גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המדינה העניקה 600 מיליון שקל למפעלים ולחברות - פי ארבעה ממה שניתן היה לפני אישור התקציב

במסגרת חוק עידוד השקעות הון, הרשות להשקעות שבמשרד הכלכלה והתעשייה הזרימה למשק בשנה החולפת 600 מיליון שקל ● בין המפעלים הבולטים שקיבלו מענקים נמצאים אקווהשילד מדיקל ואדמה מכתשים ● מניתוח עלות-תועלת כלכלית שערכה השנה פירמת Deloitte עולה כי עבור כל שקל שהושקע במסלולי ההשקעה בהון אנושי, הוזרמו חזרה 2.14 שקלים

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

הרשות להשקעות שבמשרד הכלכלה והתעשייה הזרימה למשק בשנה החולפת 600 מיליון שקל בכמה מסלולים, שהבולט שבהם הוא מסלול המענקים להקמה, העתקה והרחבה של מפעלים באזורי פיתוח א', במסגרת חוק עידוד השקעות הון. כך עולה מהדוח שהגיש ראש השרות להשקעות שלמה אטיאס לשרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי.

היקף המענקים הזה התאפשר רק לאחר אישור תקציב המדינה בנובמבר. התקציב ההמשכי שהיה קודם לכן ייחד רק כרבע מהסכום למענקים הללו, אך גם לפני אישור התקציב, ברשות ההשקעות בחנו את כל הבקשות ואלה שעמדו באמות המידה שנקבעו הוכנסו לרשימה, מתוך הנחה שהתקציב יאושר בסופו של דבר. ואכן לאחר אישור התקציב במהלך דצמבר הועברו המענקים לכלל המפעלים והחברות שעמדו בתנאים.

במסלול הראשי אישרה רשות ההשקעות ב-2021 60 מענקים בהיקף כולל של 331 מיליון שקל - עליה של כ-24% מהשקעת המדינה אשתקד. הנחת העבודה ברשות היא כי ההשקעה צפויה להביא לגידול מכירות של המפעלים שזכו במענקים בהיקף של 2.8 מיליארד שקל מתוכם 80% ליצוא.

בין המפעלים הבולטים והמענקים הגדולים נמצאת אקווהשילד מדיקל, שקיבלה מענק של 21 מיליון שקל. החברה עוסקת בייצור ערכות מזרק סטריליות, המיועדות לטיפול בתרופות מסוכנות, בעיקר בתחום הטיפולים האונקולוגיים. החברה צומחת בשנים האחרונות בעשרות אחוזים ובמסגרת התוכנית המאושרת החברה מגדילה את קווי הייצור כדי לעמוד בביקושים הגבוהים.

אדמה מכתשים מרמת חובב קיבלה מענק בגובה 30 מיליון שקל והיא עוסקת בייצור קוטלי חרקים לחקלאות ולמטרות אחרות. המענק ישמש למעבר לטכנולוגיות ייצור מתקדמות. חברת התרופות פדאגיס מירוחם קיבלה מענק של 19 מיליון שקל.

המענקים הניתנים הם בערך של 20% מתוכניות ההשקעה של המפעלים והחברות המוגשות לאישור רשות ההשקעות.

3.5 מיליון שקל לשימור עובדים בתקופת הקורונה

ישנם עוד מסלולים שהרשות מעניקה בהם כספים, ביניהם תוכנית להעלאת הפריון בתעשייה (תוצר מקומי גולמי לשעת עבודה) בהשוואה למדינות ה-OECD - אחת מהבעיות המרכזיות של המשק הישראלי. התוכנית מציעה דרכי פעולה לשפר את מדדי הפריון בלפחות 30%. בשנת 2021 הוגשו 25 בקשות, מתוכן אושרו 16. היקף ההשקעות עומד על כ-86 מיליון שקל כשהיקף המענקים שניתנו על ידי המדינה עומד על כ-26 מיליון שקל.

במסלול הטמעת טכנולוגיות מתקדמות, שגם הוא מסייע להעלאת הפריון, העניקה הרשות 26 מיליון שקל ל-105 חברות ומפעלים. עוד 3.5 מיליון שקל ניתנו למפעלים לשימור עובדים בתקופת הקורונה.

מסלול השקעות ומענקים מעניין הוא בסיוע בנושא ההון האנושי, תוך התמקדות באוכלוסיות הנמצאות בתחתית סולם השכר. הרשות השקיעה 23 מיליון שקל ב-20 חברות הייטק שנועדו להכשרה וקליטה של עובדים ערבים דרוזים וצ'רקסים. ההשקעה הזו אמורה להביא לקליטה של 212 עובדים ממגזרים אלה בשכר ממוצע של יותר מ-16 אלף שקלים. עוד שתי תוכניות למגזר הלא יהודי הן מיזמים להעסקת נשים ממזרח ירושלים ולהעסקת בדואים במרחב הנגב. בתוכניות אלה השקיעה המדינה יותר מ-30 מיליון שקל במענקים למעסיקים ואלה אמורים לייצר כ-550 משרות חדשות, גם אם בשכר נמוך מהממוצע של 8-9 אלף שקל.

בתוכנית דומה לקליטת עובדים חדשים באוכלוסיות ששיעור השתתפותן בתעסוקה נמוך (חברה ערבית, חרדית, אנשים עם מוגבלויות, הורים יחידים) אושרו מענקים בגובה של 58 מיליון שקל ל-162 חברות ליצירת 1,557 משרות חדשות.

מסלול נוסף הוא מסלול שכר גבוה באזורי עדיפות לאומית וירושלים שנועד לעודד השקעות במשק של תעשיית העילית, לרבות תעשיית המו"פ והמחשבים, תוך שימת דגש על העלאת שיעור הצמיחה באזורי עדיפות לאומית ועל עידוד יצירת משרות בשכר גבוה באזורים אלה. השנה אושרו מענקים בגובה של 93 מיליון שקל ל-30 חברות ליצירת 649 משרות חדשות תוך שימור 7,013 משרות בעלות ממוצע עלות שכר של 26,685 שקל.

ברשות ההשקעות אומרים כי ההשקעה תביא לשימור של כ-25,000 עובדים ותוספת של כ-4,000 עובדים חדשים. מסלולי הסיוע של הרשות להשקעות מהווים כלי כלכלי מרכזי של הממשלה ברצותה לעודד השקעות הון, לפתח את הפריפריה, לייצר מקומות עבודה חדשים ולקדם חדשנות ופריון.

עבור כל שקל שהושקע הוזרמו בחזרה 2.14 שקלים

מניתוח עלות-תועלת כלכלית שערכה השנה פירמת Deloitte עולה כי עבור כל שקל שהושקע במסלולי ההשקעה בהון אנושי של הרשות להשקעות במשרד הכלכלה והתעשייה, הוזרמו חזרה למשק 2.14 שקלים. הניתוח בחן את האפקטיביות הריאלית של המסלולים ברשות להשקעות, כאשר תוצאות הניתוח מעידות שהמדינה מקבלת חזרה יותר מכפול מהשקעתה במסלולים אלה.

עוד עולה במחקרים כי חל גידול משמעותי השנה לעומת משנים קודמות, בהיקף המשרות שנוספו, בעלות השכר הממוצעת בקרב אוכלוסיות ששיעור השתתפותן בתעסוקה נמוך, בשימור המשרות הקיימות ובכמות הבקשות שאושרו (מעל 72%).

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי, הממונה על רשות ההשקעות, אומרת כי פיתוח התעשייה הישראלית והתעסוקה בפריפריה הינו יעד לאומי וחובתה הכלכלית והחברתית של ממשלת ישראל. בפני התעשייה מגוון אתגרים, בראשם העלאת הפריון, החדשנות וההובלה ביצור מתקדם. לדבריה, התקציב שאושר מאפשר להמשיך בהשקעה הזו שמניבה צמיחה כלכלית.

שלמה אטיאס, מנהל הרשות להשקעות, אומר כי חלוקת תמריצים מושכלת להעלאת פריון העבודה בקרב חברות עסקיות בענפי התעשייה, השירותים והמסחר בישראל מקדמת את הכלכלה ומגדילה את הפריון.

עוד כתבות

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בתל אביב; מדד הבנקים מזנק בכ-2%, אודיוקודס צוללת ב-10%

מדד ת"א 35 עולה בכ-1% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

אזעקות בצפון ובעוטף עזה; דיווח בלבנון: "תקיפה משולבת של חיזבאללה"

המשלחת הישראלית תמריא לקהיר בשעות הקרובות ● הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • עדכונים בולטים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"