גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ריו בדרך למטבע משלה, והיא לא לבד: העולם המתעורר מגלה את הקריפטו

קרן המטבע העולמית חוששת מסיכוני יציבות פיננסית ובוחנת האם ירידות בקריפטו יכולות להוביל גם לירידות בשוקי המניות ● אבל עוד ועוד מדינות, ערים ומשקיעים בעולם מאמצים את המטבעות הקריפטוגרפיים, אם כגידור מפני חולשת המטבע המקומי או כדרך לניהול מוניציפלי מתקדם

ריו בדרך למטבע משלה, והיא לא לבד / צילום: Shutterstock
ריו בדרך למטבע משלה, והיא לא לבד / צילום: Shutterstock

שנת 2022 נפתחה בסערה בעולם הקריפטו, עם גל ירידות במטבעות המובילים, שבשיאו ירד שער הביטקוין מתחת לרף ה-40 אלף דולר. על אף שהביטקוין שב לעלות מעל לרף זה, הוא עדיין ממשיך להיסחר בתנודתיות. אבל התנודתיות לא מונעת מהקריפטו להמשיך להעסיק את עולם הפיננסים הגלובלי, כפי שמלמד הסיפור הבאים.

1. התנודתיות בקריפטו תשפיע גם על שוק המניות?

קרן המטבע העולמית, IMF, פרסמה בתחילת החודש מחקר בתחום היציבות שמתייחס למתאם בין התנודתיות בשערי המטבעות הקריפטוגרפיים לשוקי המניות. נקודת המוצא של המחקר היא המתאם שהולך ומתהדק בין הביטקוין למדדים S&P 500 ול-MSCI של השווקים המתעוררים. הסיבה שנבחרו מדדים אלו היא שלמרות שבארה"ב יש את המוכנות הטכנולוגית הגבוהה ביותר לאימוץ הקריפטו, 9 מתוך 10 המדינות שבהן האימוץ דה-פקטו של הקריפטו היה הנרחב ב-2021 ביותר שייכות לשווקים מתעוררים - כך לפי המחקר.

בקרן המטבע בוחנים את המתאם משני הכיוונים, כלומר לא רק האם כאשר יש ירידות בשוקי המניות נראה ירידות גם בקריפטו, אלא גם בכיוון ההפוך: האם ירידות בקריפטו יכולות להוביל גם לירידות בשוקי המניות. האפשרות השנייה מטרידה את ה-IMF, שמציעה מעקב צמוד אחר שוקי הקריפטו ואימוץ מדיניות רגולטורית מתאימה כדי להפחית סיכוני יציבות פיננסית פוטנציאליים. "למרות שהסיכונים הנשקפים מנכסי קריפטו נחשבו למינימליים עד לפני כמה שנים, בשל גודלם של שוקי הקריפטו והקשר המוגבל למערכת הפיננסית המפוקחת, האימוץ הנרחב שלהם עלול להוות סיכון ליציבות פיננסית בהתחשב בתנודתיות המחירים הגבוהה, השימוש הגובר במינוף במסחר בהם והחשיפה של המוסדות הפיננסיים - הישירה והעקיפה, לנכסים אלו.

"בגלל האופי הבלתי מוסדר של הקריפטו, כל הפרעה משמעותית במערכת הפיננסית שמונעת על ידי התנודתיות במחירי הקריפטו, עשויה להיות במידה רבה מחוץ לשליטתם של הבנקים המרכזיים והרשויות הרגולטויות המפקחות", מציינים בקרן המטבע, ומסכמים: "הגישה הרגולטורית של 'מגע רך' (התערבות רק בנקודות ההשקה שלו למוסדות הפיננסיים המסורתיים, א"א). שננקטה עד כה כלפי עולם הקריפטו צריכה להיבחן מחדש, בהתאם לסיכונים שגלומים בו".

חששות אלה ליציבות מצטרפים לחששות של הרגולטורים מסביב לעולם מפני המטבעות היציבים, - הסטייבל קוינס ( עליהם כתבנו במדור הקודם), שהם  מטבעות קריפטו שהשער שלהם צמוד למטבע פיאט, כמו לדוגמה ה-USTD של חברת תת'ר שצמוד לדולר -  וההשפעה שלהם על המערכות הפיננסיות המסורתיות. 

אגב, קשר בין התנודתיות בקריפטו ל"עולם האמיתי" ראינו השבוע, כאשר סוכנות הדירוג העולמית מודי'ס הורידה את דירוג החוב של אל סלבדור לנוכח התנודתיות במטבע (תגובתו של הנשיא נאיב בוקלה: DGAF ,dont give a f**k )). על רקע זה מעניין לציין שהשבוע הוציאה ענקית ההשקעות והנכסים פידליטי  דוח שבו היא קוראת למדינות לקנות ביטקוין: "גם אם המדינות לא מבינות עד הסוף את המנגנון של הקריפטו, צריך לרכוש אותו כביטוח או כעלות גידור" נכתב בדוח. "מדינות שיעשו זאת, מצבן יהיה טוב יותר בהשוואה למדינות שלא, ובמדינות שבהן יהיה איסור מוחלט על קריפטו, זה יוביל לאובדן משמעותי של עושר והזדמנויות".

2. ריו דה ז'ניירו בדרך למטבע משלה

 ראש עיריית ריו דה ז'ניירו, אדוארדו פס, ציין במסגרת אירועי שבוע החדשנות בעיר שהוא מתכנן להקצות 1% מהרזרבות הכספיות של העיר להשקעה בקריפטו. בעיר מתכננים להנפיק מטבע עירוני - Crypto Rio, ולתת הנחות על תשלומי מס המבוצעים באמצעות ביטקוין. כל זאת, הדגיש פס, לאחר הבנת המסגרת המשפטית לפעילות. בכך מצטרפת ריו דה ז'ניירו לערים נוספות שהודיעו על הנפקת מטבע עירוני והשקעה בקריפטו, שהמפורסמות שבהן הן מיאמי וניו יורק.

כסף עירוני בפרט, ועליית כוחן של הרשויות המוניציפליות בכלל, הם חלק מהחזון של מייסד אתריום ויטליק בוטרין, והתפתחות זו תקרה, לדבריו, בגלל שקל יותר להגיע להסכמות על התוויית דרך משותפת בין תושבי ערים שלהם מאפיינים יחסית דומים, בהשוואה למאפיינים של קהילות שונות בתוך המדינה. הכסף העירוני, לפי החזון, לצד יישומי קריפטו נוספים כמו NFT, יאפשר שימושים שיעניקו הטבות וזכויות לתושבי העיר.

3. טורקיה מסתערת על הקריפטו

גידול חד בשימוש בקריפטו בטורקיה. לאור הפיחות הדרמטי בלירה הטורקית שמאבדת מערכה מדי יום, נפחי המסחר במטבעות קריפטוגרפיים באמצעות הלירה הטורקית זינקו ל-1.8 מיליארד דולר בממוצע ביום מתחילת השנה, כך עולה מנתוני חברת הניתוח של הבלוקצ'יין Chainalysis. על רקע זה, במדינה מקדמים חוקים להסדרת סחר בקריפטו, ורגולציה לפיקוח על המטבעות.

כיום, הבנק המרכזי של טורקיה אוסר על תשלומים שוטפים בקריפטו, אך אין איסור על החזקה והשקעה במטבעות הדיגיטליים. טורקיה מצטרפת למקומות נוספים בעולם שבהם יש חוסר יציבות במטבע, ורואים בהם זינוק חד בכרייה ובמסחר במטבעות קריפטו. מגמה זו מתרחשת גם בלבנון. מצד אחד, החזקה במטבעות הקריפטו היא תנודתית מאוד, והם לא מהווים פיתרון לתנודתיות במטבע המקומי, אך מצד שני הם מהווים הגנה מפני השחיקה האינפלציונית המהירה בשווי שלו.

מעניין להתבונן גם על הנעשה בקזחסטן ועל ההשפעה של המצב הגיאופוליטי המעורער במדינה על עולם הקריפטו. בשבועות האחרונים, בשל הקרבות במדינה, ישנן הפסקות חשמל רבות, והשבתה של רשת האינטרנט. דבר זה משפיע על כריית הביטקוין, שכן אחרי שסין אסרה על כרייה מתחומה, כורים רבים עברו לקזחסטן - שנחשבת לאחת מהמובילות בכרייה העולמית.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסת ת"א; ורידיס מאבדת מערכה כ-4%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל

באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • רב-אלוף הרצי הלוי אמר אחרי המתקפה האיראנית כי "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • עדכונים שוטפים

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הדאקס יורד ב-1% ● הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס