גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי יעמוד בראש הסוכנות היהודית? הפלונטר שאף אחד לא יודע לפתור

סאגת האיתור והמינוי מאז עזב יצחק הרצוג את תפקיד יו"ר הסוכנות היהודית נמשכת מאז חודש יולי האחרון ● לדברי גורמים המעורים בנושא, זו כנראה הפעם הראשונה שבה אין מועמד מובהק שמרשים את חברי הוועדה הצפוי להתמנות באופן ודאי לעמוד בראש הסוכנות. היחיד שעונה על סך גדול של קריטריונים, לדבריהם, הוא דני דנון, שאם ייבחר לתפקיד לא תהיה זו הפעם הראשונה שלא נבחר מועמד הממשלה

יאיר לפיד ובני גנץ / צילום: יוסי זמיר
יאיר לפיד ובני גנץ / צילום: יוסי זמיר

חברי ועדת האיתור לתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית הופתעו לקבל שלושה מכתבים משלושה שרים בכירים בממשלה בשבועיים האחרונים, ובכל אחד מהם המלצה אחרת למועמד מטעמם לתפקיד. במכתב אחד המליץ בשבוע שעבר שר החוץ יאיר לפיד על ד"ר רות קלדרון שהייתה חברת כנסת מטעם יש עתיד. במכתב אחר, שלושה עמודים וחצי אורכו, שנחת בתיבת המייל של חברי הוועדה, המליץ שר הביטחון בני גנץ על עומר ינקלביץ' שהייתה שרה במפלגתו. המכתב, טוענים מי שעיינו בו, היה עתיר שבחים לינקלביץ' שנמצאת במירוץ מאז תחילתו.

אך המכתב המפתיע ביותר שנח בתיבות הדואר של חברי הוועדה ב-29 בדצמבר היה חתום על ידי לא אחר משר האוצר אביגדור ליברמן. מאז שנפתח המירוץ לא הביע ליברמן את עמדתו בנושא, אולם בסוף החודש האחרון מצא לנכון להמליץ על חברו רובי שפיגל, מי שהיה יו"ר הליכוד בבלגיה, לתפקיד הנחשק ומראשי הקהילה היהודית במדינה. "אני מכיר את מר שפיגל שנים רבות מאז נפגשנו בשנת 1996 בבלגיה מקום מושבו", כתב ליברמן בפתח מכתבו.

"התרשמתי מאוד ממסע חייו של מר שפיגל. בנו של ניצול שואה אשר מקדיש פרק משמעותי בחייו למען הקהילה והעם היהודי. בעקבות האמור אשמח אם תזמנו את מר שפיגל לראיון בכדי לאפשר לו להגיש מועמדות לתפקיד".

אלא התברר ששפיגל עצמו כבר כתב לוועדה בבקשה להתראיין לתפקיד, אך חברי ועדת האיתור בחרו שלא לזמנו. מכתבו של ליברמן לא הצליח לשנות את החלטתם, אך מצב כזה שבו בכירי ממשלה אחת מציגים שלושה מועמדים לתפקיד יו"ר הסוכנות, לא זכור גם לוותיקי השולטים בנעשה במוסדות הלאומיים.

בהסכמים בין לפיד לראש הממשלה בנט אמור האחרון לתמוך במועמד של לפיד לתפקיד ובכך להביע את "עמדת הממשלה הרשמית". אלא שמאז הציג לפיד את קלדרון כמועמדת מטעמו, אצל בנט - שתיקה רועמת. בעוד שעבור המועמד הקודם של לפיד, השר אלעזר שטרן, כתב בנט מכתב תמיכה מיד לאחר שלפיד שלח את שלו, הפעם החליט ראש הממשלה להישאר בצד.

בינתיים בנט נמנע מלהגיד את דברו, כנראה מאחר שמועמדותה של קלדרון איננה מקובלת עליו, אך גם כדי להישאר מחוץ לסכסוך המתהווה בצמרת ממשלתו. נוכח המשברים התכופים שבהם נמצאת הממשלה והטיפול בגל האומיקרון נראה כי הוא החליט למשוך את ידיו מהמלחמה הזו. נתניהו לא הצליח למנות את מועמדו לתפקיד בפעם הקודמת (יובל שטייניץ), התקדים כבר הונח. וכך מצב הכלאיים שנוצר הוא כזה שבו לממשלה יש שלושה מועמדים מטעם שריה אך אף לא מועמד אחד "ממשלתי" מוביל למבוכה בוועדת האיתור.

הסאגה שנמשכת מאז חודש יולי

הסוכנות היהודית הוקמה ב-1929 והייתה למעשה מוסד שלטון של היישוב היהודי עד להקמת המדינה. מאז פועלת הסוכנות בשותפות עם הממשלה בעידוד עלייה, חינוך יהודי בתפוצות וחיזוק הקהילה היהודית בארץ. תקציב הסוכנות בשנים האחרונות עמד על סך של מיליארד שקלים בשנה בדומה לתקציב משרד ממשלתי בינוני. 15 אישים עמדו בראש הסוכנות מאז היווסדה בהם זלמן שזר, משה שרת, פנחס ספיר ונתן שרנסקי.

סאגת האיתור והמינוי מאז עזב יצחק הרצוג, היום נשיא המדינה, את התפקיד, נמשכת מאז חודש יולי האחרון והולכת וגדלה יחד עם מספר המשתתפים בה. ב-12 באוקטובר, ימים ספורים לפני ההכרעה בוועדה על גורל המועמד הנבחר, פלט השר שטרן את סיפור המגרסה בצה"ל ותלונות אנונימיות על הטרדות מיניות שהיו ואינן והשערורייה בעקבותיהם הובילה אותו להסיר את מועמדותו. לפיד התנהל מאז בעצלתיים ולא מיהר להציג מועמד אחר מטעמו לוועדה, שבינתיים ראיינה את המועמדים החוץ-ממשלתיים לתפקיד.

בסוף דצמבר התקיים סבב ראיונות שני אליו הוזמנו: דנון, ינקלביץ', ח"כ לשעבר מיכל קוטלר וונש, שגריר ישראל לשעבר מייקל אורן והמשנה לראש העיר ירושלים פלר חסן נחום. אליהם הצטרפה בשבוע שעבר קלדרון והיא צפויה להתראיין בפני חברי הוועדה לראשונה השבוע. בראיונות לתפקיד נדרשים המועמדים להציג יכולת ניהול (של מיליארד שקלים) וגיוס כספים מרשימה, שכן זה כמעט עיקר עיסוקם של ראשי הסוכנות בשנים האחרונות. אך מעטים מאלו שהגיעו לראיון ענו על הקריטריון הזה.

לדברי גורמים המעורים בנושא, זו כנראה הפעם הראשונה שבה אין מועמד מובהק שמרשים את חברי הוועדה הצפוי להתמנות באופן ודאי לעמוד בראש הסוכנות. גם הממשלה שיכולה הייתה להציג מועמד עם כובד משקל ויתרה לטובת התכתשות פנימית. כך יצא שהיחיד שעונה על סך גדול של קריטריונים, כך לדבריהם, הוא דני דנון, יו"ר הליכוד העולמי ולשעבר שגריר ישראל באו"ם. כדי להיבחר לתפקיד יידרשו המועמדים לרוב של 9 מתוך עשרה חברי הוועדה מה שהופך את האלקטביליות של המועמדים לקשה ביותר.

שלושה מועמדים שכבר נפסלו לתפקיד בשל גילם המתקדם (מעל 70), כך נודע לגלובס, הם ח"כ לשעבר עוזי דיין, יו"ר הות"ת יפה זילברשץ וראש עיריית חיפה לשעבר יונה יהב. במקביל מאחורי הקלעים נערך כל העת קמפיין שקט לטובת שר אחר בממשלה נחמן שי ממפלגת העבודה. שי ניסה את מזלו בפעם הקודמת שבה התפנה התפקיד אך ללא הצלחה וגם הפעם נראה שיו"ר מפלגתו מרב מיכאלי נחושה שלא לוותר על מקומו סביב שולחן הממשלה.

תאריך היעד למינוי החדש בהיעדר סנסציות חדשות: 27 בפברואר. חברי ועדת האיתור נערכים לישיבות אל תוך הלילה בניסיון לתאם זמן שנוח לחברים בוועדה ברחבי הגלובוס. אם יבחרו בדנון לתפקיד לא תהיה זו הפעם הראשונה שלא נבחר מועמד הממשלה, הרצוג כבר חתום על התקדים הזה. מנגד המועמדות לתפקיד שרצות על הטיקט של "אישה בפעם הראשונה לתפקיד", עוד לא הצליחו לשכנע את הוועדה שמעמד מגדרי אינו מקנה למי מהמועמדים עדיפות על פני האחר.

עוד כתבות

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

בנק לאומי / צילום: איל יצהר

דוחות לאומי: רווח של 7 מיליארד שקל למרות הפחתה גדולה בארה״ב

בנק לאומי רשם בשנת 2023 רווח של 7 מיליארד שקל, ירידה של 9% לעומת 2022 בשל ההפחתה שביצע ברבעון הראשון של השנה • יחלק דיבידנד של 365 מיליון שקל, המהווים 20% מרווחי הרבעון, בהתאם להנחיות בנק ישראל

סניף של סופר פארם / צילום: בר - אל

מכה לסופר פארם: בוועדת הכלכלה מקדמים חקיקה שתחליש את כוחה

לפי הצעת החוק שמקדמת ועדת הכלכלה, בכל קניון חדש שייפתח בחמש השנים הבאות - חנות הפארם הראשונה בו לא תהיה של סופר פארם ● נכון ל-2021, נתח השוק הכספי של הרשת היווה כ-85% עם כ-7.5 מיליארד שקל הכנסות

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית, הפניקס בית השקעות / צילום: טומי הרפז

הכלכלנית הבכירה שלא חוששת להשקיע "גם במקומות אקזוטיים כמו הודו ויפן"

רינת אשכנזי מהפניקס בית השקעות טוענת כי המניות בת"א דווקא הציגו תשואה סבירה בשנה האחרונה, וכי ההשוואה למדדי וול סטריט עושה להן עוול ● היא סבורה כי סוכנויות הדירוג יופתעו לטובה מהכלכלה המקומית, ממליצה לפזר את ההשקעות ומאמינה בבנקים, בחברות ביטוח וברשתות מזון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

חנות משקפיים. ענף האופטיקה מתאושש / צילום: תמר מצפי

לראשונה מתחילת המלחמה: מחזורי הקניות בכל הענפים הבולטים במגמת עלייה

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי שורת קמפיינים בענף האופטיקה הובילו ל"חזרה לשגרת קניות כמעט מלאה"

באר שבע. דירות בפחות ממיליון שקל / צילום: Shutterstock

"שיעור הצעירים מקרב רוכשי הדירות החדשות ממשיך לעלות ועומד על כ־30%"

מבצעי שיווק אגרסיביים ומימון מההורים דוחפים יותר ויותר צעירים מתחת לגיל 35 לרכוש דירות, גם להשקעה - כך לפי נתוני חברת במבי המספקת שירותי תוכנה לחברות נדל"ן ● "יש הרבה פניות של צעירים. חלקם ישר אחרי הצבא"

דיון בוועדת הפנים של הכנסת בעניין תוואי המטרו, ביוני שנה שעברה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

חוק המטרו חוזר לשולחן הדיונים, עם מאבקים על היטלי השבחה ודיור בר השגה

אחרי הפסקה של עשרה חודשים כמעט, יתחדשו הדיונים בתיקון החוק בוועדת הפנים והגנת הסביבה ● בישיבה צפויות לעלות כמה סוגיות מורכבות וטעונות, אשר להן השפעה רבה - הן על כיסם של היזמים והן על קופת המדינה ● גלובס עושה סדר לקראת הדיון הקרוב

עמית הלוי, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עמד במבחן בג"ץ?

ח"כ עמית הלוי טען כי גם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עבר את מבחן בג"ץ, אבל הוא לא קיבל הזדמנות ● המשרוקית של גלובס

צילום מסך מהקמפיין / צילום: HIT מכון טכנולוגי

קמפיין הרדיו הדיגיטלי הראשון בארץ שיצרה בינה מלאכותית עלה לאוויר

המכון הטכנולוגי חולון עלה בספוטיפיי עם עשרות תשדירים במגוון סגנונות שנוצרו רק ע"י כלי AI - מהכתיבה, דרך ההלחנה ועד ההפקה והביצוע ● האם מדובר בתחליף למוזיקאים ולמפיקים?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

אילוסטרציה: shutterstock

כבר שלושה עשורים מפנטזים על התרופה הזו, עכשיו היא אושרה

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

הבכיר שמסביר - כך ארה"ב מונעת מישראל להשיג את מטרות המלחמה

מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, משוכנע שהממשל האמריקאי לא מצליח להפנים את המשמעות הקיומית של מיטוט חמאס ● בשיחה עם גלובס הוא מדבר על חשיבות כניסת צה"ל לרפיח ועל החזרת ההרתעה הצבאית למרות "המשקולות שביידן מציב על רגלי ישראל"

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"