גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סוף עידן המשרדים הבינוניים? שוק עריכת הדין משתנה

לאחר שנים בהן שוק עורכי הדין בישראל נחשב לרווי, בשנה האחרונה המגמה התהפכה, ועורכי דין איכותיים הפכו למצרך מבוקש במיוחד ● כתוצאה מכך, משרדי עורכי דין רבים בוחרים להתמזג או להתחבר עם משרדי הענק ולנצל את יתרון הגודל שלהם ● בכירי הענף טוענים: המשרדים הבינוניים הולכים ונעלמים, נשארים או משרדי בוטיק או משרדי ענק

משרדי עורכי דין רבים בוחרים להתמזג או להתחבר עם משרדי הענק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
משרדי עורכי דין רבים בוחרים להתמזג או להתחבר עם משרדי הענק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

לאחרונה אנו עדים למספר רב של מעברי שותפים, מחלקות שלמות שנוטשות וחוברות למשרד גדול, ומשרדים קטנים ובינוניים שמתמזגים למשרדים הענקיים. נראה שבשוק הגיעו להבנה שההמשכיות העסקית מחייבת שינוי והצטרפות למשרדים המספקים "One Stop Shop", ומגוון שירותים לעובדיה ולקוחותיה.

במקביל, מתחולל מאבק בין המשרדים על כל עו"ד, לאחר שבמשך שנים השוק נחשב לרווי. כעת, המשרדים פתחו ב"מלחמת עולם" לשמר ולמשוך עורכי דין איכותיים: הכרזה על עליות שכר מהשנה הראשונה, שכר שיא למתמחים, תכניות לאיזון בית-עבודה, אפשרות לעבוד מהבית, מימון ארוחות ויציאה לבר, טיולים ועוד.

"אי אפשר להפריד בין עליות השכר והמיזוגים", אמר עו"ד מיקי ברנע, העומד בראש משרד ברנע ג'פה לנדה. "משרדים קטנים מתקשים להתחרות על כוח-אדם איכותי מול המשרדים הגדולים שמסוגלים לתת תנאים".

 

"קיצור דרך אסטרטגי"

עו"ד אמיר חן, השותף המנהל בפישר (FBC & Co), סיפר כי מיזוג עם פירמה גדולה הוא קיצור דרך אסטרטגי לשותפי הפירמה המתמזגת. "במקום לבנות פירמה גדולה מאפס, הם מקבלים גישה מהירה וקלה לשווקים, לתחומי עיסוק חדשים, וכמובן ללקוחות הגדולים", טען. "הערך לפירמה הממזגת הוא הצד השני של אותו מטבע, בנייה או הרחבה של פרקטיקה בזמן קצר באופן שיתרום לצמיחה".

גם מי שעוסקים ביצירת החיבור בין המשרדים המתמזגים - דודי זלמנוביץ מייסד ומנכ"לGLawBAL , העוסקת במיזוגים, ועו"ד זהר פישר, המייסד של חברת רובוס, המפעילה מחלקת מיזוגים, אומרים שגיוס כוח-אדם הוא אחד הזרזים לנעשה בשוק.
"כ-40 מהמשרדים שצפינו להם פירוק או מיזוג נעלמו ומרביתם במיזוגים", אמר זלמנוביץ, והוסיף שהוא צופה שיתר המשרדים שגודלם מגיע ל-50 עורכי דין ושאינם מתמחים בנישה או אזור בארץ, יתמזגו או ייעלמו בשנים הבאות.

"שנת 2021 טרפה את הקלפים", הכריז עו"ד זהר פישר. "משרדי בוטיק שמעולם לא חיפשו מיזוג, נכנסו חזק למדף. אחת הסיבות המרכזיות היא כוח-אדם. הם בסיטואציה שקשה לתת פייט למשכורות ולמחלקות ההייטק ולכן הם מתחברים למשרדים גדולים".
כבר בחודש פברואר 2021, הודיעו 40 עורכי דין ממשרד עמית פולק מטלון, על מעבר לפישר, אחד ממשרדי הענק. באותה תקופה משרד הבוטיק נחושתן יוגב הודיע על התמזגות למשרד גרוס. חודש אח"כ, 10 עורכי דין ממשרד זיסמן אהרוני גייר (ZAG), ביניהם שני שותפים בכירים, הצטרפו למשרד גורניצקי. משרד זיסמן כולו עבר טלטלה וצומצם ממשרד בן 90 עורכי דין, לסניף אחד בלבד בראש פינה. במאי, המשרד הוותיק ש. הורוביץ, ערך מיזוג ראשון בתולדותיו וצירף את משרד אשר-חלד. מיזוג משמעותי נוסף, היה כשמשרד המבורגר עברון, התמזגו לארדינסט, בן נתן טולידאנו.

ביוני וביולי 2021, מרבית עורכי הדין במשרד שביט, בראון, גלאון התמזגו למשרד תדמור לוי. עו"ד יובל גלאון עצמו, יחד עם צוותו, הצטרף לעמית פולק מטלון. משרד גולדמן ארליך התמזג גם כן לעמית פולק מטלון. בהמשך, משרד טביב גבע הצטרפו לגרוס והקימו מחלקת קלינטק. ברדוגו הלפרין הצטרפו ל-AYR ורמי אריה, הצטרף לדורון טיקוצקי.

בחודש האחרון היה שיא מיזוגים: 13 עורכי דין עברו ממשרד איתן מהולל שדות לגורניצקי. במקביל, משרד הבוטיק לפידור התמזג לאגמון. מעט לאחר מכן שישה עורכי דין, בהם שותפים בכירים, עברו מיוסי לוי למטרי מאירי. ולבסוף משרד עמוס בנצור, התמזג לשבלת.

"רואים בך גדול וחזק"

עו"ד צביקה פירון, העומד בראש משרד מ. פירון, הסביר שיש מיזוגים ייעודיים ולצורך גודל. "המיזוג הייעודי מתקיים כשהמשרד שוקל לייצר או לחזק תחום ספציפי. למיזוגי הגודל יש יתרונות", פירט עו"ד פירון. "סינרגיה ניהולית, חסכון בהוצאות וחיזוק התדמית". לצד זאת, פירון הציג גם את החסרונות: "פוגע בלכידות, בתחושת הביחד".

"זהו תהליך שבו הכלכלה של הגודל משחקת" הסביר עו"ד ברנע. "הפער יגדל, משרדים שפעם נחשבו לבינוניים הולכים ונעלמים. עדיין יישארו תחומים שיש בהם הגיון למשרדים קטנים, אבל העולם יהפוך להיות של המשרדים הגדולים".

עו''ד מיקי ברנע / צילום: נמרוד גליקמן

עו"ד חן הוסיף שהמגמה נובעת מהצורך בהעמדת שירות מגוון בעשרות תחומים. חן התייחס ליכולת של המשרדים הגדולים למשוך כוח-אדם איכותי, גם בשל רמת העניין והסיפוק המקצועי שהן מעניקות לעורכי הדין וגם ביכולת להעניק חבילת תגמול ותנאי עבודה מהטובים שיש.

לא עוברים מתוך מצוקה

לאור העלייה בדרישה, מספר משרדים גדולים העלו לאחרונה את שכר עורכי הדין והמתמחים. המשרדים לא מסתפקים בשכר אלא גם בתנאי עבודה נוצצים: תכנית בונוסים מבוססי הישגים, "תכנית אופציות", השתלמות על חשבון המעסיק, מענק של עשרות אלפי שקלים לעורך דין טרי אם ישלים שנתיים במשרד ועוד.

ליאת בן-צבי שבח, מנכ"לית קודקס, התייחסה לעלייה בביקוש. "בעקבות הפרסומים בתקשורת, בקודקס חווים עלייה בכמות הפניות לחיפוש עבודה", אמרה. "אנחנו מקבלים פניות רבות מעורכי דין ותיקים שטוענים שהעלאות השכר מתייחסות בעיקר למתמחים ועורכי דין בתחילת הדרך".

השאלה היא האם המשרדים יצליחו לאפשר לעורכי הדין לנצל את ההטבות, ולעבוד בצורה מאוזנת. המודל המסורתי במשרדי הענק הוא עבודה עד שעות הלילה. במשרדים רבים הכריזו על "שינוי דיסקט", ושעורכי הדין יעבדו בצורה מאוזנת, אך יש מי שמבקר את גל ההטבות.

 

עו"ד מימי צמח, העומדת בראש משרד המונה 30 עורכי דין, ביקרה את התופעה: "משרד שנותן תוספת של 1,500 שקל אבל העו"ד נדרש לתת בין 200-250 שעות לא יכול לנצל את ההטבות. השכר לא גבוה אם מחלקים אותו למספר שעות העבודה".

בצד המיזוגים הגדולים, ישנה תופעה משלימה של שותפים שפורשים מהמשרד בו צמחו ועוברים למשרד אחר, כשלפעמים מדובר במחלקות שלמות. עו"ד שעשתה את המעבר הזה, סיפרה שבשנה האחרונה כולם דיברו על מעברים: "הרגשנו שחייב להיות שינוי. לא עברנו מתוך מצוקה. אנשים עוברים בשיא. אני לא מכירה מישהו שבוכה על המצב הכלכלי".

עו''ד מימי צמח / צילום: איל יצהר

"יש תקרת זכוכית"

עורכת הדין סיפרה שקיים קושי לגייס במשרדים הבינוניים: "המגמה הולכת לכיוון המשרדים הגדולים שיכולים לתת יותר ללקוחות, ומשלמים יותר לעורכי הדין. הם נותנים מעטפת יותר טובה ויש להם גם משאבים לנסוע לחו"ל, לעשות תכניות וגיבושים".

לדברי עו"ד ברנע, המעברים לא נעשים על רקע שיפור כלכלי נקודתי: "אלא הבנה שבמשרדים הבינוניים יש תקרת זכוכית, הם שואפים לעבור לסביבה שתיתן להם לממש את הפוטנציאל". גם דודי זלמנוביץ' מזכיר את "תקרת הזכוכית" ומסביר שהמעברים נובעים משאיפות של שותפים, הצעות כלכליות מפתות, קידום, או אתגר מקצועי.

איך קשורה הקורונה לזירוז המעברים? ע"פ פישר, התקופה גרמה לשותפים לעבוד מהבית, הם לא פגשו את יתר השותפים וזה עזר להם לקבל החלטה. "אלו שותפים שתמיד רצו לעשות את המעבר", אמר. "כשאתה לא פוגש את השותפים כל יום אז יותר קל". פישר הוסיף: "חלק מהתהליך הוא קבלת ההחלטה. מאוד קשה להם לעשות את ההחלטה. זה נתפס כבגידה".

"הסקטור של עורכי הדין הופך למקוטב", אמר עו"ד חן. "מצד אחד, אנו רואים פירמות ענק שגדלות. מצד שני, משרדי בוטיק המתמקדים בתחום מומחיות אחד, שכבת הביניים של המשרדים הולכת ומתמעטת, ואני צופה שמגמת הקיטוב תלך ותתעצם".

עו"ד פירון התייחס גם הוא לסוגיה: "עדיין יהיו כאלו שיעדיפו את האוטונומיה (של המשרד הקטן) על היתרונות שבמשרדים הגדולים". לכן, פירון העריך שהמשרדים הקטנים ימשיכו להתקיים.

עו''ד צבי פירון / צילום: אייל מרילוס

מי שמעדיף להישאר כמשרד בינוני הוא משרד צמח שניידר, שמעסיק 30 עורכי דין. עו"ד צמח אמרה שאין כוונה להתמזג, למרות שהם מקבלים הצעות: "יש לנו יכולת לתת יחס אישי, אנחנו שומרים על האנשים שלא יישחקו. כשמתמזגים מה שקורה זה שצריך לדאוג לשורת הרווח ולשעות העבודה של האנשים. אחד המצרכים היקרים הם עורכי דין של שנתיים-שלוש. גם אצלנו שוקלים להציע הטבות וגימיקים למצטרפים".

עוד כתבות

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח


דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • במהלך הלילה והבוקר נשמעו אזעקות באזור מטולה • האיחוד האירופי צפוי להטיל סנקציות על איראן • עדכונים שוטפים 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה