גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המכוניות הקטנות התכווצו והג'יפונים זינקו: המספרים של ענף הרכב מותירים 301 אלף סיבות לדאגה

ישראל שברה השנה שיאים עולמיים בצמיחת שוק הרכב, והציבור הצביע בכיסו נגד התחבורה הציבורית ● למרות תקציב של יותר מ-50 מיליארד שקל בשנתיים, משרד התחבורה לא מצליח לספק תחלופה סבירה לרכב הפרטי ● את המחיר כולנו משלמים, ולא רק בפקקים

מכוניות חדשות חונות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות חונות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

כותב שורות אלו מכסה את שוק הרכב הישראלי במשך כמעט שלושה עשורים, ונדמה היה ששום דבר כבר לא יכול להפתיע אותי. ואז באה שנת 2021 והראתה שעוד יש לנו מה ללמוד. השורה התחתונה של נתוני המכירות מרשימה מאוד לכשעצמה, אבל עדיין לא מגלה את כל התמונה.

בשנה החולפת נמסרו בישראל כ-301 אלף כלי רכב פרטיים, מתוכם כ-11 אלף כלי רכב ביבוא עקיף. זוהי עלייה של כ-34% לעומת 2020 ועלייה של כ-20% לעומת 2019, טרום הקורונה. לכאורה אפשר לראות בכך "תיקון" לירידה של כ-18% במסירות, שנרשמה בשנה שעברה, אך בהשוואה בינלאומית הנתונים בישראל קרובים הרבה יותר לכדור שלג מתגלגל במדרון מאשר לתיקון כלשהו.

שוק הרכב הישראלי צמח בשנה החולפת בקצב המהיר ביותר מבין כל המדינות המפותחות בעולם. האיחוד האירופי, למשל, צפוי לסיים את 2021 עם ירידה קלה במסירות רכב חדש לעומת 2020, או לכל היותר באיזון. ארצות-הברית סיימה את השנה עם עלייה סמלית של כ-4.5% במסירות וירידה דו-ספרתית בהשוואה ל-2019. אפילו סין הכל-יכולה סיימה את השנה עם עלייה צנועה של כ-3.1%.

כל השווקים הנ"ל נאלצו להתמודד בשנה החולפת עם אותם אילוצים גלובליים, שהשפיעו גם על השוק הישראלי ובראשם שיבושי ייצור, קשיים לוגיסטיים והתייקרות כלי הרכב. ולמרות זאת, השוק הישראלי עקף את כולם בסיבוב ואלמלא קשיי האספקה אפשר להניח שהיו נמכרות ב-2021 עוד 20-30 אלף מכוניות חדשות.

קונים למרות המסים

המספרים הללו מקבלים ממד אפילו עוד יותר קיצוני כשלוקחים בחשבון את התנאים הייחודיים של השוק הישראלי. כמו למשל את המיסוי המצטבר על כלי רכב, שהוא מהגבוהים בעולם. או את המיסוי על דלק, שעומד בממוצע על כ-65% מהמחיר של ליטר בנזין, בלי קשר למחירו של הדלק עצמו שטיפס בתלילות בשנה החולפת. או את האגרות השנתיות, שגבוהות במאות אחוזים מהממוצע של ה-OECD.

ואם מישהו סבור, שהזינוק משקף מבצעי מכירות ו/או את כוח הקנייה יוצא הדופן, שהעניקה התחזקות השקל לרוכשי הרכב בישראל, כדאי לו לחשוב שנית. ב-2021, שהייתה שנה של עודפי ביקוש, ההנחות הטיפוסיות על כלי הרכב בישראל ירדו לשפל של כל הזמנים, מה שכמובן העלה את המחיר שלהם בפועל.

המחיר הממוצע של עסקת רכישת רכב חדש בשנה החולפת עמד על כ-165 אלף שקל, כלומר לא רק שהישראלים שילמו יותר על כל רכב, אלא גם שהשוק כולו "זז כלפי מעלה" תוך שהוא מותיר בצד את המכוניות הזולות והעממיות, שפעם היו מוקד המכירות בישראל.

מדחיקים את הפקקים

אבל התעלומה הגדולה ביותר היא היעילות שבה מצליחים רוכשי הרכב בישראל להדחיק טוטלית את המציאות של עומסי התנועה בישראל ואת המבוי הסתום שאליהם הם מתקדמים, תרתי משמע.

הנה כמה נתונים מאירי עיניים: בין השנים 2014 ל-2020 עלה מספר כלי הרכב המורשים לתנועה בישראל ב-24.4% אבל אורך הכבישים הכולל עלה בכ-6.2% בלבד. בשנת 2019 רמת הצפיפות בישראל, שנגזרת ממספר כלי הרכב לקילומטר כביש, הייתה גבוהה ב-260% בהשוואה ל-11 המדינות המובילות באירופה וב-202% ביחס לממוצע ה-OECD.

אבל הנתון הבעייתי ביותר ללא ספק הוא מדד ניצולת כלי הרכב, שהוא הממוצע המשוקלל של הנסועה השנתית לכל קילומטר כביש. כאן הממוצע בישראל גבוה בכ-250% מזה של ה-OECD.

במילים אחרות הישראלים לא רק קונים יותר מכוניות אלה גם נוסעים בהם הרבה יותר. וכאשר חלקן של המכוניות החשמליות בכלל השוק יגדל, תופעת נסועת היתר רק תתגבר בשל העלות המזערית של קילומטר נסיעה בהן.

כל זה כאמור, עוד לפני שנת 2021, שבה נוספו פלוס מינוס כ-100 אלף כלי רכב חדשים לכבישים, בניכוי כלי שנגרעו. אפילו הנתון הזה רק חלקי מכיוון, שבשנה החולפת התרוקנו כמעט לחלוטין מגרשי המכר של כלי הרכב המשומשים בשל המחסור בכלי רכב חדשים, והמשמעות היא שבפועל נוספו לכבישים עוד כמה עשרות אלפי כלי רכב פעילים.

ציון נכשל לרגולטור

הנתונים הללו מעניקים ציון "נכשל" מהדהד למשרדי הממשלה, שבאחריותם לרסן ולמתן את הרכישה של כלי רכב פרטיים ואת הנסועה בהם. מיסוי הרכב הכבד, שמוטל בישראל, מצליח להעלות את יוקר המחיה ולהזרים מיליארדי שקלים מכובדים לקופת המדינה. אבל מנגנון המס הקיים מעודד נסועת יתר והמדינה עצמה מעודדת רכישה ונסועה של מאות אלפי עובדיה, באמצעות החזרי הוצאות רכב בעלות של כמעט 25 מיליארד שקל בשנה.

מנגד, למשרד התחבורה יש רטוריקה קבועה: אחת לכמה חודשים יוצאים בתחזיות מפחידות על מצב העומסים וועל הצורך בהשקעות "חירום" בתחבורה הציבורית. חברי הכנסת ממהרים לאשר למשרד תקציבי ענק שנעלמים תחת כותרות גרנדיוזיות. ב-2020 וב-2021 בלבד עמד היקף התקציב לתחבורה הציבורית על כ-50 מיליארד שקל במצטבר - נחזור שוב,  מיליארד שקל - לא כולל עוד כ-7.6 מיליארד שקל לפיתוח כבישים. התקציב לסעיף התחבורה הציבורית ב-2022 שובר שיא חדש עם כ-28 מיליארד שקל.

והשורה התחתונה? עלייה דו-ספרתית במכירות הרכב. הציבור הרחב מעדיף לשלם מחירים מופקעים ולהמתין בממוצע ארבעה חודשים, ולקנות רכב שלישי ורביעי למשפחה ובלבד שלא להזדקק לשירותיה הכושלים והחלקיים של התחבורה הציבורית. ובפעם הבאה, שתעמדו שעה ועשרים בפקקים מראשון לציון בואכה תל אביב ביום רגוע, אל תבואו אלינו בתלונות. 

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אורמת קופצת בכ-4%

ת"א 35 עולה ב-0.3% ות"א 90 יורד ב-0.1% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחותם של הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● על פי דיווח הוול סטריט ג'ורנל, ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בארה"ב

הדאקס מוסיף לערכו 0.3% ● הניקיי עלה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה