גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך מפתחים מוצרים מותאמים אישית ל-250 מיליון איש עם מוגבלות

שוק המכשור הרפואי לא מסוגל היום לתת מענה מדויק לאנשים עם צרכים מיוחדים ● נשיא עמותת TOM משוכנע שהדרך לגשר על חסר השוק הזה הוא יצירת ספריית מוצרים שמתנדבים בעולם יוכלו לפתח על בסיסה מכשור מותאם אישית ● "אנחנו רוצים לייצר פתרונות נגישים רדיקלית וזולים רדיקלית"

גידי גרינשטיין מציג פרוטזה בהתאמה אישית באקספו דובאי / צילום: יניב רוזנברג
גידי גרינשטיין מציג פרוטזה בהתאמה אישית באקספו דובאי / צילום: יניב רוזנברג

שני סיגמן, בת שש, רצתה לצייר כמו כל הילדים, אבל היכולת שלה להזיז את הידיים היא מוגבלת בגלל שיתוק מוחין שממנו היא סובלת. לאחרונה, פותח במיוחד עבורה מתקן שמרים את הידיים שלה לגובה הדף, כך שהיא תוכל לצייר בתנועה מינימלית. המוצר הזה פותח במסגרת האקת'ון של עמותת TOM (Tikun Olam Makers), שנוסדה בישראל והפכה בינלאומית, וכמו כל המוצרים המפותחים באירועים של העמותה, הוא פותח בהתנדבות. כל העוזר לנפש אחת כאילו עזר לעולם ומלואו, אבל האם העזרה הזאת היא גם סקלאבילית?

מייסד ונשיא העמותה, גידי גרינשטיין, מאמין שרק הגישה הזאת היא סקלאבילית בתחום המכשור לאנשים עם מוגבלות. פיתוח מוצרי מדף בחברות מגובות הון סיכון מציב רף הכנסות ורווחיות ששוק בעלי המוגבלויות פשוט אינו יכול לספק, הוא אומר. העמותה הציבה לעצמה יעד: לעזור ללא פחות מ-250 מיליון אנשים עם מגבלה, עניים או קשישים, אחד בכל פעם.

"TOM הושקה ביולי 2014, אבל קדמו לכך שנתיים וחצי של תכנון ובניית הקונספט", מספר גרינשטיין. "המטרה שלנו הייתה לתת מענה לבעיה מערכתית, שקיימת בכל העולם, והיא שישנם מגזרים שמודרים מתהליכי חדשנות והמצאה. הם מודרים כי אין להם כוח קנייה, ואין להם כוח קנייה מכמה סיבות: או שהמצב שלהם הוא מצב נישה, או או שהמצב שלהם דומה לזה של אחרים, אבל בכל זאת דורש מוצר מותאם אישית מאוד.

"בעולם של הון סיכון ויוזמה עסקית, מערך התמריצים הוא לבנייה של חברות יוניקורן, כשחברה אחת מחפה בהצלחתה על כישלונות אחרים. לכן כל חברה חייבת להגיע לשוק עצום. זה מבנה העסק. יש זנב ארוך של צרכים שלא יקבל מענה מהשוק, או שהמענה יהיה יקר מאוד או לא מספק".

זה בעצם כשל השוק שזיהיתם כשהקמתם את TOM?

"זה לא כשל שוק כי השוק, מבחינתו, עובד. כאשר יש מוצר עם מעט מבקשים ועלות ייצור גבוהה, המחיר עולה. אנחנו אמרנו, ננסה להקים פלטפורמה דווקא לצרכים של האנשים הנמצאים בתחתית הפירמידה".

לדברי גרינשטיין, אף אחד אינו יודע אפילו מהם בדיוק הצרכים של מי שזקוקים למענה מיוחד מעולם המכשור הרפואי. "הסטטיסטיקה סופרת בלוק אחיד של בעלי מגבלה, אבל אנחנו לא יודעים את מספר וסוג הצרכים הקיימים, כי לאדם עם מגבלה יש לרוב יותר מצורך אחד, ואף אחד לא עשה על זה אי פעם מחקר שוק, כי כאמור אין שוק".

היעד: 2,500 מוצרים בספרייה

כדי לספק את הצרכים של אנשים רבים כל כך, העמותה מתחילה מזיהוי צורך של אדם אחד וכינוס של אירוע מייקרים התנדבותי במטרה למצוא לו פתרון לא יקר ולא מסובך מאוד, אומר גרינשטיין.

"קיימים פתרונות כאלה, אנחנו רק צריכים שאנשים יצירתיים יפגשו את האדם עם הצורך, יקשיבו לו ויישמו את היכולות שלהם. אבל אנחנו לא מסיימים ביצור של מוצר עבור אדם אחד. הרי המטרה היא שמיליון מוצרים יסופקו. אז לכל מוצר כזה אנחנו בונים תיק מוצר, ומכניסים אותו לספריית המוצרים שלנו. בספרייה יש דף הוראות ברור ופשוט שמסביר כיצד לייצר את המוצר. הספרייה הזאת אמורה לכלול בעתיד עד 2,500 מוצרים, וכבר התחלנו לבנות אותה. היום יש לנו בה 50 תיקי מוצר מוגמרים ועוד מאות אבי-טיפוס.

"כעת, אדם אחר בעולם, עם אותה מגבלה, יכול לעשות חיפוש ולבדוק אם יש בספרייה פתרון לבעיה שלו. את תיק המוצר הוא לוקח למייקר בתשלום או מתנדב באזור מגוריו, שייצר אותו. הכוונה היא לבנות תיק מוצר שיאפשר לאדם שאינו בהכרח מומחה במכשור רפואי, לייצר את המוצר בקלות על פי הזמנה, כולל ההתאמה האישית שצרכן קצה זקוק לה. כך אנחנו חוסכים אפילו את פערי המחירים בין מדינות שונות ואת עלויות השינוע. אנשים אפילו יכולים לייצר עבור בני המשפחה שלהם, עבור עצמם במקרים מסוימים".

מי שלא מצא את המוצר הרלוונטי בספרייה יכול להציע צורך להאקתון הבא. העמותה בנתה רשת של קהילות שתורמות מזמנן באופן קבוע לפיתוח מוצרים חדשים. כמו כן, כתבה העמותה את ספר החוקים, ה-Play Book, המפרט את תהליך הפיתוח בהאקתונים שלה, וזה המודל שעל פיו עובדות כל הקהילות של TOM. גורמים נוספים בעולם יכולים גם הם לאמץ את התהליך הזה ולפתח מוצרים לאנשים החיים בסביבתם.

הפוטנציאל של האוניברסיטאות

גרינשטיין מדגים את ההתפתחות של תהליך כזה. "צוות תלמידים בשנקר פיתח פרוטזה שיכולה לאפשר לילדה קטועת יד בשם יעל לנגן בכינור. אבל המוצר הזה לא התחיל בכינור, אלא בבחור בשם נועם שרצה לבשל ולהשתמש בסכין ומזלג. הפרוטזה היקרה למדי שמשרד הביטחון העניק לו לא אפשרה את זה. בינתיים, פגשנו בסינגפור קטוע ידיים בשם בון, שמאוד רצה ללכת לשירותים לבד. אחרי שהצוות שעבד על המוצר של נועם העלה אותו לספרייה, הצוות שהתנדב לפתור את הבעיה של בון התבסס עליו, והקבוצה שפיתחה את המוצר ליעל כבר התבססה על שניהם.

"ייצור של המוצר הזה עולה היום 60 דולר, ואני גם כותב את זה על תיק המוצר. אם תביאו אותו למייקר מקומי, מבחינתי שיגבה 120 דולר, אבל אם הוא ינסה לגבות 1,000, הוא כבר גנב".

אתם מסתמכים מאוד על מתנדבים. האם אפשר לעשות סקייל-אפ שמבוסס על כאלה כמויות של רצון טוב?
"בינתיים אנחנו לא נתקלים במחסור במתנדבים אלא להיפך. אנשים נלהבים לתרום את הכישרון והיצירתיות שלהם בצורה כזאת. יש פוטנציאל אדיר גם באוניברסיטאות. סטודנטים להנדסה ולעיצוב מוצר צריכים ממילא לעשות פרויקטים. בכל שנה באוניברסיטאות מתבצעים 1,500-2,000 פרויקטים של סטודנטים, וזה רק בארץ. בארה"ב יש 850 קמפוסים להנדסה ולעיצוב מוצר שעושים 50,000 פרויקטים בשנה ו-99% מהם לא הולכים לשום מקום. לא קורה איתם כלום, וזה גם קצת מתסכל לסטודנטים.

"כשאנחנו מראים להם צורך אמיתי של אדם אמיתי, אנחנו מעלים משמעותית את הסיכוי שלפחות אדם אחד ישתמש במה שהם פיתחו או ייצרו, ואולי רבים. תיקי המוצר שלנו הם ברמת פירוט ופשטות כזאת, שאת רובם יכולים לייצר בני נוער בכיתה י' במגמה טכנולוגית.

"TOM הוא מיזם מאוד חברתי, אבל הוא גם מיזם כמעט ליברטריאני מהבחינה הזאת שהוא יושב על יחידות קטנות, קהילות קטנות, בלי הרבה שימוש במשאבים של השוק".

בעצם הקמת פה מערך התנדבותי במקום שוק שהיה יכול לגלגל מיליארדי דולרים?
"לא, כי השוק הזה לא היה יכול להתקיים. המוצרים שלנו אינם מוצרים של חברה מסחרית. לא תמיד הם נראים יפה".

עולם של קסטומיזציה המונית

גורמים שונים מעולמות הטיפול באנשים עם מגבלות או במבוגרים הקימו מיזמים לפיתוח מוצרים, אבל לדברי גרינשטיין, "הבעיה היא שלא תמיד יש להם היכולת לדחוף את התהליך עד הסוף, והרצון שלהם להרוויח - עבור המוסד הטיפולי שהם מנהלים, וזה בסדר גמור - מעלה את מחיר המוצר באופן שמדיר את המשתמשים. מוסדות מסוימים גם מתחרים אלה באלה, ואז הם מפתחים אותם מוצרים שוב ושוב. אני באמת לא חושב שיש פתרון לעניין הזה בתוך השוק. אולי כן לצרכים מסוימים, ויש מוצרים לבעלי מגבלות בשוק. אבל לא לרוב הצרכים או לרוב הצרכנים".

ובכל זאת, אומר גרינשטיין, "אנחנו לא בטוחים מה מודל ההכנסות שיאפשר את הקיום של המיזם הזה לאורך זמן, אבל אנחנו מייצרים המון ערך, ולכן חייב להיות גם מודל הכנסות איפה שהוא. לעולם לא נגיע לשיווק המוני, אבל אני מדמיין עולם של קסטומיזציה המונית, שבו התחום של בעלי מגבלה הוא רק הפיילוט. גם מבוגרים לא תמיד מקבלים מענה מהשוק, גם עניים. אנחנו רוצים לייצר פתרונות נגישים רדיקלית וזולים רדיקלית. זה חייב לקרות, זה העתיד, והשאלה היא רק אם זה באמת יהיה אנחנו או מישהו אחר".

מנכ"לית ביה"ח אלי"ן: "משקיעים מתחילים להתעניין בשוק העזרים הטכנולוגיים"

ד"ר מורית בארי, מנכ"לית בית החולים אלי"ן, מרכז שיקום לילדים עם מוגבלויות קשות, אומרת ששוק העזרים הטכנולוגיים לצעירים עם מוגבלויות מתרחב, והולך ונוצר שוק גדול יותר למוצרים מסחריים בתחום הזה, לצד מוצרים בהתאמה אישית כמו של TOM.
"הקמנו את ALYNnovation, לפיתוח מוצרים מסחריים, וגם את מרכז "פלא" המציע פתרונות לבעיות ספציפיות.

"הבעיה בייצור חד-פעמי היא שלפעמים יש תקני בטיחות. זו בעיה משפטית ופיתוחית. שאלה נוספת היא מה קורה אם המוצר התקלקל. לך תמצא את מי שבנה אותו".

בארי רואה שינוי בכוח הקנייה של ציבור עם מוגבלויות, שיכול לשנות את השוק המסחרי למוצרים אלה. "היום יותר אנשים עם מגבלות נכנסים לשוק העבודה, וכוח הקנייה שלהם עולה. גם ככל שהאוכלוסייה מתבגרת, יש יותר אנשים שצברו איזשהו הון ואז נוצרו להם צרכים מיוחדים.

"מעבר לכך, יכול להיות שהפתרון הוא לייצר מוצרים שהם רלוונטיים לאנשים עם מגבלה ולקהל רחב יותר, כמו אפליקציית קול לטקסט שמתאימה לילד ולסבתא".

בעקבות השינויים הללו, אומרת בארי, גם משקיעים מתחילים להתעניין. "קרנות שלפני כמה שנים פסלו בטענה ש'זה לא התחום שלנו', בודקות את האפשרות שוב".

TOM
תחום פעילות: עמותה הפועלת לפיתוח פתרונות לצרכים של אנשים עם מוגבלות
היסטוריה: הוקמה על ידי עמותת רעות וקהילת ROI של משפחת שוסטרמן. העמותה רשומה בארה"ב ובישראל ופועלת ב-30 מדינות
נתונים: עד היום 70 קהילות TOM פיתחו יותר מ-600 פרויקטים וסיפקו לאנשים עם צרכים מיוחדים יותר מ-200 אלף מוצרים

עוד כתבות

מוצרי סוגת בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

רשות התחרות: סוגת תשלם 18 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת הסכמות שנחתמו בין רשות התחרות לסוגת, היא תשלם את העיצום הכספי בגין התערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובשורה של המלצות מחיר לקמעונאים ● סוגת בתגובה: "במספר מצומצם של מקרים אירעו כשלים טכניים בתהליכי העבודה"

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

המעבר של חמאס לטקטיקות גרילה מרמז עבור ישראל על מלחמה ללא סוף

ארגון הטרור האיסלאמיסטי משתמש בטקטיקות פגע וברח ובקבוצות קטנות יותר של לוחמים כדי להראות שהוא יכול להמשיך להילחם "עוד חודשים, אם לא שנים"

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

מחר: דיון דחוף בביה"ד הבינ"ל לצדק בהאג בבקשה לעצירת המלחמה בעזה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) יקיים בימים חמישי ושישי דיונים בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● בישראל עדיין לא החליטו אם המשלחת תתייצב מחר בהאג, לאחר שלדיונים שנערכו בחודש ינואר האחרון המשלחת התייצבה

הבניין בו נמצא הפנטהאוז בפנקס 50, ת''א / צילום: מאיה לוין

בני הזוג השוויצרים, הפנטהאוז בת"א והדרישה של רשות המסים

תושב שווייץ העניק לאשתו פנטהאוז בת"א במתנה, ורשות המסים ביקשה נתח מהעסקה - כמס רכישה ● ביהמ"ש דחה את עמדת רשות המסים וקבע כי לאשה מגיע פטור ממס עבור המתנה שקיבלה

הציוץ של קית' גיל שעורר את הסערה, והציוצים של עוקביו שהופצו ברחבי הרשת / צילום: מתוך טוויטר

מניות המם חזרו לשגע את וול סטריט. קרנות הגידור הפסידו שוב מיליארדי דולרים

תחושת דה ז'ה וו הכתה השבוע בוול סטריט ● ציוץ אחד, של חשבון בשם The Roaring Kitty, הוביל לזינוק של מאות אחוזים בשורת מניות מם, מניות שנעות בחדות בגלל הייפ ברשתות החברתיות וללא קשר למצבן הפיננסי או העסקי ● בפעם הקודמת הסיפור הזה נגמר בקריסה של קרנות גידור וסדרה בנטפליקס ● הפעם השורטיסטים כבר הפסידו כמעט 2.5 מיליארד דולר ביומיים

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים ● מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל

חברת נובה רחובות / צילום: איל יצהר

כ־50% מהעליות בזכותן: שתי מניות השבבים שמושכות את הבורסה בתל אביב כלפי מעלה

המשקיעים במניות נובה וקמטק נהנו בשנה האחרונה מתשואה תלת־ספרתית שאחראית לחלק נכבד מהעליות במדדי הדגל של ת"א ● מהיכן נובעת ההצלחה שלהן, האם הן צפויות להמשיך לזנק, ואיזו מניית שבבים נשארה מאחור?

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מגמה מדאיגה: האינפלציה זינקה לקצב שנתי של 2.8% באפריל - הרבה מעל הצפי; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.8% לעומת צפי של 0.6% • הפתעת המדד נובעת בעיקר מעלייה חדה במחירי טיסות לחו״ל ועלייה חדה בסעיפי הדיור ● מחירי הדירות עלו בכ-1%, העלייה הגבוהה ביותר נרשמה בתל אביב ● לידר שוקי הון: "לאור אי הוודאות הגאופוליטית והלחץ לעליות מחירים, לא צפויה הורדת ריבית בהחלטת הריבית הקרובה"

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: ap, Susan Walsh

האינפלציה בארה"ב סיפקה זריקת אופטימיות למשקיעים. האם היא תישמר?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עמד בחודש אפריל בציפיות הכלכלנים עם קצב שנתי של 3.4% ● מדובר בהתמתנות קלה באינפלציה ששלחה את וול סטריט לעליות, אך רפי גוזלן מאי.בי.אי פחות אופטימי: "יהיה קשה למתן את רמות המחירים"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

גל מעצרים במשטרת אנקרה: "חשש של ארדואן לניסיון הפיכה"

לפי דיווח של סוכנות "פוליטיקיול", כוחות ביטחון הפנים של טורקיה עצרו מספר בכירים במשטרת אנקרה, בגין חשד לקשר שלהם עם גורמי פשע ● לפי דיווח אחר, אחת מהדמויות המרכזיות בחקירה, המוגדר בתור "עד סודי" בתיק, טען כי "משטרת אנקרה ניסתה לתכנן הפיכה"

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

תסתכלו על תל אביב ותראו את הפרדוקס של שוק הדיור כולו

רוכשי הדירות רואים את המצב, ומוטרדים ממנו יותר, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התיפקוד הממשלתי והפוליטי, ואפס המעשה בתחום הדיור ● וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית בוועדת המדע בראשות אורית פרקש הכהן / צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"יש להיערך לאבטלה הולכת וגוברת": ועדת ה-AI דנה בשוק העבודה

במסגרת דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית, הזהירה היו"ר, אורית פרקש־הכהן, מפני תרחיש בו האוכלוסייה העובדת תצטמצם עד כדי "אבטלה טכנולוגית" ● נציגות משרד העבודה ובנק ישראל ציינו כי "רמת המוכנות של המשק לאימוץ הבינה המלאכותית לא גבוהה מספיק"

איליה סוצקבר, המדען הראשי של חברת OpenAI והמנכ''ל לשעבר סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

איליה סוצקבר, המייסד המשותף הישראלי של OpenAI, הודיע על עזיבת הסטארט-אפ

בציוץ בטוויטר כתב המדען הראשי והמייסד המשותף הישראלי של OpenAI, איליה סוצקבר, כי הוא עוזב את הסטארט-אפ וכי "הוא נרגש לקראת מה שיבוא כעת" ● המנכ"ל סם אלטמן כבר צייץ בתגובה: "זה מאוד עצוב לי" ● לאחר עזיבתו של סוצקרבר, הודיע בכיר נוסף, יאן לייקה, על עזיבתו

בניין חברת סלקום / צילום: עינת לברון

לאחר שהשליטה בסלקום החליפה ידיים: האם העלאת מחירים בדרך?

קבוצה בראשות קרן פורטיסימו של יובל כהן השלימה את רכישת מניות דסק"ש בסלקום ב-936 מיליון שקל ● מאז נחתם מזכר ההבנות בדצמבר זינקה מניית סלקום ב-26%

רידא מסארווה / צילום: אינטל

הוא בן לאחת המשפחות הגדולות בחברה הערבית ואחראי על בניית המפעלים של אינטל בארץ ובעולם

רידא מסארווה, שאחראי על הנדסת הבינוי באינטל בעשרות מיליארדי דולרים, הגיע לפסגה כשהוא אחד מאנשי המפתח שאמונים על ההתרחבות הגדולה ביותר של החברה בכל שנותיה ● דרך לקיחת אחריות אישית, חוש הומור מפותח וחשיבה טכנית, כך הוא עשה זאת ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

שטח נחיתה למסוקים. כיום פועלים כ־30 מנחתים מפוקחים / צילום: גלעד קוולרצ'יק

בקרוב בתל אביב: חמישה מנחתים חדשים יוקמו למסוקים

לקראת סגירתו של שדה התעופה בהרצליה, חברת נתיבי ישראל מחפשת חלופות למנחת מסוקים בת"א ● יעקב יופה, משנה סמנכ"ל לתעופה בחברה: "בכוונתנו לאתר כחמש נקודות נחיתה במרחב ת"א, כולל אפשרות למסוקים לנחות על גגות במקומות שיאושרו"

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בישראל ובארה"ב: שלושה נתוני מאקרו גורליים יפורסמו בתוך 24 שעות

החל מהיום (ד') בצהריים יחל מרתון של נתוני מאקרו חשובים ● הראשון שבהם יהיה מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש אפריל, שהפתיע לרעה במשך 4 פעמים ברצף ● משם הפוקוס יעבור לישראל, עם פרסום נתוני האינפלציה והתוצר ● אלו הציפיות בשוק

מפגינים פרו-פלסטינים בהאג / צילום: Reuters, Charles M. Vella / SOPA Images/Sipa USA -

חרם אקדמי: האקדמיה ההולנדית המלכותית לאמנות מנתקת קשרים עם "בצלאל"

הצעד הוכרז לאחר חודשים של קמפיינים מצד גורמים פרו-פלסטינים במוסד ההולנדי, כולל עצומה וכן כינוס ועידה כללית שהצביעה בנושא והחליטה על החלת החרם על האקדמיה לאמנות ולעיצוב בצלאל ● שני המוסדות קיימו בשנים האחרונות שיתופי-פעולה מקיפים, כולל הרצאות אורח

היחסים עם ישראל סיבכו את ענק ההשקעות בחזית מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ירדן הצליחה לסכל הברחת נשק בהובלת איראן, מה יכול לקרות אם לאיראן יהיה גרעין, נתניהו עדיין לא מוכן לדון ביום שאחרי ופסטיבל מוזיקה שמסתבך בגלל חסות של ברקליס ● כותרות העיתונים בעולם