גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טויוטה עקפה את ג'נרל מוטורס כמובילה במכירות מכוניות בארה"ב

טסלה ויונדאי הגדילו את נתח המכירות שלהן בשוק האמריקאי בשנה שעברה, כשהמחסור בשבבי מחשבים השפיעה על כל חברת רכב באופן שונה

אולם תצוגה לרכבי טויוטה / צילום: תמר מצפי
אולם תצוגה לרכבי טויוטה / צילום: תמר מצפי

טויוטה בפעם הראשונה עקפה את ג'נרל מוטורס כחברה שמכרה הכי הרבה מכוניות בארה"ב בחישוב שנתי, שינוי שקרה במידה רבה בגלל המחסור העולמי בשבבי מחשבים שפגע בתחום הרכב באופן לא שוויוני.

יצרנית המכוניות היפנית, שבמשך עשורים רבים התאמצה להגדיל את נוכחותה בארה"ב, מכרה כ-114 אלף מכוניות יותר מ-GM ב-2021. סך מכירות טויוטה בארה"ב, כ-2.3 מיליון מכוניות, היה גבוה בכ-10% בהשוואה ל-2020, כך נמסר מהחברה ביום שלישי.

לשם ההשוואה, GM דיווחה על ירידה של כמעט 13% בתוצאות המכירות לסך של 2.2 מיליון מכוניות שנמכרו ב-2021, והמחסור בשבבים היווה מעמסה גדולה יותר על פעילות הייצור בחברה והותיר סוכנים עם פחות כלי רכב למכור. GM הייתה מוכרת המכוניות מס' 1 בארה"ב מאז 1931, על פי הפרסום המכסה את התעשייה Automotive News.

טויוטה הרוויחה במידה רבה מהחלטתה לאגור שבבי מחשבים, שמשמשים במגוון יישומים אלקטרוניים במכוניות. היא הימרה מוקדם יותר מרוב יצרניות הרכב האחרות על שיקום שוק הרכב בארה"ב וקיצצה הזמנות לחלקים ולייצור פחות בחדות מיריבותיה, וכך נותרה מוכנה יותר לעלייה בביקוש הצרכנים, שהגיעה בסופו של דבר.

בזמן שמנהלי טויוטה אומרים שהם הצליחו לנווט בחלק מקשיי שרשראות האספקה בשנה שעברה, הם לא רואים את ההובלה על פני GM כשינוי קבוע בדירוגי המכירות בתעשייה, שרבים בוחנים מקרוב.

"צריך להיות ברור, זו אינה מטרתנו ואני לא רואים זאת כמשהו שניתן לשימור לאורך זמן", אמר ג'ק הוליס, סגן נשיא בכיר בטויוטה לפעילות בצפון אמריקה. הוא הוסיף שהחברה לא מצפה להשתמש בהורדת GM מכס ההובלה בפרסומים שלה בשנה הקרובה.

דובר של GM סירב להגיב לדירוג המכירות של החברה. הוא אמר ש-GM נתנה עדיפות למוצרים המוכרים טוב ביותר שלה - משאיות פיקאפ גדולות ורכבי SUV - וצופה שהמכירות יגברו השנה כשהמחסור בשבבים ידעך.

יצרניות רכב זרות אחרות גם עלו

יצרניות רכב זרות אחרות ויצרנית המכוניות החשמליות טסלה גם הן עלו במכירות בארה"ב ב-2021, ושאבו נתח שוק מדטרויט, על פי דו"חות של החברות ותחזיות של אנליסטים.

החברה יונדאי מדרום קוריאה, בשנה השנייה ברציפות, השיגה עלייה גדולה בנתח השוק ומכרה 738,081 מכוניות ב-2021, הגדלה של המכירות בכ-19% לעומת השנה הקודמת, כך אמרו ביונדאי ביום שלישי. מזדה והונדה גם הן הציגו נתוני מכירות טובים מהממוצעים שלהן בשנה שעברה, על פי דיווח החברות.

חברת המחקר Cox Automotive מעריכה שמכירות טסלה בארה"ב זינקו ב-61% לעומת השנה שלפניה והגיעו לעלייה הגדולה ביותר באחוזים בין יצרניות הרכב. טסלה לא מפרטת נתוני מכירות בארה"ב.

בסך-הכול, יצרניות הרכב מכרו כמעט 15 מיליון מכוניות בארה"ב בשנה שעברה, על פי תחזית של חברת המחקר J.D. Power. בסך-הכול זה מעט יותר גבוה ממה שהיה ב-2020, כשתחילת מגפת הקורונה פגעה במכירות הרכב בחלק מהשנה. אבל זו ירידה גדולה מ-17 מיליון מכוניות שנמכרו בחמש השנים הרצופות לפני כן.

מניות של מכוניות עלו ביום שלישי לאחר פרסום נתוני המכירות האחרונים והחדשות שפורד מתכננת להכפיל את ייצור המשאית החשמלית שלה, לאחר עלייה במספר ההזמנות.

מניות פורד  סגרו בעלייה של כמעט 12% ביום שלישי. מניות GM  עלו ב-7.5%, בעוד שקבלות מהפקדות של טויוטה  הגיעו לשיא של 199.19 דולר, עלייה של כמעט 7% מהסגירה ביום שלישי.

מכירות כלי רכב אמריקאיים נכנסו לקצב מהיר באביב שעבר כשקוני מכוניות אמריקאיים נכנסו לתמונה וביקשו להוציא על מכוניות חדשות את כספי החסכונות שאגרו בזמן מהסגרים של המגפה. אבל עד הקיץ, המחסור בשבבים פגע בלוחות הזמנים של בתי חרושת והתוצאה הייתה שמגרשי סוכנויות הרכב היו כמעט ריקים, וזה פגע במכירות במחצית השנייה של 2021.

המחירים הגבוהים צפויים להימשך

אנליסטים צפו עוד שנה חלשה במכירות מכוניות, חרף העובדה שצפויה בחודשים הקרובים הקלה במחסור בשבבים. מנהלים בתעשיית הרכב אמרו שעלולה לחלוף השנה כולה לפני שהמלאי בסוכנויות הרכב יתמלא, וזה צפוי לפגוע במכירות למרות שסוכני המכירות אומרים שהביקוש באופן בסיסי חזק.

באתר Edmunds.com צפו שמכירות בארה"ב יגיעו ל-15.2 מיליון מכוניות ב-2022, עלייה קלה מהמספרים הסופיים שהיו צפויים בשנה שעברה. אנליסטים ב-RBC Capital יותר שוריים, וקבעו את המספר הכולל על כ-15.8 מיליון מכוניות, עם עלייה הצפויה בהמשך השנה לאחר שהמלאי ישתפר.

מנהלי טויוטה אומרים שהם צופים שמכירות הרכב בארה"ב יצמחו לכ-16.5 מיליון מכוניות השנה, בסיוע שיעורי ריבית נמוכים באופן היסטורי, ביצוע שיא בשוק המניות ושיעור חסכונות גבוה יותר שיעזור לתמוך בקונים.

המחירים הגבוהים צפויים להימשך, ושוק המוכרים שנוצר על ידי החוסר במלאי ממשיך להתקיים, כך אמרו אנליסטים. המחיר הממוצע למכונית חדשה הגיע לשיא של 45,700 דולר בדצמבר, 20% יותר משנה קודם לכן, כך מעריכים ב-J.D. Power.

מחירי שיא למכוניות משומשות תורמים למחירי מכוניות חדשות, כך אמרו ב-J.D. Power, בגלל שהקונים שעושים טרייד אין על מכוניות ישנות יש יותר כסף לעבוד אתו. המחיר הממוצע למכונית בטרייד אין בדצמבר היה 10,200 דולר, עלייה מכ-4,600 דולר שנה קודם לכן, כך נמסר מהחברה.

"ביקוש צרכני שלא זוכה למילוי ישמור את המלאי הזמין למכירה קרוב לשפל היסטורי" וכנראה גם השנה יתרום לשיאים בתמחור, כך אמר תומאס קינג, מנהל דאטה וניתוחי שוק ב-J.D. Power.

ההפרעה הלא שוויונית ללוחות הזמנים של הייצור ערערה את ההיררכיה בין יצרניות הרכב ב-2021. בעוד שהמחסור בשבבים ובעיות אחרות בשרשראות האספקה השפיעו על כל היצרניות, ג'נרל מוטורס ופורד היו בין החברות שנפגעו באופן הקשה ביותר, וכל אחת מהן ביטלה תוכניות לייצור יותר מ-600 אלף מכוניות בצפון אמריקה, על פי חברת המחקר AutoForecast Solutions.

פורד מתכננת לדווח על תוצאות המכירות ביום רביעי.

ביום שלישי, יצרנית הרכב מדירבורן, מישיגן אמרה שהיא מתכננת להכפיל את היעד שלה לייצור הגרסה החשמלית של משאית הפיקאפ F-150, כשהיעד הוא ייצור 150 אלף משאיות כאלה בשנה. בפורד אמרו שתוכניות הייצור המוגדלות משקפות את הביקוש הגבוה לדגם, ונעשו כ-200 אלף הזמנות לקנות משאית כזו.

חברות אחרות שהציגו מכירות יפות כוללות מותגים אסיאתיים ואירופאיים, וכן טסלה, שאמרה ביום ראשון שכמות מסירת הרכבים בעולם זינקה ב-87% ב-2021, ל-936 אלף מכוניות. טסלה לא מפרטת את המכירות לפי אזורים. ב-Cox העריכו שנתח השוק שלה עלה ל-2.2% בשנה שעברה - בערך כמו מרצדס - לעומת 1.4% שנה קודם לכן.

רנדי פארקר, מנהל המכירות בארה"ב של חברת יונדאי, אמר שהיצרנית עשתה כמה צעדים על מנת להתמודד עם אתגרי השוק, כולל הישענות גדולה יותר על מכירות דרך האינטרנט ועידוד סוכנים לסכם מכירות של מכוניות שעוד לא הגיעו למגרשים.

הוא אמר שהוא צופה שיונדאי תמשיך לחדד את מאמציה בשנת 2022, ותכוון לבנות על רווחיה מהעת האחרונה בנתח המכירות.

"אני לא מאמין בצירופי מקרים", אמר פארקר. "אני חושב שהסתגלנו למשבר הזה בצורה מאוד טובה".

עוד כתבות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון