גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פינוי הבמה או מהלך טקטי: מה עומד מאחורי פרישת אליהו מתפקיד יו"ר מגדל

בעל השליטה במגדל, שיחגוג השבוע 86, החליט לפנות את תפקיד יו"ר דירקטוריון החברה האם, מגדל אחזקות, וצפוי להיות מוחלף על ידי שופט העליון בדימוס חנן מלצר • השאלה: האם הוויתור על התפקיד יסלול את דרכו חזרה למעורבות ישירה בחברת הביטוח

שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל / צילום: תמר מצפי

שלמה אליהו, בעל השליטה בקבוצת הביטוח מגדל , מפנה את כיסא יו"ר מגדל אחזקות הציבורית (שמחזיקה בחברת מגדל ביטוח), והוא יוחלף על ידי שופט בית המשפט העליון בדימוס, חנן מלצר. דירקטוריון מגדל צפוי להתכנס ביום שלישי לאישור המהלך.

אליהו, שחוגג השבוע יום הולדת 86, מחזיק נכון להיום ב-64.3% ממגדל, באמצעות חברת אליהו הנפקות שאותה הקים ב-2017 כדי לממן את רכישה השליטה בחברה. הוא צפוי להמשיך לכהן כדירקטור במגדל אחזקות, ולכן עולה השאלה מדוע החליט דווקא עכשיו לוותר על כס היו"ר. מקורבים לאליהו סיפרו לגלובס, כי הוא ממשיך להיות פעיל גם היום, אך לא מן הנמנע כי הסיבה לשינוי בצמרת חברת ההחזקות אכן נובעת מהגיל או מסיבות הקשורות לו.

עם זאת, ייתכן כי הסיבה להחלטתו לפנות את מקומו לשופט בדימוס מלצר נעשית בעקבות שיקולים טקטיים ובשל רצונו לחזור ולהשפיע על חברת הביטוח באופן ישיר, לאחר שנותק ממנה לפני כשנה וחצי בהנחיה מצד הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת.

ברקת הורה לאליהו להכריע בין תפקידיו

ביולי 2020 הורה ברקת לאליהו להכריע בין תפקידיו בקבוצה באותה עת: יו"ר החברה האם מגדל אחזקות או דירקטור בחברה הבת הפרטית מגדל ביטוח. במכתב שנשלח לחברי דירקטוריון מגדל כתב ברקת, כי "אליהו אינו רשאי להמשיך ולכהן במקביל כדירקטור בחברת ההחזקות וכדירקטור בחברת הביטוח", תוך שהמשיך והבהיר כי מבחינתו "ככל שיבחר להמשיך ולכהן כדירקטור בחברת הביטוח, יהא על אליהו לקבוע את משרדיו מחוץ למשרדי חברת הביטוח".

לדברי ברקת אז, הוראתו לאליהו נעשתה משום ש"מזה תקופה מאופיינת חברת הביטוח בחוסר יציבות משמעותי בשדרה הניהולית הבכירה שלה (בהקשר זה, נציין שבתקופה שמתחילת שנת 2013 ועד למועד מכתבנו זה, בחברת הביטוח הוחלפו, בין היתר, 5 מנכ"לים, 4 יו"רים ונושאי משרה נוספים)", כתב ברקת, כשלמספרים אלו יש להוסיף מנכ"ל נוסף שעזב (רן עוז) ויו"ר חדש שמונה (יפתח רון-טל) מאז אותו מכתב.

בהקשר זה כתב הממונה על שוק ההון, כי "כחלק מהגשמת תפקידי הרשות, במהלך תקופה העולה על שנה וחצי עקבה מקרוב הרשות אחר התנהלותה ואופן ניהולה של חברת הביטוח, ובכלל זה מידת המעורבות של אליהו, המכהן בתקופה האמורה כיו"ר דירקטוריון חברת ההחזקות וכדירקטור בחברת הביטוח, ומעורבות דירקטוריון חברת ההחזקות בענייניה של חברת הביטוח. בחינה זו הצביעה על מספר אירועים המעידים על תפקוד לקוי של אליהו, בניגוד לחובות המוטלות עליו מכוח הוראות הדין".

השאלה הגדולה שנותרה פתוחה היא האם יוכל אליהו עתה לשוב לכהן גם כדירקטור במגדל ביטוח או בכל תפקיד אחר בחברת הביטוח, או שייאלץ לעזוב לשם כך גם את משרת הדירקטור במגדל אחזקות. לגלובס נודע, כי פנייה רשמית בנושא טרם הוגשה לרשות שוק ההון, אך בעבר לא חששו ברשות להזהיר את מגדל מפני צעדים דומים עוד לפני שהם יצאו לפועל.

זה קרה באפריל האחרון כאשר אליהו ביקש להתמנות כדירקטור בחברת הביטוח. ברשות שוק ההון חששו כי המינוי עשוי להוביל את אליהו להשתלט גם על כס יו"ר חברת הביטוח, והזהירו את הדירקטורים בחברת הביטוח שלא לאשר את הצטרפותו של אליהו לדירקטוריון, עוד לפני שבכלל התקבלה החלטה כזו בתוך מגדל.

ברקת עצמו התייחס בחודש שעבר במהלך ועידת ישראל לעסקים של גלובס לכהונת בעלי שליטה כדירקטורים בחברות שבשליטתם. לדבריו, בבנקים קיימים מנגנונים חזקים להגנה על התנהלות תקינה, ובהם מנגנון שלפיו חל איסור על בעל השליטה לכהן בתפקיד יו"ר הדירקטוריון.

"אנחנו מתכוונים לקחת את זה צעד אחד רחוק יותר, ובמקרים מתאימים לאסור בהוראותינו על בעלי שליטה מסוימים לכהן אפילו כדירקטורים בחברת ביטוח, והכול על פי קריטריונים ברורים ועל פי החוק". בכך התייחס ברקת לכוונה שהעלה איש העסקים אלפרד אקירוב, שביקש היתר שליטה בכלל ביטוח, שלפיה הוא שוקל למנות את בנו ג'ורג'י לדירקטור בכלל (ומאוחר יותר ציין בריאיון לגלובס כי אין בכוונתו לבצע מינוי כזה).

בין מפלגת דש לתביעת מיליונים: כך הכירו אליהו ומלצר

ההיכרות ארוכת השנים בין בעל השליטה במגדל, שלמה אליהו, ובין שופט בית המשפט העליון בדימוס, חנן מלצר, מתפרסת על פני יותר מארבעה עשורים. השניים הכירו לראשונה במפלגת ד"ש, שמטעמה שימש אליהו כחבר כנסת, בחלק השני של שנות ה-70 של המאה הקודמת.

כעבור כ-20 שנה, לאחר שנים ארוכות של נתק, ביקש אליהו ממלצר, אז עו"ד פרטי, לייצג אותו בערעור שהגיש לביהמ"ש העליון במסגרת תביעה שהגיש תאגיד הביטוח אבנר נגד חברת הביטוח אליהו.

בפסק דין קודם של בית המשפט המחוזי בת"א נקבע כי אליהו תשלם לאבנר 120 מיליון שקל, בעיקר על חשבון חלקה בפרמיות לשנים 1995-1994, שבהן ביטחה אליהו רבבות כלי רכב בביטוח חובה לבדה, ללא שיתוף אבנר, וגבתה פרמיות מוגדלות.

לאחר הערעור שהוגש לעליון באמצעות עו"ד מלצר הוחלט, במסגרת הסכם פשרה, כי אבנר תחזיר לאליהו את הפרמיות, בתוספת 25 מיליון שקל, ומאוחר יותר שילמה סכומים נוספים.

במהלך הסכסוך מול אבנר אף פרשה אליהו מאיגוד חברות הביטוח. שלמה אליהו טען בזמנו כי אבנר נקלעה להפסדים כבדים, ועל רקע זה הייתה לו מחלוקת עם חברות הביטוח האחרות. רק לאחר הפשרה בין הצדדים, 6 שנים לאחר שפרשה מהאיגוד, חזרה אליו אליהו.

מלצר עזב את בית המשפט העליון בחודש אפריל האחרון לאחר 14 שנות כהונה, אז כיהן כסגן הנשיאה. הוא היה השופט הראשון שמונה לבית המשפט העליון מהמגזר הפרטי בשנת 2007.

השופט בדימוס חנן מלצר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מלצר בן ה-70 נולד בתל אביב, בן יחיד לניצולי שואה. אביו עו"ד יוסף מלצר ז"ל מקרקוב, היה מניצולי "רשימת שינדלר". אימו, יוכבד מלצר ז"ל, הייתה מניצולי אושוויץ. הוריו עלו ארצה מפולין אחרי מלחמת העולם השנייה. הוא למד בגימנסיה העברית הרצליה ולאחר מכן פנה ללימודי משפטים באוניברסיטת תל אביב. בשנת 1977 הקים משרד עורכי דין פרטי, ובשנת 2007 מונה לשופט בית המשפט העליון.

בחודש אוקטובר האחרון מונה מלצר לנשיא מועצת העיתונות. עם זאת, הוא נושא בתפקיד זה בהתנדבות מלאה ובמשרה חלקית, וככל הנראה גם בתפקיד יו"ר מגדל יכהן במשרה חלקית. עוד לפני מינויו לנשיא מועצת העיתונות הובהר כי יוכל לבצע פעילות עסקית במקביל.

עוד כתבות

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

אילוסטרציה: shutterstock

כבר שלושה עשורים מפנטזים על התרופה הזו, עכשיו היא אושרה

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק

צילום מסך מהקמפיין / צילום: HIT מכון טכנולוגי

קמפיין הרדיו הדיגיטלי הראשון בארץ שיצרה בינה מלאכותית עלה לאוויר

המכון הטכנולוגי חולון עלה בספוטיפיי עם עשרות תשדירים במגוון סגנונות שנוצרו רק ע"י כלי AI - מהכתיבה, דרך ההלחנה ועד ההפקה והביצוע ● האם מדובר בתחליף למוזיקאים ולמפיקים?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בתל אביב; חילן מזנקת לאחר הדוחות

מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 נסחר במגמה דומה ● לאומי פרסם דוחות כספיים ● מטבעות הקריפטו איבדו גובה אחרי שרשמו שיאים ● הורדת דירוג לאג"ח של אלקטרה פאוור ● לאומי: תפוקת הנפט היומית תצמח ל-13.6 מיליון חביות ● בנק אוף אמריקה: ייתכן והשוק מתחיל לפקפק בכך שהפד יבצע הפחתות ריבית של 75 נקודות בסיס בשנת 2024

העסקאות ממשיכות ליפול / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: ניומד, ענבל מרמרי, איל יצהר, אלבטרוס, shutterstock,

עסקאות במיליארדים? לאן נעלמה ההבטחה הגדולה של הקשרים עם האמירויות

חברת הנפט של אבו דאבי תכננה לרכוש 50% מניו־מד יחד עם BP, אך הקפיאה את המו"מ בגלל המלחמה ● זו אינה הפעם הראשונה שהשקעה אמירתית לא מבשילה ● מאז הסכמי אברהם, הציפיות לגל עסקאות פגשו רגולציה ושיקולים ביטחוניים ● מנגד, התיירות פורחת והנוכחות האמירתית בקרנות ההון סיכון בעלייה

תל אביב. החלטת ביהמ''ש הפחיתה משמעותית ואף ביטלה תשלום היטלי השבחה ברבעים 3 ו-4 / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב או בעלי הדירות: מי ינצח במאבק ששווה מיליארדים

לאחר שביהמ"ש ביטל היטלי השבחה לרובעים 3 ו-4 בת"א בהיקף של מיליארד שקל לפחות, עיריית ת"א מנסה להילחם על גביית הכספים והגישה בקשת ערעור לעליון ● לטענת העירייה, כיום ישנם 1,900 הליכי ערר על גביית היטלי ההשבחה ברובעים אלה

האוניברסיטה העברית בירושלים / צילום: Shutterstock

האוניברסיטה העברית: הפרופסורית מכחישת הטבח לא תשוב ללמד אם לא תחזור בה

דיקן ביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטה הודיע כי פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן, שהכחישה את אירועי ה־7 באוקטובר, תפסיק ללמד בו לצמיתות אם לא תחזור בה מדבריה ● בהודעה נכתב: "חופש הביטוי איננו מקנה זכות להיות מעורב בהוראה ובחינוך של מקצוע שלערכיו אדם מתכחש"

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, קיים היום דיון כדי לקדם מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי היה ב-20 השנים האחרונות ● הנציב המכהן, שופט העליון בדימוס אורי שהם: "אין פה ניגוד עניינים"

מפגינים למען עסקה לשחרור החטופים בעזה / צילום: ציפי מנשה

המשלחת הישראלית הגיעה לקטר, והחלו שיחות מו"מ לעסקה

גורם ישראלי בכיר: "נציגי חמאס בקטר לא יקבלו את ההחלטות. מי שיקבל את ההחלטות יהיה סינוואר" • משרד החוץ האמריקאי ביקש מישראל מידע בעקבות דיווחים על מעצר כתב אל-ג'זירה בפשיטה על בית החולים • צה"ל תקף מחבלים ועמדות של חיזבאללה בלבנון, בנוסף למקורות הירי שביצעו שיגורים לעבר ישראל • עדכונים בולטים 

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף-פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובניין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

יוסי כהן / צילום: שלומי יוסף

חדשות טובות ליוסי כהן: כמה ירוויח ראש המוסד לשעבר מהגיוס בדוראל

חברת האנרגיה המתחדשת דיווחה כי גוף השקעות אמריקאי צפוי להשקיע 400 מיליון דולר בפעילות האמריקאית של דוראל ● ראש המוסד לשעבר משמש כדירקטור בחברה הבת של דוראל, ומחזיק באופציות ל-3% ממניותיה – הטבה בשווי של עשרות מיליוני שקלים

אירוע GTC 2024 של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

בוול סטריט עוקבים מקרוב אחר הבשורות מהאירוע השנתי של אנבידיה

ענקית השבבים מקיימת בסן חוזה את הכנס הפיזי הראשון שלה מאז הקורונה ● ההכרזות של החברה באירוע עשויות לסמן את הכיוון הבא של הבינה המלאכותית

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם