גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"בקורונה היו רגעי חשש והוצאות רבות בלי אף משקיע באופק, אבל פתאום צמחו הרבה משפיענים חדשים"

אמיר גבע, בן 50, נשוי ואב לשניים ● מנכ"ל ומייסד משותף בלטסטוק ● "בהתחלה חשבנו להתמקד ביועצים ומומחים קלאסיים מהדור הישן, אבל מהר מאוד הבנו שזה לא הכיוון" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אמיר גבע, מנכ״ל לטסטוק / צילום: LetsTok
אמיר גבע, מנכ״ל לטסטוק / צילום: LetsTok

דווקא באמצע הקורונה, בין הרבה רגעים של "חשש ואי ודאות, וכמובן הוצאות רבות בלי אף משקיע באופק", כפי שמתאר אמיר גבע, מנכ"ל ומייסד משותף של פלטפורמת המשפיענים לטסטוק, הגיעה פריחה לא צפויה. "פתאום צמחו הרבה משפיענים חדשים בתחום ההורות. בארה"ב יש לנו היום בפלטפורמה 300 משפיענים בתחום הזה. הם מדברים על בעיות בבית הספר, למשל, ואפשר להתייעץ איתם. לאנשים האלה יש הרבה קרדביליטי, מתייעצים איתם לפני שמתייעצים עם רופא קופת חולים".

לטסטוק, שגבע הוא אחד משני מייסדיה (יחד עם אודי ידין), הוקמה לפני כשנה וחצי, טרום הקורונה. החברה, שמעסיקה 12 עובדים, פיתחה פלטפורמת וידיאו המאפשרת למשפיענים ולמובילי דעת קהל להתחבר לעוקבים שלהם במתכונת מרקטפלייס, לשם מתן טיפים אישיים, ייעוץ והכוונה.

הפלטפורמה פועלת בארה"ב ובהונג קונג עם כ-1,500 משפיענים ועומדת לפני השקה רשמית במדינות הללו. בישראל היא נמצאת בתחילת דרכה, ועד כה נעשה פיילוט בתחום הבידור ועבודה עם יוטיוברים. עד כה הושקעו בחברה כ-1.5 מיליון דולר, רובם ממשקיעים פרטיים. "כרגע אנחנו נמצאים במהלכים מתקדמים של גיוס סיד, שצפוי להסתיים בחודשים הקרובים", מספר גבע.

"החזון שלנו הוא לתת במה ליוצרים ומשפיענים שהם לא סלבריטאים, וצריכים טכנולוגיה שתאפשר להם לפגוש את העוקבים שלהם, להופיע בבתים וליצור אינטראקציות בינלאומיות בלי מגבלת מקום או מגבלת סגר.

"הקורונה הדגישה עוד יותר את הצורך של היוצרים והאמנים להתפרנס בעזרת פלטפורמות טכנולוגיות מתקדמות, המנגישות את הקשר האותנטי והישיר עם משפיענים ומומחים - וגם את החשיבות של האפשרות לצרוך תכנים מותאמים אישית בווידיאו מהבית".

משפיעני רשת משחקים על הקו הדק שבין יצירת תוכן אישי שנוגע לקהל שלהם לבין תוכן מסחרי - פעמים רבות העוקבים נרתעים מהידיעה שמישהו גוזר קופון על הלייקים והתגובות שלהם. "מה שקובע זה האנגייג'מנט. אצל קים קרדשיאן, למשל, הוא יחסית נמוך. זה נכון לגבי מסי. כלומר סלבריטאים הם לא בהכרח משפיענים", מסביר גבע. "אנחנו עובדים עם מה שנקרא באנגלית לייף טיים אקספרט - משפיען עם תוכן לאורך זמן. זה לא יוטיוברים לילדים".

מדובר בשוק שרשם צמיחה משמעותית בשנים האחרונות, ואיפשר לרבים להתפרנס ממנו בהתאם לרמת ההשקעה והמחויבות. "הבעיה של המשפיענים היא שהם מוצפים בהודעות, ולא עונים בדרך כלל. אנחנו בנינו פלטפורמה שבה כל אחד מהם יכול להציע פגישות וידיאו, ולתת בהן הרצאות או טיפים. זה מאפשר להם להרוויח כסף בצורה לא פרסומית, בלי להיות מאורגנים כעסק. הגולש פשוט רואה מתי המשפיען זמין, קובע פגישה ומשלם.

"בארה"ב פגישה ראשונית בת 10 דקות מתומחרת ב-25-50 דולר. המשפיענים הגדולים לוקחים 100 דולר. פגישות והרצאות קצרות או סדנאות של המשפיענים הקטנים עולות 100 דולר. הם יכולים להקדיש שעה, שעתיים או יותר ביום למפגשים האלה, לפי בחירתם.

מה הטעות הכי גדולה שעשיתם בדרך?
"בהתחלה חשבנו להתמקד ביועצים ומומחים קלאסיים מהדור הישן, אבל מהר מאוד הבנו שהמשתמשים ברשתות מחפשים את המשפיענים החדשים, ואת האפשרות לבצע איתם אינטראקציה אישית מהירה".

לאן הייתם רוצים להגיע?
"אנחנו רוצים להיות מנוע החיפוש הבא בשוק האמריקאי - שאנחנו יחפשו דרכנו יועץ תזונה או שיתכננו טיול. אדם ייכנס לפלטפורמה, ויגיד לעצמו: הנה 5 יועצים שזמינים לי עכשיו".

הנואשות של המשפיענים

היכן עובר גבול הלגיטימיות של משפיעני הרשת? השאלה הזו עלתה לאחרונה בבריטניה, כשהתברר שמותג הניקוטין Velo של החברה הבריטית-אמריקאית BAT פנה ל-26 צעירים, ובהם כוכבי ריאליטי ונהגי מרוצים, על מנת שיקדמו אותו ברשתות החברתיות בקרב 2.2 מיליון עוקביהם. זאת בהמשך להשקעה של מיליארד דולר בקמפיין פרסומי בינלאומי, כולל רשתות חברתיות.

במכתב שנשלח לראשי פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק וטוויטק, דרשו יותר מ-100 קבוצות בריאות ואנטי-עישון מרחבי העולם להפסיק את פרסום המוצרים הממכרים במדיה החברתית. בין היתר הם ציינו כי מחקרים מצאו שלשימוש בניקוטין עלולה להיות השפעה שלילית על התפתחות המוח של מתבגרים, וכן ששימוש בניקוטין בגיל ההתבגרות יכול להגביר את הסבירות להתמכרות לניקוטין בבגרות.

ב-BAT אמרו בתגובה כי הם עובדים רק עם משפיענים מעל גיל 18 שהחשבון שלהם חסום לצעירים יותר, משום שהם פונים למבוגרים בלבד. עם זאת, בעקבות הפרסומים פייסבוק הסירה כמה מהפוסטים הרלבנטיים.

"החבר'ה הצעירים כל כך נואשים לכסף, שאפשר לשכנע אותם לפרסם הכול. פתאום ניקוטין קשור לתוכן שלהם", סבור גבע. "אנחנו אומרים להם להפך: אל תהיו זונת פרסום, תהיו אותנטיים ותתפרנסו מזה. אפשר להפוך לפולי בוקד גם בלי תמיכה של חברת אלכוהול או ניקוטין".

לפי הדירוג של גבע, למשפיען ננו יש עד 5,000 עוקבים באינסטגרם, ו-20 אלף בטיק טוק. למשפיען מיקרו יש 5,000-70,000 באינסטגרם (ופי 4 מזה בטיק טוק), ולמשפיען מאקרו יש 70-500 אלף עוקבים (ושוב: פי 4 בטיקטוק).

בחלוקה לתחומים, "בספורט החלוקה בין גברים לנשים מאוזנת יחסית, כי יש הרבה מאמנות כושר ויוגה בגילאי 20-40. בטיפוח ויופי יותר נשים בגילאי 20-30, והגיימרים הם גברים צעירים. היוטיוברים צעירים, ובעסקים וטכנולוגיה אפשר למצוא בני 30-60".

בחלוקה לפלטפורמות, "לייף סטייל זה אינטסגרם, יוטיוב מתאים לכל התכנים שמצריכים עומק כמו טכנולוגיה וגיימינג וגם לוולוגים. בטיקטוק נמצאים יותר צעירים, אפילו בני 9-10. יש שם הומור, לייף סטייל ודוגמנות. אגב, גם בלינקדאין יש משפיענים. יש כוכבי אינסטגרם שנכנסים לטיקטוק ומאוד קשה להם. זה תלוי בתכנים".

מה החסמים הגדולים בתחום הזה?
"בשביל שמשפיען יהיה אותנטי הוא חייב כל היום לעבוד בזה. מתחילים עם זה כמשהו צדדי, למשל בתחום הבישול, וכדי לקבל קמפיינים צריך לעבור רף מסוים. אם אתה עובד בזה, אתה לא יכול לעבוד בעבודה הרגילה שלך. זה החסם של רוב המשפיענים הקטנים. הם לא מצליחים להיות מספיק חזקים בשביל להתפרנס. הפלטפורמה שלנו עוזרת להם לעשות מוניטיזציה.

"יש פלטפורמות עם גישות אחרות כמו Patreon, שגדלה מאוד בשנתיים האחרונות. שם אומרים לך: אם את אוהבת אותי תתמכי בי בכסף, כדי שאני אוכל להמשיך להשקיע בזה. את עושה מנוי של 5 דולר בחודש, והמשפיען שולח לך את היצירות החדשות שלו לפני שהוא מעלה אותן לרשת. זו פלטפורמה שעוזרת ליוצרים להרוויח כסף גם במצב שהם עדיין קטנים. הם גם נשארים אותנטיים, כי הם לא צריכים לעשות פרסומות שמוזילות להם את היצירה".

נהוג להמליץ לחברות להתייחס למשפיענים כשותפים עסקיים ולא כספקי מדיה. אתה מסכים עם העמדה הזו?
"אצלנו המוצר זה המשפיענים. אם לא אטפח אותם, לא יהיו לי מוצרים. אלה אנשים מעניינים, שפותרים לנו בעיות. לקבל המלצה מיובל נוח הררי זה עדיף. תיאורטית, אם את רוצה שהוא יישב אתך 20 דקות וינתח לך את הספר האחרון שלו, תוכלי לעשות את זה דרך הפלטפורמה שלנו.

"אנחנו לא בעולם של סלבריטאים אלא של המיקרו והמאקרו, שהם פחות עמוסים וחיים יותר את הרשת. להיות בקשר עם העוקבים זה מרגש אותם. הם הרי כל הזמן בחרדת נטישה, וזה עונה על המצב הזה".

איפה אתם עומדים עם הפלטפורמה בישראל?
"בישראל יש לנו כרגע 200 בעיקר בענפי הספורט (למשל מאמני כושר שהיו בנינג'ה ישראל) והמשחק. אבל עוד חודשיים יהיו תכנים יותר משמעותיים. השונות במחירים פה יותר גבוהה מאשר בארה"ב. למשל, מישהי שהייתה בהישרדות, רוצה 500 שקל על פגישה של 15 דקות, אבל זה פחות עובד. אנשים כן מוכנים לשלם על תוכן אמיתי".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il

עוד כתבות

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בדרום לבנון

במהלך הלילה: אזעקות הופעלו במטולה ● מוקדם יותר - מטרה אוירית יורטה באזור קריית שמונה ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן שנבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע עתק לישראל. מה תכלול החבילה?

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע בסך כולל של 95 מיליארד דולר לשורה של מדינות ובהן ישראל ● חבילת הסיוע כוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל, כולל 4 מיליארד דולר למילוי מלאי טילי טמי"ר של כיפת ברזל; 60.8 מיליארד דולר סיוע לאוקראינה, בדגש על השלמת אמל"ח; וכן, 8.1 מיליארד דולר עבור טייוואן

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, Daniel Fung

מגמה מעורבת באסיה; מחירי הזהב יורדים בכ-1%

המסחר בוול סטריט ננעל אמש בירוק, הנאסד"ק טיפס בכ-1.1% ● עליות במחירי הנפט ● הביטקוין עומד על כ-66.5 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.5%

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

בחברות הטק מנסים להילחם בהונאות משקיעים. אלה הכלים החדשים שלהם

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל