גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

באוצר בוחנים הקלות על יבוא מקביל של כלי רכב. איך זה ישפיע על המחירים?

היבוא העקיף תופס בקושי 3% משוק הרכב, ובמשרד האוצר שוקלים להסיר את אחד מחסמי התחרות המרכזיים בתחום: הקושי של היבואנים המקבילים להשיג פטור ממכס ● אבל מצד שני, מקדמים גם שורה של מהלכים בניסיון לצמצם את השימוש ברכב פרטי, לרבות העלאות מסים

יבוא רכבים בנמל אילת / צילום: Reuters, Amir Cohen
יבוא רכבים בנמל אילת / צילום: Reuters, Amir Cohen

במשרד האוצר בוחנים בימים אלה הקלות רגולטוריות על יבוא מקביל של כלי רכב, כך נודע לגלובס. המטרה היא עידוד התחרות בענף, ששבר שיאי מכירות ב-2021, והורדת המחירים לצרכן. התוכנית הנרקמת צפויה להיכנס לתוקף כבר ב-2022, אבל ספק אם באמת נרגיש שינוי משמעותי במחירי המכוניות.

כפי שפורסם בגלובס בשבוע שעבר, במקביל, באוצר שוקלים בימים אלה להעלות מסים על מכוניות חדשות. אפשר להעריך שהמהלך הזה יוסיף עוד שמן לקרב הגרסאות ארוך השנים בין יבואני הרכב, שטוענים שהמכוניות בארץ יקרות בגלל המסים הגבוהים, לבין הממשלה, שמפנה את האשמה לריכוזיות בענף.

היבואנים שמשלמים מכס, ואלה שלא

ביום שני פורסמה רשימת המוצרים שיורשו להיכנס לישראל, במסגרת רפורמת היבוא, במסלול מהיר ומבלי האישורים והבדיקות שנדרשו עד כה. אלפי מוצרים, כמו מכשירי חשמל ותמרוקים, יותרו ליבוא על בסיס אימוץ תקינה בינלאומית והצהרת היבואן. כעת, באוצר שואפים להרחיב את הרפורמה גם אל ענף הרכב. אבל שם התמונה קצת יותר מורכבת.

שוק הרכב בישראל נפתח ליבוא עקיף בשנת 2016 עת חוקק חוק רישוי שירותי הרכב של משרד התחבורה. אבל ההבטחה של שר התחבורה דאז, ישראל כ"ץ, להורדת מחירי המכוניות ב-"20% לפחות", לא התממשה מעולם.

 

כיום רשומים בארץ 35 יבואנים מקבילים, פי 2.5 ממספר היבואנים הרשמיים (14), ונתח השוק שלהם זניח ומגיע לכ-3% לפי ההערכות. אחת הסיבות המרכזיות לכך שהיבואנים העקיפים לא מצליחים להעמיד תחרות אמיתית למקביליהם הרשמיים נעוצה בבירוקרטיה. הקלה בטופסולוגיה האמורה, עשויה להחיות מחדש את הרפורמה הנשכחת של 2016, ואולי להצית תחרות אמיתית בשוק הרכב.

החסם המרכזי שסומן במשרדי האוצר והתחבורה לענף היבוא המקביל הוא בנוהלי המכס. הסבך הבירוקרטי הקיים מביא למצב שבו לעיתים, נדרש היבואן המקביל לשלם מכס בגובה אלפי ועשרות אלפי שקלים למכונית, בעוד היבואן הסדיר פטור ממכס על אותה המכונית בדיוק. לישראל הסכמי סחר חופשי עם מדינות האיחוד האירופי, ארה"ב, טורקיה ומדינות נוספות מהן מיובאות מכוניות. רכבים ממדינות אלה פטורות ממכס בגובה 7% ממחיר הרכב (כולל מס קנייה ומע"מ), אבל לשם כך נדרש היבואן ל"תעודת העדפה".

כדי לזכות בתעודת הנכספת, צריך הספק של הרכב להמציא מסמך מקור מהיצרן. מטרת המסמך היא להוכיח שהרכב יוצר במדינה שחתומה עם ישראל על הסכם הסחר החופשי. ליבואני הרכב הרשמיים אין בעיה להצטייד במסמך, שכן הספק שלהם הוא יצרן הרכב. היבואנים המקבילים, לעומת זאת, קונים את המלאי שלהם מסוכני משנה בחו"ל (דילרים). כאן מתרחש כשל השוק.

כשאותו דילר יבקש מיצרן הרכב מסמכים עבור המכס הישראלי, ליצרן יש אינטרס לסרב לו. מעבר לברית של היצרנים עם היבואנים הרשמיים, המודל העסקי של היצרנים מתנגש עם זה של היבואנים המקבילים. היצרנים מתמחרים את אותו הרכב במחירים שונים במדינות שונות לפי האסטרטגיות העסקיות שלהם, שמבוססות בין היתר על גובה ההכנסה בקהל היעד. לעומת זאת, בסיס המודל העסקי של היבואנים העקיפים הוא לקנות במדינות זולות ולמכור ברווח במדינות יקרות. כך, הדרך של היבואן העקיף לפטור ממכס כמעט חסומה והסיכוי שהוא יוכל להתחרות במחירי היבואן הרשמי נמוכים.

מצד אחד הוזלת עלויות - מצד שני מסים

ללא יבוא מקביל, יכול הקונה לבחור בין עשרות מותגים ומאות דגמי רכב, אלא שהם נשלטים על ידי כעשרה יבואנים גדולים. כלומר, אדם שרוצה לקנות יונדאי למשל יכול לפנות רק ליבואן בעל הזיכיון של יונדאי, ומי שמעדיף מאזדה צריך לקנות אותה רק מיבואן מאזדה. יבוא חופשי של מכוניות ייצור תחרות גם בתוך המותגים.

אם היבואנים המקבילים יצליחו להעמיד תחרות אמיתית בענף בדמות צבר מלאים ומכירה של כמויות משמעותיות של מכוניות, גם היבואנים המסורתיים יידרשו לתגובה בדמות מבצעים והנחות. במדינות אחרות בעולם מגיע שוק היבוא המקביל לנתח שוק של כ-10-12 אחוזים, והציפייה בתחום היא שגם בארץ נוכל להגיע למספרים כאלה. כלומר, סדר גודל של 30-35 אלף מכוניות בשנה.

איך המהלך ישפיע על מחירי המכוניות? כיום, יבואן מקביל שמצליח להשיג תעודת העדפה, מציע את מרכולתו במחיר נמוך בכ-3% מהיבואנים הרשמיים. אבל ספק אם ההוזלה הזו תצליח לבלום את ההתייקרות המתמשכת בענף הרכב שלפי ההערכות יספוג מסים נוספים בשנים הקרובות.

זמני האספקה צפויים להתקצר

המשמעות עבור הצרכן היא לא רק בתחרות על המחירים, אלא גם בזמני האספקה. כיום שורר מחסור במלאים של מכוניות פופולריות רבות בשוק, והרוכשים נאלצים להמתין חודשים ארוכים עד לקבלת המפתח. כבר היום הגמישות של היבואנים המקבילים לגבי המדינה ממנה הם מיבאים, מאפשרת להם לנצל את משבר האספקה בענף ולספק רכבים בזמני המתנה קצרים יותר. אם נתח השוק שלהם יגדל, כך תגדל גם ההשפעה שלהם על רשימות ההמתנה לרכבים.

עוד כתבות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • משפחות חטופים חסמו את משאיות הסיוע לרצועה: "רק עצירת הסיוע לחמאס תמנע ממנו לשלוט ברצועה" • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק