גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השיטפונות בסין חושפים סיכונים לתוכניות להשיק מטבעות דיגיטליים

גשמי קיץ רבים פגעו בתשתיות התקשורת הסלולרית והותירו אנשים רבים בלי מזומנים ללא היכולת לשלם באפליקציות התשלום הפופולריות

שיטפונות ב-Zhengzhou ביולי / צילום: Reuters, אלי סונג
שיטפונות ב-Zhengzhou ביולי / צילום: Reuters, אלי סונג

כששיטפונות הציפו מטרופולין סינית מרכזית הקיץ, האסון פגע במרכיב מרכזי בניסיון של המדינה להחליף את הכסף הפיזי במטבע דיגיטלי: אמינות.

גשמים עזים ביולי גרמו לנהרות לעלות על גדותיהם בעיר ז'נגז'ו, וזה הוביל להפסקות חשמל נרחבות שהשביתו את השירות הסלולרי. בגלל שהסינים בערים משתמשים לרוב באפליקציות תשלום בטלפון כמו WeChat של חברת Tencent Holdings ואליפיי (Alipay) של אנט גרופ (Ant Group) במקום במזומנים, המשמעות של הפסקת פעילות הרשתות הייתה שלהרבה תושבים בעיר, שיש בה 12 מיליון איש, לא היה כסף, בנוסף לכך שלא הייתה להם שום דרך להגיע לכוחות ההצלה ולקרוביהם.

סין היא קובעת הקצב העולמית בין המדינות הגדולות ליצירת גרסה דיגיטלית למטבע שלה. ארבעה ימים לפני השיטפונות בז'נגז'ו, פרסם הבנק המרכזי אסטרטגיה רשמית להצגתו וציין שהניסויים בו עד עתה היו מוצלחים. ואז, הפסקות החשמל בז'נגז'ו שיתקו את תשתית התשלומים הדיגיטליים שמהווה את עמוד השדרה של התוכנית.

ללא כסף, חלק מתושבי ז'נגז'ו פנו לברטרים, כולל אדם ששילם על ירקות בסיגריות, אחת מאלפי דוגמאות ששותפו ברשתות חברתיות על מה שקורה כשהכסף הדיגיטלי מתקלקל.

עובדת בת 25 בחברת מוצרי חלב, ז'או ג'ון, אומרת שהשיטפונות הותירו אותה רחוקה מדירתה בז'נגז'ו וביקשה לישון במלון בלילה - ואז גילתה שאין לה דרך לשלם על חדר בלי אליפיי ובלי WeChat ואין לה דרך ליצור קשר עם העולם החיצון. "הייתי בחרדה גדולה", היא אומרת.

ההפרעה הפיננסית הייתה קצרה יחסית, אך היוותה הדגמה ברורה וחריפה לסיכון שמדינות המאמצות כסף דיגיטלי לוקחות על עצמן - כסף שתלוי בטלפונים עובדים. תוסיפו חסינות סלולרית לפריצות לארנקים דיגיטליים ובורסות מקוונות כאחת החולשות שממשלות מתמודדות איתן כשהן נכנסות לתחום התנודתי הזה שעד עתה היו בו רק הביטקוין ומטבעות קריפטו אחרים.

זעזוע כמו זה שנגרם בזמן השיטפונות יהיה הרסני לכל כלכלה דיגיטלית מודרנית. בז'נגז'ו, מפות מקוונות לא עבדו ומכוניות חשמליות עשו קצרים. גרסה אלקטרונית של היואן רק תעמיק את אימוץ הטכנולוגיה בסין. חברה שיש בה פחות ופחות כסף מזומן כבר הולידה בעיות חברתיות, כמו למשל אנשים מבוגרים שממש לא יכולים להזמין מונית אם אין להם האפליקציות הנכונות.

השיטפונות סתרו מחויבויות ספציפיות שבייג'ינג עשתה במסמך האסטרטגיה מיולי לגבי זה שבמערכת הכסף הדיגיטלי שלה יש הגנות מובנות במקרה של אסונות טבע.

"המכנה המשותף הנמוך ביותר הפוגע בכולם הוא רשת החשמל", אמר לוק דריקס, מנהל טכנולוגיה בחברה Ookla מסיאטל.

החברה שלו עוקבת אחרי הפסקות שירות באינטרנט אחרי אסונות טבע, ובינתיים ראתה מקרים בהם תחנות חשמל ומפעילים סלולריים מוחזרים לפעולה במהירות, ואז הלקוחות נעלמים מהרשתות כי הסוללות בטלפונים נגמרות כשאין להם מקום להטעין אותן.

הבנק המרכזי הסיני אומר שמטבע e-CNY - השם הרשמי של היואן הדיגיטלי - נבחם ביותר מ־70 מיליון עסקאות אמיתיות מאז תחילת 2020, ללא סימן לתקלות משמעותיות בטכנולוגיה.

הבנק העממי של סין לא הגיב לשאלה האם האסון בזנגז'ו ישפיע על תוכניות המטבע הדיגיטלי שלו; גם באליפיי וב־WeChat ובמפעילה הסלולרית China Mobile לא הגיבו. פקידי ממשלה בסין תיארו את השיטפונות כאסון של פעם במאה שנה, בעוד שאחרים ראו בהם סימן של שינוי האקלים.

מדינות רבות, כולל ארה"ב, צופות על הצגת המטבע של בייג'ינג ומחפשות אינדיקציה אם כדאי גם להן לעשות דיגיטציה של המטבעות שלהן.

בייג'ינג לרוב נזהרת לגבי חדשנות פיננסית ובינתיים לא התחייבה ללוח זמנים להצגה רשמית של המטבע הדיגיטלי. אין סימנים לכך שהתקלות בז'נגז'ו שינו את התוכניות, אבל אנליסטים אומרים שלוח הזמנים של הממשלה להשקה עשוי להיות פחות מהיר ממה שניתן להסיק מהניסויים הנרחבים.

"הרף מאוד גבוה. אין לך שוליים לטעויות בסוג כזה של מערכת", אומר מרטין צ'ורזמפה, עמית מחקר במכון פטרסון לכלכלה בינלאומית בוושינגטון. "יש פה הרבה דברים שאינם ידועים, וזו הסיבה שאני חושב שהם רוצים להיות זהירים ולא למהר עם זה".

הפקיד בבנק המרכזי המקדם את פרויקט e-CNY, מו צ'נגצ'ון, אמר לכנס מקוון במרץ שהמטבע הדיגיטלי נועד בין היתר לגבות את המערכות של WeChat ואליפיי, שביחד אחראיות לכ־90% מהעסקאות על גבי טלפונים בסין.

"אם משהו רע קורה להם, מבחינה פיננסית או טכנית, זה בהחלט ישפיע באופן שלילי על היציבות הפיננסית בסין", אמר מו בכנס של הבנק להסדרים בינלאומיים במרץ.

לא ברור איך הייתה יכולה מערכת המטבע הדיגיטלי לתפקד טוב יותר בזמן השיטפונות. בבנק העממי של סין הבהירו שעבור ה־e-CNY יהיו נחוצות אפליקציות, כולל אפליקציה של המטבע עצמו בנוסף לאליפיי ו־WeChat. בזמן השיטפונות, רגולטורים פיננסיים במחוז הנאן הוציאו צווי חירום שהורו לבנקים להגיב במהירות ללקוחות שנפגעו בגלל אי היכולת לשלם בטלפונים ניידים - בייחוד על ידי זמינות של כסף מזומן. נראה שהיואן הדיגיטלי מתוכנן יום אחד להחליף את הכסף הפיזי, אם כי בדו"ח מיולי של הבנק המרכזי של סין נכתב שכסף מזומן יישאר בכלכלה כל עוד אנשים ירצו להשתמש בו.

סין אומרת שהמטבע הדיגיטלי נבחן במגוון נסיבות, כולל פתרונות שתוכננו למשתמשים שאין להם חיבור אינטרנט נייד. אבל נראה כי היכולות שלו מחוץ לרשת נועדו למגוון מצומצם של אנשים, כמו אזרחים וותיקים שהם פחות מצויים בטכנולוגיה, לא עבור מיליוני אנשים שנותקו מהרשתות בגלל אסון טבע.

צ'ורזמפה אומר שלגרום למטבע דיגיטלי לעבוד ללא חיבור לאינטרנט יהיה אחד האתגרים הטכניים המורכבים יותר ליואן הדיגיטלי, בגלל שהמערכת צריכה להבטיח שלא יוציאו את אותו יואן פעמיים. "נחוצה מערכת תשלומים העוקבת אחרי למי יש מה - ובאיזה רגע", אמר.

יתרון של המטבע הדיגיטלי שמוזכר לא מעט הוא הפוטנציאל לרשויות לשלוח במהירות כספי סיוע לאנשים שנפגעו מאסונות טבע - אם כי ככל הנראה גם זה יהיה תלוי בקיומה של רשת סלולרית.

על מנת לחדש שירותי תקשורת באופן חלקי לאזור ז'נגז'ו במשך יותר מארבעה ימים שלקח לתקן 62 אלף תחנות ממסר שנפגעו בשטפון, הממשלה שלחה צי של מל"טים מחברת Aviation Industry שישמשו כתחנות ממסר מוטסות בינתיים. הרשויות הגדירו זאת כמבצע חירום במסגרתו היו צריכים המל"טים לטוס 1,200 קילומטר כדי להגיע לז'נגז'ו ושם יכלו לחבר בכל רגע נתון רק 650 משתמשים, על פי דיווחים של התקשורת במדינה.

על מנת להבטיח לעצמה חדר במלון בז'נגז'ו, מצאה ז'או דרך עקיפה בעזרת אדם זר. כיום, היא לא עוזבת את הבית בלי המזומנים שקיבלה בחזרה כשעשתה צ'ק אאוט מהמלון על הפקדון שנתנה כדי לקבל את המפתחות לחדר.

עוד כתבות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"