גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם רוח גבית מעליבאבא ומפייסבוק: הכירו את הישראלים שרוצים ללמד את העולם מהי תחבורה ציבורית יעילה

חברת אופטיבס הישראלית פועלת ב-500 ערים בעולם ובונה תוכניות לייעול התחבורה ●  בראיון לגלובס מספרים מנהלי החברה על ההשקעה של עליבאבא; השת"פ עם פייסבוק, אפל וגוגל ליצירת קווי אוטובוס שמניידים עובדים למשרדי החברות בעמק הסיליקון; ומדוע לדעתם בישראל מתעקשים להישאר מאחור

ניסים ועמוס חג'אג', ואיתן ינובסקי / צילום: איל יצהר
ניסים ועמוס חג'אג', ואיתן ינובסקי / צילום: איל יצהר

לקראת סוף 2018 הודיעה חברת הטכנולוגיה אופטיבס (Optibus) על סבב גיוס שני לחברה בסך 40 מיליון דולר. לצד העניין בהודעה, מה שתפס את עיני רבים הייתה העובדה שמבין הגופים שהשתתפו בסבב הגיוס של החברה שעוסקת בייעול מערכי תחבורה ציבורית הייתה גם ענקית הקמעונאות הסינית עליבאבא.

מנכ"ל החברה עמוס חג’אג’ מסביר כי מבחינתם להתקשרות ישנה מטרה אחת מרכזית - כניסה לשוק הסיני. "עליבאבא היא שותפה מאוד חזקה מבחינת השוק הסיני ששם התחבורה הציבורית (תח"צ) היא מרכזית מאוד, בשונה למשל מארה"ב ששם התח"צ קטנה יחסית לאוכלוסייה", הוא אומר. "בעיר אחת בסין יש יותר אוטובוסים חשמליים מבכל העולם. חברת אוטובוסים קטנה שם מפעילה 3,000 אוטובוסים". למה זה לא קרה? כי "להיכנס לסין זה מורכב מאחר שחברות זרות צריכות לפעול שם מול חברות ממשלתיות. אבל זה יקרה".

לחסוך קילומטראז’ לחברות האוטובוס

את החברה ייסדו חג’אג’ ושותפו לספסל הלימודים בעבר איתן ינובסקי. לביזנס הם הגיעו די במקרה, בעקבות שיחה שהתקיימה בין חג’אג’ עם אביו, ניסים, שמשמש כסמנכ"ל הכספים בחברת האוטובוסים קווים לגבי הקושי העצום לייעל את הפעילות של החברה.

חג’אג’ הבן וינובסקי, שניהם בעלי רקע במתמטיקה ומדעי המחשב, החלו לנסות ולפתח אלגוריתם שינסה לשכלל את השיטות הקיימות. פריצת הדרך הובילה לעסק צדדי לייעוץ לחברות אוטובוסים, וב-2014 להקמתה של אופטיבס, שגייסה עד היום 160 מיליון דולר בשלושה סבבים.

בניגוד לקושי הנקודתי לחדור לשוק הסיני, הנוכחות של אופטיבס מורגשת בשלל ערים ומדינות. באנגליה, מעריכים בחברה, הם מעורבים בפעילות של כמחצית מהתחבורה הציבורית, בסקוטלנד 80%-90%. בסך הכל פועלת החברה ב-500 ערים, כולל שת"פים עם חברות אוטובוסים בישראל (אבל לא מול משרד התחבורה - ג"ל).

מה בעצם עושה אופטיבס? החברה מייעלת עבור גופי תחבורה ציבוריים, בדגש על חברות אוטובוסים, את הפעילות - למשל, חיסכון ברכבים, הקטנת קילומטראז’, הפחתת שעות עבודה של נהגים, ועד תוכנית טעינה לאוטובוסים חשמליים.

איך דווקא חברה שמגיעה משוק תחבורה לא הכי מתקדם, היא זו שמייעצת לכל העולם? בעיקר כי מדובר בעניין של טכנולוגיה. "יש לנו מאות מתחרים, אבל מדובר במקרים נקודתיים", אומר חג’אג’ הבן. "יכולה להיות חברה בברזיל שפיתחה משהו לחברה שם, או משהו דומה בספרד. אבל ברוב המקומות התעשייה מיושנת וזקוקה לפתרונות טכנולוגיים כשהביקוש היום הוא לשירות ברמה של ריל טיים. אין חברה עם אלגוריתם כמו שלנו שפועלת גלובלית".

אתגר הריל טיים יחייב את החברה לפתרונות: עלות תועלת של רכבים "פנויים" למשימות מיידיות מול ביקוש, גודל רכבים למשימות בזמן אמת, ואיזה רדיוס הם אמורים לכסות.
מעבר לחישוב הכלכלי (הכנסות), האלגוריתם מאפשר להציב באותה המערכת את כל הדרישות הקשיחות (תנאי עובדים, קילומטראז’, ימי טיפול ועוד), ולכן התוצרים שמתקבלים כחלק מהתכנון עבור מפעילי התחבורה הציבורית, מספקים פתרונות רבים יותר, וכאלה שנחשבים "מחוץ לקופסא".

לשנות כיוון: תחבורה ברמת עיר, לא מדינה

למי שמתגורר בישראל אולי יהיה קשה להבין את הנחיצות בחברה שמסייעת לתמוך במערכים של חברות, היות שאצלנו המדינה היא זו שקובעת את מסלולי הקווים של התחבורה הציבורית. לפי ראשי אופטיבס, מדובר בעוד תחום שבו ישראל היא סוג של דינוזאור. "הדרך שבה התחבורה הציבורית בישראל היא ייחודית", מסביר ינובסקי.

"באירופה, בארה"ב, בדרום אמריקה, בדרום אפריקה, בהונג קונג ובאוסטרליה - בכל המקומות הללו יש עירייה שאחראית על התחבורה בעיר או על המטרופולין. לדוגמה, אנחנו לקוחות של עיריית לוס אנג’לס. בלונדון, למשל, יש 12 חברות שמפעילות תחבורה ציבורית, והן מוציאות מכרזים להפעלה של קווים. דוגמה אחרת - בעיריית סן אנטוניו, שגם שם אנחנו פעילים, הם מפעילים את התחבורה בעצמם. יש הרבה מודלים, אבל אנחנו לא מכירים מודל שפועל ברמת מדינה, כמו בישראל".

כמה המצב בישראל היה משתפר אם היו עובדים כאן באופן דומה?
"יש הרבה החלטות שלוקח המון זמן ליישם בישראל", אומר חג’אג’ הבן, שמסביר כי חלק מזה קשור גם להתבססות על מערכות ישנות ולעובדים ותיקים שפשוט לא מכירים דרך אחרת, מלבד שימוש בלוח ידני. "בתכנון הידני, מניחים שיש קו ולכן אוטובוס נוסע מנקודה אחת לשנייה וחוזר על אותו המסלול. אלא שיש עוד הרבה אופציות - למשל, שבתום נסיעה במקום שהאוטובוס עצמו יחזור הוא ייסע למקום אחר וכך נרוויח יעילות. מכיוון שיש יותר מדי אופציות, המתכננים בוחרים באופציה הקלה של נסיעה הלוך ושוב, וזה לא יעיל. ככה מגיעים למצב שאוטובוסים עומדים סתם, או שעושים שימוש באוטובוסים גדולים מדי".

לפני שאתם חושבים על דמות מהסדרה פולישוק, כדאי לדעת שגם במקומות אחרים בעולם סובלים מתחלואים דומים. "בכל יום מאות אלפי עובדים מסן פרנסיסקו מחפשים להגיע לסיליקון ואלי, איפה שיושבות ענקיות כמו פייסבוק, גוגל ואפל. תנסו להגיע בתחבורה ציבורית, ותראו שאין לכם קו אחד, והדרך היחידה היא להחליף 3-4 קווים ושזה לוקח שלוש שעות לכל צד", אומר חג’אג’ הבן.

התוצאה: חברות הענק הללו הקימו מערכי אוטובוסים פרטיים עצומים. "יש אלפי אוטובוסים שמופעלים על ידי פייסבוק, אפל, גוגל, אמזון, מיקרוסופט ואחרות שבנו לעצמן מערכת תחבורה פרטית שדומה לתחבורה ציבורית. מדובר לעיתים ב-100 קווים לחברה. קו אחד יוצא מתחנת הרכבת והשני מסן חוזה ועוד ועוד. זה קורה כי אין להם אפשרות לסמוך על התחבורה הציבורית, וגם אי אפשר לייצר מקומות חנייה לכל כך הרבה עובדים. אפילו מארק צוקרברג נוסע בתחבורה הזו", הם מסבירים ולא מסתירים את גאוותם כמי שאחראים על תכנון המערכים של חלק מאותן החברות.

בחברה אחראים גם למערך ההסעות של כור גרעיני (אזרחי) באנגליה, מכרה זהב בפפואה ניו גינאה, ולפני כשלושה חודשים אופטיבס תכננו את מערך התחבורה הציבורית באירוע נקודתי בערב הסעודית עבור חברה בינלאומית. במקביל הם גם פועלים עם חברות שמפעילות רכבות קלות (Tram), ובהן עם אגד כחלק מהקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב.

האתגר הבא: רכבים חשמליים ואוטונומיים

בעבר אמרו מנהלי אופטיבס שכאשר יגיעו להכנסות של מעל 100 מיליון דולר הם ישקלו הנפקה, אולי באמצעות חבירה לספאק. "אנחנו לא ממהרים להיות ציבוריים, אבל אנחנו מגייסים בכדי לאפשר את הצמיחה המהירה שלנו. רוב החברות גדלות בצורה יציבה של 10%-20% בשנה, ואנחנו גדלו בשנה האחרונה פי שניים, כולל כניסה למקומות חדשים כמו דרום אמריקה למשל".

מעבר לתחזיות לגבי החברה, ביקשנו לברר מה הטרנדים בתחום שלדעתם הם כאן כדי להישאר. "הדבר הראשון זה התחבורה החשמלית. רק לאחרונה ראש עיריית לונדון הכריז שכל האוטובוסים בעיר חייבים להיות חשמליים", מסביר חג’אג’ הבן. לדבריהם, החישמול יוצר עבורם אתגרים לא פשוטים. "כמי שמתכננים קווים ומערכות, צריך לקחת בחשבון לקוחות שנוסעים בשלג או באזורים הרריים, ואלו דברים שמשפיעים על אורך חיי הסוללה. טרנד נוסף הוא הרכב האוטונומי".

ינובסקי: "ברגע שהרכב האוטונומי ייכנס זה יגרור שינוי גדול בהתנהגות. ברגע שיש לך רכב עם עלות הפעלה זולה כי אין לו נהג, אז לא צריך להחזיק רכב פרטי. אני צופה שלהחזיק רכב במציאות כזו יהיה הרבה יותר יקר מלהשתמש במונית. להערכתי ההוצאות ייקטנו במצב כזה ב-60%-70% וזה יוביל לשינוי עצום בחיינו".

ומה לגבי התחבורה הציבורית בישראל? לדברי ינובסקי, שמתגורר בשרון, הוא מגיע לעבודה בכל יום רק באוטובוס, כשלדבריו בזכות הנת"צים שנבנו לאחרונה הוא משוכנע שהנסיעה מהירה יותר מברכב פרטי. חג’אג’ האב מסכים ש"יש שיפור בתחבורה הציבורית בישראל, אבל התדמית של האוטובוסים נשארה נמוכה ולכן אנשים ממשיכים להעדיף נסיעה ברכב הפרטי".

טכנולוגיה יש, אבל בעיית הנהגים היא צרה גלובלית

עם כניסתה לתפקיד שרת התחבורה ביוני השנה, הסבירה מרב מיכאלי כי בכוונתה להשקיע לא רק בתשתיות של תחבורה ציבורית, אלא גם בנהגים עצמם. "אנחנו נשקיע בעובדות ובעובדים של התחבורה הציבורית. בתנאי ההעסקה שלהם, בהכשרה שלהם, ובתנאים הפיזיים שלהם, כדי שיהפכו להיות חלק מתחבורה בטוחה יותר, טובה ואפקטיבית יותר ונגישה יותר".

דבריה של מיכאלי לא מתארים את המצב הקיים - רק בחודש שעבר קיימו נהגי אוטובוסים הפגנה שכללה חסימה של צומת מרכזי בתל אביב. כחלק ההפגנה שהתקיימה בחסות ההסתדרות הלאומית וארגון נהגי האוטובוסים, מחו הנהגים על השכר הנמוך בענף ועל איבוד זכויות במעבר של נהגים בין חברות.

לדברי ינובסקי, סוגיית הנהגים היא בעיה עולמית. "יצא לי לדבר על זה עם לקוחות שלנו בארה"ב ובצרפת. החוסר בנהגים הוא ה-בעיה בעולם כיום".

למה זה קורה לדעתך?
"בסוף זה עניין של שכר. מאחר שלחברות בכל העולם יש הסכמים וסבסודים מול רשויות ציבוריות, הן מוגבלות במשכורות. זה אומר שהן לא יכולות להעלות משכורות באופן חופשי. אחד הפתרונות שמוצעים זה להביא עובדים בחלקיות משרה. מה שמדהים זה שלפעמים אתה מצליח לפתור בעיות עצומות ומורכבות, ובסוף מגלה שההתמודדות הכי קשה היא בכלל סוגיית הנהגים".

אופטיבס (Optibus)

תחום עיסוק: תכנון מערכי תחבורה עבור מפעילות תחבורה ציבורית (אוטובוסים, חברות פרטיות, רכבות קלות ועוד)

היסטוריה: את הפיילוט הראשוני ביצעו שני מייסדיה מול חברת קווים בתכנון מערכי החברה. ב־2014 הוקמה אופטיבס

עובדים: כ־250 עובדים, מרביתם פועלים ממשרדי החברה בתל אביב, ועשרות עובדים נוספים במשרדים בלונדון, ניו יורק, סן פרנסיסקו, וסאו פאולו

עוד משהו: החברה מספקת בחינם קורקינטים/אופניים חשמליים לעובדיה כדי שיוכלו להגיע מהבית או כדי שיסייעו לעשות את ה־Last Mile אחרי שימוש בתח"צ

כלכלי: גייסה עד היום 160 מיליון דולר, בשלושה סבבים

עמוס חג'אג'
אישי: 39, נשוי + 3
תפקיד: מנכ"ל ומייסד-שותף, אופטיבס
בעבר: מהנדס תוכנה וחוקר אלגוריתמים במיקרוסופט ובסימנס

איתן ינובסקי
אישי: 39, נשוי + 2
תפקיד: סמנכ"ל טכנולוגיה ומייסד-שותף, אופטיבס
בעבר: ראש צוות ב-gigaspaces ומפתח באפלייד מטריאלס

ניסים חג'אג'
אישי: 67, נשוי + 3
תפקיד: סמנכ"ל כספים, קווים
בעבר: מנהל מחלקות כלכליות וביקורת במשרדי רו"ח

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא מתרסקת ומאבדת קרוב ל-200 מיליארד דולר משוויה

נאסד"ק יורד בכ-1.7% ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב