גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדרך להנפקה עוברת בתערוכה: כך מנסה מובילאיי לשכנע שהיא שווה עשרות מיליארדים

תערוכת CES הייתה תחנה חשובה בדרכה של החברה להנפקה הגדולה ביותר בתולדות ההייטק הישראלי ● כיצד מתכוונת מובילאיי לשכנע קרנות ענק ובתי השקעות שהיא שווה פי עשרה מאשר בהנפקה הקודמת? ● ומדוע זה מאיים עבור הרבה חברות אוטוטק צעירות?

פרופ' אמנון שעשוע, מנכ''ל מובילאיי, בתערוכת CES / צילום: אינטל
פרופ' אמנון שעשוע, מנכ''ל מובילאיי, בתערוכת CES / צילום: אינטל

מובילאיי צפויה לצאת בתוך כמה חודשים להנפקה הגדולה ביותר אי פעם של חברה ישראלית בוול סטריט. אך, בינתיים, בתהליך הזה עדיין רב הנסתר על הגלוי ומי שמעוניין לקבל רמזים לאסטרטגיה של החברה בהנפקה - יכול היה למצוא אותם בתערוכת האלקטרוניקה CES.

בטרם התערוכה, מובילאיי הבהירה כי אין בכוונתה לעסוק כרגע בהנפקה, אלא רק בטכנולוגיה. עם זאת, ההופעה בתערוכה הייתה "Roadshow" לכל דבר. נזכיר, שמובילאיי תצטרך לשכנע בחודשים הקרובים את המשקיעים שהיא שווה היום לפחות 50 מיליארד דולר, יותר מפי עשרה מהשווי בו נסחרה בסיבוב הקודם שלה בוול סטריט באמצע העשור הקודם. בהשוואה ל-2015, שוק ההון של 2022 הוא אמנם הרבה יותר צמא להשקעות ספקולטיביות בתחום הרכב, אך כדי להשיג את השווי האמור - מובילאיי תצטרך לקבל תמיכה ואמון גם מקרנות ענק ומבתי השקעות שמרניים וסולידיים.

אם להתרשם מהפרזנטציה שהציגה מובילאיי בתערוכה, הטקטיקה שלה תהיה "לשאוב ערך" מכמה תחומים שונים של עולם "הרכב החכם" ומחברות סטארט-אפ צעירות רבות - ולנסות לשכנע את המשקיעים שערך השלם גבוה מחלקיו ושאין כמו יתרונות לגודל.

שוק ה־ADAS: מקור ההכנסות המרכזי כרגע

מובילאיי שולטת כיום בכ-80% מהשוק העולמי למערכות ADAS (מערכות בטיחות אקטיביות לרכב) עבור רמות האוטונומיה הנמוכות, שהוא גם מקור ההכנסות היחיד שלה.
הטכנולוגיה של מובילאיי היא ה"סטנדרט" בתעשיית הרכב, ואף שבשנים האחרונות צצו לא מעט מתחרות שטוענות שהמוצרים שלהן מציגים יחס מחיר/ביצועים טוב יותר - נראה שזה לא מטריד את מובילאיי. החברה ממשיכה לזכות בעשרות חוזים אסטרטגיים בתעשיית הרכב מדי שנה וקצב צמיחת ההכנסות השנתי שלה מתחום הזה עומד על כ-39%.

אבל שוק ה-ADAS הוא די בוגר, ועל כן פוטנציאל ההכנסות ממנו יתקשה להצדיק את מכפיל הרווח שאותו שואפת מובילאיי לקבל בהנפקה. לפיכך, מובילאיי תצטרך לשכנע את המשקיעים כי היא תוכל למנף את ההיכרות והנגישות הקרובה עם כל הלקוחות הפוטנציאליים החשובים בשוק ה-ADAS גם למכירה של מוצרים ושירותים רווחיים יותר בעתיד.

מובילאיי רמזה על כך כשדיברה בתערוכה על כוונתה "להביא את הנהיגה האוטונומית אל ההמונים" בסיוע סופר-צ'יפ חדש וזול יחסית למקובל, שמתוכנן להיות חזק ומהיר מספיק כדי להחליף את ההחלטות של נהג אנושי. מנגד, המשקיעים בעולם כבר שמעו הבטחות רבות בנושא בחמש השנים האחרונות, כולל של טסלה. אולם, מעטות אכן קוימו.

שוק הליידאר: חביבם של המשקיעים

בתערוכת CES הקדישה מובילאיי סקירה ארוכה להתקדמות בפיתוח עצמאי של חיישני LIDAR מתקדמים, על בסיס טכנולוגיה שפיתחה אינטל והועברה לחברה. חיישני ה-LIDAR מבוססי הלייזר מיועדים, בעיקר, לשמש כגיבוי מתקדם למצלמות הווידאו במערכי החישה של כלי רכב בעלי רמת אוטונומיה גבוהה. מכיוון שבינתיים אין צפי לייצור המוני של כלי רכב עם רמת אוטונומיה גבוהה בקרוב, מדובר בשוק מוגבל שנפחו השנתי נאמד בכ-4 עד 5 מיליארד דולר עד 2025. כלומר, גם אם המוצר של מובילאיי, שיושק תוך שנתיים, יהיה איכותי וזול יותר מהמתחרים - פוטנציאל ייצור ההכנסות מוגבל.

אבל, הליידארים חביבים על משקיעי ההון ומוצמד להם ערך ספקולטיבי לא מבוטל. חברות ותיקות, דוגמת ולודיין ולומינאר האמריקאיות, מייצרות הכנסות נסחרות בוול סטריט על פי מכפילי רווח של פי 28-25 מה-EBITDA החזוי שלהן לשנת 2025. בהתחשב בבסיס הלקוחות הפוטנציאלי של מובילאיי וביכולתה להציע את הליידאר שלה כחלק ממערכות שלמות לנהיגה אוטונומית בעתיד, זהו בהחלט "תבלין" שעשוי להוסיף לה ערך בהנפקה על חשבון החברות הקטנות בשוק הליידרים.

חיישני רדאר: תחרות קשה

חיישני "רדאר על צ'יפ" מהווים שכבת גיבוי נוספת לנהיגה אוטונומית, במיוחד עבור נהיגה בתנאי ראות בעייתיים. אולם להבדיל מה-LIDAR, פוטנציאל השוק שלהם גדול משמעותית משום שמחירם הנמוך מאפשר לשדרג איתם גם מערכות ADAS קיימות בכלי רכב סדרתיים ברמות אוטונומיה נמוכות. כלומר, פוטנציאל הביקוש להן בשנים הקרובות עשוי להיות מיליוני יחידות בשנה ולא אלפים או עשרות אלפים בלבד. מובילאיי מתכוונת לכלול את צ'יפ הרדאר שהיא מפתחת בחבילות המתקדמות של מערכות ה-ADAS, שאותן היא תספק בתוך כשנתיים לתעשיית הרכב. הבעיה היא, שזהו שוק תחרותי שבו לוקחות חלק גם ענקיות שוות ערך לאינטל, דוגמת NXP, לצד הספקיות הגדולות של תעשיית הרכב, דוגמת קונטיננטל, שיש להן השפעה ניכרת אצל יצרני הרכב.

מיפוי: פוטנציאל לספין־אוף?

מאז אמצע העשור הקודם משקיעה מובילאיי בפיתוח טכנולוגיות למיפוי ברזולוציה גבוהה על בסיס הנתונים המופקים מחיישני המצלמה שלה.

התוצר, מפות דיגיטליות עדכניות, הוא בעל ערך לא רק לשיפור יכולת ההתמצאות של כלי רכב אוטונומיים עתידיים, אלא גם עבור מגוון שימושים חיצוניים כמו תכנון ערים. זה לכשעצמו שוק שהיקפו נאמד בכ-1.4 מיליארד דולר ב-2021 וצפוי לצמוח עד כ-17 מיליארד דולר בשנה עד 2030. מה שאומר קצב צמיחה שנתי של כ-31%. למובילאיי יש כמה שותפים אסטרטגיים חשובים בתחום ובראשם קבוצת פולקסווגן, שהודיעה ב-CES על הרחבת השת"פ. השאלה הגדולה היא האם תחום זה יכול לתרום מהותית לערך החברה מבחינת הכנסות? ובקשר זה, הפוטנציאל האמיתי שלו הוא בפיצולו ומכירתו במיליארדים לצד ג'. כמו קבוצת פולקסווגן למשל.

שירותי תחבורה: האם החברה תייצר רכבים?

תחום הצפת הערך החשוב ביותר של מובילאיי לא זכה להתייחסות ב-CES וכנראה שהחברה שומרת אותו לשלב קרוב יותר להנפקה. הכוונה היא לתוכנית החברה להפוך בעתיד לספקית של "פתרונות מדף" מושלמים של כלי רכב חשמליים-אוטונומיים לשימושים מסחריים ושל שירותים נלווים, כמו מוניות אוטונומיות.

החברה מחזיקה את הרכיבים הנדרשים: אפליקציית ניהול הנסיעות של MOOVIT; ערכות חומרה/תוכנה להסבת כלי רכב קיימים לאוטונומיים ("פול סטאק"); שיתופי פעולה עם שותפים בתחום התחבורה וההובלה החכמה; ולאחרונה גם שת"פ עם חברה גרמנית, שמפתחת פלטפורמה חשמלית מודולרית עליה ניתן להתקין מרכבים.

מבחינת הצפת הערך הפוטנציאלי למשקיעים, החברה מכוונת גבוה: היא מתחככת בעולם של שירותי ההסעות של אובר, ליפט ואף WAYMO, שאותם מתמחר השוק בעשרות מיליארדים. היא קורצת למשקיעים בפלטפורמות החשמליות החכמות, שבו פועלות חברות כמו ARRIVAL; וכן, היא רומזת לפוטנציאל לכניסה לפעילות בתחום הייצור של רכב חשמלי ממותג - וכאן נמצא הכסף הגדול של שוק ההון.

כמובן, שחלק מהמרכיבים הם בחזקת הבטחה. אבל מובילאיי נכנסת לשוק ההון מעמדת פתיחה רצינית. ובשוק כיום, שמתמחר הבטחות בטריליונים - דוגמת טסלה - אמון השוק בהבטחות חשוב לא פחות מהמוצר.

עוד כתבות

תחנת הכוח בחדרה. העלות הכוללת של העיכוב מוערכת בכ-1.5 מיליארד שקל בשנה / צילום: Associated Press, Dan Balilty

ישראל מתעכבת בסגירת היחידות הפחמיות. נחשו מי משלם את המחיר

הסבת יחידות הייצור בתחנת הכוח בחדרה מפחם לגז תידחה בשנה נוספת ותחל רק ב-2023, לאחר שהיעד המקורי, חודש יוני הקרוב, הוחמץ ● הנזק שנובע מהעיכוב מוערך ב-2.7 מיליארד שקלים לשנה ● הממשלה כבר פספסה את יעדי האנרגיה המתחדשת, ואין לה תוכנית ממשית לשינוי הנדרש למשק האנרגיה בעידן משבר האקלים

דניאל ספיר / צילום: איל יצהר

סלקום במגמת שיפור עם רווח נקי של 28 מיליון שקל ברבעון הראשון

הטיסות לחו"ל שיפרו את ההכנסות של סלקום משירותי נדידה, וגם פעילות הסיבים והאינטרנט מניבה פירות ● ההכנסות מציוד קצה בירידה

זוהר לבקוביץ - יזם עובד בהייטק / צילום: איל יצהר

"צריך לחזור לנורמליות": זוהר לבקוביץ' חושב שהמשכורות בהייטק יצאו משליטה

יזם ההייטק זוהר לבקוביץ' חושב שהטלטלה שעוברת כעת על הענף היא רק "תחילת התיקון של הסטייה" שליוותה אותו בשנים האחרונות ● הצצה לפרויקט סוף השבוע של גלובס שיתפרסם במוסף G ויעסוק במצבו של ההייטק הישראלי ובהשלכות

מימין: אלקין, ליברמן ושקד / צילום: דוברות האוצר

מחירי הדיור עולים בקצב מסחרר? התוכנית הממשלתית נקלעה למבוי סתום

הדיונים על תוכנית הדיור חדשה, שגובשה בחשאי בין שרי האוצר הפנים והשיכון, נקטעו לנוכח אווירת הבחירות בממשלה ● גורמים המעורים בנושא: "נעביר מה שאפשר בחוק ההסדרים"

נדב וגדעון קייסון, מייסדי ריברסייד / צילום: מארקו אוקוייזן

מה מחפש ביל גייטס אצל ריברסייד הישראלית

הסטארט-אפ ריברסייד פיתח פלטפורמה שמאפשרת להקליט פודקאסטים באיכות שזהה לזו שבאולפן הקלטות מקצועי ● בין הלקוחות שלו נמצאים: מישל אובמה, הילרי קלינטון וביל גייטס ● וגם: היזם והמשקיע אראל מרגלית ומכון המחקר מיגל הובילו תחרות סטארט-אפים הפועלים בעולם האגרו-וולטאי ● אירועים ומינויים

מחירי המזון והאנרגיה באנגליה מזנקים / צילום: Shutterstock, Elena Rostunova

שיא של 40 שנה באינפלציה בבריטניה: אחד מארבעה ויתר על ארוחה

מדד המחירים לצרכן בממלכה הבריטית זינק ל-9%, והבנק המרכזי האנגלי אומר כי הוא "חסר יכולת" להשפיע על הדינמיקה ● מזהיר: האינפלציה עשויה לטפס ל-10% בחודשים הקרובים ● שני שלישים מהבריטים הפסיקו לחמם את הבית, 27% הפחיתו את מספר הארוחות ביום

מפעל יפאורה ברחובות / צילום: אייל פישר

מס הסוכר משפיע על הצריכה? ירידה של 20% במכירות משקאות יפאורה

חברת האם של יפאורה, קרור אחזקות, הציגה בדוחותיה ירידה של 20.5% בהכנסות ממכירות המשקאות בחברת הבת ● לטענת קרור, מדובר בהשפעה של מס הסוכר, שקובע תוספת של שקל על ליטר משקה שבו שיעור הסוכר גבוה או שעומד על 5 גרם ל-100 מ"ל משקה

מייסד ומנכ''ל אימג'נדיירי ד''ר אייל אפרגן, ופרופ' תמיר טולר / צילום: איל יצהר

החברה שרוצה לשנות את שוק הגבינות גייסה 15 מיליון דולר

הגיוס של אימד'נדריי, שבו השתתפה גם קבוצת שטראוס, מביא את סך ההשקעות בסבב הסיד ל-28 מיליון דולר ● למרות שגיוסי חברות הפודטק בישראל שוברים שיאים בשנתיים האחרונות, אין בנמצא מתקנים מתאימים שיאפשרו את גדילתן, והן נאלצות להעתיק את פעילותן למדינות אחרות

מייסדי דארו: גילה חייט, אלעד שפיגלמן ואביתר בן ארצי / צילום: ארן גילאור

"הטכנולוגיה היא כלי לעשות צדק": הסטארט־אפ המשפטי של מתמחי העליון

דארו, סטארט-אפ ישראלי שנוסד לפני כשנתיים, פיתח מערכת בינה מלאכותית המנטרת מהאינטרנט עבירות בעלות משמעות ציבורית ● מטרת המיזם: לקדם אכיפה של ההפרות דרך תביעות ייצוגיות

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות חדות: הנאסד"ק צלל ב-4.7%, הדאו ג׳ונס ביום הגרוע ביותר מאז 2020

מדדי המניות המרכזיים בניו יורק ירדו ב-3.5%-4.7% ● טרגט צונחת ב-26% לאחר שפרסמה דוחות מאכזבים ומושכת למטה את כל סקטור הקמעונאות ● באירופה ננעל המסחר בירידות של עד 1.3% במדדי המניות המובילים

פועלי בניין בישראל / צילום: Shutterstock

רשות המסים: אחת מכל שלוש חשבוניות פיקטיביות ב־2021 היא מענף הבנייה

32% מכלל השומות הפיקטיביות אשתקד הגיעו מענף הבנייה, כשהמקור העיקרי להון השחור בענף הוא מהעסקת שוהים בלתי חוקיים ● בימים אלו ברשות המסים מקדמים תיקון תקנות מע"מ למאבק בתופעה ולצמצומה ● גם לנוכח המצב הפוליטי, ברשות אופטימיים ביחס לקידום המהלך

זהבית כהן, מנהלת קרן AMI / צילום: רמי זרנגר

הקרן של זהבית כהן מכרה את רוב החזקותיה בגלובל-אי טרם הצניחה במניה

שוויה של חברת הטכנולוגיה הישראלית צנח בכ-70% מהשיא, והשבוע היא פרסמה דוחות והפחיתה תחזיות ● קרן AMI שמובילה זהבית כהן השקיעה 20 מיליון דולר בגלובל-אי טרם הנפקתה בוול סטריט, ונותרה עם פחות מ-2% מהמניות ועם רווח המוערך בכ-700 מיליון דולר

המטבע לונה של חברת טרה / צילום: Shutterstock

מטבעות שקורסים ותנודות חדות בשערים: בשוק הקריפטו מסכמים שבוע סוער

עולם המטבעות הדיגיטליים חווה ימים דרמטיים, עם קריסה של הבלוק טרה והמטבעות הצמודים שלו, וגם של טרה לונה ● אחת השאלות שעולות בעקבות האירועים האלו היא האם הקוד באמת יכול להחליף את קבלת ההחלטות האנושית

טורבינות רוח בים הצפוני בדנמרק / צילום: Associated Press, Heribert Proepper

פסגה בדנמרק: במקום גז רוסי, מדינות אירופה בונות על הרוחות בים הצפוני

מנהיגי גרמניה, בלגיה והולנד הגיעו היום ל"ועידת אנרגיית רוח" שמתקיימת בדנמרק, במטרה לדון בצעדים נוספים לקידום התחום באזור ● הרחות העזות בים הצפוני עשויות לעזור למדינות אירופה לצמצם את התלות בגז והנפט הרוסי

אדי ברונשטיין, הבעלים של סנטר קאר / צילום: תמונה פרטית

בעל סוכנות רכבי יד שנייה שמנסה להתחרות בשחקנים הגדולים בתחום: "המדינה לא מבינה שבסופו של דבר המחיר הסופי משורשר לצרכן"

אדי ברונשטיין, בן 52 מאזור, נשוי+3 ● הבעלים של סנטר קאר ● "המדינה מצד אחד נותנת ומצד שני לוקחת. מצד אחד משרדי התחבורה והכלכלה מעודדים את הענף, ומצד שני רשות המסים מערימה קשיים ונוקטת קו ניצי בקשר לתחום" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

יאיר זילברשטיין, יו''ר עמידר,. מועמד לתפקיד יו''ר רשות החשמל / צילום: ענבל מרמרי

המועמדים הצפויים לתפקיד יו"ר רשות החשמל: מנכ"ל תחנות כוח פרטיות ויו"ר עמידר

אחרי כמעט שנתיים בלי יו"ר, מסתמן כי ועדת האיתור תמליץ על יאיר זילברשטיין ואמיר שביט ● שניהם נחשבים אנשי מקצוע ראויים, אבל דווקא ניסיונו הרב של שביט בעסקי האנרגיה יגביל אותו בהסכם ניגוד עניינים נרחב ● משרד האנרגיה: "לכל מינוי ממשלתי נערך הסדר למניעת ניגוד עניינים, וכך ייעשה, אם יהיה בכך צורך, גם במקרה זה"

טל גרנות-גולדשטיין, מנכ''לית HOT / צילום: איל יצהר

עלייה קלה בהכנסות הרבעוניות של הוט הודות לשיפור במגזר העסקי

ההכנסות הרבעוניות של הוט גדלו ל-1.03 מיליארד שקל, על אף שחיקה בהכנסות במגזר הטלוויזיה והאינטרנט ● הפעילות הסלולרית צמחה במעט, וגם מכירות ציוד הקצה, אך ליבת הפעילות בשוק הקווי נותרה יציבה

ח''כ דוד ביטן / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

במסגרת הסדר טיעון: חצי חינם ומנהלת נכסי הנדל"ן של הרשת יודו במתן שוחד לח"כ דוד ביטן

לפי הסדר הטיעון, חצי חינם והעובדת ליהי סונק-קופרלי יודו גם ברישום כוזב במסמכי תאגיד ● סונק-קופרלי תרצה 7.5 חודשי עבודות שירות, תשלם קנס של 30 אלף שקל, ויחולטו ממנה 40 אלף שקל ● חצי חינם תשלם קנס של 150 אלף שקל

המטרונית בחיפה / צילום: שלומי יוסף

בלי נתיבים בלעדיים: המטרונית בחיפה הפכה למערכת של פשרות

מערכת התחבורה המתקדמת הייתה אמורה להיות פרויקט הדגל של חיפה והקריות • בפועל, זמני הביצוע מתאחרים, חלק מהקווים נפתחים ללא העדפה בתשתיות, והגופים האמונים עליהם לא מפסיקים להתכתש • כעת, במשרד התחבורה עובדים על עדכון התוכניות

שיפוד תמנון ושרימפס בג׳וספר (תנור גחלים) במסעדת אנימאר / צילום: גיל חכמון

לכבוד ל"ג בעומר: 11 המסעדות הכי טובות בארץ לאוכל מעושן

טעם של מדורה: סצנת המעושנים הישראלית תוססת גם בלי קשר לל"ג בעומר ● המלצות לאוכל מעושן משובח מפרדס חנה ועד ירושלים, וגם מדריך ביתי לעישון בסיר על הגז