גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לספר או לא לספר על הריון למעסיק? "יש בדרישה הזאת הרבה התייפייפות ובולשיט"

דיונים סוערים ברשתות החברתיות חושפים שהדילמה המתמשכת של נשים בשוק העבודה רלוונטית גם ב-2022 ולמרות החוק: האם לנהוג בשקיפות ולספר שהן בהריון או לשמור על פרטיותן ועל זכותן להתפרנס ● האם מעסיקים מתחילים לשנות גישה? ● ניהול וקריירה

לספר או לא לספר על היריון למעסיק? / אילוסטרציה: Shutterstock
לספר או לא לספר על היריון למעסיק? / אילוסטרציה: Shutterstock

לפני כחודש סיפרה לנו סמנכ"לית משאבי האנוש של אינטל, אלונה אייל פריד, בראיון עמה שהחברה גייסה לאחרונה עובדת בחודש שמיני, "שביקשה לדחות את תחילת העבודה וגם לצאת לחופשת לידה ארוכה, כך שהיא מתחילה לעבוד ממש לפני הלידה". איל פריד אמרה אז, "קיבלנו אותה, כי אנחנו רואים את הגיוס כמרתון ולא כספרינט. אני מאמינה שאנחנו צריכים להתגמש לצרכים של המועמד הנכון". בתחילתה של 2022, הסיפור הזה הוא אולי לא יחיד, אבל הוא עדיין די חריג. הרבה נשים חוות את ההריון כמכשול בקריירה שלהן. רק לאחרונה סיפרה מנכ"לית פאפיה, עינת גז, בראיון לתקשורת שבטן של חודש שישי מנעה ממנה לגייס כסף ממשקיעים.

ההפליה הזאת באה לידי ביטוי גם בתקופת הקורונה. ביולי 2020 הפגינו נשים מובטלות בהריון מול בית ראש הממשלה בדרישה לפיצוי על דמי הלידה המופחתים שיקבלו עקב הוצאתן לחל"ת והקושי שלהן למצוא עבודה אחרת במצבן. בעקבות מחאתן, הוחלט שדמי הלידה שלהן לא יחושבו על בסיס דמי האבטלה אלא לפי המשכורת האחרונה ויוגדלו ב-15%.

הצצה במאגר הפניות של שדולת הנשים, שליוותה את המחאה הזאת, מגלה עד כמה שאלות על הריון ותכנון הריון, בניגוד לחוק, עדיין נוכחות. 24% מהשאלות שאסור לשאול עסקו בנושא הזה, ובתגובות על הפניות יש עוד מאות שמספרות על החוויות שלהן. גם נתוני נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה מצביעים על עלייה במספר הפניות הנוגעות להפליה על רקע הריון, במיוחד בתקופת הקורונה.

הדילמה: מועמדות חוששות להיתפס כבלתי אמינות

בשבוע האחרון, פוסט שהעלתה מועמדת למשרה על ההתלבטות שלה אם לשתף את החברה שהיא מבקשת להתקבל אליה בכך שהיא בהריון (אף שהחוק אינו מחייב זאת) הצית דיון ער ברשתות החברתיות ומבול של פוסטים נוספים של עובדות ומנהלות ששיתפו בחוויותיהן. הדעות בשאלה אם לספר למעסיק על הריון שנמצא בשלביו המוקדמים היו חלוקות.

 

לדברי אביגיל לוין, מנהלת אקוסיסטם ומשקיעה בסמסונג נקסט, וגם מגישת הפודקאסט "מה בתפקיד", "לפוסט שפרסמתי בנושא עלו תגובות בעייתיות שהאשימו נשים שלא מספרות שהן שקרניות ולא אמינות". לדבריה, והיא מדגישה שזו דעתה האישית בלבד, "יש פה הרבה התייפייפות ובולשיט. כאילו שמעסיקים שקופים כלפי העובדים שלהם או יעדכנו אותם שהם עומדים לפטר אותם בעוד שלושה חודשים. אנשים באים להתפרנס. נכון לספר בעולם אידאלי, שבו זה לא היה מפריע למעסיקים, אבל אנשים צריכים להתפרנס ואישה עם ילד בבית ובהריון שלא יקבלו אותה לעבודה בגלל שסיפרה על ההריון גוזרת על עצמה תקופה של שנה וחצי בלי פרנסה".

אביגיל לוין, מנהלת אקוסיסטם בקרן סמסונג נקסט / צילום: אייל מרילוס

מורן זר קצנשטיין, מייסדת של קבוצת בונות אלטרנטיבה, סיפרה על המחיר ששילמה בעבר כששיתפה בהריון שלה: "לפני 12 שנים הייתי מנהלת מותג בחברת קוסמטיקה. אחרי שנתיים בתפקיד הציעו לי קידום להיות מנהלת מותג בכירה של המותג הכי יוקרתי בחברה. מנהל החטיבה שלי בישר לי בחגיגיות שהוא אפילו דאג לי לשיפור התנאים שלי. במקביל גיליתי שאני בהריון... עדכנתי את המנהלת שלי... ובכן הפתעה, מנהלי החטיבה המקבילה החליטו שלא לקחת אותי לתפקיד (אחרי שכבר סוכמו התנאים). והמנהלת שלי אז קנתה לי חבילה ענקית של שוקולדים ממקס ברנר כדי להמתיק את הבשורה. זאת הייתה פעם ראשונה שהרגשתי אפליה לפרצוף".

החוק: לא חייבות להודיע, גם לא בחודש חמישי

לפי החוק, נשים אינן מחויבות להודיע שהן בהריון, אפילו לא בחודש חמישי, כפי שמקובל לחשוב. לדברי עו"ד נטע ברומברג, ראשת מחלקת דיני עבודה בברנע ג’פה לנדה, "אישה שאינה עובדת בשעות נוספות או אינה נדרשת לעבוד עבודת לילה או בשעות המנוחה השבועית אינה חייבת לתת למעסיק הודעה כזאת. אם היא מודיעה בחודש החמישי להריון, הוא לא יוכל להעסיק אותה בשעות נוספות ובמנוחה השבועית מהחודש החמישי להריון ואילך, אלא אם כן אותה עובדת תמסור אישור לכך בכתב מרופא נשים. כלומר, מטרת ההודעה נוגעת להיקף שעות העבודה והתכלית הסוציאלית שלה ברורה".

עו''ד נטע ברומברג / צילום: נמרוד גליקמן

לדבריה, מועמדת בהריון אינה צריכה להודיע על הריונה בדיוק כפי שאדם בן 50 אינו צריך לדווח על גילו או כפי שמועמדת מוסלמית או נוצרית אינה צריכה לדווח על דתה. "במסגרת החוקית שבה אנחנו נמצאים, השאלה אם מועמדת היא בהריון אינה רלוונטית וכמעט לא צריכה להיות רלוונטית. המגמה בחקיקה ובפסיקה היא הגוונה של מקום העבודה. מתי זה כן רלוונטי? כשההריון מונע ממנה לבצע את התפקיד, למשל כשמדובר בתפקיד המיועד לשנת עבודה אחת או שהוא נניח כרוך בנסיעות תכופות סביב העולם".

ומה עם שקיפות לגבי הארכת חופשת הלידה?
"החוקים הנוגעים להריון וחופשת לידה הם חוקי מגן. מועמדת לא צריכה להגיד למעסיק שהיא מתכוונת לקחת חופשת לידה מלאה בת חצי שנה, החוק נותן לה את האפשרות. יש כבר מי שניהל את המו"מ הזה במקומה".

עם זאת, נשים שהתחילו לעבוד בהריון ועובדות במקום העבודה פחות משנה זכאיות לחופשת לידה של 15 שבועות בלבד - והשאר בהסכמה עם המעסיק, במסגרת חל"ת, בניגוד לעובדות ותיקות הזכאיות ל-26 שבועות חופשה מלאים. שתי הנשים יקבלו תשלום על 15 שבועות וזכאות להגנה מפני פיטורים.

הצד האופטימי: "נפל לי אסימון ענק שאפשר אחרת"

טל אפרת, מנהלת משאבי אנוש בחברת טיילור ברנד, סיפרה בפוסט שלה על חוויה אופטימית דווקא. "פנו אליי והציעו לי תפקיד שהיה סופר אטרקטיבי", כתבה. "הגעתי לסוף התהליך, וברגע האמת, כשהכול כבר נראה מושלם ורק נשאר לחתום על חוזה, גיליתי שאני בהריון. התקשרתי ליעל, ה-VP. הרגשתי שאני חייבת לספר (תחושה אישית שלי לגמרי) ועשיתי את הדבר היחיד שחשבתי שאפשר לעשות במצב כזה - התקשרתי להסיר מועמדות. יעל שמחה, אמרה שזה לא משנה שום דבר מבחינתה ושאנחנו ממשיכות כרגיל... ביקשתי ממנה שתלך לדבר עם שלושת הפאונדרים של טיילור ברנדס ותבדוק איתם שגם מבחינתם זה בסדר והיא אמרה שלא צריך כי היא יודעת מה הם חושבים על זה... זה היה רגע שהיה מיינד בלואינג עבורי, הקלות, הקלילות והפרגון המלא להריון הזה, כשאנחנו עוד לא באמת מכירות ועוד לא הוכחתי את עצמי, הפיל לי אסימון ענק שאפשר אחרת".

האם המעסיקים מתחילים לשנות גישה? רבים מצהירים שהריון הוא אכן לא פקטור ושהם מחפשים טאלנט שיישאר בחברה לטווח ארוך. יוחאי כורם, מנכ"ל סייבראינט, מספר על עובדת שבחרה לשתף שהיא בהריון בחודש הרביעי אחרי שעברה בהצלחה את המיונים והתקבלה לחברה. "אני מניח שאצלה היו הרבה פרפרים בבטן. אני רציתי להגיד לה באופן אישי שאני שמח שהיא מצטרפת אלינו וזה שהיא בהריון זה חלק טבעי במהלך החיים. גם אני אבא. אני לא רוצה שהעתיד המקצועי שלה ייפגע מכך. השאיפה היא לעשות ניתוק מוחלט בין הקריירה המקצועית והחיים האישיים, והתפקיד שלנו כמעסיקים הוא לתת לכך את כר הפעולה המתאים".

יוחאי כורם, מנכ''ל סייבראינט / צילום: CyberInt

זה יכול לפגוע בך כמעסיק?
"זה תפקיד שאתה מאייש לחמישה חודשים, פרק הזמן שבו אתה מסיים את תהליך ההכשרה ואחר כך לא תפגוש את העובדת במשך שלושה עד שישה חודשים. אבל התפקיד שלנו כמעסיק הוא לתמוך גם בנשים בשלב הזה בקריירה".

מה היית חושב אם היא לא הייתה מספרת על ההריון?
"הייתי מבין את זה. הנחתי שזה לא היה לה קל, אבל היא רצתה להיות הגונה איתנו. הרבה יותר טוב להתחיל ברגל ימין. יש לי גם עובדים שאחרי שלושה חודשים רוצים לעשות משהו אחר בחיים, אחרי שהשקעת בהם ולימדת אותם. זו זכותו של העובד".

הפוטנציאל: "הזדמנות לגייס עובדת שלא תעזוב"

ליאת גבריאלי שוורץ, VP HR Silverfort, שהתקבלה בעצמה לעבודה כשהייתה בהריון מתקדם, מספרת שגייסה לאחרונה עובדת בחודש שמיני כמובילת מכירות בצוות בארה"ב. "גייסתי מישהי עם הרבה שנות ניסיון, מישהי מדהימה ומקסימה, שהייתה בחודש שביעי כשפגשנו אותה והיא התחילה לעבוד בחודש שמיני. לא הייתה לנו דילמה, אנחנו מסתכלים לטווח ארוך", היא אומרת. "היה לנו שיח מאוד פתוח ואמרנו קחי כמה זמן שאת רוצה, תחזרי מתי שאת מרגישה שאת יכולה לחזור, גם אם את צריכה לקחת משרה חלקית בהתחלה. היא הייתה ממש עובדת טובה שרצינו וזיהינו אותה כטאלנט".

ליאת גבריאלי שוורץ, VP HR Silverfort / צילום: Silverfort

לדברי לוין, לא מדברים על הפונטציאל של גיוס נשים בהריון. "קודם כול, זו הזדמנות תעסוקתית לגייס עובדת שתהיה שלך שנה וחצי לפחות ולא תעזוב לשום מקום אחר. אני לא רואה שלא מגייסים אנשים בני 24 כי הם עוברים מקום עבודה כל שנה ולא שואלים אותם כמה זמן הם מתכוונים להישאר. דווקא לגייס אישה בשנות הפריון שלה זה פוטנציאל לקבל עובדת שתישאר עשר שנים בעבודה אם יכבדו ויעריכו אותה".

לוין מכירה בקושי הכלכלי הנלווה להעסקת נשים בהריון. "אני חושבת שמעסיקים ומעסיקות לא צריכים להיות היחידים שיישאו בקושי הכלכלי. רוב המעסיקים לא ממש רוצים לגייס נשים בהריון, ולכן כדאי שהמדינה תתערב ותתמרץ חברות שרוצות לגייס אותן באמצעות הקלות במס ותמריצים כספיים. המדינה זורקת הרבה כספים על הייטק, על הכנסת ג’וניורים וקבוצות מגוונות, אז למה לא על נשים בהריון?".

עוד כתבות

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו