גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אל תבנו על עוד שנה של עליות: התחזית של הכלכלן הבכיר בדיסקונט

ב-2021 נהנו שוקי המניות מ"קוקטייל משכר" של התאוששות חזקה מהצפוי מהקורונה והמשך הזרמות כסף וריביות נמוכות של הבנקים המרכזיים ● אבל השנה צפויים המדדים להציג יציבות ואף ירידות, כי העלאות ריבית ומדיניות מצמצמת צפויות גם אם האינפלציה והצמיחה יורידו הילוך

שמואל קצביאן, אסטרטג שווקים בחדר עסקאות דיסקונט / צילום: עזרא לוי
שמואל קצביאן, אסטרטג שווקים בחדר עסקאות דיסקונט / צילום: עזרא לוי

מהו הגורם העיקרי שישפיע על השווקים ב-2022? בניגוד למה שמקובל לחשוב, גורם זה אינו האינפלציה. בסיכום 2021 עמדה האינפלציה השנתית בארה"ב על 7%, שיעור שיא מאז תחילת שנות ה-80.

האינפלציה לא רק הייתה גבוהה, אלא גם הפתיעה מאוד ביחס לתחזיות. לפני כשנה, רוב הכלכלנים אומנם חזו עלייה באינפלציה בארה"ב, למשל, אבל לא את עוצמתה, על רקע שילוב של בעיות בשרשרת הייצור והאספקה הגלובלית, האצה חדה בביקושים ועלייה במחירי הנפט.

למרות האינפלציה המפתיעה, שוק המניות העולמי רשם ב-2021 עלייה של כ-17%, עלייה חדה מאוד בהשוואה לעלייה שנתית ממוצעת של כ-6% על פני 20 השנים שקדמו לה.

בארה"ב, מדד S&P 500 סיים את 2021 ברמה של 4,766 נקודות. מדובר ברמה הגבוהה ב-18% מהערכות האנליסטים כשנה לפני כן באשר לרמת המדד בסוף 2021.

כמו כן התבדו החששות שלפיהם התייקרות השכר והעלייה במחירי חומרי הגלם יפגעו באופן חד ברווחיות החברות השונות. במקרים רבים הצליחו החברות "לגלגל" את ההתייקרויות אל הצרכן - דבר שמצד אחד תרם לאינפלציה הגבוהה, ומצד שני סייע לחברות במדד S&P 500 לרשום בסיכום 2021 שולי רווח נקי מוערכים של כ-12%-13.5%, שיעור שיא של יותר מעשור.

אז מה השפיע על השווקים ב-2021?

הגורם העיקרי שהשפיע על השווקים היה המדיניות המרחיבה-מאוד שנקטו עד לאחרונה הבנקים המרכזיים. למרות שגם האינפלציה וגם הצמיחה היו גבוהות מהתחזיות - הבנקים המרכזיים העיקריים במערב (למעט אנגליה בסוף 2021) שמרו על ריביות שפל במהלך 2021, והמשיכו להזרים נזילות גבוהה לשווקים.

יש קשר חזק בין היקף המעורבות והגדלות המאזן של הבנקים המרכזיים ובין המגמה בשוקי המניות. למעשה, שוקי המניות נהנו ב-2021 מ"קוקטייל משכר" של התאוששות חזקה מהצפי ממשבר הקורונה מחד, לצד המשך הזרמות הכסף וריביות נמוכות של הבנקים המרכזיים מאידך.

במה 2022 תהיה שונה, ומדוע יש מקום לפסימיות גם במצב שבו האינפלציה תרד? אם ב-2021 הסיפור המרכזי היה שהבנקים המרכזיים שומרים על ריביות שפל ומזרימים כסף למרות האינפלציה הגבוהה, ב-2022 הסיפור צפוי להערכתנו להתהפך לכיוון השני.

גם האינפלציה וגם הצמיחה צפויים לרשום ירידת מדרגה בהמשך 2022, אבל הבנקים המרכזיים בכל זאת יעברו למדיניות מצמצמת, מאחר שרמות האינפלציה והצמיחה עדיין יהיו גבוהות מספיק כדי להתניע העלאות ריבית.

שמח בבורסת ניו יורק ב־2021. התמונה ב־2022 תהיה שונה / צילום: Associated Press, Richard Drew

ואולם, הסיפור הוא לא רק הריבית עצמה. לפני פחות משבועיים נרשמה ירידה יומית של 1.94% במדד S&P 500, כתגובה לפרסום פרוטוקול דיוני הפד מדצמבר. מה שמעניין בנתון הזה הוא שזו הירידה החדה ביותר ליום פרסום הפרוטוקול מאז נובמבר 2008.

מהפרוטוקול עלה, כי כמעט כל חברי הפד מסכימים כי יהיה נכון להתחיל להקטין את מאזן הפד בנקודת זמן מסוימת לאחר העלאת הריבית הראשונה (שהשווקים כבר מתמחרים אותה למרץ) וחלק מהחברים אף ציינו כי יהיה זה ראוי להתחיל להפחית את מאזן הפד באופן מוקדם יחסית, לאחר התחלת העלאות הריבית הצפויה במרץ.

מדיניות הכסף הזול צפויה להפוך כיוון ב-2022, וזהו הגורם המרכזי שיכביד מאוד על שוקי המניות.

מה ניתן ללמוד מניסיון העבר על ההשפעה של תחילת העלאות ריבית על שוק המניות? קצב העלאות הריבית משפיע על המגמה בשוק המניות האמריקאי. במחזורים שבהם הפד התחיל להעלות ריבית בקצב מהיר יחסית (1994, 1999, 2004) שוק המניות רשם תשואה אפסית החל מנקודת זמן הדומה לנקודת הזמן הנוכחית (63 יום לפני תחילת העלאת הריבית) ועד חצי שנה קדימה.

בחלון זמן של שנה קדימה, שוק המניות כבר הצליח לרשום תשואה חיובית, אך מתונה: 4.3% בממוצע, כולל דיבידנד.

 

מאידך גיסא, במחזורים של 2015, או של 1997, שבהם הפד העלה ריבית פעם אחת בלבד בחלון זמן דומה - שוק המניות הצליח לרשום עליות, ובפרט בחלון זמן של שנה קדימה.

להערכתנו הפעם הפד יעלה ריבית 4 פעמים השנה (0.75%-1%) - עניין שיכביד על שוק המניות.

מה עוד מעיק על שוק המניות?

צריך לזכור שרמת התמחור האבסולוטית בשוק המניות גבוהה. המכפיל החזוי על מדד S&P 500 נסגר בסוף השבוע האחרון ברמה של 20.8. מדובר במכפיל יקר, בהשוואה לממוצע של 16.2 על פני המילניום הנוכחי. למעשה, רמת המכפיל היום גבוהה יותר מבכל נקודת זמן מאז תחילת 2002 ועד מאי 2020.

גם פרמיית התמחור היחסי של מניות מעל לאג"ח ממשלתיות איננה נמוכה. הפער בין תשואת הרווח הנגזרת מהמכפיל החזוי (1 חלקי המכפיל), לפני דיבידנד, פחות תשואת אג"ח ממשלתית לעשר שנים בארה"ב, עמדה בסוף השבוע על 3%.

מדובר בפרמיה חיובית, אך נמוכה יחסית לרמות בעבר. כך, למשל, הפרמיה החציונית על פני העשור החולף עמדה על 3.86%.

 

בשורה התחתונה, אם כך, מהי התחזית לשוק המניות הגלובלי, ומה עשוי לשנות את התחזית? על פי המודלים שלנו, מדד המניות הגלובלי צפוי לרשום עלייה מתונה של עד 5% בסיכום כלל 2022.

אם הפד יתחיל לבצע הפחתה של המאזן שלו (ולא רק הפסקת רכישות) בסכום של נניח כ-100 מיליארד דולר כל חודש החל מיולי - מדד המניות הגלובלי עשוי לרשום יציבות או ירידות.

הגורם העיקרי שעשוי לגרום הפתעות הוא מדיניות הבנקים המרכזיים, ובראשם הפד. אם, למשל, הפד יעלה ריבית רק פעם-פעמיים השנה, ובמקביל לא יקטין את המאזן, שוק המניות עשוי להפתיע לטובה.

מאידך גיסא, בתרחיש שבו הפד יפעל באופן חד יותר מהמצופה בשווקים, השוק עשוי להגיב באופן שלילי יותר.

מה ההמלצה העיקרית למשקיעים?

באופן כללי אנו ממליצים על חשיפה בינונית, ואולי אף נמוכה מהרגיל לשוק המניות. ברמה הסקטוריאלית, אנו ממליצים על השקעות בתחום הפיננסים, תחום שעשוי ליהנות מהצפי שלנו לעלייה בשיפוע העקום. דוגמה להשקעה כזו עשויה להיות קרן הסל KBWB על הבנקים.

נוסף על כך, ומסיבות אחרות, אנו ממליצים על השקעה בסקטור החומרים. גם סקטור האנרגיה מעניין כעת להשקעה, למרות הערכתנו לירידה במחיר הנפט בעתיד.

סקטור זה מעניין בשל כמה סיבות, ובהן תמחור זול יחסית, פגיעות נמוכה בתרחיש של עלייה בתשואות, והערכה כי גל האומיקרון לא יפגע באופן משמעותי מאוד בביקושים במערב.

סקטור ההייטק בכללו עלול אומנם להיפגע בתרחיש של עלייה בתשואות, ובכל זאת אנו ממליצים לשלב מתוכו תחומים כמו שירותי תוכנה ושבבים, תוך ניצול ימי ירידות לרכישות אלו. ברמת המיקרו בתחום ההייטק יש חשיבות גבוהה לסלקטיביות ולבחירה של מניות שלא נסחרות במכפילים מוגזמים.

הכותב הוא אסטרטג השווקים של בנק דיסקונט. הכתוב הוא לצורך מידע כללי בלבד, ואין לראות בו משום המלצה או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה בניירות הערך או הנכסים הפיננסיים המוזכרים בטור זה

עוד כתבות

יוסי כהן / צילום: שלומי יוסף

חדשות טובות ליוסי כהן: כמה ירוויח ראש המוסד לשעבר מהגיוס בדוראל

חברת האנרגיה המתחדשת דיווחה כי גוף השקעות אמריקאי צפוי להשקיע 400 מיליון דולר בפעילות האמריקאית של דוראל ● ראש המוסד לשעבר משמש כדירקטור בחברה הבת של דוראל, ומחזיק באופציות ל-3% ממניותיה – הטבה בשווי של עשרות מיליוני שקלים

צילום: AP - Manu Fernandez

המבצע הצבאי של טורקיה ועיראק להקמת מסדרון יבשתי למפרץ הפרסי

שתי המדינות מנצלות את העיכובים במסדרון היבשתי שמתכננת ארה"ב דרך ישראל וערב הסעודית, כדי להתקדם בפרויקט ● את הכוחות הן מרכזות במבצע נגד המחתרת הכורדית שמאיימת על טורקיה

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

זו מנהלת השקעות החדשה של אלטשולר שחם. האם השינוי בדרך?

בית ההשקעות הגדול בישראל, אלטשולר שחם, הודיע לאחרונה כי לאה פרמינגר תחליף את דני ירדני בתפקיד סמנכ"לית ההשקעות ● יש המעריכים כי הרקע של פרמינגר בתחום האלטרנטיבי עשויה ללמד על שינוי במדיניות ההשקעה באלטשולר שחם

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

סניף של סופר פארם / צילום: בר - אל

מכה לסופר פארם: בוועדת הכלכלה מקדמים חקיקה שתחליש את כוחה

לפי הצעת החוק שמקדמת ועדת הכלכלה, בכל קניון חדש שייפתח בחמש השנים הבאות - חנות הפארם הראשונה בו לא תהיה של הרשת ● נכון ל-2021, נתח השוק הכספי של סופר פארם היווה כ-85% עם כ-7.5 מיליארד שקל הכנסות ●  לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רפורמות חלקיות בענף המזון שעסקו ביחסים בין הספקים לקמעונאים ובשקיפות מחירים הובילו לתוצאות חלקיות בלבד

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה, וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית 'התפוצצה'"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

ראש המל"ל לשעבר: "הלחץ של ארה"ב מקשה מאוד על השגת מטרות המלחמה"

מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, משוכנע שהממשל האמריקאי לא מצליח להפנים את המשמעות הקיומית של מיטוט חמאס ● בשיחה עם גלובס הוא מדבר על חשיבות כניסת צה"ל לרפיח, ועל החזרת ההרתעה הצבאית למרות "המשקולות שביידן מציב על רגלי ישראל"

העסקאות ממשיכות ליפול / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: ניומד, ענבל מרמרי, איל יצהר, אלבטרוס, shutterstock,

הסכמי השלום עם האמירויות היו הבטחה כלכלית גדולה. אז למה כל העסקאות נופלות?

חברת הנפט של אבו דאבי תכננה לרכוש 50% מניו־מד יחד עם BP, אך הקפיאה את המו"מ בגלל המלחמה ● זו אינה הפעם הראשונה שהשקעה אמירתית לא מבשילה ● מאז הסכמי אברהם, הציפיות לגל עסקאות פגשו רגולציה ושיקולים ביטחוניים ● מנגד, התיירות פורחת והנוכחות האמירתית בקרנות ההון סיכון בעלייה

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

זכאים לרכב מהעבודה? הבחירה בדגם חשמלי פחות משתלמת בגלל עיוות מס

מס שווי השימוש העתיק, שמכניס למדינה 5 מיליארד שקל בשנה, לא מותאם לעידן הרכב החשמלי: מציע "הטבה" שנשחקת במהירות ומספק מוטיבציה שלילית לעבור לרכב חסכוני וירוק ● בציי הרכב ממשיכים להעדיף רכבי בנזין מזהמים, אבל נראה שהאוצר מעדיף זאת כך

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

הוות''ל לא עוזרת בהורדת מחירי הדיור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"

אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, שעומדת להחליט על הפיכת הוועדה למתחמי דיור מועדפים לוועדת קבע ● זאת בטענה לרמיסת הרשויות המקומיות, תוכניות מתאר קיימות ומתנגדים, וליצירת מאגר של מלאי תכנוני לא מעודכן, שאינו תורם לירידת מחירי הדירות

מפגינים למען עסקה לשחרור החטופים בעזה / צילום: ציפי מנשה

המשלחת הישראלית הגיעה לקטאר והחלו שיחות מו"מ לעסקה

גורם ישראלי בכיר: "נציגי חמאס בקטאר לא יקבלו את ההחלטות. מי שיקבל את ההחלטות יהיה סינוואר" • משרד החוץ האמריקני ביקש מישראל מידע בעקבות דיווחים על מעצר כתב אל-ג'זירה בפשיטה על בית החולים • צה"ל תקף מחבלים ועמדות של חיזבאללה בלבנון, בנוסף למקורות הירי שביצעו שיגורים לעבר ישראל • עדכונים בולטים 

יו''ר טקטונה, יריב גילת / צילום: יח''צ

ותודה לביטקוין: המניה בבורסת תל אביב שזינקה ב-271% בתוך שבוע

שווי השוק הנוכחי של טקטונה עומד על כ-170 מיליון שקל, עלייה של יותר מ-100 מיליון שקל בתוך שבוע ● בשבוע שעבר פרסמה את התוצאות הכספיות לסיכום שנת 2023, שמהן עלה כי עברה לרווח של 700 אלף דולר בסיכום אותה שנה

מטוסי F-35 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

חרם הנשק על ישראל: המסלול העוקף של הולנד, הסכנה שאורבת באירופה

בניסיון לעקוף את החלטת בית המשפט שאין לספק חלקי F-35 לישראל, משרד הביטחון ההולנדי בודק אפשרות להעביר את החלקים לאיטליה או לארה"ב ● במקביל, ניצחון העתירה בבית בבית המשפט בהאג הובילה לשורת דרישות דומות בצרפת, בדנמרק, בבריטניה ובספרד

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

כפיר תשבי ורענן רז / צילומים: בן חכים, רועי שור

היזמים שהגיעו לסייבר ללא רקע ועומדים מאחורי אקזיט של 350 מיליון דולר

שנתיים בלבד לאחר הקמתה, אוואלור נרכשה על ידי ענקית הסייבר זיסקיילר בעבור 350 מיליון דולר ● בראיון ראשון לאחר ההכרזה, המייסדים רענן רז וכפיר תשבי מספרים על תחילת הדרך: "צחקו שלא נדע איך לאיית סייבר באנגלית", ועונים על השאלה האם יש בועה בענף