התקציב החדש שעבר לאחרונה בכנסת מאפשר לממשלה לטעון, לפחות במידה מסוימת, שהוא לא כולל העלאת מסים על האזרחים. אמנם, נוספו בו מס על כלים חד פעמיים ו"מס סוכר" על שתייה קלה, אך אלה נועדו - לפחות באופן רשמי - כדי לעודד התנהגות מועילה יותר, לא כדי להעשיר את קופת המדינה.

אבל כשח"כ יצחק פינדרוס דיבר על הנושא הוא דווקא הדגיש את הסכומים שיתווספו לקופת המדינה בשל הצעדים הללו, וצעדים נוספים. "עבר תקציב עם 2 מיליארד שקל מסים", הוא אמר בראיון בכאן 11. "2 מיליארד שקל מסים חדשים, ולא קיצצו בתקציבים הקואליציוניים".

על מה מסתמך פינדרוס כשהוא מסביר כמה כסף צפוי להיכנס לקופת המדינה בגלל הצעדים שנתפסים ככאלה שפוגעים בעיקר בציבור החרדי? הוא הפנה אותנו לניתוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שמבוסס על תחזית של האוצר שפורסמה באוגוסט 2021. לפי הנתונים בדוח, המס על כלים חד פעמיים צפוי להכניס למדינה כ-600 מיליון שקל בשנה ו"מס הסוכר" יכניס 380 מיליון שקל. סך הכל כמעט מיליארד שקל. לכך צריך להוסיף גם את התוכנית להעלאת הבלו על דלקים במסגרת רפורמה שאמורה להילחם בתופעת "מהילת הדלקים" (שבינתיים, מאז הראיון עם פינדרוס, הכנסת דחתה את מועד תחילת יישומה), ואת רפורמת צמצום השימוש במזומן.

 

הגענו כבר ל-1.64 מיליארד שקל, לא רחוק מהשני מיליארד עליהם דיבר פינדרוס, אלא שכאן מתחילות הבעיות. באותו דוח של מרכז המחקר של הכנסת, שנכתב כאמור באוגוסט, מופיעה למשל גם הכנסה של 350 מיליון שקל ממע"מ על "שירותים דיגיטליים" (כמו נטפליקס לדוגמה). אלא שהצעד הזה, שנכלל בתחילה בחוק ההסדרים, הוצא ממנו לבסוף. ויש עוד דוגמאות כאלה שלא נזכיר כאן את כולן.

במקביל, יש גם הכנסות ממסים שצפויות לפחות. הורדת המכסים בחקלאות צפויה לגרוע 150 מיליון שקל מהכנסות המדינה, ושינוי שקשור להסכמי הסחר יגרע 290 מיליון שקלים נוספים.

איפה זה משאיר אותנו? עם עלייה בהכנסות המדינה ממסים שמסתכמת ב-1.2 מיליארד שקל בלבד. ייתכן כמובן שבהמשך השנה יאושרו העלאות מסים נוספות שהוצאו בינתיים מחוק ההסדרים, אך כרגע לא ניתן לדעת זאת בוודאות. כמובן, ייתכן שבחודשים הקרובים הרפורמות האלו כן יעברו, אבל פינדרוס דיבר על תקציב שכבר עבר, ולכן לא ניתן להתבסס על אפשרויות עתידיות.

ומה לגבי הקישור שהוא עשה בדבריו בין ההכנסות מהמסים החדשים לבין העובדה שהכספים הקואליציוניים לא קוצצו? בהקשר הזה נציין רק שמבדיקה קודמת של המשרוקית עולה כי - לטוב ולרע - הכספים הקואליציוניים בתקציב הנוכחי דומים בהיקפם להוצאות על הסעיף הזה בממשלות הקודמות שבהן הייתה חברה יהדות התורה.

בשורה התחתונה: דבריו של פינדרוס הם חצי נכונים. אכן הייתה תחזית של משרד האוצר שלפיה המדינה צפויה להגדיל את הכנסותיה ממסים בכ-2 מיליארד שקל ב-2022. עם זאת, מאז פרסום התחזית חלק מהרפורמות הוצאו מחוק ההסדרים. ייתכן שחלקן יאושרו בהמשך, אך כעת התחזית המעודכנת עומדת על 1.2 מיליארד שקל.

 

תחקיר: אוריה בר-מאיר