחות ביממה את הגשת מכתבי ההתפטרות האישיים של למעלה מ-2,000 המתמחים והסטאז'רים ● בינתיים, בכנס השנתי של יועצי המס באילת, אמר שר האוצר ליברמן כי "כמו שעד היום אף אחד לא התפטר, אז אני מסופק אם מישהו יתפטר"

שר האוצר ליברמן / צילום: איל יצהר
שר האוצר ליברמן / צילום: איל יצהר

מחאת המתמחים נמשכת לאחר שארגון המתמחים דחה בשבוע שעבר את המתווה עליו הכריז משרד הבריאות לפיו בשנת 2022 יקוצרו התורנויות ל-10% מהמתמחים. הבוקר (א') הודיע ארגון המתמחים לרפואה "מרשם" כי החליט לדחות ביממה את הגשת מכתבי ההתפטרות האישיים של למעלה מ-2,000 המתמחים והסטאז'רים. זאת לבקשת משרד הבריאות ונוכח המשא ומתן המתנהל. הארגון ממתין לעדכון ממשרד הבריאות הערב בנוגע למתווה שונה.

מוקדם יותר בשעות הצהריים הפגינו מאות סטודנטים לרפואה בתל אביב כהזדהות עם מאבק המתמחים. הסטודנטים חסמו את צומת עזריאלי כשהם נושאים שלטים וקוראים - "ניצן הפקרת אותנו", "לא נוותר עד שנקצר", "מפקרים אותנו". ערן דותן, סטודנט לרפואה, יו"ר הנהגת הסטודנטים של ארגון מרשם אמר : "המאבק הזה הוא שלנו ובשבילנו. אנחנו לא יכולים לשבת על הגדר והבהרנו, כבר מהרגע הראשון: אם אין קיצור - אין סטודנטים".

מאבק המתמחים בנושא קיצור משך התורנויות בבתי החולים, שאורכות כיום 26 שעות נמשך זה שנים. לפני כשבועיים פרסמו שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי מתווה לפיו לראשונה בשנת 2022 יקוצרו התורנויות מ-26 ל-18 שעות בנוגע למתמחים בפריפריה למעט בתחום הכירורגיה, טיפול נמרץ והרדמה. במסגרת ההסכם נקבע גם כי מקצועות נוספים יצטרפו עד יולי 2023. ארגון המתמחים דורש להרחיב את היקף המתמחים עליהם יחול ההסכם מהשלה הראשון ולקבוע מראש את המתווה לצמצום התורנויות לכל המתמחים.


שר האוצר: "אני לא נלחץ ואני לא לחיץ. אף רופא מתמחה לא יתפטר"

בינתיים, שר האוצר דיבר הערב בכנס השנתי שעורכת לשכת יועצי המס באילת ואמר: "יש קמפיין וזה מאוד נחמד לתמוך במתמחים לרפואה ולתקוף את האוצר ואת שר האוצר. מתנצל, אני לא נלחץ ואני לא לחיץ ומבחינתי יש מתווה שהוגש למתמחים על ידי שני שרים - שרת הכלכלה ושר הבריאות, וגם אני תמכתי באותו מתווה. זה מה שיש על השולחן ולא יהיה שום דבר אחר. וכמו שעד היום אף אחד לא התפטר, אז אני מסופק אם מישהו יתפטר".

"ליבי איתם ואפשר להבין את דרישתם. מה שאני לא מוכן לקבל זאת הדרך", אמר ליברמן. "ההסדר הנוכחי מ-2010, אז נקבע משמרת 26 שעות, ממוצע חמש משמרות בחודש. אגב, זה מה שפחות או יותר מקובל גם בארצות הברית, גם שם משמרת 24-26 שעות. משכורת ממוצעת של רופא מתמחה פה היא 24 אלף שקל בחודש. רופא מתמחה שעושה בממוצע 5 תורנויות בחודש, המשכורת הממוצעת שלו היא 24 אלף שקל. אני ראיתי את אחת המובילות של המחאה שבאמת הסבירה שהיא מותשת אחרי אותה משמרת אחת, היא עושה משמרת אחת בשבוע - ומה שמתברר היה שהיא באמת מותשת כי היא רצה לקליניקה פרטית ועושה שם בוטוקסים מהבוקר עד הלילה 5 ימים בשבוע".

לטענת המנחה של הפאנל, העיתונאית רינה מצליח, מנחת "פגוש את העיתונות", כי מדובר בהשמצה ולא כל הרופאים המתמחים הם כאלה, השיב ליברמן: "זו לא השמצה, זאת עובדה. אמרתי אחת המובילות של המחאה, זה בדיוק מה שהיא עושה, היא פרסמה את זה בפייסבוק שלה. סליחה. אני חושב שלהתנפל על ממשלה שקיימת 3 חודשים, חודש לפני אישור התקציב, זו פשוט דרך לא נכונה. אני חושב גם מעבר לזה, באמת יש לנו שר הבריאות שהוא בן אדם עדין, מנומס, לא כמוני - אז הוא פה גיבש את המתווה יחד עם שרת הכלכלה, מתווה מצוין. כל מה שהוא קיבל בחזרה זה כל יום איומים, כל יום אולטימטום חדש וכך הלאה".

ליברמן הוסיף כי ההתייחסות והפתרונות לבעיות של הרופאים המתמחים, כמו לשאר המגזרים במשק, יקודמו במסגרת ההסכמים הקיבוציים. "מה שאמרנו מראש לכולם - ויש לנו הרבה אתגרים עם המתמחים ועם המטפלות במעונות היום וסייעות בגני ילדים, וחיילים, ומורים - זה שקודם כל מאשרים תקציב, מסתכלים מה יש בקופה ואחר כך ממשיכים הלאה ומתחילים לטפל בנושאי שכר".

ליברמן הוסיף ואמר כי המתמחים שיצאו להפגין, ומאיימים בהתפטרות כיום, לא מייצגים את כלל הרופאים המתמחים. "אותה קבוצה שנקראת 'מרשם', במקרה הטוב הם מייצגים 10% מהמתמחים. חלק גדול מהמתמחים מדברים איתנו ישירות, ההסתדרות מדברת איתנו ישירות, וכל מה שאני יכול להמליץ להם זה שאנחנו בשנה הבאה פותחים הסכם חדש וכל העניין שלהם יטופל במסגרת הסכם קיבוצי חדש עם ההסתדרות הרפואית".

"לא הייתה ממשלה מאז 96' שקיבלה כל כך הרבה החלטות קשות ובזמן כל כך קצר"

ליברמן נשאל איך ייתכן שהממשלה עדיין לא הגישה תכנית לטיפול במחירי הנדל"ן בשעה שאלה ממשיכים לטפס מעלה ועלו בכ-10% בשנה החולפת בלבד: עליית המחירים השנתית מיולי-אוגוסט שנה שעברה ליולי-אוגוסט השנה הגיעה ל-9.2%, קצב עליית המחירים השנתי מאז תחילת השנה נע בסביבות ה-11% ואילו שלושת חודשי המדד האחרונים מבטאים כבר עלייה של כ-12%. קצב כזה של עליות לא זכור כאן מאז 2010. שר האוצר השיב: "אנחנו מתכוונים להגיש בתקופה הקרובה".

עוד הוסיף שר האוצר, כי "מבחינת השיווקים והקרקעות - עד סוף 2021 אנחנו נעבור את כל השיאים שהיו משנת 2009. אם עד היום השיא היה בשנת 2016 מבחינת השיווקים והעסקאות של הקרקעות, ב-2021 אנחנו נעבור את השיא של 2016, כשכחלון יצא עם התוכנית".

ליברמן הסכים עם האמירה שהעלתה מנחת הפאנל כי יש פה "דור שלם שלא יכול לדמיין אפילו שתהיה לו פעם דירה משלו", ואמר: "את צודקת. יש בעיות רבות שאיתן אנחנו מתמודדים יום-יום. אני מכיר מקרוב את כל הממשלות ואת כל הכנסות מאז 96' ואני יכול להגיד שמעולם לא הייתה ממשלה מאז 96' שקיבלה כל כך הרבה החלטות קשות ובזמן כל כך קצר. ורואים את זה מיד. התקבלו לפחות 3 החלטות דרמטיות: משרד האוצר עמד על כך שלא יהיו סגרים נוספים, שלא לסגור את המשק.

"מי שאגב שואל האם יש איזשהו קשר בין סגר לתחלואה, שיסתכל מה קורה היום בניו זילנד ובאוסטרליה - אלה מדינות שהטילו סגר הכי חמור שאפשר, בעיר כמו סידני היו 4 חודשים סגר ומה שהתברר בסוף זה שאין שום זיקה בין הדברים. לכן ההחלטה שלנו לחיות עם הקורונה הייתה החלטה מאוד מאוד לא פשוטה, הרבה אנשים, הרבה קמפיינים. שתי החלטות נוספות שקיבלנו, כבר בחודש הראשון לבטל את החל"ת והבוסטר. ביטול החל"ת עזר לכלכלה לצמוח. לאט, לאט. 840 מיליון שקל זה חסכון מיידי. וזאת הייתה החלטה לא פשוטה. והדבר השלישי, ההחלטה שהממשלה הזאת קיבלה, לפני האישור של FDA , ללכת לחיסון השלישי. שלוש החלטות מאוד דרמטיות, מאוד קשות, לפעמים בניגוד לדעתם של חלק גדל מן המומחים וחלק גדול מאנשי התקשורת שמשום מה תפסו עמדה הפוכה. ולכן כשקיבלנו את שלושת ההחלטות האלו, אנחנו רואים היום תוצאות".

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי