גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנהל רשות המסים: "היכולת שלנו להגיע למי שמתחכם בקריפטו היא ברמה בינלאומית. אל תנסו אותנו"

בכנס לשכת יועצי המס באילת הבהיר מנהל רשות המסים ערן יעקב כי הגם שהתוכנית להחיל חובת דיווח על מחזיקי מטבעות וירטואליים נפלה מחוק ההסדרים, הרשות נמצאת בזירה הזו ותתפוס את מעלימי המס הפועלים בה ● עוד התייחס יעקב לדרישות הרשות להחזר מענקים מעסקים: "אלה שבחרו לקחת את המענקים לא עפ"י דין - גם אליהם נגיע"

מנהל רשות המסים ערן יעקב בכנס לשכת יועצי המס באילת. "נתפוס את מי שמעלים מס בקריפטו" / צילום: רועי בית און
מנהל רשות המסים ערן יעקב בכנס לשכת יועצי המס באילת. "נתפוס את מי שמעלים מס בקריפטו" / צילום: רועי בית און

"אין מחקר בעולם שכלכלן בעל שם יכול לשים עליו את היד לגבי היקף ההון השחור. מי שקרא את המחקרים רואה שיש קושי לומר מה ההיקף. בעולם, הבנק העולמי וה-OECD מדברים על עולם של סביב 20% מהתל"ג. אבל האם זה 20% או 6% בלי הימורים ובלי ההון השחור בזנות (עוד פעילות עבריינית שמייצרת הון שחור) - זו השאלה. אנחנו יודעים, וזה בוודאות, שרמת ההון השחור, כלכלת הצל במשק הישראלי, מאוד מאוד גבוהה. זה לא בהכרח נמצא בעסקים המאוד גדולים. זה נמצא ופוגע מאוד בחברה הישראלית. מי לא חווה, ולא פעם, מצב שבעל מקצוע שבא אליו, ולא תמיד חשב שצריך להוציא חשבונית. אנחנו ברשות המסים נאבקים בהון השחור באופן תמידי".

כך אמר הבוקר (ב') מנהל רשות המסים, ערן יעקב, בכנס לשכת יועצי המס באילת. לשאלת גלובס, איך בדיוק רשות המסים מתכננת להיאבק בהון השחור לאחר שרוב התוכניות שלה ירדו והוצאו מחוק ההסדרים המתגבש, השיב מנהל רשות המסים כי בכוונתו להמשיך לקדם את הרפורמה למאבק בחשבוניות הפיקטיביות שהוצאה מחוק ההסדרים הנוכחי. 

התוכנית, שאמורה הייתה להכניס מיליארדים לקופת המדינה, מוכרת בשם "המודל הצ’יליאני". במסגרת התוכנית שנחשפה בגלובס, כל בעל עסק שמוציא חשבונית בסכום של מעל 5,000 שקל, אמור לקבל אישור מיידי אונליין בזמן ביצוע העסקה מרשות המסים. חשבונית שלא תאושר - לא ניתן יהיה לקזז את המע"מ בגינה. המטרה של רשות המסים הייתה להיות נוכחת בהעברות כספים בין עסקים ולמנוע חשבוניות פיקטיביות, אך כאמור התוכנית נבלמה. 

"החשבוניות הפיקטיביות - תופעה סרטנית" 

יעקב התייחס לכך ואמר כי "אני מאמין בלב אמיתי שככל שיאפשרו לרשות המסים כלים להתמודד, יותר נצליח. וחלק מהמאבק בהון השחור הוא היכולת לעבור לעולם של מניעה. הטכנולוגיה היא הדרך. מודל 'חשבוניות ישראל', שאנחנו עומלים עליו במקביל, מסיבות כאלה ואחרות לא אפשרו לנו להביא את זה. אנחנו נמשיך להיאבק כדי להביא את זה, ולא תהיה דרך אחרת להתמודד עם התופעה הסרטנית הזו.

"אני, כמנהל רשות המסים, יודע את מקומי היטב, ואני די משוכנע שנצליח לשכנע את מקבלי ההחלטות בתועלת המכשיר הזה. וכן, אנו נהיה הראשונים בעולם כמו שהיינו עד עכשיו ראשונים בעולם, וזה לא רע לפעמים. אנחנו מאמינים שמודל ייחודי, ראשוני, משמעותי לא חף מסיכון, אבל כשהמטוטלת נמצאת במקום שפוגע בכל אזרחי מדינת ישראל ובכלכלה ובתחרות הישראלית, צריך להיעזר בכלים, ואני מאמין שנצליח להביא את זה. אני חושב שהייתה צריכה להיות מלחמה עיקשת בתופעה הזו שאוכלת היום בכל המגזרים. יש היום שיח מאוד גדול מה קורה ומי מנצל את התהליך הזה".

לשאלה מדוע רשות המסים לא מצליחה לקדם את המהלך ומהלכים נוספים למאבק בהון השחור - בהם הפיקוח על המטבעות הווירוטאליים וקבלת מידע ממוסדות פיננסיים  - השיב מנהל רשות המסים: "היא תצליח. גם בתוך הממשל, השיח הוא כזה שלא תמיד מבינים את גודל השעה, וחלק מתפקידנו לנסות להנגיש ולהסביר. אני חושב שיש הבנה קולקטיבית למאבק, ואני מאמין ובטוח שאחת הדרכים לנצח את זה זה באמצעות הכלים הטכנולוגיים. זה יהיה לא פשוט, אבל אני מאמין שיקרה".

בהמשך לדבריו של מנהל רשות המסים - נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, חשף כי ח"כ אלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים, הבטיח למנהל רשות המסים בשיחה סגורה כי הוא יעלה את מודל המאבק בחשבוניות הפיקטיביות במושב החורף של הכנסת.

לדברי גינדי, "היינו בחדר אחד ודיברנו על זה. הבעתי את דעתי בעד, וח"כ קושניר אמר לערן יעקב - 'אני אביא את זה אחרי חוק ההסדרים'". גינדי הוסיף כי לשכת יועצי המס הייתה בעד מודל שלפיו ידווחו לרשות המסים על כל החשבוניות במשק, מהשקל הראשון - ולא מרף של 5,000 שקל.

מנהל רשות המסים אמר כי "בעולם עובדתי אין לנו צורך לקבל את כל החשבוניות. יש מדינות שעושות את זה, איטליה ומדינות אחרות מקבלות 100% מהחשבוניות, אבל הו מפחדות מסייבר. אנחנו לא רוצים לפחד. אז מה אנחנו כן רוצים? להתעסק ב-B2B, שם יש לנו את הבעיה. אנחנו מצמצמים ממיליארדי חשבוניות למשהו מאוד קטן. ולאחר שאנחנו עושים את זה, אנחנו נעמיד תפיסה טכנולוגית שתאפשר להיות בקרות העסקה. כדי להתמודד עם תופעה של חשבוניות פיקטיביות ולייצר מהלך מאוזן, מקסימום תועלת להתמודדות עם התופעה הבלתי נסבלת הזו - אין דרך אחרת אלא טכנולוגיה".

באשר לתוכנית של רשות המסים להחיל חובת דיווח קשיחה על השחקנים בשוק הקריפטו (חובת דיווח על החזקת מטבע וירטואלי בשווי של 200 אלף שקל ומעלה או שעלות רכישתו הייתה 200 אלף שקל ומעלה), שאף היא ירדה מחוק ההסדרים, אמר מנהל רשות המסים כי "אנחנו בחוק הנוכחי ניסינו לשים את הדברים באור השמש ולעשות אותם שקופים. אנחנו לא יושבים על השמרים. כמו שהגענו לבעלי החשבונות בשווייץ וקיבלנו את כל המידע מכאלה ששינו דקה לפני את החשבוניות שלהם, וכמו שעכשיו בעולם הצ'יינג'ינג אנחנו רואים הכול ונדע להגיע לכולם - אז גם במטבעות הווירטואליים אנחנו שם גם בלי החקיקה. ככל שזה ישוקף אלינו יותר, נדע יותר".

"גם בלי חוק, אנחנו נתפוס את מי שמעלים מס בקריפטו" 

יעקב הדגיש כי גם ללא חובת דיווח על החזקת מטבעות וירטואליים, רשות המסים תתפוס את כל מי שמעלים מס בזירת הקריפטו. "אם תהיה חקיקה או לא, אני מודיע לכם ואומר גם לציבור - אנחנו נמצאים שם בטכנולוגיה הכי מתקדמת בהתמודדות אל מול הבלוקצ'יין. עשינו לא מעט תיקים פורצי דרך בהתמודדות שלנו עם המטבעות הדיגיטליים. היכולת שלנו להגיע לאותם כאלה שבוחרים להתחכם עם החוק היא ברמה בינלאומית. אל תנסו את רשות המסים.

"אנחנו כן חושבים שיש מקום לקבל דיווח שנוכל באמצעותו להשקיף את זה בצורה טובה יותר, אבל אנחנו שם גם ללא החוק. כרגע אנחנו מתמודדים עם כלים מאוד מתקדמים טכנולוגית. אל תנסו אותנו, וככל שהדבר יתאפשר לנו, אנחנו מאמינים שכן צריך להציף לנו מידע שיאפשר לנו להתמודד בצורה טובה יותר".

לשאלת גלובס מדוע ברשות לא מבקשים להחיל חובת דיווח כללית שתצמצם את האפשרות להעלים, ותייתר חלק מהרפורמות ואת חובות הדיווח שרשות המסים מבקשת להחיל, השיב מנהל רשות המסים כי "יש לא מעט שיח בעולם על חובת דיווח כללית, והדבר הזה נמצא בדיון גם ברשות המסים, אבל השאלה המרכזית היא מה המשמעות או הנחיצות. במדינות שיש בהן ניכוי מס במקור סופי, אין הרבה מדינות כאלה, אבל שם אין חובת דיווח כללית, כי הרבה פעמים הניכוי מס במקור הסופי נותן מענה בדרך כזו או אחרת לחלק מהדבר הזה. השאלה אם צריך דיווח כללי. אני לא אומר שלא צריך לחשוב על השאלה הזו".

בעבר הביע מנהל רשות המסים התנגדות נחרצת להחלת חובת דיווח כללית, אך כעת נראה כי הגישה השתנתה מעט. "אני רואה את היתרונות אל מול החסרונות. בסוף זה יוצר חיכוך שאנחנו לא רוצים, בירוקרטיה, עלויות לא מבוטלות שאנחנו לא רוצים להחיל על הציבור".

"נגיע לכל מי שלקח מענקים שלא כדין"

לדברי יעקב, "כמו שאנחנו פועלים בהרבה מקומות אחרים, הדרך להילחם במאבק בהון השחור הוא דאטה, שקיפות והמהפכה התעשייתית הרביעית, וחייבים לאפשר לנו את זה דרך חקיקה להגיע לנתונים האלה".

יעקב התייחס גם להודעות ששיגרה רשות המסים לבעלי עסקים בדרישה להחזר המענקים שקיבלו ביתר או ללא זכאות. לשאלה מה תעשה הרשות לבעלי עסקים שיתעלמו מההודעה, השיב יעקב: "לגבי המענקים - גם פה נמשיך ונתמודד מתוך הסתכלות של עלות-תועלת. רשות המסים בתפיסתה עובדת בעלות-תועלת - יש לה משאבים מוגבלים ויכולות מוגבלות. סדר העדיפויות שלנו הוא כזה, שנתמודד ונמשיך להתמודד עם מי שלא משלמים מסים כדין בקריפטו, בצ'יינג'ים, אלה שבמטבעות הווירטואליים ושמחביאים את החשבונות בשווייץ שחושבים שאנחנו לא יודעים כי הם סגרו את החשבונות - אני יודע מי הם וכמה כסף היה להם ולאיפה הוא הלך.

"ולאותם אלה שהמידע שאנחנו מקבלים בצ'יינג'ים לפי חוק - יש מיליארדים רבים שלא משולמים ולא מדווחים לרשות המסים, וגם אלה שבחרו לקחת את המענקים לא על-פי דין - גם אליהם נגיע, וגם הם ישיבו את הכספים לאזרחי מדינת ישראל, כי זה הכסף של אזרחי ישראל. יש רבים אחרים שלא ביקשו מענקים למרות שירדו בהיקפים וכן יכלו, וצריך להבין שאותם אנשים נורמטיביים מצפים שאנחנו נאפשר החזרה של כל אלה שביקשו את המענקים לא לפי החוק".

עוד כתבות

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל • עדכונים בולטים 

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נטפליס יורדת בכ-7%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה