גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"נעביר אלינו 10 אלף לקוחות בשנה": מי עדן חוזרת לתחום ברי המים הביתיים

ארבע שנים אחרי שיצאה מתחום ברי המים, בעקבות חוסר הצלחתה לנגוס בנתח השוק של תמי 4, מי עדן מנסה את מזלה בשנית ● המנכ"ל אלון אלפרוביץ', בראיון ראשון מאז כניסתו לתפקיד: "נציע מחיר שנמוך ב-25% מזה של המתחרה"

מנכ"ל מי עדן, אלון אלפרוביץ' / צילום: אילן בשור
מנכ"ל מי עדן, אלון אלפרוביץ' / צילום: אילן בשור

ארבע שנים אחרי שמי עדן יצאה מתחום ברי המים המסננים הביתיים, החברה חוזרת עם סדרת ברי מים חדשה ועם ביטחון שהפעם היא תצליח לנגוס בנתח של תמי 4 הדומיננטית בשוק. "נעביר אלינו 5,000 עד 10,000 לקוחות בשנה, לא באנו לטרוף", אומר מנכ"ל מי עדן אלון אלפרוביץ' בראיון בלעדי לגלובס.

ביולי 2013 השיקה מי עדן את מסנני המים הביתיים שלה, שאותם שיווקה במקביל למתקנים הביתיים לשתיית מים מינרליים בכדים. החברה לא הצליחה לנגוס בנתח השוק של תמי 4 מבית שטראוס, שחולשת על פי ההערכות על כ-80% מתחום ברי המים (פילטרים), וב-2017 עצרה את הפעילות.

עוד קודם לכן ניסתה החברה את דרכה גם בתחום ברי המים הכוללים פונקציה של הגזה. ב-2014, זמן קצר אחרי שתמי 4 השיקה את מתקן הבאבל שלה, יצאה מי עדן עם מתקן משלה - אלא שגם הרעיון הזה נגנז זמן קצר אחרי שהושק. שחקנית אחרת שניסתה לפעול במתקני המים הביתיים, אלקטרה בר, שאותה אף ניסתה בשעתו מי עדן לרכוש - פרשה מהמרוץ זה מכבר.

4 ספקים חדשים

אלפרוביץ' מחלק את פעילות מי עדן לשלושה סגמנטים: כדי המים המשווקים לצרכנים הביתיים ולבתי עסק, פעילות הבקבוקים בשוק הקמעונאי, ופעילות המותג פאוזה קפה (דרכו משווקים המותגים לוואצה, סאקו ופיליפס), שדרכו תשווק גם פעילות ברי המים תחת השם Pauza Next.

בסיבוב הקודם לא הצלחתם. למה עכשיו זה יצליח?
"אנחנו באים בגישה שונה, שעורכת הפרדה מוחלטת בין עולם המים המינרליים לעולם המטבחים והפילטרים, ולכן ברי המים ישווקו תחת פאוזה ולא מי עדן. אנחנו נכנסים עם מוצרים חדשים ומעוצבים של שלושה ספקים - אואזיס, קריסטן מאונטן - ועם המותג הישראלי צלול.

"נציע פתרונות לשוק המוסדי ולתחום הביתי, שאנחנו שמכירים היטב כיוון שיש לנו מאות אלפי לקוחות בתחום המים המינרליים. תמי 4 היא חברה מספיק גדולה, ויש לנו מה לנגוס מפעילותה. אנחנו מומחים בשוק של ה-HOD (Home& office Delivery) עם מערך הפצה ושירות. הבשורה שנביא היא דרך זמינות, נוחות ובעיקר של מחיר".

איזה מחיר תציעו?
"25% פחות ממה שמציעה תמי 4, בתחשיב של עלות המתקן והחלפת הפילטרים והנורה. המודל העסקי נשען על הוזלה משמעותית בעלויות השוטפות: אצלנו פילטר יוחלף פעם בשנה (בתמי 4 החלפת הפילטרים נעשית פעמיים בשנה, מר"ח) עם רמת סינון גבוהה ביותר, ואנחנו מוותרים על רעיון נורת ה-UV שלתפיסתנו אין בה כל צורך בהיבט הניקיון או טעם המים".

מדובר בנורה שמחזיקי מתקני תמי 4 מחליפים אחת לשנה. עלות החלפת הפילטרים והנורה מסתכמת במאות שקלים בשנה, ובדומה למודל של מדפסות או מכונות קפה הפועלות עם קפסולות - רכיבים אלה מבטיחים לחברות מודל רווחיות הנמשך לאורך שנים, עם בלעדיות על החלפים המסופקים דרכן.

לדברי אלפרוביץ', "אנחנו לא פועלים מתוך יעדים של נתחי שוק, אלא מתוך יעד של לעשות את הדברים נכון. הפעם ניכנס לשוק בצורה מתונה ורגועה, אין לנו רצון לרוץ או לחסל את המתחרים שלנו, אלא להתקדם צעד צעד ולהיות אלטרנטיבה. הצרכנים הישראלים אוהבים להתחדש ולחדש, וזה יפעל לטובתנו". עוד הוא מוסיף כי בכוונת מי עדן להציע "בקרוב מאוד פתרונות של הגזה".

המס לא משפיע

אלפרוביץ', 54, הצטרף למי עדן ב-1992 והוא משמש כמנכ"ל זה כשלוש שנים. החברה שהוקמה ב-1983 נרכשה ב-2016 על ידי תאגיד המים האמריקאי פרימו ווטר, והיא מעסיקה כ-800 עובדים.

אתם מתחרים לא רק בתמי 4, אלא גם בעצמכם. צרכנים יוותרו על כדי המים הגדולים, ויעברו למתקן קטן על השיש או שיוותרו על רכישת בקבוקים.
"אנחנו לא מתחרים בכדים, משום ששוק המים נחלק לעולמות תוכן שכולם מתממשקים בו. בתחום הבקבוקים, שרק גדל ומגיע לשיאים בצמיחה, אנחנו עומדים על נתח של 41% (לפי נתוני סטורנקסט) ביחס למתחרים (נביעות, עין גדי, סן בנדטו, מותג פרטי ועוד, מר"ח).

"תחום כדי המים מיועד למי שמודעים לצריכת מים מינרליים במובן הירוק הטבעי. זה תחום גדול שלא מצטמצם ולא יצטמצם בגלל השקת בר המים, אחרי שהשנה קלטנו את כל הפעילות של נביעות שנפרדה מהתחום. נשארנו לבד, וזה מצמיח יפה את החברה. את עולם הפילטרים (ברי מים) אני מגדיר כעולם של זמינות ונוחות".

מי שמניעיו ירוקים יצרוך מים מהברז, ולא מכדים.
"יש ששותים מים מהברז, אבל הכדים שנשמרים חמש שנים יותר ירוקים אפילו ממי ברז, כי במי עדן לא מוסיפים שום דבר למים - מה שנשאב מהמעיינות, זה מה ששותים".

בתחילת השנה נכנס לתוקפו מס המשקאות הממותקים (שקל לליטר), במטרה להפחית צריכת משקאות עתירי סוכר. עד כמה זה הגדיל את צריכת המים המינרליים?
"אנחנו עוד לא רואים השפעות של מה שקורה בשוק כהשלכה של המס, ואני לא חושב שאפשר לייחס את צמיחת הקטגוריה למס - היא צומחת ככל שגדלה המודעות לבריאות. רואים את זה בתזונה ורואים את זה בשתייה, והקורונה דחפה את המודעות הזו".

התחרות שלכם היא לא רק מול ברי מים מתחרים, אלא מול כל מכשיר אחר שתופס נדל"ן במטבח.
"העולם הולך ומשתכלל, וכל הזמן קיימת 'מריבה' איזה מכשיר יישב על השיש. השאיפה היא למכשיר שיידע לתת תפוקות, אבל שיהיה נגיש בגודל. לברי מים ולמכונות קפה יש מקום של כבוד, ואנחנו רואים זינוק גם בצריכת מכונות קפה שפועלות עם פולי קפה ולא קפסולות, בשוק הפרטי והמוסדי. למעשה, אנחנו מזהים צמיחה שנובעת בעקבות המגפה בכל מגזרי הפעילות שלנו".

 שוק של מאות מיליוני שקלים 

האם תצליח מי עדן לנגוס בשוק שבו שולטת תמי 4? מהדוחות שפרסמה שטראוס לרבעון השלישי של 2021 עולה כי פעילות המים שלה בישראל, סין ואנגליה היוותה כ-8% ממכירות החברה. היקף מכירות זה הכניס לשטראוס כ-550 מיליון שקל (צמיחה של כ-13%) בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021.

כעת מבקשת מי עדן לקחת נתח מהעוגה, אחרי שניסיון קודם שלה לעשות זאת, לא צלח. במשך ארבע שנים שבהם שיווקה מי עדן ברי מים (פילטרים) היא לא הצליחה לנגוס בנתח השוק של תמי 4, כשעל פי ההערכות הגיעה אז לכ-5% מהשוק.

 

במי עדן מעריכים כי 40% ממשקי הבית בישראל, כלומר כ-800 אלף משקי בית, מחזיקים בבר מים. מתוכם, 30% בבר של כדי מים מינרליים. ההערכות הן שמדי שנה נמכרים 100-150 אלף ברי מים, רובם בתחום של ברי פילטרים. בשוק זה פועלים גם מסנני מים שמותקנים ליד ברז המטבח ולא באמצעות בר נפרד, אלא שלפי אלפרוביץ' הסגמנט הזה מאופיין בצמיחה איטית, שעיקרה בסגמנט המטבחים החדשים שנבנים עם תשתית תואמת מתחת לכיור.

בר המים החדש, פאוזה נקסט, מעוצב בקווים עגולים ודומים למדי לזה של תמי 4. גם הוא מצויד בצג דיגיטלי, כולל פונקציה של הרתחת מים ומזיגה לכד. עם זאת, אין לו מגש מתקפל להנחת כוס, והוא מגיע בפחות גוונים מאלה שמציעה תמי 4.

המחיר שמציעה מי עדן לבר המים עומד על 2,844 שקל לשלוש שנים, ועוד 420 שקל מדי שנה. באתר שטראוס מים, מתקן פמילי של תמי 4 יעלה כ-4,000 שקל לארבע שנים, ומתקן חדיש יותר (פרימו) יעלה כ-4,500 שקל לארבע שנים.

עוד כתבות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב