גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ללבוש פייסבוק, להאזין לגוגל: כך מתכננות חברות הטק הגדולות להתרחב

השנה הקרובה תכלול הרבה מוצרים חדשניים, אבל גם איחודים ורכישות שיחברו בין רשתות חברתיות לקומרס ותשלומים, עלייה במעמדם של הפודקאסטים וחוויות רכישת מזון שיהפכו סוף-סוף מפיילוט למציאות ● שיווק, דיגיטל וטכנולוגיה ב-2022, כתבה שנייה בסדרה

 

סופרמרקט של אמזון. צפויה לפתוח עשרות סניפים גדולים עמוסי טכנולוגיות / צילום: Associated Press, Ted S. Warren
סופרמרקט של אמזון. צפויה לפתוח עשרות סניפים גדולים עמוסי טכנולוגיות / צילום: Associated Press, Ted S. Warren

שנת 2021 העמוסה מאחורינו, ו-2022 צפויה להיות אפילו יותר מעניינת - זו תהיה לא רק שנה של חדשנות, אלא גם של איחודים, רכישות, חיבורים והתרחבויות.

העולמות הווירטואליים הופכים ממשיים: המהפכות של השנה הקרובה

החידושים של מטא

מטא (לשעבר פייסבוק) צפויה להשיק מכשירים חדשים שיתחברו למטא-וורס, בנוסף למשקפי ה-VR שלה. נכון להיום, המכשיר המשמעותי היחידי שיש למטא הוא משקפי ה-Quest 2, שנחלו הצלחה משמעותית ב-2021, אבל יתקשו מאוד להתחרות מול מוצרי המתחרות הגדולות, ביניהן גוגל, מיקרוסופט וכמובן אפל (מוצרים שצפויים לצאת לאוויר כבר במהלך 2022 או תחילת 2023).

הסיבה לכך לא קשורה בהכרח לאיכות המשקפיים - Quest 2 הוא מוצר טוב מאוד ובמחיר נגיש, וקמברייה (הדגם הבא שלהם) נראה אפילו עוד יותר טוב. אבל הנחיתות התחרותית של מטא היא באקו סיסטם - כלומר במוצרים המשלימים - ושם גוגל ואפל יכולות לנצח אותה בענק.

מבחינה טכנולוגית, לעובדה שלמשקפיים יש עוד מכשירים "תומכים" שיכולים לסייע בעיבוד, במעקב אחר תנועות ידיים, במידע על המשתמש ועוד, יש יתרון אדיר בביצועים. לכן, אני מעריך שכבר ב-2022 או לכל המאוחר 2023 נראה את מטא מוציאה ליין שכולל שעון, אוזניות, צמידים לבישים ועוד. המוצרים הללו "ידברו" זה עם זה, יספקו חוויה הוליסטית, וגם יסייעו למשקפיים לעמוד בנטל העיבוד, המעקב ואיסוף הדאטה.

גל רכישות

אני מעריך שטוויטר תירכש על ידי סקוור או פייפאל, וגם פינטרסט תירכש על ידי אחת מחברות הפינטק הגדולות (אולי סטרייפ). למה? כי הדרך האידיאלית לייצר Super App היא באמצעות חיבור בין רשת חברתית לקומרס ותשלומים. ראינו את זה בהמון חברות בעולם, בעיקר באסיה (הודו, סין, אינדונזיה ואחרות), ואני מעריך שנראה את זה גם בארה"ב ואפילו בישראל כבר בשנה-שנתיים הקרובות.

אני גם מעריך שספוטיפיי תירכש על ידי נטפליקס. למה? כי זה שילוב מטורף שיכול למצב את נטפליקס בין לילה כחברת התוכן המובילה בעולם, כתף אל כתף מול דיסני. אם נטפליקס תרכוש גם אתר חדשות גדול, חברת לימודים ופעילות תוכן בתחום הלייף סטייל (למשל את פלטון, שנמצאת במחיר רצפה) - זה יכול להפוך אותה לחברה של טריליון דולר תוך תקופה יחסית קצרה.

כמובן שלשם כך צריך תעוזה עסקית מטורפת, וצריך לשבור את הראש איך מאחדים את הכול בלי לשבור, אבל אם הם ילכו לשם - זה יהפוך את נטפליקס מעוד חברה מעניינת לאחת החברות בה' הידיעה.

התחזקות הפודקאסטים

2021 הייתה השנה שבה פודקאסטים הפכו פורמלית מגימיק לביזנס - ראינו עוד ועוד כסף ופרסום נכנסים לתחום, ועוד ועוד חברות מפיקות תכנים מקוריים ומשלבות פודקאסטים כחלק משמעותי מערוצי התוכן שלהן. 2022 תהיה השנה שבה הצ'ק הזה יתחיל להיפרע, וזה יבוא לידי ביטוי במגוון היבטים - פיתוחים חדשים, רכישות וצמיחה משמעותית של השוק (מבחינת היקף הכסף שעובר בו, וכמות היוזרים שמאזינים), וגם כניסה יותר משמעותית של השחקניות הגדולות, בפרט פייסבוק, אמזון וגוגל.

פייסבוק מבינה שאם היא רוצה להפוך את פייסבוק, ווטסאפ ואינסטגרם ל-Super App אחת, היא צריכה גם פתרון תשלומים (לכן היא בונה את ארנק הקריפטו שלה), קומרס (פייסבוק ואינסטגרם שופס), אבל גם אודיו יכול להיות מעולה - כי הוא מגביר את זמן המסך והשימושיות. אותו הדבר נכון לגבי גוגל, ואמזון כבר שם עם Audioable ו-PrimeTv שניתן לאחד, לחזק את הפודקאסטים ולייצר זרוע תוכן משמעותית.

בקיצור, המוטיבציות של הגדולות קיימות, ואני מעריך שהשנה נראה שם גם את הכסף והמאמצים.

חוויית הסופרמרקטים

הרבה שנים אנחנו מדברים על כך שהסופרמרקטים ישתנו, אבל בפועל, עד היום השינוי המרכזי היה בעיקר בקופות בשירות עצמי. לא ראינו שינוי דרמטי בטכנולוגיה בתוך הסופר, וגם לא ראינו כמעט בכלל שימוש ב-AR (למרות שלכמעט כל אחד מאיתנו יש מכונת AR בכיס - היא נקראת סמארטפון), שימוש בפרסונליזציה או פריסה מספקת של טכנולוגיות Just Walk Out. עגלות חכמות ראינו, אבל עדיין בפריסה קטנה מאוד. בקיצור, בשנתיים-שלוש האחרונות נעשו הרבה פיילוטים, אבל מעט מאוד יישומים בפריסה רחבה.

אני מעריך ששנת 2022 תסמן את הנקודה שבה יסתיימו הפיילוטים, ויחלו פריסות רחבות של טכנולוגיה וחדשנות בסופרמרקטים, גם הגדולים. זה יתחיל כמובן בארה"ב, אנגליה וגרמניה, אבל מהר מאוד יגיע גם אלינו לישראל.

למה דווקא 2022? ממספר סיבות מרכזיות: הראשונה, הטכנולוגיות כבר הבשילו. יש תשתיות אינטרנט מעולות (בין היתר בזכות 5G) יש שיפור הולך וגדל ביכולות העיבוד במכשור קטן יחסית, יותר ידע וניסיון בלמידה העמוקה, ויותר פתרונות ענניים שעוזרים לחברות וסטארט אפים בתחום להתעסק בליבת הפתרון שלהם.

שנית, הצרכנים שינו את ההעדפות שלהם. נכון שיש כאלו שעדיין מעוניינים ללכת לסופר הפיזי, אבל גם הם כבר מצפים למשהו אחר. הרוב היגרו לדיגיטל ולאיקומרס (בין היתר "בזכות" הקורונה אבל לא רק), לפחות חלקית.

שלישית, אמזון יורדת לשטח - ב-2021 עברה פריסת החנויות הפיזיות שלה בתחום קמעונאות המזון מהילוך ראשון לשלישי, וב-2022 היא תעבור להילוך טורבו. אנחנו נראה עשרות סניפים גדולים של אמזון עמוסים בטכנולוגיות ברחבי ארה"ב, מה שכמובן יגרום לכל התחרות לעבור ל"נוהל אדמה בוערת" גם בארה"ב וגם בשאר המערב.

צמיחת ה-Super Apps

שנת 2022 תהיה השנה שבה נתחיל לראות במערב (גם בישראל) יותר ויותר Super Apps בסגנון של WeChat, AliPy, Paytm ואחרות, הפועלות בשוק האסייתי. אני מקווה ומאמין שזה לא יהיה יישום וחדירה של האפליקציות האסייתיות (רובן סיניות) למערב, אלא שאפליקציות מערביות יוסיפו לעצמן פונקציונליות.

דוגמאות לחברות שיכולות להפוך ל-Super Apps בשנה-שנתיים הקרובות: פייסבוק, אם היא תאחד את פייסבוק, אינסטגרם, מסנג'ר, ווטסאפ והארנק שלה לאפליקציה אחת, יחד עם המרקטפלייס ו-Shops שכבר קיימים; PayPal, שיכולה להוסיף אפליקציית מסרים ואולי גם רשת חברתית כמו טוויטר, פינטרסט; וגם Google עשויה להחליט שהגיע הזמן לייצר מגה אפליקציה.

זו יכולה גם להיות אחת מחברות המשלוחים הגדולות DoorDash או Grubhub, או אולי אובר איטס (שכבר היום נמצאת בממשק עם אפליקציית אובר ה"רגילה"). בארץ, אלה יכולות להיות פנגו, ביט, פייבוקס, ילו או BUYME (אם היא תבנה סביבה ארנק, ואולי תשתלב גם עם חברת משלוחי מזון).

כל זה קשור לדיגיטציה שכולנו עברנו בשנים האחרונות - למשל חדירת הארנקים הסלולריים, או הממשקים הפתוחים (לקומרס, לבנקאות, להעברת תשלומים, לקבלת הזמנות אוכל, לשירותי תחבורה וכו'). תוסיפו לכך את העובדה שיש אפשרות לייצר מטבעות קריפטו פנימיים עבור אותה אפליקציה, ובכך גם להימנע מעמלות העברה ומעברים מיותרים במערכת הבנקאית - והרי לכם תשתית מעולה ליצירתן של Super Apps.

הכותב הוא מנכ"ל mihi.market, מרצה ל-MBA במסלול האקדמי של המכללה למינהל ויוצר קהילות Digital. Tech. Business ו- Beyond the metaverse 

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בבורסה המקומית; ת"א בנקים 5 מטפס ב-1.5%

ת"א 35 עולה ב-0.8% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.4% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה